VAZ-21051 - 1988 - Entinen harraste nykyinen käyttö

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
MkJkl
Viestit: 11
Liittynyt: 26.2.2017 17:06
Paikkakunta: Jyväskylä

VAZ-21051 - 1988 - Entinen harraste nykyinen käyttö

Viesti Kirjoittaja MkJkl »

Joo. Tulipa hommattua viime vuoden talvena Suomen härskein ja halvin leimalla oleva kanttilamppu Lada.
Kyseinen auto oli joskus aikoinaan muna/maito sekoituksen värinen, kunnes joku edellinen kohtalotoveri päätti maalata auton valkoiseksi lateksimaalilla telaa käyttäen.
Sivuihin oli maalattu hienot siniset raidat ja oviin kirjoitettu милиция.

Tämä jostain syystä herätti hiukan huomiota. Joku venäläinen turisti otti siitä kuviakin.

Kuva
Kuva
Kuva


Helmat oli täysin läpimädät, takaikkunat teipattu ylös, lämmityslaitteen puhallin oli hajonnut ja koko lämmityslaitehässäkkä purettu. Kaiken tämän kruunasi ralliratti ja räikeästi hohtava iso kierroslukumittari.
Auto kuitenkin liikkui eteen ja taakse, sekä kääntyi molempiin suuntiin.

Kuva


2017 keväällä alkoikin suuri hitsausoperaatio. Sisusta purettiin lähes täysin, jonka jälkeen vanha tehtaalla laitettu äänieristemassa rapsuteltiin pois.
Tämän jälkeen helmoja ja pohjaa hitsailtiin satunnaisesti kevään, kesän ja syksyn aikana.

Kuva


Hitsausrumban jälkeen koko pohja peitettiin bitumihuovalla äänieristyksen parantamiseksi.

Kuva


Sitten vihdoin voitiin laittaa sisusta takaisin, jonka jälkeen alettiin korjaamaan pikkuvikoja katsastusta varten.

Kuva


2017 Joulun alla large vietiin konttorille ja leimahan tuli ihan heittämällä. Muutama kuukausi leimauksen jälkeen laitoin silloisen käyttöauton myyntiin ja aloin kulkemaan Ladalla.
2018 keväänä aloin toteuttamaan pitkään suunniteltua maalausprojektia. Koko projektille oli aikaa alle 2 viikkoa.
Vanha lateksimaali hiottiin mahdollisimman hyvin pois käyttäen Tamforcen epäkeskohiomakonetta 80 karkeuden paperilla.

Kuva


Toisella katsastuskerralla tuli huomautus kuskin ovipellin ruostevaurioista ja oikean umpion himmeydestä, joten ovipelti vaihdettiin ennen maalausta.

Kuva


Hionta jatkui hienommilla papereilla kunnes pinta alkoi näyttämään jokseenkin hyvältä. Tässä vaiheessa kaksi tamforcen hiomakonetta oli heittänyt laakerit pihalle.

Kuva
Kuva


Tämän jälkeen kaikki ovet, konepelti ja takaluukku irroitettiin, jonka jälkeen aloitettiin suojamuovien teippaus.

Kuva


Teippauksen jälkeen laitettiin autoon kerros hiontapohjamaalia. Pohjamaali viimeisteltiin hiontavillalla ennen pintaväriä.

Kuva


Pintaväriksi valittiin 2k akryylimaali Traffic white sävyllä (RAL9016)

Kuva


Vaikka ruiskulla maalaamisesta ei ollut ennen kokemusta, pinnasta tuli ihan hyvä muutamia valumia lukuunottamatta. Pohjatöihin olisi voinut käyttää enemmänkin aikaa, mutta aika ei vain riittänyt.

Kuva
Kuva


Pari viikkoa sitten tuli laitettua paikalleen Nivan nokka tuomaan lisää paljon kaivattua vääntöä 1200 koneeseen. Ajoitus säädettiin aikaselle n. 5 astetta.
Samalla pistettiin uutta väriä venttiilikoppaan.

Kuva
Kuva


Ja viimeisimpänä lisäyksenä eteen laitettiin pari 60 W purelux lisäkaukovaloa. Täytyypi sanoa että on aika uljaan näkönen :D

Kuva
Lada 1200S -88

~Osta Lada tai Fiat Adal, Atso.~
jarkoc
Viestit: 37
Liittynyt: 6.7.2009 11:51
Paikkakunta: Nastola

Re: VAZ-21051 - 1988 - Entinen harraste nykyinen käyttö

Viesti Kirjoittaja jarkoc »

Hienoa että näitä kanttilamppujakin ehostetaan.
Mikä on tuo venttiilikopan väri? Ois tarkotus omasta talven aikana maalailla.
Lada 2105 1500s -90
Lada 2104 1700i -97
Avatar
MkJkl
Viestit: 11
Liittynyt: 26.2.2017 17:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21051 - 1988 - Entinen harraste nykyinen käyttö

Viesti Kirjoittaja MkJkl »

jarkoc kirjoitti:Hienoa että näitä kanttilamppujakin ehostetaan.
Mikä on tuo venttiilikopan väri? Ois tarkotus omasta talven aikana maalailla.
Käytin Puuilosta hommattua Detroit mattamustaa spraytä, ei siis mitään lämmönkestävää.
Vanha maali pois porakone-teräsharja yhdistelmällä ja sen jälkeen 3-4 ohutta kerrosta maalia pintaan
Lada 1200S -88

~Osta Lada tai Fiat Adal, Atso.~
Avatar
jta
Viestit: 4364
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21051 - 1988 - Entinen harraste nykyinen käyttö

Viesti Kirjoittaja jta »

Siitähän kehkeytyi ihan siisti peli.

On muuten melko iso vaikutus tuolla nivan nokalla tuohon ns. pikkulohkoon. En nyt muista taaskaan että kumminko päin laitoin ajoitusta sen puoli hammasta "pieleen" niin sai melko mellevät ala väännöt alkuperäseen verrattuna. Luonnollisesti ylhäältä se sitten vähän rankaisi.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
MkJkl
Viestit: 11
Liittynyt: 26.2.2017 17:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21051 - 1988 - Entinen harraste nykyinen käyttö

Viesti Kirjoittaja MkJkl »

Kevät on saapunut ja ensimmäiset kukinnot ovat tulleet Ladan helmapelteihin!

Talvi sujui ilman pahimpia ongelmia, ehkä suurimpana ongelmana oli pitkä sahaaminen ennen käyntiin lähtöä, eli bensa haihtunut kaasarista tahi pumpusta.

Toisena ongelmana alkuperäisillä suuttimilla moottorin kiihtymättömyys, ryypyn kanssa kulkee paremmin.
Laitoinkin sitten ykköskurkulle 112 kokoisen suuttimen, se auttoi ainakin pikkusen. En tiedä vaikuttiko sitten tuo nokan vaihto bensan tarpeeseen.


Viime syksynä onnistuin saamaan alkuputken poikki. Vanha putki oli ruostunut aika pahasti ja ilmeisesti myös osunut johonkin, kun pakoputken kiinnityspanta vaihelaatikkoon oli hävinnyt.
Alla kuva epätoivoisesta korjauksesta ennen poikki menemistä. Ei toiminut...
Kuva

Noh, motonetistä uusi putki, kun mansella ei ollut. Nyt alkuputki ottaa kiinni ja kolisee moottorin allaolevaan tukipalkkiin, onkohan muilla käynyt vastaavaa? Onko mansemotorsin putket tehty paremmin?
Tukipalkista pitää kaiketi sahata pieni siivu pois, niin loppuisi kolinat. Ei muu auta.

Leimalle vientikin olisi edessä tämän kuun aikana, mutta sen pitäisi tulla aika vaivatta.
Lada 1200S -88

~Osta Lada tai Fiat Adal, Atso.~
jarkoc
Viestit: 37
Liittynyt: 6.7.2009 11:51
Paikkakunta: Nastola

Re: VAZ-21051 - 1988 - Entinen harraste nykyinen käyttö

Viesti Kirjoittaja jarkoc »

Itselläni otti vanha alkuputki raidetangonpäähän kiinni aina oikealle käännyttäessä. Ostin mansesta uuden ja se ei ota kiinni mihinkään missään tilanteessa.
Lada 2105 1500s -90
Lada 2104 1700i -97
Avatar
MkJkl
Viestit: 11
Liittynyt: 26.2.2017 17:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21051 - 1988 - Entinen harraste nykyinen käyttö

Viesti Kirjoittaja MkJkl »

Katsastus suoritettu. Kaikki muu kunnossa paitsi päästöt, eli hylsyä tuli.

Alla kuva päästöarvoista:
Kuva

Mielenkiintoista tästä tekee sen, että edellisessä katsastuksessa HC:n määrä oli puolet pienempi. Samoin hapen määrä oli vain viidesosa nykyisestä.

Alla kuva vanhasta katsastuslapusta:
Kuva

Onkohan se uusi nokka kasvattanu nuo arvot noin suureksi? Toisaalta venttiilien välyksiä en ole nokan vaihon jälkeen säätäny, joten voipi johtua siitä.
Nokkahan on säädetty n. 5° ennakkoon, sekin kenties vaikuttaa?
Sytytysennakko on säädetty strobolla n. 7 asteeseen, ja kaasarin tyhjäkäyntisäädöt säädetty alipainemittarilla.

Kellään mitään ideoita välysten säädön lisäksi?
Lada 1200S -88

~Osta Lada tai Fiat Adal, Atso.~
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21051 - 1988 - Entinen harraste nykyinen käyttö

Viesti Kirjoittaja pressa »

Pakoputkihan tuossa näyttää vuotavan?? Ainakin happi on jostain syystä todella iso, sen korjaisin ensin. Olikos HC raja 600 mikä tuossa on hivenen yli eli seosta rikastamalla (jos ei pakoputken korjauksella tipu) pitäisi tulla kuntoon.
Avatar
MkJkl
Viestit: 11
Liittynyt: 26.2.2017 17:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21051 - 1988 - Entinen harraste nykyinen käyttö

Viesti Kirjoittaja MkJkl »

pressa kirjoitti:Pakoputkihan tuossa näyttää vuotavan?? Ainakin happi on jostain syystä todella iso, sen korjaisin ensin. Olikos HC raja 600 mikä tuossa on hivenen yli eli seosta rikastamalla (jos ei pakoputken korjauksella tipu) pitäisi tulla kuntoon.
Juu pakoputki on kanssa mahollinen syypää, ikkuna auki ajaessa olen huomannut että käryt tulee sisälle. HC:n raja oli inssin mukaan 600 ja hapen 5.

Eilen säädin nokan ajoituksen nollaan, ja kone tuntui käyvän hieman paremmin.
Koitin samalla säätää venttiilivälykset, mutta lukitusmutterit oli jumalattoman tiukassa joten säätö jää toiseen kertaan. Ei niitä lukitusmuttereita kovin mielellään rikkoisi.

Testiajolla kuitenkin huomasin että auto ei vieläkään kiihdy kunnolla. Esimerkiksi kun laittaa kakkos- tai kolmosvaihteella kaasun pohjaan niin mitään ei oikeastaan tapahdu. Jos pistää hiukan ryyppyä niin sitten taas kiihtyy. Ylämäissä on pakko käyttää ryyppyä, että vauhti säilyisi.
Olen kuitenkin tarkastanut, että kiihdytyspumppu toimii ja että kakkoskurkku aukeaa (hyvin korkeilla kierroksilla alipainehässäkän takia).
Näistä oireista joskus laitoinkin tekniset kysymykset- osioon viestiä, ja sieltähän tuli pressalta arvio, että kakkospuolessa ilmeisesti tukos.
Pitääkin joku tuleva päivä avata kaasari, ja puhistaa kaikki röörit kunnolla paineilmalla.
Lada 1200S -88

~Osta Lada tai Fiat Adal, Atso.~
Avatar
MkJkl
Viestit: 11
Liittynyt: 26.2.2017 17:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21051 - 1988 - Entinen harraste nykyinen käyttö

Viesti Kirjoittaja MkJkl »

Käytin Ladaa serkun korjaamolla päästömittauksessa ja tuomio on tullut.
Pitkän ropelluksen jälkeen päädyttiin siihen, että ykköspytty on lähes täysin kuollut. Puristuksia vain 2-2,5 baaria, kun muissa sylintereissä reilusti enemmän.
Ykköspytyn venttiilinvälykset oli kunnossa, joten imu- tai pakoventtiili on kaiketi palanut tai murtunut. Tietysti männässäkin voi olla jotain hämminkiä.
Tämähän tarkoittaa vähintään sylinterikannen irroitusta ja koneistamista.

Ladan ajot siis päättyi tältä erää tähän. Mutta ei huolta, sillä vien auton lähitulevaisuudessa hyvään säilöön, jossa alan suorittamaan perusteellista koneremonttia kun on aikaa/rahaa.


Tosiaan, pitää vielä lisätä, että yllättävän hyvin se kulkee kolmella pytyllä :lol:
Lada 1200S -88

~Osta Lada tai Fiat Adal, Atso.~
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21051 - 1988 - Entinen harraste nykyinen käyttö

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Kulkeehan se, itse ajelin joskus muinoin Karstulasta Jyväskylään kolmella pytyllä.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
MkJkl
Viestit: 11
Liittynyt: 26.2.2017 17:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21051 - 1988 - Entinen harraste nykyinen käyttö

Viesti Kirjoittaja MkJkl »

Noniin. Nyt on asioita saatu hieman eteenpäin. Ajoinpa viime viikonloppuna Largen korjauspaikalle 400 km päähän (Mikkeli->Kokkola), mikä ei varmaan ollut ihan järkevin teko, mutta eipä ollut traileria tai myöskään sopivaa vetoautoa.
Matka meni kuitenkin hyvin ja seuraavana päivänä aloin purkamaan konetta.

Kuva

Kuva

Kuva

Karstaiseltahan tuo näyttää. Tarkemmin tutkailtuna ykköspytyn männässä näkyy pieni painauma pakoventtiilistä.

Kuva


Noh, seuraavaksi kaadoin bensaa ykköspytyn pakoventtiilin aukosta ja sehän vuoti kuin seula.
Testasin samalla tavalla muutkin venttiilit ja ne oli tiiviit.
Elikkä pakoventtiili osunut jostain syystä mäntään ja sen seurauksena taipunut ja falskaa.

Nyt pitäisi sitten keksiä, että kuinka tuo venttiili on voinut mäntään osua?
Liian pieni välys? Liian rankasti laitettu ajoitusta nokan säätöpyörästä? Nokan asennuksessa kohellettu jotain?
Vai kenties kaikki yllämainituista?

Yritin purkaa venttiilikoneistoa, mutta työkalut loppui kesken. Venttiilijousien puristin siis uupuu. Onkohan tuo Bilteman versio minkään veroinen?
Yritin tavallisella ruuvipuristimella ja hylsyllä, mutta jossain kohtaa alkoi hirvittämään että hylsy lipsahtaa jousen aluslevyltä ja tulee silmille.
Koitin myös vasaralla lyöntiä hylsyn kanssa ilman tuloksia.

Hitsausvehkeitä ei nykyisellä pajalla ole, joten erikoistyökalujen patentointi on hiukan hankalaa.

Tänään ajoin sitten takaisin Jyväskylään toisella autolla, joten projekti jääpi taas tauolle.

Asiasta kukkaruukkuun. Tutkiskelin Ladasta löytyneitä papereita (ruutuvihko, jossa "huoltokirja" ja bensan kulutuslaskelmia) ja sain selville, että sillä on ajettu vain 138 tkm :o
Sehän on vasta sisäänajettu!
Lada 1200S -88

~Osta Lada tai Fiat Adal, Atso.~
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21051 - 1988 - Entinen harraste nykyinen käyttö

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Tutkippa onko tuolla tarpeelliset työkalut remonttiin. http://www.mansemotors.fi/erikoistyokalut
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
MkJkl
Viestit: 11
Liittynyt: 26.2.2017 17:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21051 - 1988 - Entinen harraste nykyinen käyttö

Viesti Kirjoittaja MkJkl »

Noniin, jatketaanpa tarinointia.

Heitin kannen koneistamolle noin kuukausi sitten, jossa se pestiin, oikastiin ja tiivistettiin venttiilit.
Viime viikonloppuna pääsin vihdoin kasaamaan autoa, ja eipä siinä mitään kummoisempia tapahtumia sattunut käymään, mikä onkin varmaan ihan hyvä juttu.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Kone pistettiin kasaan, jonka jälkeen kaikki säädöt tehtiin. Moottori lähti käyntiin lähes ensimmäisellä yrityksellä!
Kun kone oli käynyt muutaman minuutin huomasin, että kansipahvin välistä tihkuisi jotain nestettä. :shock:

Alkujärkytyksen ja pienen tutkinnan jälkeen huomasin, että neste on öljyä ja että se valuukin venttiilikopan tiivisteen välistä.
Olin siis venttiilikoppaa kiinnittäessä laittanut liikaa momenttia kopan kiinnitysmuttereihin, jonka takia uusi tiiviste murtui ja alkoi vuotamaan.
Noh, vanha tiiviste takaisin ja hillitympi kiristys, niin eipä vuotanu enää.

Seuraavana päivänä auto ajettiin katsastukseen, ja kuten alhaalla näkyy: ennen vaivannut korkea HC-arvo on alempana kuin koskaan!
Kuva

Katsastuksessa tuli pientä huomautusta huonosta jarruputken kiinnityksestä ja ruostekohdasta takalokasuojan sisältä.
Lisäksi CO-arvo oli justiinsa rajalla, mutta päästi läpi kuitenkin.

Mutta pitihän kaiken tämän onnistumisen kanssa nyt jokin vastoinkäyminen tapahtua, nimittäin eilen talvirenkaita laittaessa nostin auton vasenta etukulmaa auton pohjassa olevista pitkittäisistä runkopalkeista, ja mitäpä arvaatte, kuinkas siinä nyt sitten kävikään...
Tunkki pysyi paikoillaan ja auto tippui pari senttiä alaspäin rusahduksen saattelemana.

Ajattelin, että murtumakohtaan voisi laittaa pikkusen alustamassaa "ensiavuksi", ettei talvella suolavesi pääsisi palkin sisään.
Ja tietysti se pitää myös korjata, mutta varmaan vasta tulevana kesänä.
Lada 1200S -88

~Osta Lada tai Fiat Adal, Atso.~
Vastaa Viestiin