VAZ-2101 - 1973 - Lada 1200 "Ikuisuus projekti"

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Makkewl
Viestit: 2
Liittynyt: 15.8.2021 23:12

VAZ-2101 - 1973 - Lada 1200 "Ikuisuus projekti"

Viesti Kirjoittaja Makkewl »

Kauan se oli harkinnassa, että jonkinlainen ensimmäinen projekti auto on saatava. Sen verran yksinkertaista tekniikkaa näissä Ladoissa on, että tuli käännyttyä sen puoleen! Tuli selailtua monta vaihtoehtoa ja 300eurolla tarttui sopivan välimatkan päästä paperiton Lada 1200! Tänään sain kansallisarkistosta vanhan rekisteriotteen, jossa näkyi että -95 vuonna poistettu liikenteestä. Seissyt siis luultavasti tuon 25vuotta ja sen oli näköinenkin. Autossa oli rattilukko päällä, ei ollut avaimia ja rumpujarrut aivan jumissa. Tunti-pari temuttiin ja saatiin lavetille.

Kuva Kuva Kuva

Autossa tosiaan on hieman tekemistä, sekä kaikenlaista osaa saa ostella. Ei ehkä fiksuin ostos eikä helpoin projekti, mutta ei tässä silti luovuteta! Kyllä tästä vielä auto tehdään tieliikenteeseen! Kaveri lupaisi hiekkapuhaltaa ja maalata kaikki irto-osat mitkä pelastettavissa, sekä ylimaalata auton materiaalien hinnalla kunhan auto on siinä vaiheessa. Jeesiä häneltä onneksi saa vaativammissa hitsaushommissakin.

Kuva Kuva Kuva

Niinkuin kuvista näkyy peräpelti pitäisi vaihtaa jos halvalla löytyisi. Pohja yllättävän kova, takakonttiin ei tarvitse hitsata mitään. Etulattioihin uutta peltiä varsinkin kuskin puoleiseen, sekä pyöräkoteloihin pientä paikkaa. Sisustan sain aikalailla purettua, mitään käyttökelpoista ei oikeastaan ollut ja kone pitäisi nostaa tällä viikolla pois. Syksy rupee tulemaan ja 6m x 3m autotalli on aika pieni tälle projektille mutta eiköhän se sinne mahuteta. Jos vaan syksyn aikana saisi hitsaus ja rälläköinti hommat tehtyä ulkona niin talveksi saisi auton sisään puolilämpimään talliin.

Saa nähdä mitä tulee vai tuleeko mitään!
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2101 - 1973 - Lada 1200 "Ikuisuus projekti"

Viesti Kirjoittaja pressa »

Tuo on sen näköinen että olisin kokeillut laittaa käyntiin, toki siten että bensakannu olisi konetilassa. Tankki ja polttoainelinja kannattaa puhdistaa kunnolla. Monesti kun tankki on tyhjähkönä vuosia, niin kerää pintaruostetta.
jarkoc
Viestit: 37
Liittynyt: 6.7.2009 11:51
Paikkakunta: Nastola

Re: VAZ-2101 - 1973 - Lada 1200 "Ikuisuus projekti"

Viesti Kirjoittaja jarkoc »

Menestystä rojektiin. ei kannata liian tiukkoja aikatauluja ottaa näiden kanssa menee äkkiä innostus.
Ruostetta löytyy äkkiä paljon enenmmän kuin ensi näkemällä näyttää. Itselläni kunnostuksessa yli parikyt vuotta
uudempi 1700i malli ja muutaman reiän kunnostus laajeni helmojen, tunkinkorvakkeiden, takalokasuojan ja
takakontin koteloiden vaihtoon. Viime talvena ainakin oppi hitsaamaan.
Valmiita korjauspeltejä kannattaa hyödyntää vaikka maksaakin enemmän kuin suora pelti jos haluaa helpommalla päästä.
Lada 2105 1500s -90
Lada 2104 1700i -97
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2101 - 1973 - Lada 1200 "Ikuisuus projekti"

Viesti Kirjoittaja pressa »

Niin paljon valmiita korjauspeltejä kuin mahdollista, silloin jää hitsattavaa ja vasaroitavaa vähemmän ja tulos on enemmän katsastusmiehen silmään. Täällä ainakin katsastusmiehet tykkää kun on isot ehjät pellit laitettu, eikä montaa pientä paikkaa vieri viereen hitsattuna.
Vastaa Viestiin