VAZ-21053 -1994 - 1500S(L) - Tutkimusauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21053 -1994 - 1500S(L) - Tutkimusauto

Viesti Kirjoittaja pressa »

degen kirjoitti: 19.12.2021 10:13 Oikeaan etunapaan oli joku laittanut pinnapultit ja hitsannut(!) ne navan takapuolelle kiinni. Yksi pultti heilui jo paikallaan, eli hitsaus on pettänyt...
Eli tässä on se syy miksi hitsaaminen on kielletty ja hylätään katsastuksessa jos huomataan. Ja jos oikein katsoin niin pinnapulteista oli tuo pooritettu paksunnos hiottu pois? Oikea asennus olisi ollut porata sen paksunnoksen kokoinen reikä ja sitten painaa prässillä tai vetää mutterilla paikalleen.

Kuva
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21053 -1994 - 1500S(L) - Tutkimusauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Viat on nyt aika lailla korjattu. Oudon liittimen arvoituskin ratkesi. Se kuuluu tööttiin.
Liitteet
DSC_0058.JPG
DSC_0054.JPG
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21053 -1994 - 1500S(L) - Tutkimusauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Nyt on Lada siinä kunnossa, että sen voi viedä näytille katsastukseen. Viimeisetkin viat korjattiin.

Rattilukko ei toiminut. Yrittäessäni irrottaa virtalukkoa ei se tullut pois siten miten sen pitäisi tulla, vaan se piti poistaa särkemällä. Rattilukon mekanismi toimi väärin. Tilalle meni uusi alkuperäislukko, joka toimii täydellisesti ja lukko irtoaa miten pitää.

Bensatankkiasian ratkaisin ehjällä tankilla. Vanhasta tankista otin ehjän anturiosan mukaan uuteen tankkiin. Sain edullisesti tankin muuan kerholaiselta. Pitää koettaa kuitenkin korjata vanha tankki, koska se on silti aika hyvä.

Hain joulun aikaan Lemiltä ehjän kuspojan säiliön, jossa oli peräti toimiva pumppukin. Sen asensin vanha tilalle ja pumppu jaksaa roiskia kaksireikäsuuttimistakin riittävän hyvin. Vanhan säiliön voi heittää mäkeen.

Etupuskurinkin toin Lemiltä samalla reissulla. Minulla oli ilman putkia oleva, mutta ehjänä irrotettu puskuri. Laitoin vanhat putken kiinni siihen ja kokeilin, mutta eivät sopineet reiät kohdilleen korikiinnikkeistä. Annoin siis sopivasti vääntävää monoa puskurille ja kas, pultit miltei tipahtivat paikalleen.

Tööttiongelman ratkaisin alkuperäisratilla ja sen oudon liittimen kiinnittämisellä. Alkuun piti hieman antaa jatkuvaa virtaa molemmille torville, sillä aluksi oli hiljaista. Kiinni olleessa ralliratissa ei ollut keskipainiketta. Sellainen oli hanskakotelossa, mutta se ei millään ilveellä sopinut rattiin kiinni. Siispä hommasin jouset mukana tulleeseen orkkisrattiin, ja näin töötti toimii.

Viimeisten hommien jälkeen vaihdoin vielä kaikki öljyt. Moottoriin tuttu castrol magnatec, vaihdeaskiin meni castrolin transmax ja perään mobilube hd. Säädin myös venttiilit, sillä ne kilkattivat täysin kuultavasti. Kaikissa venttiileissä oli liikaa välystä ja joissakin melkein tuplaten ohjearvoon nähden. Heittokelloa käyttäen välykset tulivat kuntoon ja samalla turha älämölö katosi venakoneistosta.

Kokonaisuutena katsoen tämä Lada on ollut hieman murheellinen tapaus. Sillä on ollut monta omistajaa, mutta hieman hunningolle on se päätynyt. Jarrukilpiä ei ole uusittu, virtalukkokin on ollut rikki ties kuinka kauan ja sisustan osia ei ole korjattu. Vieläpä kaasarikin on uusittu vääränlaiseen ja rattiakaan ei ole viitsitty kunnolla laittaa. Laturikin oli kiinni vääränkokoisella pultilla. Kaiken kruunasi johto akun alla oikosulussa -tapaus, jolloin mittaristo oli pimeä. Tätä Ladaa voisi melkein sanoa rävelletyksi, mutta onneksi se on nyt huomattavasti paremmassa kunnossa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21053 -1994 - 1500S(L) - Tutkimusauto

Viesti Kirjoittaja degen »

SE ON SIINÄ! Nyt on sitten tämäkin Lada katsastettu. Eilen kävin konttorilla ja puhtain paperein sain siunauksen. Päästöistä meni Lada läpi heittämällä; tyhjäkäynnillä olivat arvot heti kunnossa ja kierroksilla ensin kiihytyspumpun rikastuksen yhteydessä arvot nousivat, mutta kierrosten tasaannuttua arvot laskivat hienosti alle rajojen. Pakoputki ja katti olivat melko nokisia, mutta ne hoitivat hommansa mainiosti. Etuiskaritkin olivat mainiossa kunnossa, vaikkei niitä uusittukaan. Samoin jarrut toimivat hyvin, kuten myös nivelet ja tukivarret.
Päästöarvot olivat:
Tyhjäkäynnillä (suluissa raja-arvo)
CO 0,10 % (0,50 %)
C02 13,80 %
HC 18 ppm (100 ppm)
O2 2,00 %
Kierroksilla
CO 0,20 % (0,30 %)
CO2 14,80 %
HC 23 ppm (100 ppm)
O2 0,70 %
Lambda 1,03 (0,97-1,03)
Tyhjäkäynnin happiarvo on hieman koholla, samoin kuin lambda-arvo, jota ei lue lapussa mutta katsoin sen olevan mittarissa noin 1,10. Tähän pitää kiinnittää huomiota. Nyt pääseekin sitten laajakaista-analyysi alkamaan. Sen päätyttyä tämä menopeli myydään.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21053 -1994 - 1500S(L) - Tutkimusauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Viime viikonloppuna ajoin kaksipäiväisen laajakaistasession ja maanantaina tein viimeiset säädöt. Nyt Lada alkaa olla tehtävänsä tehnyt ja se vaihtaa omistajaa piakkoin. Tuloksista ja muutoksista juttua tulossa Pravdoissa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21053 -1994 - 1500S(L) - Tutkimusauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Ja niin on tämäkin Lada on lopullisesti tehtävänsä tehnyt ja myyty. Se vaihtoi tänään majapaikkaansa Lahteen.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Vastaa Viestiin