VAZ-2111 - 2001 - Käyttis

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

VAZ-2111 - 2001 - Käyttis

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Tuli sitten hommattua vähän uudempaa menopeliä. Eli Lada 2111 tuli ostettua kun edullisesti sai. Pienimuotoinen projekti tämä on tällä hetkellä, vaatii huoltoa siellä sun täällä. 130 000 ajettu ja ilmeisesti viimeisin huolto on tehty 30tkm kohalla. Joten nyt vaatii aikamoisen huolto operaation ennen kuin pääsee ajamaan. Käytiin hakemassa auto tuolta Mikkelin kupeesta ja tiesin jo etukäteen että jarrut on huonot, jarrut ottaa vasta kiinni kun poljin on melkein pohjassa. Kytkin myös on huono ja öljypohja on kuulemma ruosteessa. No paikanpäälle tultiin ja sormen tökkäsin öljypohjasta läpi ja totesin että on se ruosteessa. Tää vähän aiheutti seikkailun tunnetta, kun kotiin on matkaa reilu 100km. No kattelin jonkun kepin lähistöltä ja tökkäsin sen reikään niin ei vuotanut öljyä enään niin ahkerasti.

Ajamaan lähin ja totesin että jarrut toimii, mutta poljin ottaa vasta pohjassa vastaan. Tähän on vaihdettu jarrupaineensäädin ja joitain jarruputkia ja tämän jälkeen jarrut on menny tälläseks. Varmaan jarrupaineen säätimen säädöllä ja ilmauksella pitäisi ruveta toimimaan. Reilun kilometri bensa-asemalle ja tällä matkalla huomasin että nopeusmittari ei toimi. Bensaa tankkiin ja huomasin että osa bensasta tuli suoraan maahan. Tankin täyttöletku on hajonnut ja sitä on yritetty korjata jeesusteipillä, jollain kumisuikaleella ja viidellä klemmarilla. Tämä menee vaihtoon kanssa. Check in valo tässä paloi, mutta se sammui sitten loppumatkasta.

Kytkin on kyll ihan lopussa, ylämäissä nelosvaihteella 80 vaihdissa se alkoi luistamaan ja mukava kytkimen käry tuli kabiiniin sisään. Sen vaihto-operaatio on käynnissä tallilla, mutta yksi mutteri joka pitää lootan koneessa kiinni, on jumiutunut niin tiukkaan että sitä ei meinaa auki saada. Muuten auto kyllä kulki ihan mukavasti eteenpäin, hiljaista kyytiä kun tottunut vähän meluisempaan. Termostaatti varmaan pitää vaihtaa kanssa kun lämmöt on aivan liian alhaalla ja kabiniin ei puhalla lämmintä. Ja joku vika on jossain kun vaihdetta vaihtaa isompaan niin juuri tällöin kierrokset nousevat hetkellisesti ylöspäin johonkin 4500rpm kohille.

Pari kertaa joutui pysähtymään ja katsomaan onko öljyä koneessa, sitä tuli sitten lisäiltyä joka kerta lisää. Kotiin kuitenkin pääsin ja pesin painepesurilla koko konehuoneen ja tämän jälkeen ajoin auton talliin.

Että juu, pientä huollon puutetta ja eiköhän tästä ihan hyvä käyttöauto tule. Vikakoodeja en päässyt vielä lukemaan kun ei ollut vielä silloin mittaria. Nyt on mittari, mutta tässä ei ole OBD2 niin se aiheuttaa myös omia toimenpiteitä. Ebaysta löytyi sopivan näköinen liitin joka muuttaa obd2 tuohon sopivaksi. Pitää sitten katso kuinka se oikeasti sopii kun saan adapterin käsiin. Ja kun auto saatu toimimaan ja sitä rataa niin meinasin maalipinnan uusia kun sekään ei nyt ihan missään parhaimmassa kunnossa ole. Ruostetta ei juuri ole yhtään, sen takia tämä tulikin ostettua. Pitää kuitenkin ennen ajoa tehdä kunno ruostesuojaukset pohjaan.

Ja kaikki 110 neuvot tulee tarpeen, jonkun verran on tullut täältä jo luettua vanhoja juttuja. Eipä oo vielä koskaan itselläni ollut ruiskuautoa niin tästä on hyvä aloittaa jo perehdytys, kun tulevaisuudessa todennäköisesti kaasutin autot häviää kokonaan

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut Jarkko_I, 6.10.2017 9:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: VAZ-2111 - 2001 - Tuleva käyttis

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Öljypohja on ruosteessa, koska moottori ei ole tarpeeksi vuotanut öljyä ylempää. Jatkoa varten suosittelen Motonetin tarviketiivistettä venttiilikopan alle.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
take

Re: VAZ-2111 - 2001 - Tuleva käyttis

Viesti Kirjoittaja take »

Meikäläistäkin ruiskutekniikka arveluttaa. Onneksi meni napakymppi isäukolle käyttötestiin. Ei tarvii itse jännittää. Mutta kyllä varovaisesti vähän tykkäsin. Suht hiljainen, vakaa ajettava ja 1,6 16V kone vie noin kevyttä koria aika kevyesti. Farkuksi siis tosiaan yllättävän kevyt. Ukko ajelee sillä helsinki-turku väliä joten varmaan käyttökokemuksia alkaa kertyä. 8)

Jakopää oli helppo tehdä noin niinkuin tuplanokkaiseksi. Varmaan helpoimmasta päästä DOHC koneita mitä omalle kohdalle on sattunut. Vetonivelet ja etuiskarit oli saatu huonoon kuntoon jo 108tkm ajetussa. Manselta tuli vähän laadukkaammilta vaikuttavat nivelet joissa luvattiin paketissa 2v/60tkm takuuta!! Ajovalojen korkeussäädön vaihdoin sähköiseksi. Saa nähdä miten se toimii. Oli ainakin helppo asentaa.

Takajarrut on samanlaiset kuin takavedoissa ja samarassakin. Sylinterisäätö on suurelle osalle asentajia ihan käsittämätön. Lähtisin hakemaan vikaa kuluneista kengistä ja seuraavaksi käsijarrun säädöstä. Toki paineensäätimen säätökin voi olla rukattu poskelleen, tiedä noista kaikista asentajista...

Jaa niin ja se pitää vielä sanoa että napakymppi ei tykkää konepellin availusta. Joka helvetin kerta pellin avaaminen sytyttää vikavalon. Sitten kun käy kaikki liittimet läpi mitä löytää ja nollaa valon niin kaikki toimii. Kunnes taas menee pellin alle säätämään. :lol:
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-2111 - 2001 - Tuleva käyttis

Viesti Kirjoittaja mush »

Tervetuloa vaan tänne pimeälle puolelle.

Minä en ikinä onnistunut meidän vanhasta farkusta, joka oli samanlainen tapaus vanhalla OBD-liittimellä, lukemaan koodeja hyppyjohdoilla ja halvalla ELM-palikalla. En kyllä ihan hirveästi eri softia kokeillut, kun tuli hommattua siihen BK-10 (jos niitä vielä saa, niin erittäin suositeltava ostos).

Tuohan on sillä poikkeuspäätöksellä rekisteriotteessa, 2001 pitäisi olla Euro-3, mutta tämä on vielä Euro-2. Piti aina katsastuksessa kassalla erikseen muistaa mainita, että otetaan ilman OBD-testiä, kiitos. Ja siltikin katsuri monesti tuli piuhan kanssa kokeilemaan...

-Jakopää vesipumppuineen ensimmäiseksi vaihtoon ja venttiilien säätö.

-Varmaankin vain ilmaa jäänyt jarruputkien vaihdossa, jos sen jälkeen on menneet jarrut tuollaiseksi.

-Nopeusmittari on sähköinen, jos se ei toimi, niin syy vikavaloonkin voi olla nopeusanturissa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-2111 - 2001 - Tuleva käyttis

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Onnea uudelle Ostokselle..ostitko mistäpäin Suomea kulkineen.. Rekkari kilvessä joku numero tai kirjain tuttu.
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2111 - 2001 - Tuleva käyttis

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Smoppi kirjoitti:Öljypohja on ruosteessa, koska moottori ei ole tarpeeksi vuotanut öljyä ylempää. Jatkoa varten suosittelen Motonetin tarviketiivistettä venttiilikopan alle.
Uusi öljypohja oottaa jo tossa, meinasin tosin maalata sen jollain hyvällä maalilla niin ei toivottavasti pitäisi ruostua enään
take kirjoitti:Meikäläistäkin ruiskutekniikka arveluttaa. Suht hiljainen, vakaa ajettava ja 1,6 16V kone vie noin kevyttä koria aika kevyesti.

Takajarrut on samanlaiset kuin takavedoissa ja samarassakin. Sylinterisäätö on suurelle osalle asentajia ihan käsittämätön. Lähtisin hakemaan vikaa kuluneista kengistä ja seuraavaksi käsijarrun säädöstä. Toki paineensäätimen säätökin voi olla rukattu poskelleen, tiedä noista kaikista asentajista...

Jaa niin ja se pitää vielä sanoa että napakymppi ei tykkää konepellin availusta. Joka helvetin kerta pellin avaaminen sytyttää vikavalon. Sitten kun käy kaikki liittimet läpi mitä löytää ja nollaa valon niin kaikki toimii. Kunnes taas menee pellin alle säätämään. :lol:
Ei mua ruiskutekniikka arveluta yhtään, mitään kokemusta ei vaan ruiskuista vielä ole, mutta oppimisen halu on suuri. Takavedot ja kaasari samara tullu jo liian tutuksi niin pitää jotain uutta kokeilla :D Ja tää on iha 8v koneella. Kyllähän noissa takajarruissa on takavetoon verrattuna aika paljon eroja, samaran kanssa ihan samat niin tuttuja nekin. Tuskinpa tuo konepellin avaus mihinkään pitäisi vaikuttaa...
mush kirjoitti:
Minä en ikinä onnistunut meidän vanhasta farkusta, joka oli samanlainen tapaus vanhalla OBD-liittimellä, lukemaan koodeja hyppyjohdoilla ja halvalla ELM-palikalla. En kyllä ihan hirveästi eri softia kokeillut, kun tuli hommattua siihen BK-10 (jos niitä vielä saa, niin erittäin suositeltava ostos).

Tuohan on sillä poikkeuspäätöksellä rekisteriotteessa, 2001 pitäisi olla Euro-3, mutta tämä on vielä Euro-2. Piti aina katsastuksessa kassalla erikseen muistaa mainita, että otetaan ilman OBD-testiä, kiitos. Ja siltikin katsuri monesti tuli piuhan kanssa kokeilemaan...

-Jakopää vesipumppuineen ensimmäiseksi vaihtoon ja venttiilien säätö.

-Nopeusmittari on sähköinen, jos se ei toimi, niin syy vikavaloonkin voi olla nopeusanturissa.
No katotaan kuinka vikakoodit onnistuu lukemaan. Joo otteessa lukee että mitataan päästöt vanhan tavan mukaan, eli ilman obd mittausta. Jakopään hilut oottelee jo uudet, tässähän on todennäköisesti vielä tehtaalla laitettu hihna kun ei mitään lue huoltolapuissa jakopäästä. Nopeusmittarin tiedän että on sähköinen, todennäköisesti juuri anturi sökö, uusi oottaa tuolla asennusta.
t tulppu kirjoitti:Onnea uudelle Ostokselle..ostitko mistäpäin Suomea kulkineen.. Rekkari kilvessä joku numero tai kirjain tuttu.
Mikkelin seudulta tämän ostin, niin kait se on sielläpäin pyörinyt
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-2111 - 2001 - Tuleva käyttis

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Yhellä parrakkaalla miehellä on tai oli Nem alkuinen rekkari,, värikin saman tyylinen,,
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-2111 - 2001 - Tuleva käyttis

Viesti Kirjoittaja samarai »

Itsellä ei ainakaan Samarassa onnistunut jarrupaineensäätimen ja putkien vaihdon jälkeen oikean takapyörän kunnolinen ilmaus tunkkaamatta vasenta puolta ensin ylös. Sama tulos, jos kiilaa säätimen nupin pohjaan, niin ruikkii kunnolla ilmaruuvista.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2111 - 2001 - Tuleva käyttis

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

On tullut nyt remonttia tehtyä.

Kytkin tuli vaihdettua uuteen. Ekaksi meinasin että pelkkä levyn vaihto riittäisi, mutta kun osat sai pois niin paljastui että levy oli siedettävässä kunnossa mutta kulunut silti ja paineasetelma oli heikossa kunnossa, jouset olivat lähtemäisillään irti jne. Joten päätin että ostan kokonaan uuden asetelman ja sen sitten vaihdoin tuonne kiinni. Olipa muuten tuo pinnapultti tuolla moottorin alavasemmalle kovasti kiinni. Ei meinannut aueta sitten millään, mutta lopuksi antautui kun tarpeeksi pitkällä varrella väänsi. Tämä tosin vaati myös vetarin ottamista pois eestä, jos olisi ollut löysemmässä niin olisi pärjännyt ilman vetarin irroitusta.

Öljyt vaihdettu joka paikkaan, vaihteistoöljyt näytti siltä että ne olisi tehtaalla laitettu. Öljypohja tuli vaihdettua uuteen ja uusi tuli maalattua hammeritella ulkopuolelta. Suodattimet kaikki tuli vaihettua, ilman suodatin ja bensansuodatin.

Kaikki anturit tuli tutkiskeltua ja puhdisteltua. Tutkiskelu oli oikeastaan parhain asia tässä, nyt tietää mitä kaikkea tuolla on ja mikä vaikuttaa minnekkin niin osaa jatkossa korjata tulevat viat jos niitä ilmenee. Tulpat, tulpanjohdot vaihtui myös uusiin. Tuli tuossa samalla huomattua että check engine valo lakkasi palamasta. Ei oo vielä adapteri tullut minulle niin ei kerennyt koodeja lukemaan, mutta nyt ei ilmeisesti sitten tarvitsekkaan vielä

Jakopää ja vesipumppu tuli myös vaihdettua kun siitä ei ollut mitään hajua koska tähän on aikaisemmin vaihdettu.

Jarrut tuli tutkittua. Jarrupaineensäätimellä meni putket ihan ristiin rastiin, joku sankari näköjään nää asennellu. Tuli laiteltua ne oikeisiin paikkoihin ja ilmattua kaikki. Nyt auto pysähtyy jarrusta. Tosin jarrupoljin tuntuu alusta painettuna että juuri mitään ei tapahdu, mutta sitten vähän ajan päästä vasta tapahtuu. Kun taas samarassa jo pieni painallus vaikuttaa. Vähän meinasin että johtuisko tämä käsijarrun säädöstä että jarrukengät ois liian kaukana. Kun nyt käsijarrukahva nousee aivan älyttömän paljon ylöspäin

Lämpöjä tää ei tahtonut nostaa joten päätin termostaatin vaihtaa myös. Jäähytysnesteen kanssa oli pientä häslinkiä. Ekaksi luulin että täällä on punaista jäähytinnestettä, mutta sitten kun moottorin tyhjensi niin se olikin semmoista kirkkaan ruskeata mönjää. Ei varmaan oo koskaan nesteitä vaihettu tähän, koskaan ei ole vielä vastaavanlaista tullut vastaan. Reilut kymmenisen kertaa joutuis käyttämään vedet koneessa ennenkuin ne pysyivät kirkkaana. Nyt on uudet nesteet sisässä ja lämmöt nousee normaalille tasolle.

Lämmityslaitteen kanssa tuli ihmeteltyä pitkään ja totesin että se ei toimi. Tässä on rikki joko lämmönsäätöyksikkö tai se servomoottori joka ohjaa ilmaläppää. Tulin siihen johtopäätökseen että menee hermot jos tota rupeaa tutkimaan ja käy samalla kukkarolle kalliiksi niin käväsin hakemassa motonetistä yleismallisen ryyppyvaijerin ja sen virittelin tuohon ilmansäätöläppään kiinni. Nyt toimii läppä sitten vanhaan tyyliin mekaanisesti ja toimii juuri niinkuin suunnittelin. Tuskinpa koskaan tulen tuota sähköistä ohjausta korjaamaan :D

Vaihekeppi heilui tässä kuin hullun mulkku ja paljastui että vaihdekepin alanivel on murtunut kahdesta kiinnitys kohdasta. Yritin irroittaa tätä, mutta eihän nuo mutterit irti lähtenyt ja pakoputkikin on tiellä. Putken kun ottaisi pois niin saisi irroitettua rälläkän kanssa. No pistin sitten nivelen ja tukiraudan väliin nippusiteitä jonkun moisen kasan ja tuli tukeva tuosta. Joten mennään tällä nyt alkuun. Nyt kepissä on huomattavasti parempi tuntuma, mutta tuo vaihdelaatikon päässä oleva nivel on väljä kuin mikä. Kalinan nivel oottelee tossa ja se pitäisi tuonne väkertaa joku päivä. Se on huomattavasti paremman mallinen ja tukevampi kuin samaran/110 nivel, tosin vaatii ehkä hieman rälläkkä työskentelyä että sopii.

Sitten olisi vielä bensan täyttö letkun vaihto kun vanha näköjään vuotaa bensat pihalle kun tankkaa ja sumuvalot takana pitäisi saada toimimaan. Polttaa vain sulaketta, joten ei pitäis olla kovin iso homma. Ja ajonesto pampulan meinasin kiinnittää tuohon kuittausyksikköön jollain kiinni niin ei tarvitse sitä aina sohia tuohon erikseen.

Pistelen muutaman kuvan tähän loppuun ja video pätkän tuosta lämmönsäätimestä

https://www.youtube.com/watch?v=DYJYV1PIu-A

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-2111 - 2001 - Tuleva käyttis

Viesti Kirjoittaja samarai »

"Vähän meinasin että johtuisko tämä käsijarrun säädöstä että jarrukengät ois liian kaukana. Kun nyt käsijarrukahva nousee aivan älyttömän paljon ylöspäin"

Voi olla se välirautakin kenkien välissä kulunut.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2111 - 2001 - Tuleva käyttis

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

samarai kirjoitti:"Vähän meinasin että johtuisko tämä käsijarrun säädöstä että jarrukengät ois liian kaukana. Kun nyt käsijarrukahva nousee aivan älyttömän paljon ylöspäin"

Voi olla se välirautakin kenkien välissä kulunut.
No oma arvaus meni oikein, eli säädöllä sai hyväksi. Tosin aiheutti hieman toimenpiteitä koko käsijarrun säätö. Oli mutterit ruostunu aika jumiin. Voimalla yritin avata niin koko säätopultti napsahti poikki. No eipä tossa nyt muuta käyny mielessä ku avaa kierteet kierrepakalla ja pistää jatkomutterin siihen tumppiin joka jäi autoon ja uusi kierrotangon pätkä jossa uudet mutterit kiinni. Hyvin onnistui tälläinen viritys :D Ja nyt käsijarru toimii erittäin hyvin ja jarrut tuntuvat tuossa pihalla testatessa ihan hyviltä.

Bensatankin täyttöletku tuli myös vaihdettua. Uutta oli joku jo joskus yrittänyt korjata jollain kumin pätkällä ja viidellä klemmarilla. Vanha pois ja uus letku tilalle.

Vaihdevivuston nivel tuli myös vaihdettua kalina malliin. Kalinan mallista joutuu tuota tankoa hieman lyhentämään, muuten se ei mene tarpeeksi syvälle vaihdevivustossa. Rälläkällä silpas palan pois ja sitten heitin rasvaa oikein kunnolla niveleen ja asentelin kiinni. Vaihdekepin asentoa piti säädellä muutamaan otteeseen ennen kuin siitä tuli hyvä. Vanha nivel oli väljä niinkuin tiesinkin. Reilut 4mm väljyyttä tuossa kun kalinan mallisessa ei ole yhtään. Ja kuten huomaatte niin kalina mallissa on tuollainen ristikkonivel kun samara/110 on tuollainen yksinkertaisempu. Nyt vaihtuu vaihteetki mukavasti.

Vielä pitäisi sumuvalot saada toimimaan ja vähän meinasin jo että maanantaiksi varaisin katsastusajan

Kuva
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-2111 - 2001 - Tuleva käyttis

Viesti Kirjoittaja samarai »

Omassa Samarassa kässärin säätömutterit/-tangon kierteet oli niin toivottoman näköisiä, että en edes yrittänyt niitä avata. Niinpä tein seuraavan ratkaisun: Vedin ensin kahvasta kässärin "ylös", sitten viritin lukkopihdit molempiin pyöriin meneviin vaijereihin niin, että kun kahvan laskee alas niin siiheen kiristysosaan jää runsaasti tyhjää. Sitten aukisahattuja prikkoja joita "harittaa" riittävästi (että ne menee tangon päälle) sopiva määrä sen kiristysmutterin eteen ja pihdeillä prikkojen puristus takaisin muotoonsa, että ne pysyy siellä paikallaan. Lukkopihdit irti vaijereista ja kas kässäri oli hienosti taas säädöissä. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2111 - 2001 - Tuleva käyttis

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Katsastuksessa käytetty. Eipä juuri mitään vikaa olla muuta kuin että takajarrut ottivat epätasaisesti kiinni. Päästöt pelotti eniten, mutta ne meni läpi helposti.

Tuli tuossa myös avattua jo rummut ja heti näin miksi jarrut on epätasaiset. Joku säästänyt ja vaihtanut uudet tavarat vain repsikan puolelle kun kuskin puolella oli ihan selvästi vanhat kun ruostettua niihin oli kertynyt kun taas repsikan puolella oli kiiltävää osaa. Käväsin sitten motonetistä hakemassa uudet kengät, sylinterit ja jouset molemmille puolille ja vaihdan ne tuossa joku päivä.

Kuva
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: VAZ-2111 - 2001 - Tuleva käyttis

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Jarkko_I kirjoitti: Vaihdevivuston nivel tuli myös vaihdettua kalina malliin. Kalinan mallista joutuu tuota tankoa hieman lyhentämään, muuten se ei mene tarpeeksi syvälle vaihdevivustossa.
Ei tarvitse lyhentää, useampi on vaihdettu, tuo tankohan menee onton putken sisään, se kiristyspanta tosin on aina painanut putkea sen verran lyttyyn ettei mene pohjille asti jollei ruuvimeisselin tms. avustuksella hieman levitä tankoa takaisin alkuperäisiin mittoihin :)
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2111 - 2001 - Tuleva käyttis

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Ja tänään jälkitarkuksesta leima tuli lappuun. Nyt takajarrut oli tasaiset.

Yks pien ominaisuus tässä haittaa kaupunkiajoa ja siihen jos saisi vastauksen. Eli ajaessa kun jalan päästää pois kaasulta niin kierrokset pysyvät siinä missä ne olivat aiemmin noin 1-2 sekunnin ajan ennen kuin normalisoituu. Kytkintä painaessa samahomma ennenkuin menee tyhjäkäyntikierroksille. Mekaanista vikaa tuossa vivustossa ei ole, se tuli jo tutkittua.

mikko853 kirjoitti:Ei tarvitse lyhentää, useampi on vaihdettu, tuo tankohan menee onton putken sisään, se kiristyspanta tosin on aina painanut putkea sen verran lyttyyn ettei mene pohjille asti jollei ruuvimeisselin tms. avustuksella hieman levitä tankoa takaisin alkuperäisiin mittoihin :)
Ihan hyvä että lyhensin, oli muutenkin jo niin hankala saada paikalleen, mutta sinne se sitten loppujen lopuksi meni
Vastaa Viestiin