VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Entisestä ruiskukombista ilmeni sellaisia seikkoja, joiden nojalla se saa vaihtaa omistajaa. Kumminkin tykästyin tuon ruuttatekniikan suorituskykyyn ja luotettavuuteen. Näin ollen OGR:n ongelmien ilmettyä aloin jälleen katella sopivaa autoyksilöä. Kriteeri oli, että auton on oltava ruiskucombi. Muut eivät kelpaa. Budjetti seuraavan Ladan ostamiseen oli noin 3 000 euroa. Aikani seurailtua Kuusankoskelta löytyikin sopiva yksilö, ja kävin viime toissa viikon perjantaina illalla Lemiltä katsomassa ja koeajamassa kyseistä autoa etukäteen. Koska kyseessä oli kuolinpesän auto, ei papereita voinut tehdä vasta kuin viime viikon torstain jälkeen, kun perunkirjoitukset olivat ohi. Siispä eilen sunnuntaina kävin kaverin kanssa hakemassa Ladan Kuusankoskelta ja tänään otin sen omiin nimiini Helsingin Citykatsastuksessa.
http://aijaa.com/hjXRLX
http://aijaa.com/1MyC3F
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
jarkoc
Viestit: 37
Liittynyt: 6.7.2009 11:51
Paikkakunta: Nastola

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja jarkoc »

Satuitkos olee kausalan matkakeitaalla tän kanssa. Ajelin siitä eilen töistä tullessa ohi ja kattelin että punai kombi parkissa.
Lada 2105 1500s -90
Lada 2104 1700i -97
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Jo vain olin Iitin Matkakeitaalla tuona aikana ja näkemäsi Combi oli ilman muuta minun. Kävin pippuripihvillä juhlistaakseni autokauppaa.
Tää auto on ollut samalla suvulla koko ajan hallussaan, ja sillä on pyöritty lähinnä Kuusankoskella koko käyttöikansä. Mittarilukema oli noin 141 000 km. Minä olen Trafin mukaan aidosti sen kolmas omistaja. Hyviä puolia tässä ovat

- koria ei koskaan hitsattu eikä siinä ole mätää missään. Kopeloin sen tarkkaan läpi. Pientä ruostetta löytyy mutta 23 vuotta vanha auto ei ole uusi enää.
- Moottori, voimansiirtolinja, jarrut sekä alusta ovat erinomaisessa kunnossa. Mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu.
- sisusta on loistavassa kunnossa. Edes radiota ei ole asennettu, ennen kuin minä se tein.
- ajovalojen korkeudensäätölaite toimii. Pitää muistaa ruuvailla sitä aika ajoin jotta se pysyykin kunnossa.
.
Pikkuvikoja olivat seuraavat:

- pakoputken takimmainen kannake on poikki
- punainen maalipinta on aika kauhtunut mutta silti erittäin ehjä
- jarrupääsylinterissä jarruputkien kaikki liitokset vuosivat. Kiristin niitä lisää ja vuoto loppui.
- nopeusmittari ei toiminut. Matkamittari keräsi kyllä lukemaa mutta nopeus näytti nollaa. Uusin mittarin ja se siitä.
- muutama polttimo palanut mittaristosta
- lämppärin hana jumissa kuumalle ja ilmankierron säädön vaijeri irti kotelosta
- lämppärin puhaltimen suurempi nopeus ei toimi.
Tänään uusin tähän sytytystulpat sekä tulpanjohdot. Tulpiksi tulivat NGK BPR6EIX eli iridiumtulpat sekä NGK:n tälle ruiskutekniikalle tarkoitetut tulpanjohdot. Vanhat johdot olivat jo ruosteessa liittimistään sekä myös puolien liittimet olivat ruosteessa. Putsasin ne ja hyvin pelaa.
Vielä pitää laittaa lämppäri kuntoon sekä hiplailla muut paikat kuntoon. Jarrupalatkin olivat hyvin lopussa. Onneksi sain auton mukana uudet.
Laitoin tähän eilen kiinni sen tuulenohjaimen joka oli jo axtec-combissa kiinni. Vielä ilmanottoskuupit pitää asentaa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Vaihdoin kaikki isojen jäähdytysnesteletkujen klemmarit uusiin. Ilmeni, että suuri osa liitoksista vuosi. Syynä oli se, että jonkun aikanaan laittamat klemmarit olivat liian leveitä eivätkä ne kiristäneet letkua kunnolla. Jos kiristi lisää klemmaria, se korkkasi ja löystyi. Tällaiset klemmarit siellä oli.
Kuva
Noiden tilalle laitoin Motonetin laarista ostetut kapeammat klemmarit ja jopas alkoivat liitokset pitää. Samalla vaihdoin termostaatinkin, kun näytti olevan vielä alkuperäinen. Se ei ollut vielä jäänyt auki, mutta eipähän tarvi enää alkaa vaihtaa sitä. Asensin lohkon tyhjennyspropun tilalle myös kätevän jäähdytysnesteen tyhjennyshanan, jonka avulla nesteet saadaan siististi talteen tarpeen vaatiessa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Maanantaina vaihdoin moottori- vaihteisto- ja peräöljyt. Moottoriöljyiksi tuli jälleen kerran Castrol Magnatec 5w-40 ja suodattimeksi Volvon alkuperäinen suodatin. Vanha Championin suodatin vaikutti olevan heikompi yleisesti ottaen. Se oli myös sangen pienikokoinen. Vaihdelaatikkoon meni Redline MT90 ja perään Redline 75W90 GL5 akseliöljy. Lopuilla peräöljyillä sain näppärästi myös ohjaussimpukkaan öljyt vaihdettua. Siellä olikin melkoista tervaa, joten vaihto tuli tarpeeseen. Samalla rasvasin alapallonivelet sekä kardaanin liukuosan punaisella tappirasvalla. Ohjaus on nyt erinomainen. Olen jo kerennyt ajella tälläkin autolla pari tuhatta km. Ruisku toimii mahtavasti. Ajovaloautomatiikka tosin reistailee toisinaan. Näissä se on toteutettu kolmella releellä. Nähtävästi joku releistä jumittelee toisinaan. Pitää perehtyä asiaan.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Viikonloppuna päätin kunnostaa lämmityslaitteen. Kennon päällä oli kymmenen senttiä neulasia ja muita metsän tuotteita. Luonnollisesti putsasin sen huolellisesti. Kenno vaikutti sisältä hieman tukkoiselta, mutta neste kyllä kiersi läpi. Pitää katsoa miten Lada lämpenee. Jumissa oleva nestehana meni vaihtoon myös. Master-Sportin hana ei ihan sopinut suoraan paikalleen, vaan siitä piti viilata tavaraa pois, ettei hanan vaijerin kiinnitysuloke osu toiseen nesteputkeen, joka lähtee kennosta. Pieni epäilys kennon vuodosta on myös olemassa, koska sen ympärillä oli muutamia jäähdytysnestepisaroita kotelon sisällä. Tilannetta pitää tarkkailla. Jos kenno vuotaa, sen joutuu uusimaan tai korjaamaan.

Huomasin myös, että puhallin on vaihdettu joskus, koska siellä oli Motonetin tuote. Siinä ei ollut mitään vikaa, mutta esivastus hitaamman nopeuden aikaansaamiseksi oli ohitettu ja alkuperäinen punainen johdonpätkä oli katkaistu ja se oli jätetty pilkistämään kotelon ulostuloreiästä. Uudet johdot eli sininen ja punainen olivat siis suoraan kytketty puhallinmoottoriin ja siksi katkaisimen kummassakin asennossa oli puhaltimen pyörimisnopeus sama. Tuulettimen asentaja ei ollut myöskään laittanut johtoja oikein. Ne oli vedetty jalkatilan puhallusluukun reiästä, kun ne olisi pitänyt vetää kotelon ulostuloreiästä, josta resistanssin johdon tynkäkin tuli ulos. Tuulettimen asentaja ei ollut ilmeisesti osannut myöskään laittaa neljättä kotelon kiinnitysklipsiä kiinni kaasupolkimen luokse. Muut kolme klipsiä olivat paikallaan. Neljäs klipsi löytyi lopulta lattiamaton alta kaasupolkimen tuntumasta.

Tuulettimen kotelo piti myös vaihtaa, koska ilman jako ei toiminut. Ostin uuden puhaltimen kotelon, jossa oli sen vastus, ilmanjakoläpät sekä luukku mukana, joten korjaus oli helppo. Vanhaa koteloa oli joskus korjattu ruuvaamalla ruuvilla se vipu, jotä vaijeri kääntää, kiinni vivun akseliin. Lisäksi apukuskin puoleinen ilmaläppä kanavaan oli irti vivustosta, ja läpän kiinnike vipuun oli rikki. Ilman jaon säätövaijeri piti asentaa siten, että kiinnitin vaijerin ensin vipuun ja kiinnitin sen ensimmäiseen kiinnikkeeseen, joka on puhaltimen kehikossa.
Säätövivun puoleinen pää oli irti. Kun sain kotelon paikalleen, kiinnitin säätövivun puoleisen pään ja näin asennus onnistui. Ilmakanavien asennus on tosi persuksista. Apukuskin puoleinen kanava meni riittävän hyvin paikalleen, mutta kuskin puolella se ei oikein yllä koteloon. Väliin jää noin sentti. Lisäksi sen kiinnitysreunat ovat aika murjoutuneet, eikä niitä saa oikein kiinni koteloon. Tämän vuoksi ei läppäkään oikein mahdu avautumaan, vaan se kahnaa kanavaan. Pitää varmaan yrittää vaihtaa tuo kanava, mikä vaikutti aika hankalalta hommalta. Lämppäriin littyvät työt ovat aina tosi mölöjä.

Ajovaloautomatiikan releistä yhden kiinnitykseen tuli maajohto, ja kaikkien releiden kiinnitys oli löysällä. Kiristin ne ja pitää sitten kokeilla, toimiiko automatiikka kunnolla.

Ladaan pitää asentaa myös autohifiä, mutta sitä en ehtinyt tehdä vielä. Ensi perjantaina pitää laittaa sitten se osasto kuntoon.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Tänään kunnostelin ja huolsin Ladaa lisää. Uusin polttoainesuodattimen, joksi tuli Ladan alkuperäissuodatin. Vanhassa oli ACDelcon logot vielä mukana. Liekkö ollut alkuperäissuodatin? Epäilen. Suodattimen vaihdossa on syytä huomioida, että alentaa polttoainelinjaston paineen ennen liitosten avausta. Paine alennetaan siten, että irrotetaan polttoainepumpun pistoke tankin huoltoluukun kautta, minkä jälkeen moottoria pyöritetään startilla viitisen sekuntia. Näin ruiskutussuutin avautuu ja linjapaine purkautuu sitä kautta, mutta kone ei käynnisty. Tämän jälkeen liitokset voi avata. Suodattimen vaihdon jälkeen pistoke kiinnitetään, luukku suljetaan, auto käynnistetään ja tarkistetaan vuodot. Minulla ei tullut vuotoja, joten asennus onnistui. Polttoaineputkissa on suodattimen tiivistekappaleena kumirenkaat, joiden kunto kannattaa tarkistaa samalla.
Korjasin myös nitisevän ohjausakselin. Joku seppä oli joskus irrottanut sen ja ei jälleen ollut osannut laittaa sitä kunnolla. Takavasemman kiinnikkeen viereen oli tungettu pultti, jolla ei oltu kiristetty kunnolla akselia paikalleen. Toiseksi vilkkuviiksen johtoniput oli laitettu nippusiteellä ohjausakselin tuen kiinnitysreiän kautta, jolloin koko akseli makasi siinä kulmassa nippusiteen päällä eikä se kiristynyt kunnolla. Se pultti oli myös täysin turha. Otin pultin ja nippusiteen veks ja kiinnitin akselin jälleen. Nitinät ovat tiessään nyt.
Samalla laitoin Kaliforniasta tulleet penkinpäälliset ja lattiamatot paikalleen. Ladan penkkien muoto ei ihan sovi prikulleen päällisiin, mutta riittävän hyvin kuitenkin. Tässä oli alkuperäiset Ladan kumimatot kaikilla neljällä paikalla. Kuskin matto oli puhki kaasujalan kantapään kohdalta. Takamatot ja apparin matto olivat ihan mukiinmenevässä kunnossa. Ne saattaisivat kelvata jollekin pussipöksylle.
Kuva
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Tein pienen kestotestin Ladalle. Heitin 1700 km työreissun Meri-Lappiin Veitsiluodon ja Outokummun tehtaille. Lada pelasi muuten mallikkaasti ja keräsi messevät kilometrikorvaukset, mutta pari ongelmaa ilmeni:
- Lämppärin kenno todellakin vuotaa. Kajuutassa haiskahtaa lämmin jäähdytysneste ja lämmityslaitteen alaluukun yläpinnalle on ilmaantunut samaista ainetta. Kenno menee vaihtoon.
- Ladan lämmöt heittävät häränpyllyä mittarista tulkiten. Lämmöt seilaavat normaalissa maantieajossa normaalin käyntilämmön ympärillä miten sattuu ja välillä flektikin pyörii. Mikään muu aiempi Ladani ei ole tätä tehnyt. Kone kävi välillä niin kuumana, että tyhjäkäynnillä öljynpainevalo alkoi palaa öljyn ohenemisen vuoksi (5w-40 -öljyillä!). Ajoin Torniosta Tampereelle lämmityslaite kuumalla ja puhallin täysillä koko ajan, jotta lämmöt pysyisivät kurissa eikä öljy ohenisi liikaa. Tämä konsti toimikin.
Johtopäätös: Uusi termostaatti lienee epäkurantti. Pitää ostaa Motonetistä Gatesin hyväksi osoittautunut termostaatti ja kokeilla sillä.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Vaihdoin tänään Ladaan letkuja huoltomielessä. Uusiksi menivät klemmareineen jarrutehostimen letku, MAP-anturin letku, hiilisäiliön letku alipainemodulilta t-haaraan ja siitä edelleen säiliölle, hiilisäiliön lyhyt höyryletku konetilassa tankille menevään putkeen sekä kampikammion höyryletku öljynerottimelta alipainemodulille. Lisäsin myös kampikammion huohotinletkuun klemmarin yläpäähän sekä klemmarit imuilman lämmityksen alumiiniputkeen, koska se putoili alvariinsa ilmanputsarin liitännästä. Alkuperäiset kangasletkut siellä olivat, ja ne joutivatkin vaihtoon, koska letkujen päät olivat kovaa koppuraa ja halkeilleet. Lisäksi öljynerottimelta alipainemodulille lähtevä letku oli murtunut erottimen liittimen luota ja siinä oli alipainevuoto, joskaan ei karmean merkittävä. Uusina letkuina minulla oli Kevlar-vahvisteista polttoaineletkua sekä uutta sekä hyvää käytettyä valkoista silikoniletkua. Kaikki vaihdetut letkut istuvat nyt napakasti liittimissään.
Huomasin myös, että tässä Ladassa oli vielä liekinsammutin tallessa ilmanputsarikotelon huohotinputkessa. Muissa omistamissani Ladoissa sitä ei ole ollut enää.
Alkuperäisletkustoa:
Kuva
Ruiskussa noita ei ole edes paljoa, kun vertaa Axteckiin.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Sain viimeisteltyä jarruremontin tänään. Uusin molemmat jarrusatulat kokonaisuudessaan, etujarruletkut ja takajarruletku, takajarrukengät hilppeineen ja jarrusylinterit. Kuskin puoleinen takajarrusylinteri oli vuotanut, joten se joutikin vaihtoon. Toisen puolen sylinteri meni huoltomielessä uusiksi. Kymmenen euron vuoksi en jätä niitä uusimatta, kuin en jarruletkujakaan. Huomasin takajarruletkun vaihdossa, että hiekan ja öljyn sekainen mäski pohjassa on tehnyt tehtävänsä. Letkun ja putken liitos oli uudenveroisessa kunnossa, ja muutkin jarruputket olivat mainiossa kunnossa.
Noissa uudemmissa etujarrusatuloissa olen huomannut seuraavanlaisen seikan: Jarrupalojen tappien kiinnityskorvat ovat hyvin paksut. Alkuperäisissä satuloissa samaiset korvakkeet ovat hyvin sirot. Paikoin ne ovat noin millimetrin paksuiset, ja näistä kohdista ne murtuvatkin helposti. Noiden uusien satuloiden kanssa peltivanne menee toki hienosti paikalleen, mutta Konela Melber -alumiinivanne osuu noihin korvakoihin. Siksi niitä jouduin viilaamaankin pienemmmiksi. Kuitenkin materiaalia pystyin jättämään niihin aivan riittävästi. Alkuperäisten satuloiden kanssa Melber-vanteet sopivat ongelmitta. Joka tapauksessa Ladassa on nyt uudet jarrukilkkeet, joten ei tarvi rassailla niitä vähään aikaan.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Tänään vaihdoin kaikki iskunvaimentimet. Niiksi tulivat Master-Sportin kaasuiskarit. Näissä on erinomainen hinta-laatusuhde. Nyt voi kanttailla paljon paremmin. Vanhat iskarit olivat alkuperäiset. Katsastuksessa ne olivat prosenttien mukaan täysin toimivat, mutta silti minun makuuni liian letkeät.
Etuiskareiden alakiinnitykset irtosivat ongelmitta, kun olin laittanut niihin jo jarrurempan yhteydessä rost offia. Kun ne avaa T-kahvalla hylsyä käyttäen, ei kierreosaan kohdistu taittavaa voimaa, vaan kaikki menee mutterin kiertämiseen ja ne avautuvat mukavasti. Laitoin niihin myös uudet mutterit ja lukkoprikat ja tervasprayta joka kierteeseen. Kiinnitin ne 25 Nm momenttiin. Etuiskarin alapultti tulee 60 Nm kiristykseen, samoin kuin takaiskareiden kaikki kiinnitykset.
Etuiskareiden yläpulttiin ei momenttiavain oikein sopinut, joten ne laitoin "gut handfest" eli hyvän näppituntuman kireyteen. Näin jouduin tekemään myös takaiskareiden yläkiinnitykselle, koska momenttiavain ei mahtunut sinnekään.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Tuulilasinpyyhkimet alkoivat eilen temppuillla kolmostiellä Helsingistä Manseen päin tullessa sateessa. Välillä ne heittäytyivät täysin toimimattomiksi, mikä sai aikaan suurta ärsytystä ja mahdollisuuden vaaratilanteisiin. Kun moottoria kävi kopauttamassa, alkoi se toimia taas epäsaannöllisen ajan, kunnes taas herkesi pelaamasta. Siispä tänään vaihdoin sekä moottorin että vipuvarsiston yhtenä pakettina uuteen alkuperäisosaan. Nyt pyyhkii moitteetta. Laitoin samalla myös eturekisterikilven alle kerhomme kilpialustan. Seuraavaksi lienee viiksipakka vaihdettava. Moottoritiellä kaistan vaihdoissa kuuluu "riks, kroks, räks" ja sama myös risteyksissä liiankin tiuhaan. Vilkun palautusmekanismi on tässäkin elinkaarensa lopussa. Täysin sama vika oli myös axtec-combissa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Viime aikoina on ilmennyt pieniä käyntihäiriöitä. Kiihdytyksessä Lada toisinaan nykii aluksi, mutta lopulta alkaa kiihtyä. Myös tyhjäkäynnille laskeminen ontuu siten, että öljyvalo vilahtaa toisinaan. Tasakaasulla mennään ihan normaalisti. Oireet viittavat ilmiselvästi bensapulaan. Kylmällä koneella tyhjäkäynnillä syttyy check engine ja ilmaantuu koodi 44 eli laiha seos niin lohkolämmittimen kanssa kuin ilman sitä. Muita koodeja ei tule. Tähän asti olen tutkinut alipainevuodot( ei ole) ja imuilman ja jäähdytysnesteen lämpöanturit( resistanssimittaus näytti oikeita lukemia eli ehjät ja niiden johdotkin olivat ehjiä). Olen myös kokeillut uudella MAP-anturilla ja toimivalla kaasuläpän asentotunnistimella. Vaihdoin myös polttoaineen hienosuodattimen. Mistään näistä toimista ei ole ollut hyötyä. Polttoainetankissa on myös yksi suodatin ennen pumppua, jonka aion tutkia viikonlopun aikana. Saattaa olla, että se alkaa 23 vuoden ja reilun 150 tkm jälkeen olla hieman tukossa.
Viimeksi muokannut degen, 11.11.2019 18:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Viikonloppuna vaihdoinkin polttoainepumppu-bensamittari -kokonaisuuden. Bensatankin irrotusjärjestys oli minulla seuraava:
- mahdollisimman tyhjäksi ajetaan tankki
- irrotetaan polttoainepumpun sähköliitin
- irrotetaan polttoaineputki hienosuodattimesta, laitetaan putken jatkoksi letku, joka johtaa astiaan
- pakko-ohjataan vaikka akulla bensapumppua sen liittimestä ja tyhjennetään tankki pumpun avulla niin tyhjäksi kuin uskaltaa (ettei pumppu pyöri kuivana)
- irrotetaan polttoainelinjojen joustavat letkut siten, että ne tulevat tankin mukana pois. Tämä saattaa olla äärimmäisen hankala tehtävä, jos ne ovat ruostuneet kiinni putkiin. Minulla ne irtosivat kuitenkin vaivatta.
- irrotetaan tankin täyttöletku
- irrotetaan tankin huohotinletku. Tämä oli hankala, koska letku on muovia ja minulla se oli kovettunut niin kovaksi, että sillä voisi kalauttaa joltakulta tajun kankaalle. Letku piti kiskoa papukaijapihdeillä irti tankista vielä tankin ollessa paikallaan. Tämä onnistui auton alta käsin.
- irrotetaan tankin kiinnitysmutterit ja lasketaan tankki alas. Loput bensat voi nyt kaataa tankin täyttöputkesta pois.
Näiden toimenpiteiden jälkeen pääsee irrottamaan pumpun laippoineen. Laitoin kokonaan uuden pumppu-anturi -kokonaisuuden. Tämä korjasi myös erään ärsyttävän pikkuvian. Minulla kiilui toisinaan bensan varoitusvalo mittaristossa himmeästi, vaikka ainetta oli puoli tankkia.

Tankin takaisin laitossa tuo huohottimen letku on todella inhottava laittaa. Vanhaa koppuraista letkua oli mahdoton saada takaisin, koska se tulee tankin yläosaan kiinni, ja sinne yläosaan on mahdotonta päästä käsiksi, kun tankki on paikallaan. Vanha letku piti lisäksi sahata kahtia, koska se ei taittunut tulemaan pois kokonaisena. Letku menee suoraan tankin liittimestä korirakenteen kahden reiän läpi takalokarin ja kontin sivuverhoilun väliin, jossa se liittyy täyttöputkeen ja tekee 90 asteen mutkan. Mittaa letkulla on noin 35 senttimetriä. Laitoin uuden letkun ja asensin sen siten, että laitoin letkun tankkiin kiinni, kun tankki oli irrallaan maassa. Letkulla oli mittaa noin metri. Tämän jälkeen aloin laittaa tankkia paikalleen. Ensin vedin huohottimen letkun korirakenteiden läpi. Sitten aloin nostaa tankkia vähitellen paikalleen ja samalla vähän kerrassaan vedin huohotinletkua suoraksi. Lopuksi ennen tankin lopullista asemaa vedin huohotinletkun suoraksi. Letkun pitää olla riittävän notkeaa, että se myös suoristuu vetämällä tuollaisessa ahtaassa paikassa. Lopuksi kiinnitin tankin ja muut irrotetut kohteet. Huohotinletkun katkaisin määrämittaan täyttöputken luota ja laitoin paikalleen. Bensaa tankkiin, virrat päälle ja Lada tulille. Käynnistyi ja polttoainemittari toimii. Kuvia:
http://aijaa.com/2B4ljj

Kuitenkin hukkaan meni tämäkin työ puoliksi, koska apua nykimiseen ei tullut. Tänään sitten asiaa ajateltuani lisää ja tutkittuani ruiskua huomasin, että ruiskutusyksikön kaasuläpän akseli on väljä noin millin joka suuntaan. Tämä selittäisi hyvin tyhjäkäynnin heilahtelun ja myös kiihdytysnykimisen.
Akselissa ei saisi olla käsin tuntuvaa välystä. Tutkin asiaa enemmän internetissä ja kävi ilmi, että tämä on erittäin tyypillinen vika noissa TBI-yksiköissä. Amerikasta saisi noihin korjaussarjaa, jonka avulla laitetaan puslat akselin ympärille. Tämä olisi järkevin korjaus. Löysin myös netistä kokonaan uuden ruiskutusyksikön juuri Ladaan. Siinä olisi mukana uusi tyhjäkäyntimoottori, kaasuläpän asentotunnistin, paineensäädin sekä ruiskutussuutin. Se maksaisi 500 euroa. Kolmantena vaihtoehtona olisi etsiä hyväkuntoinen käytetty ruiskutusyksikkö, joita ei kasva puissa. Katsotaan mihin vaihtoehtoon päädyn.
Nyt ketuttaa sen verran, että viina maistuu oikein hyvältä.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Tutkinpa auton vanhaa polttoainemäärän anturia. Kuvissa näkyy itse anturin kohon säätämä vastus.
KuvaKuva
Tuossa on kaksi kosketusliuskaa. Ylempi määrää polttoainemittarin näyttämän. Siinä on kohon mukaan säätyvä vastus, jonka ohmialue on välillä 0-400 ohmia mittausteni mukaan. Kohossa on kosketusnasta, joka liikkuu tuolla liuskalla ja samalla säätää resistanssia. Kohon varsi maadoittaa anturin runkoon. Violetti johto lähtee kohti mittaria.
Alempi luiska on polttoaineen vähyyden merkkivaloa varten. Kohon toinen kosketusnasta liikkuu tätä liuskaa pitkin. Keltainen johto menee merkkivalolle. Kun tankki on tarpeeksi täynnä, nasta on tuon oikealla näkyvän katkoskohdan vasemmalla puolella eikä merkkivalo pala, koska se ei saa maata. Kun polttoaine vähenee tarpeeksi, liikkuu kohon kosketusnasta tuon katkoskohdan ohi ja antaa maan merkkivalolle, jolloin se syttyy.
Minulla tuo merkkivalo kiilui toisinaan ja ennen syttymistään sen voimakkuus vaihteli. Mittailin keltaisen johdon ja kohon välistä resistanssia ja sieltä löytyi epämääräinen 2700 ohmin vastus, eli tuon katkoskohdan yli oli olemassa tuon suuruinen vastus. Puhdistin tuon liuskasysteemin ja hioin taitetulla hiomapaperilla tuon katkoskohdan puhtaaksi. Nyt tuo epämääräinen vastus katosi ja mittari näyttää ääretöntä resistanssia katkoksen yli, niin kuin pitääkin. Näin ollen sanoisin, että kiilumisongelma on korjattu.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Vastaa Viestiin