VAZ-2101 - 1986 - "Salli" - Käyttö/Projekti/Opiskelulaite

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Putkireiska
Viestit: 7
Liittynyt: 27.3.2012 18:34

VAZ-2101 - 1986 - "Salli" - Käyttö/Projekti/Opiskelulaite

Viesti Kirjoittaja Putkireiska »

Näin sunnuntain ratoksi ajattelin voivani kertoa vähän tuosta omasta autostani kaikille teille tovereille harrastajille. Auto tuli minulle muutaman "hyvän" vaihtokaupan jälkeen vuonna 2015. Autossa oli muistaakseni 2 päivää leimaa ja päivää ennen leiman loppumista tiukka kaarre konttorille ja konttorin "johtaja" toivotteli onnellista vuotta tuoreella leimalla :D siintä alkoi kirkas tulevaisuus ja voisin sanoa että en päivääkään vaihtaisi mitä olen kokenut tuon auton kanssa. Milloin on kansipahvia palanut ja ja kytkintä räjähtänyt ja muita eksoduksia mutta se hyvä puoli noissa on ollut että ei noin pieneen autoon enää oikein mahdu kohtaa mihin en olisi sormia työntänyt ja telonut siinä ohessa :D

Silloin aikanaan tuli pahimpaan kulun puutteeseen vaihdettua WEEBERI ja nivan nokka muuten vakioon 1200 koneeseen joilla oli luultavasti vain pientä vaikutusta. Muistaakseni seuraavana kesänä (2016) tuli vaihdettua 1500 kone ja edellä mainitut "mausteet" tehon toivossa koneeseen joilla sai jo vähän lisää menohaluja. Taisi olla sama kesä kun tein autoon ylimaalauksen "aatteen värisellä" maalilla joka oli olosuhteisiin ja aikatauluun nähden aika hyvin toteutettu. Ohessa tuli päivitettyä sisustaakin 2107 penkeillä ja 2105 kangasmatolla sekä puskureilla, 2103 kojetaululla ja mittaristolla sekä ihan ihe ommellulla kattoverhoilulla :D Sitten ajettiinkin huolettomana aina viime kevääseen asti kun moottori alkoi syömään öljyä liki samaan tahtiin kuin bensaa.Uutta moottoria miettiessä tuossa kesä-heinäkuun aikaan keksin käydä kysymässä lähiseutujen korjaamon pihasta yhtä "tunnettua" 2107 1700 josta sais sitä VOEMAA ja kuinka ollakkaan, auto tuli pihoille ja muuta kuin kutittelemaan moottoria käyntiin 5? vuoden seisomisen jälkeen. Homma oli helppo, järetön jakaja ja WEEBERI kiinni sekä öljynvaihto niin starttia muutaman kerran pyöräyttämällä lähti oikein sievästi käymään :-P siinä sitten helteiden aikaan vietettiin 2 päivän sulkeiset pihassa moottorin vaihdossa kun pystyi tunnin tekemään ja tunti levynä ilp:n alla. Viikon ajoin huoletta kunnes alkoi nostamaan lämpöjä kohtuuttomasti ja ääntelemään ja vedot häviämään. Luulin että kansipahvi paloi , joten muuta kuin kansi auki niin kyllä siinä jätti sydän lyönnin tai kaksi välistä kun 4 pytyn männästä olikin hävinnyt materiaalia huomattavasti. No meni taas viikonloppu moottoria vaihtaessa. 1500 takas kiinni ja viikko tiukkaa öljyn kaatoa että pääsi töihin ja pois kunnes öljyä meni jo niin paljon että oli parempi vaihtaa 1200 paikalleen että jää rahaa bensaankin :D meni taas viikonloppu ja viikko että sai "ajettua viat pihalle" ja uskaltauduin Viipuriin hakemaan mäntiä ja muita hyviä tuotteita. Kuitenkin viimeisellään sain erään toverin avustuksella ja ohjauksella opiskeltua männän vaihtoa ja moottorin kasausta. Niputuksen jälkeen taas moottorin vaihtoa ja tähän mennessä meni jo vanhasta muistista mitkä kaikki avaimet pitää ottaa mukaan kun menee auton alle ja mitkä kaikki otetaan samalla kertaa auki, mikä taas lyhensi koko judanssiin menevää aikaa niin paljon että aamulla kun aloitti niin päivällä sai jo kokeilla käyntiin.

Noista oppineena päätin sijoittaa laajakaistalambdaan ja ajoituslamppuun ja nyt on pärjätty hyvin jo muutama kuukausi kun ei ole ainakaan ajoituksista ja seoksista kiinni että kannen alla tapahtuisi jotakin epämääräistä.
Tosin ei tuossa vieläkään ole tehoa riittävästi :roll: joten kävin "protottamaan" 4.ruiskua orkkis-imusarjasta sekä 2110 8 tappisen koneen imusarjasta. Tätä voisi verrata Iisakin kirkkoon siinä mielessä että en turhaa kiirettä pidä kun pitäisi päästä leveämmälle leivälle että on varaa sijoittaa megaan ja muihin oheistuotteisiin. Tai toinen vaihtoehto olisi tilata suuttimia ja sovitella SK-Racingin tuplat ja hieroo niihin suuttimet kunnolla kohdalleen niin vois saada ehkä vähä ähkyjä kulkuun :D Mutta aika näyttää, toimii tuo noinkin (1700cc, nivan nokka, Weeberi, stingersportin 4-2-1) mut lissää pitäs saaha.
Liitteet
20180903_190452.jpg
"Vain köyhillä on kiire."
Avatar
Putkireiska
Viestit: 7
Liittynyt: 27.3.2012 18:34

Re: VAZ-2101 - 1986 - "Salli" - Käyttö/Projekti/Opiskelulaite

Viesti Kirjoittaja Putkireiska »

Pitkästä aikaa muistin että voisi tännekkin kirjoitella. Oli vähän tuskaisaa kun piti tehdä melkolailla täydellinen jarruremontti kun alkoi hävittämään nestettä paljon ja äkkiä. Eteen uudet sylinterit ja palat, taakse sylinterit ja kengät. Silloin vika löytyi kun jompikumpi takasylinteri oli mennyt rikki. Kesti varmaan 1-2kk kun alkoi taas hävittämään nestettä jolloin vaihdoin pääsylinterin ja paineensäätöventtiilin mikä oli märäntynyt ihan jumiin. Asensinpa myös ne tuplakaasarit loman aikana mutta en vielä ole huomannut mitään järkyttävää eroa dgvhen nähden. Saa nähdä mitä sitä taas seuraavaksi keksii.
"Vain köyhillä on kiire."
Vastaa Viestiin