Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

No, kerro nyt audiq sitten missä se vika oikeasti on, kun näytät tietävän näistä.

Mitä hyödyttää puhua latureista, starteista, ja muista tässä, koska niissä ei mitään ongelmaa ole ollut. Ja mikä on se parin tunnin homma, jonka olisit tehnyt jo heti kättelyssä ja saanut tämän toimimaan? Mitkä ovat ne huollot, jotka tästä ovat jääneet tekemättä? Nyt kun väität, että mitään hajoavaa osaa ei näissä ole niin selitäpä tuo öljyvuoto jotenkin.

Eivätkö moottorit, vaihdelaatikot, kytkimet, jne... ole mahdollisia hajoavia osia?

Nyt en kyllä millään ymmärrä mitä sinä audiq haluat näillä viesteilläsi minulle tai muille kertoa. Taidat kirjoittaa jotakin yleisellä tasolla näistä Samaroista ja vaikuttaa siltä, ettet ollenkaan ole lukenut mitä tästä VäliPalasta olen kirjoittanut. Toivoisin sinulta asiantuntijana oikeita neuvoja, vinkkejä ja apua enkä tuollaista turhaa jaaritusta siitä, mitä EI voi tapahtua.

Tässä autossa on ihan oikea ongelma ja joku vika. Vai pitäisikö minun epäillä havaintojani noista öljyvuodoista, koska niitä ei voi tapahtua? :shock: :shock: :shock:

Eli audiq saa nyt kertoa mitä on jätetty tekemättä tai mikä ei voi olla mahdollista tässä tapauksessa. Muuten on ihan turha höpöttää tuollaisia juttuja autojen hajoamattomuudesta ja mahdottomista vioista.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Vielä lisäyksenä se, että jos on totta, että Samaralla ajetaan 200 000km sen elinkaaren aikana, niin sitten VäliPalalan elinkaari on ihan loppusuoralla.

Tässäkö tapauksessa auto saa vuotaa öljyt pihalle jostain sellaisesta paikasta, jota kukaan ei huomaa eikä löydä.

Ja audiq voisi kertoa mitä tuo LEIKKIMINEN tämän vian kanssa minulla on ollut.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Olisikohan kenelläkään mitään havaintoa siitä, minkä kokoinen kuusiokoloavain menee öljynpaineventtiilin karaan vai miksikö tuota olisi kutsuttava.

Tutkailin tuota varaosakirjaa tarkemmin. Näyttäisi siltä että noita pultteja on kahta erilaista:

1. (01)2108-1011061 -kulmakantainen
2. 2112-1011061 -kuusiokolollinen

Toivottavasti VäliPalassa on tuo kulma/normaalikantainen.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2680
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Luultavasti 2112-alkuinen eli kuusiokololla avattava.

2108-alkuinen öljypumppu on kaasariversioissa ja 2112-alkuinen ruiskuissa. Ruiskun öljyntuotto isompi kuin kaasariversiossa.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
tinuri
Viestit: 412
Liittynyt: 22.8.2009 21:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja tinuri »

Sinänsä turhaa kommentointia itseltäni, mutta onneksi näissä venäläisvalmisteisissa kehonkuljettimissa on milliset kannat pulteissa. Paitsi jos sinne on itse tai toisten puolesta vaihdettu joku toinen pultti. Vai onko niin ikävä tilanne Pöyhöillä että ei ole kuusiokolo avaimia? Meinaan kai se asentaja siellä huoltohallissa lainaa jos nätisti pyytää.
t.eskola

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Tää alkaa menemään niin lekendaariseksi, että pakko päästä ihmettelemään tätä mystistä vuotoa. Huomenissa suunnitelmana suunnata takaisin Joeen, täytyypi rimputella.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja samarai »

Sellainen tuli mieleen, että joskus 30v. sitten Transitin Perkins 4/99 vuoti kampuran päästä öljyä sen takia, että siinä oli "kampurassa heittoa", kun liuskat oli loppu. Ensin luultiin että stefassa oli vikaa, mutta kun ei loppunut uudellakaan stefalla niin asia selvisi. Vuoto oli kuitenkin siis tässä tapauksessa selvästi havaittavissa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tuo kampiakselin liuskojen kuluma ja sen aiheuttama öljyvuoto on mielenkiintoinen vinkki.

VäliPalassahan moottorikin pitää kummallista rolilaa välillä. Tämähän voisi viitata noihin laakerikulumiin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ei se nyt sitten suostunut taas vuotamaan millään!!! :evil: Ei sitä jaksa montaa tuntia pukeilla pyöritellä. Eikä sitten vuotanut heti hallista lähdön jälkeenkään, vaikka sitä odotin.

Jätin nyt pohjapanssarin ja pellit pois. Jakopään suojakoppakin saa olla irti kunnes jotain ratkeaa.

Kävin katsomassa Diesel Sokotaa. Nostettiin nosturille ja kyylittiin pohjia. Ehjä ja hyväkuntoinen näytti olevan. Oikea helma oli saanut vähän osumaa. Startti oli vaihdettu. Tuollahan jo varoiteltiin starttiongelmista. Vaihteensiirtäjän stefa vuotaa.

Pellit olivat melkoisen hyvässä kunnossa. Pientä ruostekukkaa siellä täällä ja tyypillisesti takaluukussa eniten. Takakaton tuulenohjainta kaipaisi.

Sanoi myyvänsä pois, koska alkaa käydä hakemassa pensaa Venähältä. Ei kuulemma uskalla sieltä Dieseliä rahdata kun siinä on seassa vaikka mitä. Rajan polttoaineasemat eivät pitkään kauppaa tekisi, jos kurakamaa myisivät. Ja ajavathan venäläisetkin omilla dieseleillään, joita siellä alkaa olla enenevässä määrin.

Päivällä tulee yksi kauppias näyttämään sitä Golf -farmaria. Katsotaan nyt sitten miten tämä autoruljanssi jatkuu. Mielellään ajelisin VäliPalalla, mutta melko toivottomalta näyttää sen kanssa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
tinuri
Viestit: 412
Liittynyt: 22.8.2009 21:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja tinuri »

Ja oliko tämä öljypumpun päällä oleva venttiili kiinni, vai pääsikö siihen ylipäätään käsiksi? Kun en ole näistä etuvetoisista Ladoista milloinkaan jakopäätä aukaissut, joten sen takia tässä tyhmiä kyselen.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Jaakkima kirjoitti:Luultavasti 2112-alkuinen eli kuusiokololla avattava.

2108-alkuinen öljypumppu on kaasariversioissa ja 2112-alkuinen ruiskuissa. Ruiskun öljyntuotto isompi kuin kaasariversiossa.
Terve!

Kaasutin- ja ruiskukoneissa on ymmärtääkseni samantuottoinen öljypumppu, pumpun sisäkalut ovat samat. Ainoa ero on siinä, että ruiskukoneiden pumpun kannessa on kampiakselin asentotunnistimen kiinnike.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Nyt kun on lelut pois edestä niin ei sitten minkäänlaista vuotoa ajotavoista huolimatta. On pirullinen peli. Miten jotain voidaan korjata, kun ei vika halua tulla esiin.

Tässä kaivattaisiin nyt niitä audiq neuvoja siitä, miten tämä saadaan kuntoon kahdessa tunnissa. Ei taida vaan kuulua mitään.

Öljypaineventtiilissä on kuusiokolo. Ei ollut käsillä sopivaa kuusiokoloavainta. Rassasin sitä huohotusputkea alapäästään, mutta en tiedä oliko siellä mitään tukosta. Öljypumpun kopan pultit olivat hyvin kiinni. Otin öljynsuodattimen pois, mutta en tietenkään päässyt millään avaimella kokeilemaan sitä kiinnitysputken tiukkuutta.

Kävin sitten niitä autoja ajelemassa. Volkkaristahan tosiaan olen haaveillut jo pitkään. Onpa kinkkinen tilanne, kun molemmissa oli omat hyvät puolensa.

Sokota on karu, mutta jämäkkä. Tosin paljon enemmän käytetyn oloinen kuin Golf. Jos nyt soisi itselleen kerrankin vähän luksusta pitkään aikaan eikä valitsisi sitä Sokotaa. Eli kyllä se Golf nyt sitten otetaan tekeepä VäliPala mitä huvittaa.

Mutta tarkoitaako tämä sitten sitä, että aletaan kirjoitella johonkin VolkkariVoorumiin? Vaikka kyllähän täällä on jos jonkinlaisista vekottimista tarinaa. Muistaakseni ainakin Patongista, Mersusta, UAZista ja mistäpä vielä ei olisi.

Olisihan se mukava saada tämä VäliPala kuntoon, niin voisi sen jollekin pikkurahalla luovuttaa. Mutta näyttää siltä, että se saa hankeen jäädä joksikin aikaa. Ei siellä TI -hallissa viitsi turhaan ravata. Vaihdan tähän vielä nokka-akselinpään stefan joskus. Katsoo sitten miten jatketaan. Sopii se tuossa makaamaan.

Mutta tuo Volkkari kyllä vei heti mennessään. Todellakin on siisti ja huolellisella omistajalla ollut. Tai siis Emännällä, joka on muistanut heti huomauttaa, jos jokin ei ole tuntunut hyvältä. Jousituksesta oli maininnut ja isäntä oli vaihdattanut jouset. Nuoripari tarvitsee siis isomman Farkun koska porukka lisääntyy. Volkkarin meinaavat hankkia jälleen.

Huomenna teen kaupat ja siitä se uusi ura sitten urkenee.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kyllä minä mielelään VäliPalalla olisin ajellut vielä vaikka kuinka, mutta kun mitään yhteistyöhalua ei sillä näytä olevan niin heivattava se sitten tuohon hankeen odottamaan kevättä ja mahdollisia uusia toimenpiteitä. Toisaalta tämän voisi halvalla jollekin luovuttaakin. Koppahan on aivan ehjä eikä moottorikaan kai lopullisesti ole sökö. Se vaan kai kaipaisi peruskunnostusta tai ainakin sen öljyvuodon löytämistä.

Vaikka ostan sen Volkkarin, niin ajan vielä kerran öljyt vuotamaan ja yritän nähdä sen vuotokohdan. Nosturilla sitä on turha luulla saavansa aikaan.

Jos ja kun joskus laitellaan niin täytyy ostaa avain, joka sopii öljynsuodattimen kiinnitysputkeen ja etsiä sopiva kuusiokoloavain öljynpaineventtiiliin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
veksi

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja veksi »

kun on öljyvuoto reilumpi näkyy pesemäjälki sen alla ainakin pitäisi onnea
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja audiq »

Kannattaisi aloittaa moottorin huolellisesta pesusta. Joka kolo etenkin jakopään puolelta puhtaaksi. Puhtaasta koneesta jos ei vuotokohtaa löydä, niin on katsojassa vika.
Vastaa Viestiin