VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Viime viikolla ilmestyi käyntihäiriöitä tähän. Tuonne pohjois-savoon kun ajelin niin Juvan ABC:n jälkeen alkoi nytkyttelemään tasakaasulla ajaessa, tyhjäkäyntiä kävi aivan normaalisti. Kylmällä koneella sai sahata varmaan jotain 10 sekunttia ennen kuin auto jäi käymään. Ja kun ulkona satoi räntää ja oli pimeää kun töistä pääsi niin ei oikein kiinnostanut kovin paljoa tutkia. Paluu matka sitten takaisin meni nytkyttäen, puolessa välissä matkaa kattelin jos siellä olisi jokin imuvuoto ja semmoinenhan siellä oli kun imusarjasta tulpatut reijät olivat päässeet aukeamaan, Ne oli tulpattu sen takia kun tässä on vanhanmallin jakaja niin ei ole alipainekelloa. Tulppasin ne mutta mitään hyötyä niistä ei ollut.

Kotona sitten ajoin talliin ja tutkin kaikki. Katkojan kärjet, tulpan kärkivälit, sytytyksen, kaasarin puhdistin ja sen semmoista. Oikeastaan ainoa mikä näytti pahalta oli virranjakajan kansi kun siitä oli kulunut se ykköspytyn metalli kieli. No koeajolla kävin ja hyvin on taas toiminut.

4000 km näköjään jo mittariin tullut ja bensaa kuluttaa se 12-14 litraa sadalla vaikka nyt on tullut ajettua oikeastaan pelkkää matka-ajoa :lol: Ensi viikolla varmaan otin kanttilampun käyttöön kun se ei kuluta niin paljoa. Varmaan sitten Mobiliaan oon kyllä tällä tulossa
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Lunta sataa vaikka kuinka ja tällä on mukava tehdä lumityöt. Ei tuota 200 metrin pihatietä kukaan järkevä ihminen lumikolalla auraisi. Jotkut epäili että kestääkö tämä puskulevy mitään, mutta on se tämän talven hyvin kestänyt ja nyt kun tuolla on tollaista märkää lunta semmonen 10-20 cm niin hyvinhän tuo kestää. Varsinkin tuossa pihatiellä on paha kun pellolta puhaltaa kaikki lumet tuohon tielle.

Pikkujuttu tuli huomattua että lämmöt meinaa vähän nousta lumitöissä, pitää varmaan hommata tähän se ruiskunivan iso syyläri ja tuplaflektit joskus jossain vaiheessa

Kuva
Kuva
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

sulla puuttuu tuulitunneli rupelin ympäriltä. ilman tuulitunnelia rupelli kauhoo vaan ilmaa ympäriltä ja murtoosa tulee vain syylärin läpi. tunnelilla rupelin imuvoima moninkertaistuu ja samalla tulee jäähdytettyä syylärin koko pinta-ala. nyt sulla jäähtyy vaan tuo sähköflektin kokonen läntti ja moottorissa kiini oleva rupelli ei juuri jäähytä mitää.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

jaketech racinteam kirjoitti:sulla puuttuu tuulitunneli rupelin ympäriltä. ilman tuulitunnelia rupelli kauhoo vaan ilmaa ympäriltä ja murtoosa tulee vain syylärin läpi. tunnelilla rupelin imuvoima moninkertaistuu ja samalla tulee jäähdytettyä syylärin koko pinta-ala. nyt sulla jäähtyy vaan tuo sähköflektin kokonen läntti ja moottorissa kiini oleva rupelli ei juuri jäähytä mitää.
No juu, voihan sekin olla osasyy mutta ei se tuolla sähköflektilläkään paljoa jäähdyttänyt. Johtuu varmaan siitä että tuo on joku Nissanin syyläri joka on pienempi ja ohkaisempi kuin ladan syyläri. Tosin kesällä tähän tulee viriteltyä ruiskunivan iso syyläri kiinni ja tuplaflektit jäähdyttämään.

Tosin tälle tulee tehtyä myös vähän jotain muuta kun ei tällä erkkikään aja arkiajoa. Reilut 5000 km tällä tuli talven aikana huristeltua ja totesin että ei mitään järkeä kun bensaa kuluu paljon ja ajomukavuus on hirveä takaveto ladaan verrattuna. Joten "pilataan" tää sitten ja tehdään tästä sellainen vekotin jolla pääsee metsässä ja suossa kulkemaan :lol:

Kaaret tuli rälläköityä mäkeen ja väsäsin "hienot" levikkeet noihin. Nyt näyttää toi perus talvirengas todella pieneltä tuolla, luulis mahtuvan vähän isompi rengas pyörimään tuolla.

Suunnitelmissa on myös että kaikki sähköt tulee uusiksi tehtyä kun tässä on ollut joku tee-se-itse mies asialla kun joka paikasta löytyy sokeripaljoa ja muita ihme virityksiä. Ei helpota yhtään että oon sähköasentaja ammatiltani niin tottakai noi piuhat häikäsee silmään tuolla kun menee miten sattuun

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Nivaa tullut taas vähän rakenneltua. Tuli taakke tommoset 30mm korottavat kumit jousien yläpäähän ja iskareihin uudet kiinnikkeet. Auto nousi jo ihan riittävälle korkeudelle. Uudet renkaatkin tuli vannetukusta 205/80-16 on koko ja niillä pitäis pärjätä joten kuten. Vanteet on vielä tuloillaan ja tulee varmaan tässä viikonlopun aikana. Eturenkaiden kääntyvyyttä tuli rajoitettua ettei vetarit pamahda hajalle ihan heti. Sun muuta pikku hommaa tehty.

Huomasin tuollaisen Ladapower nettisivun ja sieltä tuli tilattua jakolaatikon tukikehys johon lootan saa kiinni ja siihen on helppo väkerrellä sitten panssari suojaksi. Pitäisi loppua ylimääräiset värinät sillä. Pisti myös silmään tuolla semmoinen palikka jakolaatikkoon jolla saa kokonaan kytkettyä vedon pois etupyöriltä ja lupailivat että jopa 2 litraa säästää polttoainetta sadalla kilometrillä. Vähän rupesi himottamaan tuo, silloinhan tätä uskaltaisi pitää talvella käyttöautona jos kulutuksen saa 10 litran pintaan tai alle. Parhaimmillaan olen tällä päässyt 11,5L/100km ja se tuli tuolta mobilian reissulta, muuten vieni 13-14L yleensä. Kohtahan sen näkee miten vie tälleen lämpöisillä keleillä kun tuli otettua taas ajoon tämä ja talvella tuli ajettua silloin -20 ja -30 hujakoilla niin kulutuskin oli sitten sen mukainen

Kuva
Kuva
Kuva
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

paljokoha nousee kulutus karkeilla pinnalla olevilla renkailla. ainakin diesel vapari isuzussa nousi ku ei jaksanut enää kulkee muuta ku kaasupohjassa :lol:
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Kulutus näyttää tällä hetkelle 10,5 litraa sekalaisessa arkiajossa. Voi olla että jotain vaikutusta on kärjettömällä sytytyksellä kun sen asennuksen jälkeen kulutuslaski. Tai sitten johtuu vain näistä keleistä kun pakkasia ei enää ole. Huomenna käyn rengasliikkeessä laittamassa nuo maastokumit vanteille niin saa nähä paljon sitten alkaa kuluttamaan :lol:

Jakolaatikko näköjään ruikkii öljyä jostain stefasta pihalle, pitänee joskus korjailla taikka sitten ostaa kokonaan uusi jakolaatikko. Jos jollain lojuu nurkissa ylimääräinen niin olen kiinnostunut
NevaNiva

Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone

Viesti Kirjoittaja NevaNiva »

Moro! Mikäs nyt kun projekti ei ole edennyt?
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

NevaNiva kirjoitti:Moro! Mikäs nyt kun projekti ei ole edennyt?
Onhan se edennyt, ei oo vaa tullu kirjoteltua. Tullu jo jonkin verran maastossa ajettua, ei kuintenkaan kovin paljoa. Varmaan kohta puoliin ajan auton talliin ja sitä ruvetaan parantelemaan monesta paikasta. Etuperän kiinnitys muuttuu samantyyliseksi kuin Chevrolet Nivassa on, jakolaatikolle tulee semmoinen oma teline niin ei enää korin eläminen haittaa toimintaa, vaihdelaatikko vaihtuu hieman tiheämpi välitteiseksi ja sitten etupäässä vaihtuu ehkä puslat uusiin. Myös tulee todennäköisesti tehtyä sähköt uudestaan koko autoon, peltoautona kun tämä on ollut niin kaiken maailman virityksiä tuolla on niin paljon että parempi tehdä uusiksi kokonaan.

Kuva
Kuva
NevaNiva

Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone

Viesti Kirjoittaja NevaNiva »

On toi kyl hyvän näköinen, sopii mettään hyvin :D ei mitään uusia video pätkiä odotellessa 8)
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Juu aletaas tätäkin parantamaan kaikilta osa-alueilta. Ensiksi tietysti pitää nostaa kaikki pois :lol:

Kuva

Tuli tuossa puratessa huomattua että ohjaussimpukan kiinnitys on pettänyt kun ruostepeikko iskenyt. Ei mikään ihme että tämä alkoi vapisemaan 80 vauhissa aivan hemmetisti noilla maastorenkailla kun normaalirenkailla pärjäsi paremmin. Voi toki myös olla että nuo renkaat on huonossa tasapainossa, ilmeisesti ovat käyttäneet maastopyörissä semmosia hiekkasäkkejä tuolla sisällä kun ei nuita lyijypainoilla välttämättä saa kohilleen, mutta kattellaan nyt.

Kun tää on peltoautona ollut niin joku sankari on tehnyt hurjia sähköviritelmiä tänne joten meinasin että puran kaikki pois ja teen alusta asti uudelleen kun kerran sähköstäkin jotain ymmärrän :lol:

Kuva

Välityksiä pitää myös saada lisää, tuolla mulla oli tommonen ensimmäisissä ladoissa ollut vaihelaatikko. Siinä on ainakin ykkönen paljon tiheämpi kuin tässä Nivan omassa laatikossa. Perävälitykset myös todennäköisesti vaihtuvat. Tällä hetkellä tässä on ne vakiot 4.3 välitykset ja mulle on tulossa tässä jossain vaiheessa 4.78 välitykset. Sitten tällä ei kyllä 80 kovempaa uskalla maantiellä ajaa :lol:

Ja juu kaiken maailman muuta parantelua ja vahvistelua tulee tehtyä, kirjoitellaan tänne jos muistetaan
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Kaikki sähköt tuli purettua pois ja aloittelin jo suunnittelemaan ja piirtelemään uusia kytkentöjä. Kaikki sähköt tulee nyt tuollaisen kotelon sisään jossa sijaitsee kaikki sulakkeet sekä releet. Sähköt yksinkertaistuu kerta heitolla verrattuna mitä ne oli aikaisemmin.

Alustaki on purettu kokonaan, nyt se oottaa vain uusia palikoita jotka ovat tuloillaan ja sitten pääsee kasailemaan

Kuva
Kuva
Kuva
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Pistä samantien kun olet muutoksia hyvin tekemässä. Chevy Nivan vaihteen siirtäjä systeemit niin keppi tulee 10-20Cm taakse päin ilmeisesti ei ole hirveän vaikea homma. Jos laitat nelivedosta kaksveto systeemin niin kirjoittele systeemistä enemmän. 2litran pudotus olisi kaupunkiajossa mannaa.
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Tuli etuperän uudet kiinnitys palikat eilen, vaikuttavaa ihan asialliselta. pitäis hävitä jyrinät ja vapinat kun ei pultata enään moottoriin kiinni tuota

Kuva
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Ei pitäis enää tullu turhia vapinoita etuperästä ja kestävyyskin todennäköisesti parani kun ei enää hajoa siitä moottorin kiinnityspultista niinkuin näillä on yleensä tapana. Seuraavaks voiki heittää moottorin konehuoneeseen ja vaihelootan kiinni, sitten alkaa jakolaatikon kehyksen sovittaminen paikalleen

Kuva
Kuva
Kuva
Vastaa Viestiin