VAZ-2108 - 1999 - Samara
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Re: VAZ-2108 - 1999 - Samara
Pääsi samara talliin vielä painelaakeri remontin jälkeen yöksi lumisateelta suojaan talliin
- http://aijaa.com/ZG6tuh
- http://aijaa.com/FGlXXa
- http://aijaa.com/ZG6tuh
- http://aijaa.com/FGlXXa
Re: VAZ-2108 - 1999 - Samara
Hienoa että sait kuntoon. Harvoin tuo laakeri noin menee, ollut varmaankin ilmeinen valmistusvirhe.
Itsellä korkkasi n. 60tkm. ajetusta kytkinlevystä keskiön kiinnitys reilu vuosi sitten. josta aiheutui että pakki alkoi rutisemaan todella pahasti päälle kytkettäessä. Oli vielä alkuperäinen VAZ -tehtaan CCCP- aikainen kytkinlevy valtion laadunvalvontamerkkeineen. Ei voi mihinkään näköjään aina enää luottaa.
Itsellä korkkasi n. 60tkm. ajetusta kytkinlevystä keskiön kiinnitys reilu vuosi sitten. josta aiheutui että pakki alkoi rutisemaan todella pahasti päälle kytkettäessä. Oli vielä alkuperäinen VAZ -tehtaan CCCP- aikainen kytkinlevy valtion laadunvalvontamerkkeineen. Ei voi mihinkään näköjään aina enää luottaa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: VAZ-2108 - 1999 - Samara
samarai kirjoitti:Hienoa että sait kuntoon. Harvoin tuo laakeri noin menee, ollut varmaankin ilmeinen valmistusvirhe.
Itsellä korkkasi n. 60tkm. ajetusta kytkinlevystä keskiön kiinnitys reilu vuosi sitten. josta aiheutui että pakki alkoi rutisemaan todella pahasti päälle kytkettäessä. Oli vielä alkuperäinen VAZ -tehtaan CCCP- aikainen kytkinlevy valtion laadunvalvontamerkkeineen. Ei voi mihinkään näköjään aina enää luottaa.
Se on nykyään vähän tämmöstä olet ostavinasi "laadukkaita" osia. Mutta kaikissa autonkin osissa on madollisuus tulla vika/hajota. Olen ollut tämän kampineen kanssa ollut aina onnellinen koska osat ovat kohtalaisen hintaisia ja pystyy itse korjaamaan.
Re: VAZ-2108 - 1999 - Samara
Kun on tässä nyt ajan kanssa ajon välissä vaihdellut kummaltakin puolelta:
Alapallonivelet, raidetangot ja pitkittäistukivarsien etukorvakot. (Koska joku edellinen omistaja ajanut mutkalle mettätiellä..)
Ohjauskulmat eivät alkujaankaan olleet kohdallaan, niin nyt sekin asia on hoidettu.
Varasin Pudasjärven Vianorille säädättämiseen ajan, ja asentaja väänteli ohjauskulmat kohdilleen. Ja ajettavuus parani taas mukavasti.
Vianorilla tämä ohjauskulmien säädättäminen maksoi 80 € ja oli lopputulos minun mielestäni jokaisen euron arvoinen, kun olivat alkuvuodesta uusineet halliinsa säätölaitteetkin
Noh, nyt kun sain kulmat kuntoon, vaihdoin polyuretaani ratin 4-puolaiseen puolinahkarattiin ja taas taittuu kilometrit hieman mukavammin.
Uusi ratti paikoillaan. (Tuli myös tuollainen pehmuste "tyyny" tuohon ratin keskiosaan jos haluaa pitää.)
- Ilman suojaa: http://aijaa.com/jizBVs
- Suojan kanssa: http://aijaa.com/LUiQWa
Tältä nettisivulta tilasin tuon ratin, joka tuli noin 1,5 viikon sisällä. Maksoi posteineen 102,32 euroa. Hinta laatusuhde minun mielestäni todella hyvä.
- https://www.lada.shop/en/2108-3402012.html
Ps. Samara sai kevyen harjapesun, nyt kun ilmat hetkeksi lämpenivät.
- http://aijaa.com/x0pTQl
- http://aijaa.com/Dq9lEp
Alapallonivelet, raidetangot ja pitkittäistukivarsien etukorvakot. (Koska joku edellinen omistaja ajanut mutkalle mettätiellä..)
Ohjauskulmat eivät alkujaankaan olleet kohdallaan, niin nyt sekin asia on hoidettu.
Varasin Pudasjärven Vianorille säädättämiseen ajan, ja asentaja väänteli ohjauskulmat kohdilleen. Ja ajettavuus parani taas mukavasti.
Vianorilla tämä ohjauskulmien säädättäminen maksoi 80 € ja oli lopputulos minun mielestäni jokaisen euron arvoinen, kun olivat alkuvuodesta uusineet halliinsa säätölaitteetkin
Noh, nyt kun sain kulmat kuntoon, vaihdoin polyuretaani ratin 4-puolaiseen puolinahkarattiin ja taas taittuu kilometrit hieman mukavammin.
Uusi ratti paikoillaan. (Tuli myös tuollainen pehmuste "tyyny" tuohon ratin keskiosaan jos haluaa pitää.)
- Ilman suojaa: http://aijaa.com/jizBVs
- Suojan kanssa: http://aijaa.com/LUiQWa
Tältä nettisivulta tilasin tuon ratin, joka tuli noin 1,5 viikon sisällä. Maksoi posteineen 102,32 euroa. Hinta laatusuhde minun mielestäni todella hyvä.
- https://www.lada.shop/en/2108-3402012.html
Ps. Samara sai kevyen harjapesun, nyt kun ilmat hetkeksi lämpenivät.
- http://aijaa.com/x0pTQl
- http://aijaa.com/Dq9lEp
Re: VAZ-2108 - 1999 - Samara
Tulipas tuossa vaihdettua Samaraan kampiakselin jakopään puoleinen stefa. Tuli muutenkin samalla siistittyä konehuonetta puhtaammaksi kaikesta öljysotkusta. Alkaa olla aika puhtaan oloinen tämä ladan konehuone.
Käytin myös öljypumpun paineensäätimen paketin auki ja puhdistin. Näillä näkymin mitä olen ajellut, niin ei ole uusia öljyvuotoja esiintynyt ollenkaan. Nyt kun alkaa taas työajot, niin on se juttu seurannan alla.
Tämän homman parissa meni lauantaipäivä aika tehokkaasti.
Käytin myös öljypumpun paineensäätimen paketin auki ja puhdistin. Näillä näkymin mitä olen ajellut, niin ei ole uusia öljyvuotoja esiintynyt ollenkaan. Nyt kun alkaa taas työajot, niin on se juttu seurannan alla.
Tämän homman parissa meni lauantaipäivä aika tehokkaasti.
Re: VAZ-2108 - 1999 - Samara
Onpa jotenkin tutunnäköistä touhua.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88
Re: VAZ-2108 - 1999 - Samara
jta kirjoitti:Onpa jotenkin tutunnäköistä touhua.
Onhan se varmasti sinulla vielä hyvässä muistissa, kun olet omaan itärautaan vasta saman remontin tehnyt.
Re: VAZ-2108 - 1999 - Samara
Alkoi tässä pännimään tuo vaihdelaatikon käyttämisen karkeus.. tahtoi olla melkoinen heiluri tuo vaihdelaatikko koska korvakot ovat vakiot.
Lueskelin sitten vanhoja kerholehtiä ja huomasin ohjeen Samaran kytkinremontin tekemiseen.
Siinä oli maininta lopussa: "Voit halutessasi lisätä vaihdelaatikon takakorvakon kumiosan lisätueksi vahvaa kumimattoa esim. palasina tai suikaleina."
Aloin sitten tuumasta toimeen. Auto nosturille. Katselin siinä ensin öljytasot ja nesteet. Kun nämä asiat olivat kunnossa siirryin itse asiaan.
Leikkasin muutaman suikaleen ja pari isompaa palasta vahvaa kumimattoa. (Todella jäsäkkää ja kestävää mattoa.)
Laitoin ensin mattoa vaihdelaatikon kovakkoon tukeviin paikkoihin ja myös moottorin etukorvakon väleihin.
Ja katsos ihmettä... ajettavuus muuttui heti paljon mukavammaksi kun vaihdelaatikko on tuettu jäsäkämmin
Tempauksen hinnaksi tuli ehkä 1 € (Sattui sopivasti olemaan tuollaista vahvakuituista mattoa olemaan.)
Juurikin nämä asiat saavat minut pitämään tästä automerkistä
Ps: On Samaran kanssa yhteistä matkaa tullut jo reissattua 20 750 km. Ja mittarissa on tällä hetkellä matkaa 133 150 km.
Lueskelin sitten vanhoja kerholehtiä ja huomasin ohjeen Samaran kytkinremontin tekemiseen.
Siinä oli maininta lopussa: "Voit halutessasi lisätä vaihdelaatikon takakorvakon kumiosan lisätueksi vahvaa kumimattoa esim. palasina tai suikaleina."
Aloin sitten tuumasta toimeen. Auto nosturille. Katselin siinä ensin öljytasot ja nesteet. Kun nämä asiat olivat kunnossa siirryin itse asiaan.
Leikkasin muutaman suikaleen ja pari isompaa palasta vahvaa kumimattoa. (Todella jäsäkkää ja kestävää mattoa.)
Laitoin ensin mattoa vaihdelaatikon kovakkoon tukeviin paikkoihin ja myös moottorin etukorvakon väleihin.
Ja katsos ihmettä... ajettavuus muuttui heti paljon mukavammaksi kun vaihdelaatikko on tuettu jäsäkämmin
Tempauksen hinnaksi tuli ehkä 1 € (Sattui sopivasti olemaan tuollaista vahvakuituista mattoa olemaan.)
Juurikin nämä asiat saavat minut pitämään tästä automerkistä
Ps: On Samaran kanssa yhteistä matkaa tullut jo reissattua 20 750 km. Ja mittarissa on tällä hetkellä matkaa 133 150 km.
Re: VAZ-2108 - 1999 - Samara
Minkä kerhon lehdessä tuollinen juttu on ollut?? Itse olen toukokuussa 2014 kirjoittanut jutun samaran kytkinlevyn laittamisesta satakymppiin. Siinä jutussa myös kerroin miten roiskeläppäkumilla voi tuon takakannakkeen jäykistää...Liikanen123 kirjoitti:Lueskelin sitten vanhoja kerholehtiä ja huomasin ohjeen Samaran kytkinremontin tekemiseen.
Siinä oli maininta lopussa: "Voit halutessasi lisätä vaihdelaatikon takakorvakon kumiosan lisätueksi vahvaa kumimattoa esim. palasina tai suikaleina."
Re: VAZ-2108 - 1999 - Samara
pressa kirjoitti:Minkä kerhon lehdessä tuollinen juttu on ollut?? Itse olen toukokuussa 2014 kirjoittanut jutun samaran kytkinlevyn laittamisesta satakymppiin. Siinä jutussa myös kerroin miten roiskeläppäkumilla voi tuon takakannakkeen jäykistää...Liikanen123 kirjoitti:Lueskelin sitten vanhoja kerholehtiä ja huomasin ohjeen Samaran kytkinremontin tekemiseen.
Siinä oli maininta lopussa: "Voit halutessasi lisätä vaihdelaatikon takakorvakon kumiosan lisätueksi vahvaa kumimattoa esim. palasina tai suikaleina."
Taisi olla juurikin tuo sinun kirjoittama juttu.
Kirjoittelin tuohon sen mukaan mitä yritin muistaa...
Mutta apua oli tuosta sinun ohjeesta ja tuli mukavampi heti ajaa autosta. Että kiitoksia sulle.
Re: VAZ-2108 - 1999 - Samara
Itse lueskelin joskus jostain "rallisivustolta", että veltot kumityynyt voi jäykistää tuulilasiliimalla. Niinpä pursotin Transitin vaihteiston velton kumityynyn kolot Bilteman tuulilasiliimaa täyteen ja kyllä sekin toimiva systeemi näyttäisi olevan.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: VAZ-2108 - 1999 - Samara
Vuosia ovat käyttäneet sikamassaa puslien jäykistykseen, toki kuivumisaika on pitkä.
Re: VAZ-2108 - 1999 - Samara
Jaa nyt on samarassa vikaa todennäköisimmin ajon estossa tai bensapumpussa??
1.) Aamulla olin kylälle lähtemässä. (Matkaa noin 25 km suuntaan.) (Bensaa tankissa yli puoli tankillista.)
2.) Aloin käynnistämään autoa niin kuin yleensä. Tässähän on jo ajon estokin kun on -99.
3.) LÄhti käyntiin niin kuin yleensä. Kävi korotettua tyhjäkäyntiä ja aloin puhdistelemaan auton päältä lumia.
4.) Auto kävi hienosti ja olin nousemassa taisin kyytiin, niin sammui köhien.
5.) Käytin kuitatakseni käynnistyksen, mustaa pampulaa vilkkuvan merkkivalon luona, mutta valo ei kuittaantunut. Kokeilin kuitenkin startata-->
6.) Antaa normaalisti startata. Startatessa kuuluu todella kova naputus "pelkääjän" puolen sulakepuolelta, jossa on myös ECU-poksi.) Bensiinipumpun ääni kuului erittäin vaimeasti alle 2 sekunttia ja lopppui siihen.
7.) Tarkastin sieltä sulakkeet ja releen ja myös konehuoneen puolelta sulakerasian sulakkeet ja releet. Kaikki ehjiä, yhtään ei ole palanut.
8.) ON kerran aiemmin tehnyt tämän muutama kuukausi sitten saman tien päällä kun 80 km/h oli vauhtia ja matka katkesi hetkeksi. Korjaantui kun käytin miinusnavan irti ja laitoin takaisin. Ja sen jälkeen on toiminut kunnes nyt temppuili.
En ole tehnyt autolle vielä mitään. Otin toisen auton (kotiväen vara-auton) ja kävin sillä kyläreissun.
Alan nyt tutkimaan asiaa kun on loppuviikko vapaata.
Ehdotuksia/vinkkejä jakaa moisen vian korjaamiseen?
Alan käymään läpi seuraavat asiat:
- Ajon eston kuitti pampuloiden toimivuuden.
- Tämän ohjeen toimivuuden tässä tapauksessa.= https://ladakerho.fi//ladaboard/viewtop ... f=4&t=4506
1.) Aamulla olin kylälle lähtemässä. (Matkaa noin 25 km suuntaan.) (Bensaa tankissa yli puoli tankillista.)
2.) Aloin käynnistämään autoa niin kuin yleensä. Tässähän on jo ajon estokin kun on -99.
3.) LÄhti käyntiin niin kuin yleensä. Kävi korotettua tyhjäkäyntiä ja aloin puhdistelemaan auton päältä lumia.
4.) Auto kävi hienosti ja olin nousemassa taisin kyytiin, niin sammui köhien.
5.) Käytin kuitatakseni käynnistyksen, mustaa pampulaa vilkkuvan merkkivalon luona, mutta valo ei kuittaantunut. Kokeilin kuitenkin startata-->
6.) Antaa normaalisti startata. Startatessa kuuluu todella kova naputus "pelkääjän" puolen sulakepuolelta, jossa on myös ECU-poksi.) Bensiinipumpun ääni kuului erittäin vaimeasti alle 2 sekunttia ja lopppui siihen.
7.) Tarkastin sieltä sulakkeet ja releen ja myös konehuoneen puolelta sulakerasian sulakkeet ja releet. Kaikki ehjiä, yhtään ei ole palanut.
8.) ON kerran aiemmin tehnyt tämän muutama kuukausi sitten saman tien päällä kun 80 km/h oli vauhtia ja matka katkesi hetkeksi. Korjaantui kun käytin miinusnavan irti ja laitoin takaisin. Ja sen jälkeen on toiminut kunnes nyt temppuili.
En ole tehnyt autolle vielä mitään. Otin toisen auton (kotiväen vara-auton) ja kävin sillä kyläreissun.
Alan nyt tutkimaan asiaa kun on loppuviikko vapaata.
Ehdotuksia/vinkkejä jakaa moisen vian korjaamiseen?
Alan käymään läpi seuraavat asiat:
- Ajon eston kuitti pampuloiden toimivuuden.
- Tämän ohjeen toimivuuden tässä tapauksessa.= https://ladakerho.fi//ladaboard/viewtop ... f=4&t=4506
Re: VAZ-2108 - 1999 - Samara
Havaitsin että vian lähde on bensapumpun rele. Näin asia tällä hetkellä lähtee purkautumaan. Ajonesto toimi moitteetta tällä kertaa.
Re: VAZ-2108 - 1999 - Samara
Tänään tuli katseltua kunnolla ajan kanssa läpi ajoneston johdotukset, ECU:n apukuskin puolelta kaikki johdot läpi.
Johtojen osalta kaikki oli täysin kunnossa, niin kuin kuuluukin olla.
Ainoa miinus oli että ECU:n takaosan ja kojetaulun takaa löytyi 5 litran ämpärin verran lehtiä ja sekalaista moskaa.
Noh. Putsailin ja laitoin akun kaapelin paikoilleen (akku ollut älylaturissa melkein 2 vrk..) Ja kokeilin että lähteekö.
En ole vielä vaihtanut releitä tai mitään. Lähti iloisesti käyntiin ja käväisin ajelemassa 7 km lenkin. Ei mitään ongelmaa... liekkö kosteus riivannut samaraa, kuka tietää.
Mutta seurannassa on että mitä samara keksii jos keksii.
Johtojen osalta kaikki oli täysin kunnossa, niin kuin kuuluukin olla.
Ainoa miinus oli että ECU:n takaosan ja kojetaulun takaa löytyi 5 litran ämpärin verran lehtiä ja sekalaista moskaa.
Noh. Putsailin ja laitoin akun kaapelin paikoilleen (akku ollut älylaturissa melkein 2 vrk..) Ja kokeilin että lähteekö.
En ole vielä vaihtanut releitä tai mitään. Lähti iloisesti käyntiin ja käväisin ajelemassa 7 km lenkin. Ei mitään ongelmaa... liekkö kosteus riivannut samaraa, kuka tietää.
Mutta seurannassa on että mitä samara keksii jos keksii.