VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Ajoin viime viikon torstaina reitin Tampere-Ilomantsi-Lemi. Matkaa tuli yhteensä 820 km. Matkakulutukseksi sain tuolla matkalla 6,65 litraa/100 km, joka on mielestäni oivallinen lukema. Teknisiä ongelmia tällä reissulla oli 0 kpl, mikä oli odotettavissa muutoinkin. Joulun tienoilla ajattelin tarkistaa venttiilivälykset. Ruiskussa onkin helppoa ne katsoa, koska virranjakajaa ei ole kiintoavaimien tiellä. Muuten tällä Ladalla on vain ajettu. Minä olen reilun neljän kuukauden omistusaikanani rullutellut tällä 16 000 km, joka tekisi noin 48 000 km vuodessa tällä tahdilla.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Eilen vaihdoin Ladaan quaife-ruuvilukollisen perämurikan. Tällä tavalla pyrin parantamaan auton käytöstä liukkaalla kelillä, mutta kuitenkin säilyttäen hyvän ajettavuuden pitävällä pinnalla. Ainakin muutamalla kymmenellä kilometrillä tämä lukkoperä tuntuisi toimivan hyvin. Lukon olemassaoloa ei huomaa pitävällä kelillä edes etupyörien ääriasennoissaan oikealle tahi vasemmalle. Näin ollen quaife toimii. Liukasta keliä pitää odotella vielä. Perä pitää sisäänajaa hyvin. Ensimmäinen öljynvaihto tulee eteen 100 km ajon jälkeen. Tästä olen ajanut 35 km. Toinen 1000 km kohdalla ja vielä kolmas 2500 km kohdalla, jolloin voi laittaa pitkäaikaiset öljyt. Muuten tämä Lada on pelannut mainiosti.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Teetätin tähän alustapesun eräässä Kangasalan ruostesuojaamossa. Pesun jälkeen todettiin, että tähän kannattaa tehdä kokonaan uusi suojakäsittely. Sepä sitten tehtiinkin saman tien. Samalla asennutin muoviset sisälokarit taaksekin, jotta estetään pyöräkoteloiden ruostuminen. Tehty suojakäsittely oli Finikorin ja maksoi 700 euroa. Ladan pohjassa oli suojauksen tekijän mukaan punainen maali erittäin laajalla alalla näkyvissä, mikä kertoo ruosteettomuudesta. Tällä investoinnilla varmistetaan monen monta käytövuotta lisää. Neljän vuoden päästä olisi suositeltu uusintasuojaus.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Laitoin tänään combiin uuden takatukivarsisarjan, joka on uretaanipuslin varustettu. Samalla laitoin takaiskareihin punaiset "extrakovat" puslat. Lopputuloksena saatiin erinomainen ajotuntuma ja alusta. Takapään kallistelu vaimeni huomattavasti ja alusta on kuin kilpa-autoissa.
Asennuksesta: Tukivarsien uusimisessa takaiskareiden alapäät joutuu irrottamaan. Lada oli nosturilla ja aputunkkina oli pistemäinen apunostin, jolla saattoi nostaa taka-akselia toisesta päästä renkaasta. Tuolla aputunkilla pystyi saattelemaan tukivarsien pultinreiät kohdalleen, koska taka-akseli liikkui, jos tukivarren otti irti. Uutta vartta ei enää saanutkaan saman tien paikalleen. 80 Nm on noiden tukivarsien kiristysmomentti ja tähän ne laitoinkin.
Extrakovien iskarin puslien asennus oli hieman konstikasta. Kun laittoi puslat iskariin ja yritti kiinnittää mutteria, se ei yltänyt kierteille. Siispä tein pari sisään-ulos -harjoitusta, joissa puristin puslia ilman kokoonpanoon kuuluvaa välilevyä paikoilleen. Harjoitusten jälkeen mutteri ylsi kierteeseen ja asennus onnistui.
Nyt kelpaa kanttailla. Takapää jämäköityi huomattavasti.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Hiplailin tänään hanskalokeron kannen parempaan asentoon. Ostohetkestä asti on kansi kyllä pysynyt kiinni mutta hanskalokeron valo on aina loimottanut, koska kansi on hieman jäänyt irvistämään lampun puolelta. Siispä irrotin kannen ja sen puolikkaat toisistaan. Lokeron reunoja vasten olevaa puoliskoa liikutin niin keskelle toista puoliskoa kuin mitä se antoi myöten ja kiinnitin ruuvit. Samalla vaihdoin saranoiden kiinnitysmuovin, koska vanha muovi oli rikki. Kiinnitin kannen ja lopputulos oli loistava. Kansi istuu mahtavasti tonttiinsa eikä valo enää pala lokerossa. Sitä ei myöskään enää saa auki vain vetämällä vaan pitää kääntää avausnuppia kuten suunniteltu on. Aiemmin kansi ei mennyt täysin pohjaan.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Tarkistin tänään venttiilivälykset. Ykkösventtiilin välys oli pikkiriikkisen pienempi mitä ohjearvo. Kuutosventtiiliä ei tarvinnut edes säätää. Lopuissa oli hieman suurentumista. Kaiken kaikkiaan mitään hälyttävää ei löytynyt, mutta pitää ne välykset silti katsoa. Ennen venttiilikopan irrotusta irrotin ilmanputsarikotelon, alipainemodulin letkut suihkutusyksiköstä, ison huohotinletkun ja polttoaineletkut suodattimesta sekä suihkutusyksiköstä ja siirsin ne sivuun kopan yläpuolelta. Letkujen tukijalka on yhden kopan kiinnitysmutterin alla, ja tämä jalka siirtyi letkujen mukana. Minulla on edelleen käytössä Ladan heittokellotyökalu, jolla säätö käy kätevästi, ja lukitusmutterin kiristyksen aikaansaama välyksen pieneneminen on ennakoitavissa täysin.
Alkutilassa kellon kehä käännetään kohtaan 0:
Kuva
Tuolla nostohaarukalla nostetaan vipua, ja kello näyttää nostetun mitan:0,52 mm kellossa tarkoittaa venttiilivälystä 0,15 mm, johon tähdätään:
Kuva
Yllä oleva koskee imuventtiileitä. 1700-koneessa on pakoventtiilien välyksen ohjearvo 0,20 mm. Olen toisaalta lukenut täältä, että siihen säädettynä venttiilit naputtaa ja 0,15 mm toimii ihan hyvin. Tein tässä kompromissin ja säädin kelloon arvon 0,60 mm. Tämä on lähempänä 0,15 mm:ä kuin 0,20 mm:ä.
Ruiskussa ei ole virranjakajaa kiintoavainten edessä, joten säätö oli melko vaivatonta.
Kokoamisvaiheessa uusin venakopan tiivisteen ja vaihdoin kopan mutterit nyloc-muttereihin, jotta ne eivät löysty ja kiristin mutterit 8,5 Nm kireyteen.
Kamat kasaan ja kone tulille: hienosti käy ja kulkee myös. Pitää vielä tarkistaa, ettei koppa vuoda. Ei pitäisi vuotaa, mutta katson kuitenkin. Seuraavan säädön voisi tehdä joskus 25 000 km jälkeen. Axtec-combissa tällä kilometrimäärällä eivät olleet samalla työkalulla säädetyt venttiilivälykset muuttuneet mitenkään merkittävästi, joten se on ihan hyvä tarkistusväli.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Laitoin maanantaina Ladaan kesäpyörät alle. Yokohama Bluearth AE01 -renkaissa on kahden kesän jäljiltä pintaa noin 4,25 mm, jolla ajaa vielä tämän kesän. Loppujen lopuksi nuo ovat kestäneet suunnilleen saman mitä aikaisemmat Dunlop SP Streetresponse -renkaat. Dunlopeilla ajoin neljä kesää ja Yokohamoilla kolmas on menossa, mutta kilometrimäärät asettuvat jokseenkin samoihin lukemiin. Talvirenkaina toimineet Nokian Hakkapeliitta 8:t ovat vaihtokunnossa. Nastoja ei ole seitsemän talven aikana irronnut yhtäkään, mutta kulutuspintaa on likimain sakkorajalla 3 mm. Pitää hommata uudet talvirenkaat aikanansa.
Samalla kuin vaihdoin etupyörät, irrotin jarrupalat ja puhdistin niiden vastepinnat satuloista sekä kevyesti hioin tapeista isoimmat ruosteet ja muut epäpuhtaudet veks. Laitoin satuloiden korvakkeisiin hieman tervasprayta. Minulla kun on myös jarrumäntätyökalu, niin sillä painoin männät sisään, asetin palat väliin ja polkaisin männät taas ulos. Toistin tämän pari kertaa. Näin pyrin ennaltaehkäisemään mäntien jumittumisen. Vaihdoin Axtec-combiin uudet jarrusatulat aikanaan ja neljän vuoden jälkeen ilmaantui ensimmäinen mäntäjumitus. Tässä tapauksessa en ollut koskenut tappeihin enkä mäntiin pyörien vaihdossa enkä muussakaan yhteydessä.
Kesän aikana pitäisi Ladasta korjata värivirhe etulokarista ja ottaa kiinni muutama mitätön ruosteenalku pintapelleistä. Sitten olisi vuorossa myllytys ja vahaus, joiden jälkeen Combi sädehtisi hohtavan punaisena. Voisinpa käyttää punaista värivahaakin, ja niin aattelin tehäkin.
Kuva
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Tänään pätkähti Ladaan uusi ote Harjavallan katsastuksessa. Kaikki oli täysin kunnossa eikä moitteen sijaa ollut. Pohjaa ei edes nyrkillä koputtanut.
Päästöarvot olivat tyhjäkäynnillä:
CO 0,25 %
CO2 14,25 %
HC 5 ppm
O2 1,00 %
Kierroksilla
CO 0,15 %
CO2 14,70 %
HC 5 ppm
O2 0,75 %
Lambda 1,000
Tyhjäkäyntipäästöt olivat välittömästi kunnossa, kun mittausanturi meni putkeen. Kierrospäästöissä arvot kohosivat kaasun polkaisun vuoksi, mutta tasakaasulla sitten ne laskivat tyylipuhtaasti alle rajojen, kuten pitääkin. Olen ajanut tällä Ladalla ostohetkestä katsoen noin 30 000 km tähän päivään mennessä. Luotettavaa ja edustavaa kyytiä on ollut.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Perushuoltojen ja pesujen lisäksi tällä autolla on vain ajettu. Omaa ajoa noin 38 000 km. Yksi pikku vika on käynyt ilmi. Takaluukun lukon vastakappale korissa on kulunut viistoksi siten, että luukkua pitää paiskata kiinni ja luukku saattaa aueta täräyksestä ajon aikana. Säätäminen ei hyödytä. Uusi osa on tilauksessa ja saataneen ensi viikolla kiinni. Muutoin ajo on ollut ongelmatonta. Ostin myön uuden nastarengassetin. Vanhoista, seitsemän talvea ajetuista Hakkapeliitta 8:eista oli jäljellä noin 4-5 mm pintaa ja suurin osa nastoista kulunut niin, että ne juuri ja juuri tuntuvat renkaan pinnassa. Osa nastoista on katkennut. Ajomäärä lienee ollut 60 000 km paikkeilla. Uusiksi renkaiksi päätyivät samaiset Hakkapeliitta 8:t. 175/70/R13 -koossa vanteelle laitto ja tasapainotus plus renkaat itse tekivät 340 euroa. Näillä eväillä edetään talvea kohti.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Tänään liikkeelle lähtiessä ja lumia pyyhittyäni irtosi kuskin puolen sivupeilin peilipinta liimauksestaan. Peili ei mennyt rikki vaan otin sen kiinni. Hain Motonetistä Loctiten pikaliimaa ja liimasin peilipinnan takaisin paikoilleen. Nyt pysyy taas. Samalla vaihdoin tuon aiemmin mainitun takakontin lukon vastakappaleen. Se korjasikin kiinnityksen ja luukku pysyy nyt kiinni napakasti.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Lämmityslaitteen sivuilmakanavien ja raitisilmakanavien säätösuulakkeet ovat olleet jo pitkän aikaa tahmeita toiminnaltaan. Toinen raitisilmakanavien suulake oli suorastaan jumissa vasemmalle päin. Otin silikonisprayta, suihkutin sitä mekanismien liikkuviin osiin ja liikuttelin suulakkeita. Pienen herkistelyn jälkeen kaikki neljä suulaketta alkoivat liikkua takkuilematta. Ajokilometrejä on kertynyt noin 187 000, joista 47 000 minun ajamiani. Talvella pitää investoida uusiin kesärenkaisiin.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Tänään sitten sain uudet kesärenkaat vanteille. Tilasin renkaat eilen, ilmoitus saapumisesta tuli tänä aamuna ja roudasin vanteet vanhoilla renkailla liikkeeseen. Uusiksi renkaiksi tuli Dunlop Sp Streetresponse 2 vanhassa tutussa koossa 175/70R13 hintana 288 euroa rengastöiden kanssa. Vanhoista Yokohama Bluearth AE01 -renkaista jäi jäljelle vähän vajaa neljä milliä. Noilla olisi ehkä yhden kesän vielä ajanut, mutta yksi niistä puhkesi viime syksynä ja se paikattiin kamelinpaskalla, joka on lähinnä tilapäinen korjaus. Kyseinen rengas ei ollut havaittavasti vajaantunut talven aikana, mutta kuitenkin päätin hommata kokonaan uudet renkaat. Muuten noista Yokohamoista ei ole pahaa sanottavaa, vaan päinvastoin. Ne kestivät ajoa semmoiset 50 000 km hienosti ja ominaisuudet olivat mainiot. Kulutusluokka noissa oli C, samoin kuin uusien Dunlopienkin. Näillä eväillä etenemme eteenpäin.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Korjasimme eilen ja tänään combin haalistunutta maalipintaa. Hommasin oikeansävyistä maalia eli Ladan koodeista 127-sävyä eli kirsikkaa ruiskumaalina. Se oli kaksikomponenttitavaraa eli jykevää ainetta. Oikeassa etulokasuojassa oli vanhan korjausmaalauksen jäljiltä värivirhe, joka oli suurin yksittäinen korjattava alue. Muita paikkoja olivat takakontin luukun alakulmat, kuskin puolen D-pilarin yläosa sekä kyljissä muutamia huomiota herättävimpiä ruostekohtia pinta-alaltaan keskimäärin pari neliösenttiä. Pieniä pintaruosteita siis oli kyseessä. Maalausten jälkeen koko auto myllytettiin ja vahattiin. Asensin samalla kylkilistat. Nuo listat eivät olleet etuovia lukuun ottamatta sopivan mittaisia, joten mattopuukolla katkoin niistä sopivat sekä tein viisteet listojen päihin siten, että viisteen muoto seuraa korin pokkauksen päädyn muotoa.

Irrotin myös puskurit. Etupuskimesta väänsin vasenta kulmapalaa ulospäin korista, koska se oli hangannut maalipinnan rikki ja siinä oli ruostekohta. Se korjattiin ja nyt kumi ei enää osu koriin. Takapuskuri on ehkä tömäytetty joskus johonkin ja oikeanpuoleinen putki on vääntynyt ylöspäin. Korissa ei ole vaurioita. Korjaan tuon myöhemmin.

KuvaKuvaKuvaKuvaKuva

Ensimmäisessä kuvassa näkyy myllyttämätän konepelti ja vastamaalattu oikea etulokasuoja. Ero on huomattava.
Takakontin ympäryksen kromikehys on ottanut hieman siipeensä ja se on irronnut niittauksestaan yläosasta, ja kontti painaa sen mutkalle. Sekin korjataan piakkoin. Irrotin myös tuulenohjaimen ja aion vielä senkin kunnostaa. Vanhat tarrat ja maalit hiiteen lähtevät siitä ja uusi maalipinta tilalle tulevi. Väri pitää päättää vielä. Ilmanoton suojukset poistin myös. Niillä alkaa tulla tunnit täyteet, sillä niistä alkaa murtua kiinnitystappien juuri. Mutta onpa niiden kanssa ajettukin jo semmoiset 170 000 km ja ne ovat olleet 8 vuotta ympärivuotisessa käytössä.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Asensin eilen kesäpyörät alle. Ajeltuani tänään ja eilen havaitsin ostoksen onnistuneeksi. Renkaat ovat melko hiljaiset eikä niillä esiinny levottomuutta kuten ei laaturenkailla pidäkään. Mittasin myös vaihdon yhteydessä jarrulevyjen paksuuden ja totesin niiden olevan vaihtokunnossa. Pitää uusia samalla myös jarrurummut sekä palat ja kengät luonnollisesti. Tämä homma pitää suorittaa toukokuussa, kunhan pääsen Nesteen suurseisakista takas manseen.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Tein eilen jo aiemmin aiottua jarruremonttia. Uusin jarrulevyt, -palat, -rummut ja jarrukengät sekä pääsylinterin. Taakse uusin myös kenkien levittäjäraudat kumityynyineen, koska vanhoissa oli raudan toisen pään lovi ilmeisesti kulunut. Pääsylinteri meni uusiksi siksi, että yhden kerran alkoivat etujarrut hirttää. Nipat avaamalla ne avautuivat. Se riitti minulle. En enää halua toistaa sitä samaa rumbaa, mikä oli Axtec-combin kanssa. Nyt käsijarrun saa säädetyksi siten, että siinä todellakin on vain neljä naksahdusta ja jarrupolkimen tuntuma on oivallinen. Alkuperäisvaraosien kanssa ei tullut mitään toleranssiongelmia. Uudet palat ja levyt sopivat paikalleen just eikä melkein. Sama oli takana. Rumpu menee juuri ja juuri uusien kenkien päälle käsijarrun säätö löysättynä, mutta se pyörii kuitenkin kenkien päällä, kun se on pohjassa. Noilla kamoilla ajanee seuraavat 100 000 km.

Polttoainepumppu on pahaksi onneksi alkanut elämöidä toisinaan. En ole ajanut tankkia koskaan tyhjäksi siten, että auto nykäisee. Uusin pumpun marraskuussa 2019 ja noin 55 000 km sitten. Pitää laittaa vanha GM-pumppuasetelma takaisin ja ottaa polttoaineanturi tuosta uudesta asetelmasta. Laitoin vanhaan gm-pumppuun uuden suodatinsukan vanhan revenneen tilalle.

Combilla on ajettu nyt aika tarkkaan 200 000 km.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Vastaa Viestiin