VAZ-2112 - 2005 - Lada 112 1,6 16v 2005

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Lada 112 1,6 16v 2005

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Huomenna Ladaan uudet renkaat. Huonosta ajokelistä ja auraamattomasta sivutiestä huolimatta pärjätty näillä huonoillakin tänään, ihmeen hyvin tämä pysyy hallinnassa, mutta tilannenopeus tietysti oltava normaalia alhaisempi ja jarrutuksia muistettava ennakoida hyvissä ajoin.

Olen lueskellut 110-sarjan testiartikkeleita ja muutamat niiden huomiot ihmetyttävät. Tai sitten näihin uudempiin vuosimalleihin on tehty aika paljonkin parannuksia alkupään tuotantoon verrattuna. Tässä muutamia toteamuksia, mistä olen erimieltä:

Tuulilasi 1999
1) Moottori ja vaihteisto on tuettu heikosti. Voimakkaasti kiihdytettäessä moottorin tukikumit joustavat liikaa ja moottori kolahtelee konehuoneen seiniin. Myös pakoputken kiinnikkeet ovat liian pehmeät ja putki kulkee liian lähell runkoa.
2) Vaihteenvalitsimen kankeat ja kulmikkaat liikkeet haittaavat nopeita kiihdytyksiä. Peruutusvaihdetta joutuu ensimmäisillä kerroilla hakemaan päälle muutamaan otteeseen.
3) Kallistelu verottaa Ladan suuntavakautta ja 110:ä joutuu ohjaamaan lähes koko ajan.
4) Seisontajarrun suojamuovi luistaa pikkuhiljaa paikaltaan.
Omat kommentit: 1) omassa autossa ei ole tullut näitä ilmiöitä esiin, toisaalta vaihdoin pakoputken kiinnikkeet, kun olivat kaikki hapertuneet lähes poikki 2) pakki löytyy oikein hyvin ja vaihteet menevät päälle erittäin kevyesti esim. Eurosamaraan verrattuna 3) tämä yksilö ainakin menee suoralla tiellä ihan suoraan pitkänkin matkaa, kun ratista päästää irti 4) ei tunnu luistavan paikoiltaan, vaikka kuinka yrittäisi kiskoa

Tuulilasi 2005
1) Haisee ,ja siis todella pahalta.
2) Pyyhinviiksen käyttö vaatii aluksi totuttelua - voimaa tarvitaan sen verran, että pelkään katkaisevani koko tikun.
3) Väkivalta on myös ainoa peruutusvaihteeseen tepsivä lääke.
Omat kommentit: 1) onko tämä hajujuttu jotain legendaa, vai häviääkö haju vain vuosien varrella? 2003 Samaran uutena ostanut sukulaismies sanoi kanssa, ettei sekään uutena kummemmin haissut, takavedossa kuulemma oli oma hajunsa 2) omassa yksilössä viikset ovat todella kevyttoimiset, Eurosamarassa kyllä taas voimaa tarvitaan 3) edelleen omassa toimii hyvin, ei ole ainakaan vielä ollut mitään ongelmaa

Lisäksi useammassa artikkelissa on arvosteltu jarrujen puoltamista. Tämä 112 ainakin toistaiseksi menee lukkojarrutuksessakin suht suoraan, varmaankin jarrupainetta säätämällä asiaan saa vaikutettua, kuten Samarankin tapauksessa. Lisäksi joku kirjoitti, että ohjaus on tehostuksesta huolimatta raskas, siitäkin olisin eri mieltä, Passatissa on raskaampi. Nitinöitä ja natinoita on kanssa arvosteltu, oma kokemukseni on, että ovat ihan yhtä tyypillisiä japanilaisissakin autoissa, tosin eivät ehkä näin vähän ajetuissa, mutta aika pian nuo äänet autoon ilmaantuvat, henk.koht. kokemusta Mitsubishi Galant -88, Daihatsu Charade -84 (oli perheessä uudsta asti) ja Mazda 626 -98, 80-90 lukujen Toyotoissa on tullut oltua kyydissä ja kovasti ovat nekin natisseet.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lada 112 1,6 16v 2005

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Lehtien koeajoissa on useimmiten paljon huumoriosuutta, joka tosin usein on tahatonta ja menee melko täydellisen autoteknisen sivistymättömyyden lukuun. Huumoriosuus korostuu esim. Ladan kohdalla, jonka moittiminen on ikäänkuin hyväksyttävää; ns. valtamerkkejä eivät toimittajat uskalla moittia, olipa aihetta tai ei.

Esimerkkeinä käyvät nämä Tuulilasin käsitykset.

1) Moottorin kiinnitys. Kyllä on todellinen fakiirin temppu, jos moottorin saa kolahtamaan konehuoneen seinään. Itse en ole onnistunut niin tekemään, vaikka aika aika tylyn hyppyristä alastulon seurauksena tuli ajetuksi murtuneella moottorin etukiinnikkeelläkin melkoisesti. Veikkaisinpa, ettö TL:n kolina on pakoputkistosta, mitä nyt sitäkään ei pitäisi tulla.

2) Peruutusvaihteen kytkeytyminen on tätä autotekniikan osaamattomuutta. Satakympissä on ns. folkkarilukko, jota toimittajat eivät tunne (siis paina-kytke pakki -systeemi). Muu "kulmikkuus" johtuu siitä, että yritetään työntää vaihdetankoa sen luontaista liikerataa vastaan.

3) Kallistelu. Pitkäjoustovarainen auto, jossa on vielä tolkkuinen, niin Suomen kuin Wenään oloihin soveltuva maavara, kallistelee, jos ei jotakin kallista ns. älyjousitusta tehdä. Tämä on ns. autotoimittajille yllättävä juttu. Harva tavallinen "kansanauto" on muuten yhtä suuntavakaa ja omat virheliikkeensä itse korjaava kuin Samara tai 110-sarjalainen. Jokaiseen auton pikkuliikkeeseen ei kuljettajan tarvitse, eikä pidäkään tehdä mitään. Nautinto ajaa vaikkapa polanneuraisella tiellä

4) Seisontajarrukahvan muovi luistaa. - Tärkeä huomio.

Olen itse lykännyt etuveto-Ladoilla n. 500 Mm, enkä vielä ole huomannut jarrujen puoltavan. Varmaan sekin on jotenkin mahdollista, mutta taipumus ei ole sen kummempi kuin autoissa yleensäkään.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Lada 112 1,6 16v 2005

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Satakympissä on ns. folkkarilukko, jota toimittajat eivät tunne (siis paina-kytke pakki -systeemi).
Itsellä varmaan menee ihan tottumuksesta tuo vaihdekepin painaminen, eikä sitä niin edes ajattele. Omista autoista Passatissa kun samanlainen pakkilukko, samoin kuplavolkkarissa. Välillä on myös käytössä Vento, jossa jopa vaihdekaavio on identtinen 110:n kanssa.

Semmoinen ominaisuus unohtui mainita kuin kaarreajon mielenkiintoisuus, mitä lehdissä myös mainostettiin. Tuon tavallaan huomaa itsekin, ehkä korostuu tässä 110:ssä enemmän kuin Samarassa. Tuntuu siis lievää aliohjautuvuutta, kun menee vauhdilla kaarteisiin ja alussa tuntui, että lähteekö auto käsistä, mutta mitä vielä, pitää vain muistaa kääntää rattia vähän enemmän kuin muiden autojen kanssa - erittäin hyvin lumisellakin ja liukkaanpuoleisella tiellä pysyy ja vielä huonoilla renkailla. Aiemmin mainostamaani suuren mäkeen tämä tuntuu nousevan Samaraa helpommin ja pienemmällä vauhdilla, olisiko Ässärenkaissa sittenkin jotain sanomista pidon suhteen. Tosin tuli myös mieleeni, että Samaran kytkin saattaa luistaa, pitääkin alkaa tutkia asiaa vähän tarkemmin. Kai 115 tkm mennessä kytkinlevyn loppuun saa.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lada 112 1,6 16v 2005

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Ajo-ominaisuuksista:

Ilmiö saattaa johtua osin myös renkaista; talvirenkaissa on tyypillisesti löysähkö sivurunko, millä estetään mm. pienten, tahattomien ohjausliikkeiden, urien tms. aikaansaama pidon menetys. Jonkin verran kyse on myös mainitsemastani ominaisuudesta; järjestelmä joustaa jonkin verran, millä nimenomaan pyritään siihen, että auto korjaa pienet "virheet" itse.

Kytkimestä:

Toki levyn saa loppuun 115 Mm:ssä ja nopeamminkin. Toisaalta tavallisessa käytössä olevan auton voi paalatakin "tehtaan levyllä".

Esimerkkinä siitä tehtaan levyn paalaamisesta: Olin aikanaan tekemisissä erään kytkinvalmistajan (Fichtel & Sachs, nyk. ZF Sachs) tekniikkapoikien kanssa. Eräskin heistä reissasi vanhalla Audillaan (F&S-kytkin alkuperäisenä, tietysti) ympäri Eurooppaa tuotekoulutuksissa, messuilla jne. Mukana aina perävaunu, jossa huomattavasti "lain sallimaa" enemmän rautaa mukana. Kosla oli siinä vaiheessa ajettu 350 Mm, eikä kytkimelle ollut tehty mitään. Alpitkin ylitettiin aina korkeimmalta kohdalta, kaveri kun ei pitänyt tunneleista.

Mutta hän tunsikin kytkimet ja osasi käyttää niitä raa'astikin, muttei silti väärin

Hän huomasi minut kytkinasioissakin nöösiksi ja opetti mm. kytkimen kenttäkoestuksen. Ohje on täällä: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=25100

menestystä

SvS

PS. Folkkarin ja etuveto-Ladojen vaihteisto ovat läheistä sukua, lienevät ZF Friedrichshafenin suunnittelutoimistosta kotoisin.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Lada 112 1,6 16v 2005

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Tuo haju kyllä minusta pitää uusien 110:en kohdalla paikkaansa. Ennen ajokortti-ikää kävin pari kertaa isän matkassa koeajamassa 110 pari kolme kertaa yhteensä ja jonkinlaista katkua kyllä oli autossa. Tuo pakkilukkohan on samanlainen myös Fiat-sukuisissa takapotkujen laatikoissa.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Lada 112 1,6 16v 2005

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Minä olen aina kanssa ihmetellyt tuota autolehtien moitetta, että etuvetoladan vaihdelaatikkossa olisi jotenkin tahmea vaihteensiirto.

Aina se on niin, että millä autolla on tottunut ajamaan niin toinen auto tuntuu että siinä olisi jotain outoa.

Etuvetoladassa on mitä mainioin vaihteensiirto ja kytkin. Vaihde suunnilleen imeytyy päälle jos ei sitä vaihtaessa väkisin koeta työntää päälle.

Olen joskus ajellut kaverini 4x4 Golf varianttia vm.2002. Kytkiremontin jälkeen siinä on ihan äärettömän jäykkä kytkin Samaraan verrattuna, jalka tuntuu väsyvä ja puutuvan lyhyenkin ajon jälkeen. Oliskos siinä jäänyt jokin säätö tekemättä.

Vaihdelaatikko Golfissa on sitten sellainen puurokattila samaraan verrattuna. No onhan sillä Golfilla jo 200 tkm takana.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Lada 112 1,6 16v 2005

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Aamulla syttyi palaneen polttimon merkkivalo. Nopeasti katsottuna kyllä näyttäisivät ajo- jatakavalot ainakin olevan kunnossa. Liekö kosketushäiriö jossain tai sitten kosteus tehyt tepposet (auto oli pitkään sulamassa sisätiloissa eilen renkaanvaihdon johdosta). Vai aiheuttaako myös palanut jarru- tai rekisterikilven valo varoitusvalon syttymisen?

Pitää tutkia asiaa, kun tästä lumimyräkästä päästään eroon. Aikanaan 240 Volvossa tuo varoitusvalo kyllä paloi, vaikka kaikki polttimot olisivat olleet kunnossa, Mersuissa kuulemma kanssa ollut samaa ongelmaa, järjestelmä mitä ilmeisemmin on harvinaisen herkkä kaikille häiriöille, jos nyt joka merkissä on toteutettu samalla periaatteella.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Lada 112 1,6 16v 2005

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

JohnDoe kirjoitti:Aamulla syttyi palaneen polttimon merkkivalo. Nopeasti katsottuna kyllä näyttäisivät ajo- jatakavalot ainakin olevan kunnossa. Liekö kosketushäiriö jossain tai sitten kosteus tehyt tepposet (auto oli pitkään sulamassa sisätiloissa eilen renkaanvaihdon johdosta). Vai aiheuttaako myös palanut jarru- tai rekisterikilven valo varoitusvalon syttymisen?

Pitää tutkia asiaa, kun tästä lumimyräkästä päästään eroon. Aikanaan 240 Volvossa tuo varoitusvalo kyllä paloi, vaikka kaikki polttimot olisivat olleet kunnossa, Mersuissa kuulemma kanssa ollut samaa ongelmaa, järjestelmä mitä ilmeisemmin on harvinaisen herkkä kaikille häiriöille, jos nyt joka merkissä on toteutettu samalla periaatteella.
Jarruvalosta osaa kertoa kyllä, mutta vasta jarrun painamisen jälkeen, ei heti käynnistäessä.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Lada 112 1,6 16v 2005

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

mikko853 kirjoitti: Jarruvalosta osaa kertoa kyllä, mutta vasta jarrun painamisen jälkeen, ei heti käynnistäessä.
Taisin itse asiassa käynnistää auton jarru pohjassa, koska oli ollut vaihteen varassa paikoillaan, enkä halunnut, että kytkintä painettaessa valuisi eteenpäin kohlaisemaan samassa tallissa edessä olevaa kuplavolkkaria. Pitääpä katsoa, miten reagoi, kun kohta töistä lähden jarrua startissa painamatta.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Lada 112 1,6 16v 2005

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Eipä nyt tällä matkalla syttynyt varoitusvalo. Lienee aamulla ollut joku kosketushäiriö.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Lada 112 1,6 16v 2005

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Toinna ressata ne on niitä hienouksien aiheuttamia ihmetyksen aiheita :D
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lada 112 1,6 16v 2005

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Ne "mystiset" polttimovikavalon syttymiset johtuvat todennäköisimmin takavalojen liittimien tahi taka- tai jarruvalojen polttimojen kontaktihäiriöistä.

Helppo, nopea ja kustannukseton laittaa pysyvästi kuntoon.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Lada 112 1,6 16v 2005

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
Ne "mystiset" polttimovikavalon syttymiset johtuvat todennäköisimmin takavalojen liittimien tahi taka- tai jarruvalojen polttimojen kontaktihäiriöistä.
Helppo, nopea ja kustannukseton laittaa pysyvästi kuntoon.
Ok, kiitos tiedosta. Pitää ehtiessä käydä takavalojen kontaktit läpi. On tosiaan nyt pari kertaa varoitusvalo syttynyt, mutta sammunut sitten itsekseen.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Lada 112 1,6 16v 2005

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Eilen ajettu pidempikin reissu, kertyi nelisen sataa kilometriä matkamittariin. Muuten mukavaa ajoa, mutta mittaristo natisi ärsyttävästi. Syykin selvisi: edellinen omistaja oli kiristänyt löystynyttä ruuvia liian innokkaasti, ja murtanut koko mittarilasin kiinnityskohdan oikealta. Ruuvi ja irronnut muovinpala löytyivät auton tuhkakupista. Väliakaisesti natina loppui laittamalla murtuneeseen kohtaan muovien väliin pala paperinenäliinaa. Ehkä kehitän jonkun muun patentin myöhemmin. Ilmeisesti takaluukun saranoista syntyy toisenlaista vikinää huonommalla tiellä, josko öljyäminen auttaisi. Ei suuresti häiritse, kun ei kunnon teillä kuulu.

Polttoaineenkulutus oli matkamittarin mukaan 6,31 l / 100 km mukaan lukien tämä pidempi reissu ja parin päivän työmatka-ajot. Mittarivirheen suuruutta en ole vielä päässyt testailemaan.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Lada 112 1,6 16v 2005

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Hyvin päästy tekemään kyläreissu kovassa lumipyryssä ja paksussa lumihangessa, kerääntyy vain vanteisiin paksulti lunta, tiedä sitten, ovatko nämä Fiatin vanteet alkuperäisiä herkempiä ko. ilmiöön. Kaveri koeajoi auton ja veti lopuksi käsijarrun, ehtipä sitten jäätyä kiinni, mutta puukalikalla napsautus vanteeseen auttoi irtoamiseen, ja matka jatkui.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Vastaa Viestiin