VAZ-21074 - 1992 - 1600SL - Projekti 2

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
degen
Viestit: 1279
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

VAZ-21074 - 1992 - 1600SL - Projekti 2

Viesti Kirjoittaja degen »

Kävipä tuossa viime lauantaina niin sopivasti, että minulle linkitettiin yksityisviestillä tällä foorumilla vihje huutokaupattavasta komeasta 1600SL-mallista. Muuten se ei olisi ollut erityisen tarpeellinen, mutta sen hyvännäköinen kunto, vähäpäästöisyys ja varsinkin musta alkuperäisväri saivat ostohousut jalkaan. Kävin sunnuntai-iltana kiivaan kamppailun parin huutajan kanssa huutokauppasivulla, mistä selviydyin voittajana ja maanantaina tarjoukseni hyväksyttiin lopullisesti. Tämä oli ns. mahdollinen sika säkissä - ostos. Kävin tänään hakemassa Ladan Hauholta Hämeenlinnasta. Combini traileroi sen jälleen varmasti perille asti, vaikka myyjän pihassa oli perin liukasta ja pihasta liittyessä tielle oli jyrkkä mutka vasemmalle sekä tiekin oli todella liukas. Lukkoperä hoiti homman kotiin kumminkin kunnialla. Pienen tutkimisen jälkeen kori osoittautui ihan kopsakaksi, mikä oli tärkeintä.

Tämä Lada on ostettu Tampereen Konelasta ja se on ns. latolöytö. Omistajia on Trafin tietokannan mukaan yksi ja ainoa, mikä on myös papereiden mukaan tosiseikka. Lada on viimeksi katsastettu 2008 ja sen on siis ollut jouten pitkän aikaa. Tässä on erittäin suorat pellit ja kori vaikutti sangen napakalta. Koristeraidatkin olivat tallessa. Kaasarina oli joku omituinen, mutta aito Solex-kaasutin. Axtec-kaasari lojui apukuskin jalkatilassa. Se pitää kunnostaa ja laittaa kiinni. Akku puuttui ja Melberit ovat jääneet jonnekin matkalle, mutta niitä saadaan kyllä ja nehän tähän kuuluvatkin. Sisustakin on hyvässä kunnossa. Tämä Lada voi olla jopa niin mainio, että pidän sen itselläni. Mustia 1600SL-malleja kun ei liikaa enää esiinny. Onpahan estetty tämänkin joutuminen räpellettäväksi tai purkuosiksi.

Ensin teen tuon 1500S:än loppuun ja sitten alan käsitellä tätä. Jatkoa seuraa...
Liitteet
DSC_0031.JPG
DSC_0032.JPG
DSC_0033.JPG
DSC_0034.JPG
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Ana
Viestit: 219
Liittynyt: 21.5.2017 1:13
Paikkakunta: Pornainen

Re: VAZ-21074 - 1992 - 1600SL - Projekti 2

Viesti Kirjoittaja Ana »

Toivotaan että olis ns. pikkulaitolla leimaan projekti :lol:
jarkoc
Viestit: 35
Liittynyt: 6.7.2009 11:51
Paikkakunta: Nastola

Re: VAZ-21074 - 1992 - 1600SL - Projekti 2

Viesti Kirjoittaja jarkoc »

kohta voi perustaa axtekki farmin :)
Lada 2105 1500s -90
Lada 2104 1700i -97
Avatar
degen
Viestit: 1279
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21074 - 1992 - 1600SL - Projekti 2

Viesti Kirjoittaja degen »

Ana kirjoitti: 1.12.2021 20:31 Toivotaan että olis ns. pikkulaitolla leimaan projekti :lol:
Niin, pikkulaittohan on kunkin henkilökohtainen määrittelykysymys. Itse vedän rajan siihen, että koko autoa ei ole tarve purkaa kunnostamismielessä. Moottoria, vaihteistoa eikä perämurikkaa ei pitäisi myöskään olla tarve irrottaa ns. pikkulaitossa. Kaikki muu menee noin suurinpiirtein "pikkulaitoksi". Kokemuksen mukaan tämä on myös aika lailla realistinen asiain tola, kun näitä aletaan laittaa asianmukaiseen kuntoon. Toisin sanoen hyvin moneen kohteeseen joutuu kajoamaan, vaikka nuo mainitut paikat jäävätkin koskematta. Näillä ehdoilla nämä kaikki kunnostamani Ladat ovat olleet pikkulaittotapauksia.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Ana
Viestit: 219
Liittynyt: 21.5.2017 1:13
Paikkakunta: Pornainen

Re: VAZ-21074 - 1992 - 1600SL - Projekti 2

Viesti Kirjoittaja Ana »

Aivan, minä pidän projektina jos on muuta kun normi huolto ainakin itte myydessä. Joten mulla ei oo muita kun projekteja :lol:
Avatar
degen
Viestit: 1279
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21074 - 1992 - 1600SL - Projekti 2

Viesti Kirjoittaja degen »

Tutkin Ladan konetilaa hieman tarkemmin ja huomasin, ettei kaasari olekaan Solex vaan ehta Weber, malliltaan 28/36 DCD 23. Sen asennus on jäänyt puolitiehen joltakulta, sillä kaasun käyttövivusto oli täysin irti eikä sille ole tehty mitään muutoksia. Putsarikotelokin oli täysin irti, eikä se edes sovi tuon Weberin päälle suoraan. Joka tapauksessa tuo kaasari siirretään taka-alalle ja asennan tähänkin Ladaan luonnollisesti Axtec-kaasuttimen kaikkine asiaankuuluvine oheislaitteineen. Olenkin jo kunnostanut mukana tulleen asteekin ja se odottaa jo kiinnittämistä. Tuon weepertin voisi koettaa kaupustella jollekulle. Siinä lienee 23 ja 25-milliset sisäkurkut.
Liitteet
DSC_0043.JPG
DSC_0041.JPG
DSC_0039.JPG
DSC_0038.JPG
DSC_0037.JPG
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1279
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21074 - 1992 - 1600SL - Projekti 2

Viesti Kirjoittaja degen »

Kokeilinpa tänään, lähteekö tämä keksintö käyntiin. Asensin kunnostetun Axtec-kaasarin Weberin tilalle ja kiinnittelin kaasuvivun, letkut ja muut kiinni. Kaikki letkut löytyivät konetilasta, kuten myös termostaattiventtiilit ja muu tarpeellinen. Laitoin akun paikalleen ja kokeilin starttia. Se pyöri, mutta tulille ei lähtenyt. Pienen tutkimisen jälkeen virranjakajan pyörijä osoittautui sököksi. Siitä puuttui vastus kokonaan ja mittari näytti ääretöntä. Laitoin ehjän pyörijän paikalleen siis. Edelleenkään ei lähtenyt käyntiin, joten seuraavaksi katsoin bensapuolta. Ilmeni, että pumpun tuloletku on irti kokonaan putkesta. Siispä laitoimme huikkabensaa ja heti hörähti ja käynnistyikin. Kipinää siis tulee. Pitää kiinnittää tuo letku putkeen ja laittaa bensaa tankkiin ja testata uudestaan myöhemmin.

Virrat päällä paloi öljynpainevalo ja laturin merkkivalo. Hyvä homma siis. Muuten mittaristo oli mykkä. Latausmittarikin näytti nollaa eikä econikaan liikahtanut, Samoin kierroslukumittari oli hiljaa. Sulakkeet näyttivät ihan ehjiltä ja nopeasti pyöräyttelin niitä, mutta apua ei ollut. Puhallin oli mykkä, ja lisäksi tässä lienee jonkinlainen valojen varoitussummeri asennettu, koska jokin ulina kuului virrat pois päältä ja ajovalot päällä. Puhaltimen kytkimen naksuttelu muutti kyseisen äänen voimakkuutta. Pitääpä siis selvitellä hieman sähköasioita. Valojen pesimetkin pitivät ainakin ääntä, joten jotain sielläkin tapahtuu. Radiokin toimii ja sieltä tuli heti propagandaa, kun ruuvasi taajuuden kohdalleen. Alku lupaa siis hyvää.
Liitteet
DSC_0059.JPG
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1279
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21074 - 1992 - 1600SL - Projekti 2

Viesti Kirjoittaja degen »

Kunnostin mittariston tänään. Uusin merkkivalojen polttimot ja laitoin taustavaloksi Ledipolttimot, jotka ovat paljon kirkkaammat kuin alkuperäiset hehkulangat. Kierroslukumittari oli mykistynyt, joten laitoin toimivan tilalle. Toimimattomat bensamittari ja latausmittari lähtivät futaamaan, kun puhdistin ja kiristin niiden kiinnitysmutterit ja aluslevyt ja lisäsin yhden puuttuvan mutterin ja aluslevyn. Lämpömittarikin toimii, joten mittaristo on nyt kunnossa. Lisäksi tilasin tähän uudet kytkinsylinterit sekä uusia jarruosia, jotta saisin sen liikkumaan omin voimin, edes sinolipullosta bensaa imien. Tankista ei nimittäin Lada jaksa nostaa ainetta vielä. Pitää siis vilkaista anturiasetelmaa ja menolinjaa. Alkuperäinen kaasutin taitaa olla hapantunut pilalle. Sillä ei nimittäin Lada jäänyt käyntiin, vaan toisella axtekilla se sitten jäikin käymään. Pitää siis rakennella vielä yksi Axtec-kaasari.
Liitteet
DSC_0075.JPG
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1279
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21074 - 1992 - 1600SL - Projekti 2

Viesti Kirjoittaja degen »

Tänään sain Ladan viimein kaivettua lumen keskeltä ja sisälle sulamaan. Nyt alkaakin sitten varsinainen työstövaihe. Alkuvaiheen tavoitteena on saada kytkimen irrotus toimimaan eli uusia sylinteri, saada Lada imemään bensaa tankista sekä kiinnittää kaasutin kunnolla. Jarrut toimivat yllättävän hyvin. Ne eivät jumittele eikä poljin mene lattiaan. Kuitenkin, kun alkaa tällä ajaa, ne hirttävät kiinni kuitenkin ennemmin tai myöhemmin. Uusin ne kaikesta huolimatta. Tärkeitä olisi kuitenkin saada Lada liikkumaan omin voimin, jotta korjaustoimenpiteet helpottuvat tulevaisuudessa. Tämä onnistunee tässä viikonlopun aikana.
Liitteet
DSC_0074.JPG
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1279
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21074 - 1992 - 1600SL - Projekti 2

Viesti Kirjoittaja degen »

Korjasin tästä kytkimen irrotushydrauliikan eli uusin molemmat sylinterit sekä letkun. Putki kelpasi uudelleen käytettäväksi. Kiinnitin myös kaasuttimen sekä laitoin toisen bensatankin imuputki-anturiyhdistelmän. Alkuperäinen imuputki oli ruostunut tukkoon. Tankissa oli ruosteinen sisäpinta, mutta bensasuodattimeen ennen pumppua ei vaikuttaisi kulkeutuvat moskaa ja nyt Lada jää käyntiin ja sitä voi liikutella. Näin saavat siis korityöt alkaa. Ladaa tökittiin nosturilla hyvin tarkkaan ja se osoittautui huonommaksi kuin kuvittelin. Molemmat etupoikkipalkit menevät uusiksi ja oikea etupitkittäispalkki on juuri kaarroksen kohdalta läpimätä. Samoin tunkinkorvat edessä menevät ruttuun, jos niistä nostaa. Myös lattiapellistä menee läpi kummankin poikittaispalkin sisäpuolelta. Taaempana on takatunkinkorvien edessä ja takana läpimätää. Korvat itse kyllä kestävät nostamisen. Vielä takana menee kumpikin sivupohja tankin ja varapyörän alta uusiksi ja kaupan päälle vähän ympäriltä. Kaupan päälle kaikkien ovien alareunat pitää korjata, sillä sielläkin on läpimätää paikoitellen. Myös takakontin kansi menee uusiksi. Luukun takareuna on turvonnut ja se on läpilaho. Tämä tarkoittaa viikon mittaista hitsaus- ja maalaussavottaa, joka alkaa parin viikon päästä. Rätitin märällä rätillä aluksi tuon metsäpinnan pois ja maalipintaan on metsäinen pinnoite jättänyt jälkensä ja pilkkua löytyy sieltä ja täältä. Koko auton ylimaalaus olisi varmaankin hyvä, mutta se päätetään myöhemmin. Muuten Ladan tekniikkapuoli vaikuttaa melko hyvältä. Nivelet ovat kaikki hyvässä kunnossa, jarrukilvet ovat ehjiä sekä iskaritkin pelaavat mukavasti. Katalysaattori tähän on joskus uusittu eikä se ole alkuperäinen. Loppuosa putkesta oli melko ruostunut ja välivaimentimen pöntön takapää oli haljennut. Uusiksi menee ja tarkoitukseni on laittaa tähän kahden tuuman putkisto sitten aikanansa. Samalla alkaa selkeytyä tämän Ladan käyttötarkoitus. Siitä tulee eräänlainen viri-Axtec.
Liitteet
DSC_0084.JPG
DSC_0083.JPG
DSC_0081.JPG
DSC_0077.JPG
DSC_0076.JPG
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
pressa
Viestit: 10168
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21074 - 1992 - 1600SL - Projekti 2

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kuvissa näyttää päällepäin silti hyvältä, eli melkein voisi olla myynnissä papan helmenä... Hienoa että jotkut jaksaa vielä tehdä ja jopa tekemisiään dokumentoida tännekin!!!
Avatar
degen
Viestit: 1279
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21074 - 1992 - 1600SL - Projekti 2

Viesti Kirjoittaja degen »

Hitsaussavottaa on jatkunut viisi päivää. Kun vanhoja rakenteita on purettu, paljastuu alta lisää näkkileipää. Yksi paha paikka oli muodostunut oikean takajousen taakse panhard-tangon tornin yläpuolelle. Siinä oli pullistuma, joka vaikutti kovalta aluksi, mutta pienen tökkimisen jälkeen siinä olikin läpimätä kohta. Tämän lisäksi molemmin puolin oli B-pilarin alla helmassa ylemmässä pellissä avoreikä. Tämä jää helposti huomaamatta, ellei kokeile pilarin alta kädellä. Päällisin puolin paikka näyttää ehjältä. Vieläpä oli kuskin puolella takatunkinkorvan kohdalla helmassa reikä tunkinkorvan sisälle päin. Tätä on vaikea nähdä alhaalta, koska pitäisi katsoa korvan sisälle sivusta päin. Kuitenkin paikkoja on korjailtu ja nyt kuskin puolella on uusi helma ja päädyt. Täällä olikin pahin mätäpesäke. Etulokasuojan takana liki helman päätyä on pystypalkki, jonka alaosa oli kadonnut kokonaan. Nämä kaikki piti rakentaa uusiksi. Apukuskin puolella tilanne oli parempi, eikä tuota mainittua palkkia tarvitse korjata. Helmat menevät vaihtoon molemmin puolin.
Liitteet
DSC_0100.JPG
DSC_0099.JPG
DSC_0093.JPG
DSC_0090.JPG
DSC_0088.JPG
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1279
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21074 - 1992 - 1600SL - Projekti 2

Viesti Kirjoittaja degen »

Lada alkaa olla nyt riisuttu luurangoksi. Kun koria tutkii tarkkaan, löytyy siitä paljon mielenkiintoisia yksityiskohtia. Esim. tässä minun yksilössäni on vasemman C-pilarin pelleistä kaksi kiinni toisissaan hitsitäpeillä, kuin mikillä, kun taas oikealla puolella sama kohta on kiinnitetty pistehitseillä, mikä on tehtaalla alkuperäinen kiinnitys. Tästä Ladasta löytyy myös messinkijuotoksia eri korielementtien väliltä, eivätkä nekään ole tehtaan tekemiä. Lisäksi noiden poikkeavien kohtien päällä on alkuperäinen musta väri. Olisiko niin, että Raipon maahantuontikeskuksessa on korit tutkittu ja entrattu, ja sitten maalattu. Voisiko siis olla niin, että mustat takavedot on maalattu Suomessa? Osaisiko joku ehkä valaista?
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
jarkoc
Viestit: 35
Liittynyt: 6.7.2009 11:51
Paikkakunta: Nastola

Re: VAZ-21074 - 1992 - 1600SL - Projekti 2

Viesti Kirjoittaja jarkoc »

Parit värikartat löyty
Tän mukaan mustat autot tuotannossa 91-92 vuosina
https://i-a.d-cd.net/rUAAAgBZyOA-1920.jpg

Tässä taas sanotaan mustan kohdalla "only repaircar bodies painted this colour" ilmeisesti tehtaalla jo korjattuja autoja.
https://ladamoscow.com/-%D0%B2%D1%81%D0 ... D0%B0-lada
Lada 2105 1500s -90
Lada 2104 1700i -97
Avatar
degen
Viestit: 1279
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21074 - 1992 - 1600SL - Projekti 2

Viesti Kirjoittaja degen »

Tämä projekti on ollut kevään ja kesän tauolla. En ole kerennyt kertakaikkisesti tekemään mitään. Mutta nyt tänään tartuin härkää sarvista ja aloin hioa ja kitata hitsattuja paikkoja sekä pintaruosteita. Tarkoitus on tosiaan maalata tämä kokonaan yli alkuperäisellä värillä ja uudistaa koristeraidat. Lada on ollut säilössä sisätiloissa joten se ei ole huonontunut. Hirveällä optimismilla tämä voisi olla mukana itsenäisyyspäivän ajoissa. Kesällä käytin kierroksen Melbereitä myös Vannevelhoilla, joten se asia on kunnossa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Vastaa Viestiin