VAZ-21044-40 - 1996 - Kanttifarkun projektointia

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Solifermiäs
Viestit: 13
Liittynyt: 25.8.2019 21:06
Paikkakunta: Heinola

VAZ-21044-40 - 1996 - Kanttifarkun projektointia

Viesti Kirjoittaja Solifermiäs »

Iltaa hyvät Ladakerhon jäsenet.

Ostaa päräytin sitten ensiautoksi tuossa heinäkuun lopussa tuollaasen 21044 ladan. Oli sopivan lähellä ja olihan siinä mangelssit alla, pitkään olin ettinyt ladaa ja tämä oli sitten tarpeeksi "se oikea."
Tokihan tuo nyt oli kärsinyt vähän kosmeettisia virheitä ja puskurit oli joku vienyt. Kuitenkin toimiva auto ja järkevässä hintaluokassa, ja pohja vaikutti ihan kovalta vaikka helmoja olikin paikkailtu jonkin verran päistä. Autossa oli kuitenkin paperit uudesta asti tallessa ja tälle oli tehty reilummin tekniikkaremonttia 2000-luvun alussa. Hauskaahan oli että pikku googlettelun jälkeen selvisi että autohan on jo esitelty foorumilla aikaisemmin :)

https://imgur.com/a/GhFSqNg

Tuostahan sitten ensitöiksi lähti vanha w124 mersun huutava bensapumppu (kiitokset kuka ikinä olikaan tuollaisen laittanut :shock: ) ja tilalle tuli kiinalainen tarvikeosa, tilasin myös tankin sisälle tulevan jos joskus nappaa tankin irti niin laittaa niinkuin pitäisikin olla. Maalivirheitäkin siinä sitten sai paikkailla ja apparin ovea hitsata kun mystinen pakkelin halkeamalta näyttänyt kohta osoittautuikin kemialliseksi metalliksi reiän päällä :? Tuosta tuli sitten ilmi kaikennäköisiä pikku räpellyksiä sähköissä jotka onneksi korjaantui vaan yhdistämällä alkuperäiset johdot takaisin oikealle paikalleen. Kattotelinekin vaihtui kevyempiin malleihin.

https://imgur.com/a/xOO4G64

Sittenhän autoa alettiin laittamaan kunnolla parempaan kuntoon ja kaikennäköistä osaa tuli hankittua; mm puskurit (ostin eka sedanin puskurit ja eihän takapuskuri mennytkään heittämällä kun siinä oli eri kiinnikkeet, oli muutenkin sen verran nuhjuiset että tuli haettua ihan farkun puskurit myöhemmin), ajovalonpyyhkimet hommasin kun joku oli vanhat vetänyt moottorin varresta rälläkällä poikki, takapenkki sai toisesta penkistä paremman päällisen, 5-reik orkkis vanteita tuli hankittua puoltoista sarjaa talveksi, taakse tuli ruuvattua uudet sonyn 5,25" 3-tie kaiuttimet kun johdotkin oli vedetty valmiiksi ja edessä oli jo 4" vastaavat, tavaratilan pohjaan tuli tehtyä vanerista alkuperäistä vastaava pohjalevy kun siellä oli teholava (puolikas eurolava) tilalla :lol: , kaikkea muuta tehty mitä en edes muista, muutenkin autoa on nyt siistitty aika lailla järkevään kuntoon.

https://imgur.com/a/rjvSZcz
https://imgur.com/a/WMVDdu4

Tokihan autosta löytyy vielä kaikennäköistä tekemistä ja ehdottomasti pitää vielä tilata kilvet ilman EU-tunnusta että saa Konela-kilventaustan kiinni sekä ostaa lujaa laatua lada tarra takalasiin.
Toivottavasti oli tarpeeksi kattava eikä liian pitkä aloitusviesti :)
Avatar
LADACAT
Viestit: 631
Liittynyt: 16.11.2005 10:32
Paikkakunta: Lahti,Uusikylä

Re: VAZ-21044-40 - 1996 - Kanttifarkun projektointia

Viesti Kirjoittaja LADACAT »

Tuossahan ne tärkeimmät asiat tulivat esille.Tervetuloa Päijät-Hämeen miittiin esittelemään livenä.
Samara 1.5 -03
Suzuki SX4 -13
Solifermiäs
Viestit: 13
Liittynyt: 25.8.2019 21:06
Paikkakunta: Heinola

Re: VAZ-21044-40 - 1996 - Kanttifarkun projektointia

Viesti Kirjoittaja Solifermiäs »

Tänään jätti Lada tielle Lahdessa ajellessa. Ilmesesti bensapumppu halusi pitää vähän taukoa kun se hiljeni lähes kokonaan, lähti kuitenkin jalkakäytävälle työntämisen ja noin viiden minuutin diagnosoinnin jälkeen uudelleen pörisemään.

Tätä yksilöä on jo pari viikkoa vaivannut välillä ajossa suuremmilla kierroksilla tapahtuva nykiminen. Huomaa varsin hyvin kiihdyttäessä ja moottoritiellä ohittaessa. Viikonloppuna tuli luettua vikakoodeja hitsauslangan pätkän kanssa ja sieltähän paljastui vikakoodi 22 eli kaasuläpän asentotunnistin. Liittimien putsauksella ei ollu vaikutusta, tuli naputeltua osatilaus mansemotorssille niin jos vika korjaantuis uudella anturilla, uusilla tulpilla ja/tai johdoilla.

Muuten auto on toiminut varsin kiitettävästi, öljyä eikä muita nesteitä syö paljoa ja kulutus on pysynyt normaalina.
Solifermiäs
Viestit: 13
Liittynyt: 25.8.2019 21:06
Paikkakunta: Heinola

Re: VAZ-21044-40 - 1996 - Kanttifarkun projektointia

Viesti Kirjoittaja Solifermiäs »

Autolla ei lähiaikoina ole oikeastaan muuta kuin ajettu. Hyvin on pelannut, tulpat, johdot ja kaasuläpän anturin uusin kuun alussa.
Oikean etuiskarin huomasin roikkuvan irrallaan tukivarresta, kiinnike oli ilmeisesti tippunut matkalle jossain vaiheessa. No kaksi kierretangon pätkää hitsaten tukivarteen ja uusi kiinnike tilalle.

Keulalle tuli laitettua pari sumu/huomiovaloa näköä tuomaan.

https://imgur.com/a/x6moFDi

Talveksi piti alkaa vanteita hiomaan ja maalaamaan kun samarasta joskus aikanaan jääneet vanteet ei käyneetkään kun vain eteen. Takana osui jarrurummun ulkoreunaan.

https://imgur.com/a/GKM55LE https://imgur.com/a/ZHhleVu

Värisävy on hiukan enemmän luonnonvalkoinen, kohtalaisen lähellä vanteiden sisäpuolella ollutta vanhaa maalia.

Pitäisi varmaan ennen kovien pakkasten tuloa vielä ehtiä säätää venttiilit ja vaihtaa öljyt sekä suodatin.
Solifermiäs
Viestit: 13
Liittynyt: 25.8.2019 21:06
Paikkakunta: Heinola

Re: VAZ-21044-40 - 1996 - Kanttifarkun projektointia

Viesti Kirjoittaja Solifermiäs »

Tähän masiinaankin tuli haettua eilen vuoden leima. Korjauskehotus tuulilasin halkeamista ja pienestä öljyvuodosta auton alla.

Remonttia on näin talven aikana tullut mm.
- Perä vaihdettu uuteen 3.9 torseniin (vanha oli korvattu 4.1 välityksellisellä murikalla, piti ääntä ja mittari heitti)
- Koko etujousitus läpikäyty uusien puslien kera, hilppeet maalattu, yksi tukivarsi vaihdettu huonokuntoisuuden vuoksi, pallonivelet vaihdettu, etunavat ja laakerit uudet
- Moottorin ja vaihdelaatikon tukikumit vaihdettu
- EU-kilvet vaihdettu perinteisiin malleihin, Talmu-huomiovalot lisätty keulalle, ikkunat tummennettu maltillisesti juurikin sellaisella marketin halvimmalla kalvolla ja jälki on sen mukaista :lol:

Hyllyssä odottelee Stinger Sport 4-1 peltipakosarja ja "Estonia" 256 nokka, pitänee miettiä tuleeko niitä laitettua koskaan paikalleen. Auto on toimittanut käyttöauton virkaa erinomaisesti ja kulutus on pysynyt maltillisena.
Solifermiäs
Viestit: 13
Liittynyt: 25.8.2019 21:06
Paikkakunta: Heinola

Re: VAZ-21044-40 - 1996 - Kanttifarkun projektointia

Viesti Kirjoittaja Solifermiäs »

Mitäs tälle kuuluu? No, pelkästään ajettu, toinen auto tuli ostettua juhannuksena ja siihen täysi koneremontti, jonka jälkeen se tuli toimittamaan käyttöauton virkaa. Näin ollen Lada siirtyy enemmän harrasteautoksi.

Seuraava looginen askel on tietenkin nostaa kone pois :lol:

https://imgur.com/a/YoUaPn5

Tästä on hyvä lähteä leipomaan. Tekniikkaa on hyvä ihmetellä talven aikana.
Solifermiäs
Viestit: 13
Liittynyt: 25.8.2019 21:06
Paikkakunta: Heinola

Re: VAZ-21044-40 - 1996 - Kanttifarkun projektointia

Viesti Kirjoittaja Solifermiäs »

Lada katsastettu tänään 30.4. hyväksytysti.

Koneeseen tuli laakerointi + rengastus + tiivisteet, uusi nokka (256 Estonia) säädettävällä nokkapyörällä, uusi jakopääsetti, kansi tuli tehtyä isoilla venttiileillä (40 imu 34 pako) kevyesti kairattuna.

Akku tuli siirrettyä konttiin ja konetila siistittyä sekä pelti muutettu aukeamaan edestä, Nissan Almeran takaluukun saranoilla.

Ohjausta tuli myös muutettua paremmin kääntyväksi ja samalla tuli katottua auraus & pyöränkulmat kotikonstein.

Hyllyssä odottelee alle asennusta -50mm jouset joka nurkkaan sitten joskus kun innostuu ruuvailemaan lisää, nyt pitää keskittyä ajamisen nautintoon pitkästä aikaa 8)
Vastaa Viestiin