VAZ-21053 -1994 - 1500S(L) - Tutkimusauto
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
VAZ-21053 -1994 - 1500S(L) - Tutkimusauto
Kävin hakemassa trailerilla Combini kanssa Jyväskylästä toissapäivänä otsikon mukaisen menopelin. Tällä on tarkoitus tehdä laaja-alaisia laajakaistalambdamittauksia, kunhan saan sen ensin saatettua tieliikennekelpoiseen kuntoon.
Aluksi kerron hieman historiasta: Lada on otettu käyttöön Suomessa 28.9.1993 jossain Uudellamaalla. Kuitenkin siinä on vuosimallia 1994 ilmaiseva R-kirjain VIN-koodissa. Tämä on siis hyvin nopeasti tullut tehtaalta Suomeen. Vuonna 1997 tämä on ilmeisesti jotenkin kolaroitu, mutta kori on korjattu hyvin huolellisesti, ja samalla rekisterinumero on vaihtunut alkuperäisestä nykyiseen. Kilometrejä lienee kertynyt noin 154 000. Tässä on myös Saab-tyyliset etupenkit lämmittimillä ja erikoistakapenkki, mutta muuten se on tavallinen 21053. Voiko tätä pitää 1500SL-mallina?
Tekniikka on muuten mainion oloista, mutta Ladassa oli mittaristo pimeänä ja kymppisulake paloi koko ajan. Lisäksi siihen oli vaihdettu axteckin tilalle Samaratyylinen takavedon Solex. Onneksi Axtec-kaasari oli takakontissa mukana. Jarrut tarvitsivat hieman huomiota sekä muutama pieni reikä pitää paikata. Pakoputkea pitää justeerata oikeaan asentoon ja tässä on jostain syystä Combin takapönttö. Muuten tämä on erittäin tervekorinen ja vaikuttaa napakalta. Konetilassa on muuten joku omituinen liitin. Osaako joku kertoa, mikä se voisi olla? Se näkyy yhdessä kuvassa.
Aluksi kerron hieman historiasta: Lada on otettu käyttöön Suomessa 28.9.1993 jossain Uudellamaalla. Kuitenkin siinä on vuosimallia 1994 ilmaiseva R-kirjain VIN-koodissa. Tämä on siis hyvin nopeasti tullut tehtaalta Suomeen. Vuonna 1997 tämä on ilmeisesti jotenkin kolaroitu, mutta kori on korjattu hyvin huolellisesti, ja samalla rekisterinumero on vaihtunut alkuperäisestä nykyiseen. Kilometrejä lienee kertynyt noin 154 000. Tässä on myös Saab-tyyliset etupenkit lämmittimillä ja erikoistakapenkki, mutta muuten se on tavallinen 21053. Voiko tätä pitää 1500SL-mallina?
Tekniikka on muuten mainion oloista, mutta Ladassa oli mittaristo pimeänä ja kymppisulake paloi koko ajan. Lisäksi siihen oli vaihdettu axteckin tilalle Samaratyylinen takavedon Solex. Onneksi Axtec-kaasari oli takakontissa mukana. Jarrut tarvitsivat hieman huomiota sekä muutama pieni reikä pitää paikata. Pakoputkea pitää justeerata oikeaan asentoon ja tässä on jostain syystä Combin takapönttö. Muuten tämä on erittäin tervekorinen ja vaikuttaa napakalta. Konetilassa on muuten joku omituinen liitin. Osaako joku kertoa, mikä se voisi olla? Se näkyy yhdessä kuvassa.
Viimeksi muokannut degen, 31.10.2021 13:35. Yhteensä muokattu 13 kertaa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: VAZ-21053 -1994 - 1500S(L) - Tutkimusauto
Onnittelut uudesta autosta, punainen 2105 on aina hieno.
Nyt on ainakin kaikki kanttilamppusen korimallit hallussa.
Nyt on ainakin kaikki kanttilamppusen korimallit hallussa.
Lada 2105 1500s -90
Lada 2104 1700i -97
Lada 2104 1700i -97
Re: VAZ-21053 -1994 - 1500S(L) - Tutkimusauto
Hö kuvat ei näy mulla?
Re: VAZ-21053 -1994 - 1500S(L) - Tutkimusauto
Eipä näy täälläkään kun jotain kuusen akkountia kyselee.
testataanpa näkyykö kun ihan vain liittää kuvan.
testataanpa näkyykö kun ihan vain liittää kuvan.
Re: VAZ-21053 -1994 - 1500S(L) - Tutkimusauto
joo Pressan kuva näkyy.
Re: VAZ-21053 -1994 - 1500S(L) - Tutkimusauto
Nyt pitäs näkyä. Olen tutkinut sähköpuolen vikaa viime päivinä ja sain sen selvitettyä. Pitkällisten ja järjestelmällisten mittailujen jälkeen ilmeni, että johtosarjassa oli Ozonin saasteenalennussysteemin tarpeeton oranssi irtonainen ja liittimeltä paljas johto akun alla lytyssä oikosulussa maadoitusta vasten. Tämä pimensi mittariston ja kymppisulakkeen. Kun johdon poisti sieltä ja laittoi sulakkeen, alkoi mittaristo taas toimia. Seuraava ongelma olikin se, että nyt kun laittoi virrat päälle, alkoi starttimoottori pyörittää konetta. Ilmeni, että jarrunestesäiliön anturilla pystyi ohjaamaan starttia virrat päällä. Kun anturi kytki, syttyi sen varoitusvalo ja lada alkoi startata. Tutkin asiaa lisää ja kävi ilmi, että jostain syystä virtalukon liittimeltä 50 eli startin herätteeltä lähtee ohut punainen johto kohti varoitusvalopaneelia ja se yhdistyy jarrunestemäärän varoitusvaloon diodin kautta. Tuo diodi on kytketty siten, että virta ei pitäisi päästä kulkemaan kohti liitintä 50 ja aiheuttamaan starttausta. Kuitenkin kyseinen diodi oli kaikesta päätellen hajonnut ja muodosti 160 ohmin vastuksen ja päästi virran menemään kohti startin herätettä. Tuo virta riitti kytkemään startin apureleen. Korjauksena oli se, että katkaisin tuon virtapiirin liittimeltä 50 diodille. 50-liittimen punainen ohut johto tulee ryhmäliittimeen mittariston taakse ja siitä se muuttuu ruskeaksi, joka menee diodille. Otin mittariston takaa liittimestä ruskean johdon irti ryhmäliittimestä ja laitoin sen viereiseen tyhjään paikkaan, koska kyseisessä ryhmäliittimessä oli tilaa. Näin virtapiiri katkesi ja jarrunesteen varovalo toimii edelleen oikein, koska saahan se ohjauksensa edelleen anturilta. Jos tuo diodi olisi ehjä, palaisi startatessa jarrunesteen varoitusvalo. Muistaakseni ensimmäisessä Ladassani tuo valo paloikin startatessa. Miksi tuo on kytketty tuolla lailla, jää minulle epäselväksi. 2105:n kytkentäkaavioissakin näkyy tuo samainen kytkentä. Mitä tekemistä on jarrunesteen varoitusvalolla starttaamisen kanssa, jää ainakin minulle mysteeriksi. Mutta nyt kuitenkin sähköt toimivat oikein.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: VAZ-21053 -1994 - 1500S(L) - Tutkimusauto
Itse en koskaan tutkinut tuota startin johtoa. Aikoinaan meinasi tulla paskat housuun kun mittariston varoitusvaloja tutkin ja mittajohdoilla pökkäsin jotain yhteen niin auto starttasi vaihdepäällä. Edessä oli toinen auto ja ihmisiä, mutta onneksi jalka oli jarrulla niin ei liikkunut kuin parikymmentä senttiä...
- Lada-Jussi
- Viestit: 10210
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: VAZ-21053 -1994 - 1500S(L) - Tutkimusauto
Eikös noi ole ihan 1600SL:n penkit, onko mahdollisesti vaihdettu jossain välissä, että eivät ole uudesta lähtien ollut? Onko penkinlämmittimet kytketty ihan käyttöön kuitenkin?
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Re: VAZ-21053 -1994 - 1500S(L) - Tutkimusauto
Mielestäni eivät ole 1600SL:n. Takapenkissä ei ole keskinojaakaan. Oliko noita Saab-tyyppisiä penkkejä edes 1600-malleissa?
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: VAZ-21053 -1994 - 1500S(L) - Tutkimusauto
Mielestäni eivät ole 1600SL:n. Takapenkissä ei ole keskinojaakaan. Oliko noita Saab-tyyppisiä penkkejä edes 1600-malleissa? Penkinlämmittimet on kytketty ja kytkentä on selkeästi Konelan jäljiltä.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
- Lada-Jussi
- Viestit: 10210
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: VAZ-21053 -1994 - 1500S(L) - Tutkimusauto
totta joo tuo keskikäsinojan puute ja ohan etupenkin selkänojan muotoilu selvästi eri, penkin lämmitintä olisi tuskin kukaan väsännyt toimintaan jos olisi myöhemmin penkit vaihtanut, onko tietoa mistä myymälästä tämä auto on uutena myyty?
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Re: VAZ-21053 -1994 - 1500S(L) - Tutkimusauto
Rekisteritietojen mukaan Delta-Auto Etelä Oy on ollut ensimmäinen omistaja ennen myyntiä varsinaiselle ostajalle. Mielestäni tämä on jostain Helsingistä. Mukana oli Helsingin Konelan punainen jääraappa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: VAZ-21053 -1994 - 1500S(L) - Tutkimusauto
Asensin eilen tähän mukana tulleen Axtec-kaasuttimen. Se tuli kahdessa osassa ja tarvitsi täydellisen läpikäynnin. Siitä meni uusiksi kiihdytyspumpun kalvo, ryypyn kalvo, koho, neulaventtiili sekä kannen tiiviste. Solenoidisuuttimet olivat ehjiä. Lisäksi joku oli kadottanut siitä toisen shimmilevyn ja e-renkaan nopean tyhjäkäynnin mekanismin akselista sekä yhdysvivun ryypyltä kaasuläpän akselille. Kaikki osat löytyivät varastoistani, joten sain kaasuttimen kuntoon. Kokeilin asennuksen jälkeen Ladaa ja hyvin otti heti kierroksia ja käynnistyi saman tien, kun avainta käänsi. Seuraavaksi pitää asentaa pakoputki ja sen jälkeen säätää tarpeelliset kohteet oikein. Ladasta jäi vanha uudenveroinen kaasari joutilaaksi. Se on mallia 21053-1107010-20 eli takavedon perus-Solex. Sen on joku ihan hiljattain vaihtanut. Tästä voisin luopua reilulla saturaisella. Huomasin myös, että tässä on aitoa alkuperäistä Axtec-bensaletkua. Se vaikuttaa erittäin laadukkaalta.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: VAZ-21053 -1994 - 1500S(L) - Tutkimusauto
Kävin läpi ja tein listaa perjantaina Ladaan tarvittavista toimenpiteistä. Oikea etu-umpio on rikki. Heijastava elementti on irti vaakasuunnan säädöstä, ja se heiluu miten kiinnostaa. Pitää siis hankkia uusi matalalla ja kapealla vilkulla varustettu umpio tai molemmat uudet samanlaiset. On todella hölmön näköistä, jos umpiot ovat erilaiset.
Muuta korjattavaa:
- sivuvilkut, joista toinen on haalea ja toinen jostain eri vehkeestä
- kuraläpät taakse, puuttuvat molemmat
- etupuskuri kieron tilalle
- tuhkakuppi taakse, puuttuu
- sisäkahva taakse vasemmalle, sekin puuttuu
- ulkokahva etuoikealle, rikki on se eikä ovi avaudu
- paisuntasäiliön hihna, revennyt
- pissapojan säiliö, se on halki yläsaumasta
- bensatankista on joku tollo murtanut yhden huohotusliitännän. Sen voisi yrittää juottaa takaisin,
- sisätilan puhallin ulvoo riittämiin. Uusiksi menee sekin
- kuskin oven ovipahvia voisi yrittää jotenkin oikaista. Se irvistelee niin, että ikkunan auki veivaaminen on hankalaa
- jarrukilvet edessä puuttuivat kokonaan
Näiden lisäksi huomasin, että etujarruletkut on kiinnitetty nippusiteillä toinen jouseen, toinen ylätukivarteen ja ne menivät miten sattuivat. Ne pitää laittaa oikein ja poistaa joutavat kiinnitykset. Onhan siinä vielä remontinkorjuuta.
Muuta korjattavaa:
- sivuvilkut, joista toinen on haalea ja toinen jostain eri vehkeestä
- kuraläpät taakse, puuttuvat molemmat
- etupuskuri kieron tilalle
- tuhkakuppi taakse, puuttuu
- sisäkahva taakse vasemmalle, sekin puuttuu
- ulkokahva etuoikealle, rikki on se eikä ovi avaudu
- paisuntasäiliön hihna, revennyt
- pissapojan säiliö, se on halki yläsaumasta
- bensatankista on joku tollo murtanut yhden huohotusliitännän. Sen voisi yrittää juottaa takaisin,
- sisätilan puhallin ulvoo riittämiin. Uusiksi menee sekin
- kuskin oven ovipahvia voisi yrittää jotenkin oikaista. Se irvistelee niin, että ikkunan auki veivaaminen on hankalaa
- jarrukilvet edessä puuttuivat kokonaan
Näiden lisäksi huomasin, että etujarruletkut on kiinnitetty nippusiteillä toinen jouseen, toinen ylätukivarteen ja ne menivät miten sattuivat. Ne pitää laittaa oikein ja poistaa joutavat kiinnitykset. Onhan siinä vielä remontinkorjuuta.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: VAZ-21053 -1994 - 1500S(L) - Tutkimusauto
- sivuvilkut, joista toinen on haalea ja toinen jostain eri vehkeestä x
- kuraläpät taakse, puuttuvat molemmat x
- etupuskuri kieron tilalle
- tuhkakuppi taakse, puuttuu x
- sisäkahva taakse vasemmalle, sekin puuttuu x
- ulkokahva etuoikealle, rikki on se eikä ovi avaudu x
- paisuntasäiliön hihna, revennyt x
- pissapojan säiliö, se on halki yläsaumasta
- bensatankista on joku tollo murtanut yhden huohotusliitännän. Sen voisi yrittää juottaa takaisin
- sisätilan puhallin ulvoo riittämiin. Uusiksi menee sekin x
- kuskin oven ovipahvia voisi yrittää jotenkin oikaista. Se irvistelee niin, että ikkunan auki veivaaminen on hankalaa x
- jarrukilvet edessä puuttuivat kokonaan x
Vietin eilen työntäyteisen 13 tunnin päivän Ladan parissa. Nyt edellisen viestin vikalistasta on korjattu x:llä merkityt asiat. Oikeaan etunapaan oli joku laittanut pinnapultit ja hitsannut(!) ne navan takapuolelle kiinni. Yksi pultti heilui jo paikallaan, eli hitsaus on pettänyt. Laitoin tuon tilalle uuden navan ja oikeat pultit, jotta pyörä pysyy paikallaan. Uusin samalla eteen vasemmalle jarruletkun ja -putken. Vanha putki meni spiraalille, kun letkua yritti irrottaa. Ilmasin jarrut ja ne tuntuisivat pelaavan. Takana oli myös jarruja jo aiemmin rempattu, sillä jarrut olivat sangen uudet näköiset ja rummun ja vetarin välissä oli peräti kuparitahnaa. Kiitos siitä sille, joka on joskus jarrut avannut.
Lämmittimen moottoriksi tuli kuulalaakeroitu puhallin, joka tuntuisi toimivan tehokkaammin kuin toimivat alkuperäispuhaltimet. Samalla puhdistin kennon päällisen, jossa oli metsäisiä tuotteita viitisen senttiä. Tuulettimen kotelon alaluukku piti myös uusia, koska kiinnipitosakara on poikki ja minulla oli uusi irtoluukku. Uudessa ja vanhassa luukussa on eroja sisäpuolen muotoilussa.
Sivuvilkuissa oikea oli asennettu poraruuveilla. Onneksi alkuperäisiä reikiä ei ollut tuhottu ja ruuvien reiät jäivät vilkun taakse piiloon.
Apukuskin oven ulkokahvan kehys oli murtunut poikki ja avauskahva kampesi ulospäin, kun avausta yritti. Samalla havaitsin, että avaustankokin oli irti oven sisällä. Tämä korjautui uudella kahvalla, tiivisteellä ja tangon kiinnityksellä. Opin samalla lopullisesti, miten tälläisella sisustalla varustetun kanttilampun ovien sisälukitusnupit puretaan ja kootaan oikein. Aikanansa 12 vuotta sitten ensi-Ladan parissa en keksinyt, miten se purkautuu. Pahvin sai kyllä irti, mutta takaisin sitä ei saanut. Silloin lukkonupin asennus jäi puolitiehen ja nupin kromirunko jäi irvistämään. Seuraavina vuosina asia ei vaivannut, koska sellaista Ladaa ei minulla ollut enää, kunnes nyt asia käveli jälleen vastaan.
- kuraläpät taakse, puuttuvat molemmat x
- etupuskuri kieron tilalle
- tuhkakuppi taakse, puuttuu x
- sisäkahva taakse vasemmalle, sekin puuttuu x
- ulkokahva etuoikealle, rikki on se eikä ovi avaudu x
- paisuntasäiliön hihna, revennyt x
- pissapojan säiliö, se on halki yläsaumasta
- bensatankista on joku tollo murtanut yhden huohotusliitännän. Sen voisi yrittää juottaa takaisin
- sisätilan puhallin ulvoo riittämiin. Uusiksi menee sekin x
- kuskin oven ovipahvia voisi yrittää jotenkin oikaista. Se irvistelee niin, että ikkunan auki veivaaminen on hankalaa x
- jarrukilvet edessä puuttuivat kokonaan x
Vietin eilen työntäyteisen 13 tunnin päivän Ladan parissa. Nyt edellisen viestin vikalistasta on korjattu x:llä merkityt asiat. Oikeaan etunapaan oli joku laittanut pinnapultit ja hitsannut(!) ne navan takapuolelle kiinni. Yksi pultti heilui jo paikallaan, eli hitsaus on pettänyt. Laitoin tuon tilalle uuden navan ja oikeat pultit, jotta pyörä pysyy paikallaan. Uusin samalla eteen vasemmalle jarruletkun ja -putken. Vanha putki meni spiraalille, kun letkua yritti irrottaa. Ilmasin jarrut ja ne tuntuisivat pelaavan. Takana oli myös jarruja jo aiemmin rempattu, sillä jarrut olivat sangen uudet näköiset ja rummun ja vetarin välissä oli peräti kuparitahnaa. Kiitos siitä sille, joka on joskus jarrut avannut.
Lämmittimen moottoriksi tuli kuulalaakeroitu puhallin, joka tuntuisi toimivan tehokkaammin kuin toimivat alkuperäispuhaltimet. Samalla puhdistin kennon päällisen, jossa oli metsäisiä tuotteita viitisen senttiä. Tuulettimen kotelon alaluukku piti myös uusia, koska kiinnipitosakara on poikki ja minulla oli uusi irtoluukku. Uudessa ja vanhassa luukussa on eroja sisäpuolen muotoilussa.
Sivuvilkuissa oikea oli asennettu poraruuveilla. Onneksi alkuperäisiä reikiä ei ollut tuhottu ja ruuvien reiät jäivät vilkun taakse piiloon.
Apukuskin oven ulkokahvan kehys oli murtunut poikki ja avauskahva kampesi ulospäin, kun avausta yritti. Samalla havaitsin, että avaustankokin oli irti oven sisällä. Tämä korjautui uudella kahvalla, tiivisteellä ja tangon kiinnityksellä. Opin samalla lopullisesti, miten tälläisella sisustalla varustetun kanttilampun ovien sisälukitusnupit puretaan ja kootaan oikein. Aikanansa 12 vuotta sitten ensi-Ladan parissa en keksinyt, miten se purkautuu. Pahvin sai kyllä irti, mutta takaisin sitä ei saanut. Silloin lukkonupin asennus jäi puolitiehen ja nupin kromirunko jäi irvistämään. Seuraavina vuosina asia ei vaivannut, koska sellaista Ladaa ei minulla ollut enää, kunnes nyt asia käveli jälleen vastaan.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!