VAZ-2101 - 1985 - 1700

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
lundamme

VAZ-2101 - 1985 - 1700

Viesti Kirjoittaja lundamme »

Heinäkuussa 2017 auto-kuumeen johdosta nettiautoa taas kerran selaillessa silmään osui kohtuu siisti kuntoinen Lada, josta pikaisen selvittelyn ja soittelun jälkeen sovittiin tapaamista. Paikanpäällä auto oli sellainen kun oltiin kerrottu ja mitä osasi odottaa. Kankea ja mölyisä kuin mikä, nykyautoihin tottueena :lol: Vikoja oli startti jonka solenoidin sanottiin olleen tiensä päässä, muuta vikaa sillä hetkellä löytämättä vaihtoi auto omistajaa ja lähdimme ensimmäisen ladan onnellisena omistaja Tamperetta kohden. Kävin samalla viikolla katsastamassa auton huomautuksitta katsastusmiehen kehumana.
Startti ja akku tuli uusittua seuraavalla viikolla sekä orggiksen tilalle kuulalaakeroitu apusimpukka. Mansemotorsilla vaihdettiin hetken päästä kärjellisen tilalle kärjetön sytytys jonka jälkeen tuli ajeltua päivittäin ilman sen suurempia noin 6 tkm.
Ostokunto https://imgur.com/a/1mpJp

Syyskuussa päätin että halli pitää vuokrata ja aloittaa pieni muotoinen ladan viritys ja ajo-ominaisuuksien parantelu. Hommat aloitettiin sisustan purkamisella ja vanhojen mattojen sekä vanhojen äänieristeiden poistamisella. Tilalle tuli STP:n bituumialumiinimattoa ja huopaeristemattoa, vanhat kulahtaneet lattiamatot vaihdettiin uusiin nukkapintaisiin. Tavaratila äänieristettiin myös bituumialumiinimatolla ja pyöränkotelot massattiin STP:n eristemassalla. Tavaratilan ja takapenkkien väliin tuli uusi levy johon vedettiin eriste päälle, kun sitä jäi ylitse.
https://imgur.com/a/RBSu8

Ennen kuin moottorin vaihtoa alettiin suunnittelemaan, imettiin bensatankki tyhjäksi ja maalattiin samalla.
Vakio 1,2L koneen tilalle löytyi Ladan 1,7L kokonaan kunnostettu moottori jota oltiin hiukan viritelty jyrkemmällä nokalla,korkeapuristemännillä ja kantta oltiin muokattu, myös vaihteisto vaihtui 5-vaihteiseen. Samalla vaihdettiin uusi nivan kytkinpaketti. Moottorin vaihdon yhteydessä uusittin vesipumppu,puola,hardyn laippa,nivan moottorintukikumit,yms. https://imgur.com/a/rRzrz

Vakio taka-akselin tilalle tuli 90tkm ajettu taka-akseli pidemmällä välityksellä. Taakse vaihdettiin kaikki tukivarret uretaanipuslaisiin. Iskarit ja jouset vaihtuivat -50 mm madaltaviin, jarruputket ja -letkut uusittiin samalla.
https://imgur.com/a/zzliP

Moottoritilaan uusittiin kaikki säiliöt ja letkut.

¨
Vakio kaasari vaihtui johonkin vanhempaan mekaaniseen kaasariin, jota kehuttiin moottoriin sopivaksi. Vaihdoin kaasaariin uudet tiivisteet.
https://imgur.com/6WIfG3z

Etupäähän on jo uudet -50mm kaasuiskarit ja tukivarret uretaanipuslilla. Vielä pitäisi tilata -50mm jouset ja pallonivel-sarja.
Sitten kun etupää on kasassa pitäisi vielä hankkia peltipakosarja ja rakentaa loppuputki sekä käydä jarrut läpi. Vanteiksi tulee vakio pellit puolikiiltävän mustina kromikupeilla ja valkokylkirenkailla. (Kaikkee pikku hommaa on vielä mitä kaikkea en jaksa kirjoittaa :))

Lisäilen kuvia ja kirjottelen sitä mukaa kun auto etenee. (pitäs olla kesällä ajossa) :o
Tämän hetken kuosi https://imgur.com/71Txy8G
Viimeksi muokannut lundamme, 18.6.2018 16:58. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Vaz-2101-1985-tuleva käyttis/harraste

Viesti Kirjoittaja degen »

Siinä meni hyvä orkkislada pilalle.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
lundamme

Re: Vaz-2101-1985-tuleva käyttis/harraste

Viesti Kirjoittaja lundamme »

Kaikki orggis osat on pitkälti tallella, eikä ulkonäölle olla tekemässä mitään radikaalia.
lundamme

Re: Vaz-2101-1985-nappiksen virittelyä tuleva käyttis

Viesti Kirjoittaja lundamme »

Käytiin tänään kokoilemassa moottoritila niin pitkälle, kun tällä hetkellä onnistuu. Loputkin säiliöt ja letkut vaihdettiin uusiin. Venakoppa ja syylärinpelti tuli maalauksesta viime viikolla, ja ne soviteltiin paikoilleen. Vielä pitäisi hankkia pakosarja, ja rakentaa loppu putki sekä kytkeä uusi sytytyspuola ja laittaa kaikki nesteet yms. niin alkaisi olla valmista siltä osin. https://imgur.com/lmfo0a6 https://imgur.com/enJIbCE https://imgur.com/HVGZLAh https://imgur.com/5euvtQK https://imgur.com/0oeYkOa

Ladaan tuli hankittua orggis peltivanteet (tutulta sopuhintaan) jotka hiekkapuhalluksen jälkeen pulverimaalattiin metallihilemustalla. Myös moottoritilan osat pulverimaalattiin, kuten lähes kaikki muutkin maalatut osat. Vanteisiin olisi vielä tulossa siistimmät kromipillerit ja ehkä kromikehät. https://imgur.com/cRSMw5Z https://imgur.com/JpY00kf https://imgur.com/PzQSnyc
matomaukka
Viestit: 164
Liittynyt: 6.1.2012 20:10
Paikkakunta: Kouvostoliitto / kuusaa / mäksä

Re: Vaz-2101-1985-nappiksen virittelyä tuleva käyttis

Viesti Kirjoittaja matomaukka »

mitenhän se pilalle menee?

ladan omista osista tehdään kuitenkin.
"älä lyö kiinni sitä, se on paskana"
lundamme

Re: VAZ-2101 - 1985 - Nappiksen virittelyä, tuleva käyttis

Viesti Kirjoittaja lundamme »

Eilen kävin kokoilemassa etutukivarret asennusta varten ja vaihdoin vakaajantankoon uudet puslat. Nyt on hankittu kaikki pyöräntuennan osat eteen mitä tällä hetkellä vaihdetaan, pitäisi käydä hakemassa sopiva jousipuristin lainaan vielä ennen kun pääsee purkamaan ja kokoilemaan. https://imgur.com/Jtf6Mta
lundamme

Re: VAZ-2101 - 1985 - Nappiksen virittelyä, tuleva käyttis

Viesti Kirjoittaja lundamme »

Tänään tuli purettua edestä pyöräntuennan osat kokonaan. Ne irtosivatkin pitkälti varsin kivuttomasti kaikki, paitsi oikean puolen pallonivelet (jotka vaativat rälläkkää ja prässiä). Mansemotorsilta tuli myös hankittua se 4-2-1 peltipakosarja mistä aiemmin kirjoittelin. Sieltä neuvottiin pakosarjan ja alkuputken viimeistelystä jos hyvän haluaa ja kaveri rälläköi ja hitsasi tigillä kaikki tarvittavat muutokset. Laitan kuvat myöhemmin niistä. Käyn kokoilemassa etupään lähiaikoina heti kun kerkeän.

Ennen purkamista ja purettuna. https://imgur.com/skx76US https://imgur.com/o4TzQzf
Edestä ja alta. https://imgur.com/HrMSk0m https://imgur.com/hy2GAMP
Kuvat vakio jousista ja iskareista verrattuna -50mm jousiin ja weberin kaasuiskareihin. https://imgur.com/gRo6WkK
lundamme

Re: VAZ-2101 - 1985 - Nappiksen virittelyä, tuleva käyttis

Viesti Kirjoittaja lundamme »

Etupää saatiin kasaan tänään. Sinne tuli uusittua iskarit,jouset,tukivarret puslineen ja vahvistetut pallonivelet. Myös vakaajan tanko laitettiin paikoilleen uusine puslineen, asentaessa katkesi yksi vakaajankiinnikepultti joka pitää vielä korjailla. Keula tuntui ainakin jämäkämmältä ja madallus oli varsin vähäinen,eiköhän se siitä vielä asetu ja ehkä madallu kun hetken ajelee. Mitään rajua madallusta ei haettukkaan, tulevan joka päiväisen käytön vuoksi.
Pyöränkulmat pitää käydä säädättämässä vielä. Jarrut on edestä purettu, eikä niitä turhaa kokoiltu kun kokeiltii miten auto asettuu uusilla osilla. Pitää ne kuitenkin kaikki uusia ennen ajoonottoa. Pakosarjan väliputki tulpattiin lambda-anturin kohdalta pultilla, ja maalattiin kuumakestomaalilla hopeaksi (jota hyllystä löytyi ylimääräisenä). Saa nähdä mitenkä se pysyy. Pyöränlaakerien kunto tarkastettiin ja lisäiltiin uudet rasvat.

Siinä olisi ne pakosarja ja väliputken kuvat. https://imgur.com/CNIcyYt https://imgur.com/GpkRYpv https://imgur.com/PZjQCas
Pyöräntuennan kuvat koottuna https://imgur.com/pgL3XUA https://imgur.com/O6lIAGF
Pari kuvaa autosta miltä näyttää. Konepelti nostettiin paikoilleen kuvia varten. https://imgur.com/MgHasmY https://imgur.com/Rr5kzFp https://imgur.com/ZwXErR2
https://imgur.com/uJXY0Uk https://imgur.com/ib6ooZn

Kohtapuoliin pitäs päästä ajelemaan. Kaiken aikaa mitä kerkee ja mitä lompakko antaa myöden laitan autoa kasaan.
lundamme

Re: VAZ-2101 - 1985 - Nappiksen virittelyä, tuleva käyttis

Viesti Kirjoittaja lundamme »

Jotain pientä on saatu tehtyä, pako- ja imusarja tuli koottua tiivisteineen sekä vaihdoin uuden lämppärin hanan tiivisteineen. Kaikki jarruosat olisikin hankittuna jo ja odottavat loppuja kokoamisia. Eteen tuli vaihdettua uudet jarruletkut ja levyt sekä maalasin satulat. Uusi puola tuli myös kytkettyä.
lundamme

Re: VAZ-2101 - 1985 - Nappiksen virittelyä, tuleva käyttis

Viesti Kirjoittaja lundamme »

Loput hommat saatiin hoidettua viikonlopun aikana, ja auto käyntiin ja tänään oli ekat testiajot. Eteen tuli uusittua kaikki jarrut ja takajarrut herkisteltiin ja vaihdettiin käsijarruvaijeri. Vähän vaatisi vielä säätöä sekä uutta pakoputkea, paikalle meni vanha loppuputki väliaikais ja budjetti ratkaisuna. Lada tuntuu kulkevan ihan hyvin ja moottoritie ajossa hytin möly hiljeni. Alle tuli kanssa vanhat eri pari vanteet väliaikaisesti. Alusta oli jämäkän ja hyvän tuntuinen, eikä niiannut liikaa mihinkään.

http://imgur.com/a/LgnegCW
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: VAZ-2101 - 1985 - Nappiksen virittelyä, tuleva käyttis

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Hyvältä vaikuttaa. :D
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
lundamme

Re: Vaz -2101 - 1985 - 1700

Viesti Kirjoittaja lundamme »

Noniin, hetkeen ei ole tullut päiviteltyä. Tosiaan autolla on tullut ajettua sen 7000km kesän mittaan ja hyvin on pelannut ja kulkenut. Kärjetönsytytys sekä itse leikelty vapaavirtaussuodatin (huonokuntoisesta orggis suodattimesta vakio patruunalla, jonka kaveri veti pulveri"kromi"maalilla) tuli vaihdettua jotta auton sai käymään paremmin. Viime viikolla tuli vihdoin ja viimein vaihdettua loppu putki ja änkkäri 2 tuuman rosterisiin, sekä eilen vaihdoin ohjausvarsisarjan. Tänään käytin säädättämässä ohjauskulmat katsastusta varten. Katsastusaika olisi varattu 1.10 ja samalla olisi tarkoitus muutoskatsastaa moottorin ja alustan muutokset. Kesän mittaan on tullut huomattua, että lähes aina pysähtyessä saa juttu seuraa ja useat ovat olleet kiinnostuneita autosta. Lisäilen kuvia kunhan kerkeän ja ilmoittelen miten katsastuksessa kävi.

Kävin kyllä etukäteen kyselemässä konela todistuksen ja mansemotorsilta saadun alustan hyväksyntälapun kanssa konttorilta, ja sieltä sanottiin että ei muutakun käy säädättämässä kulmat, niin näillä pitäisi muutosten onnistua.
lundamme

Re: Vaz -2101 - 1985 - 1700

Viesti Kirjoittaja lundamme »

Noniin, tänään tuli sitten tuli määräaikaiskatsastettua Lada huomautuksitta, samalla muutoskatsastin alustan muutokset ja moottorin vaihdon. Konelan todistuksella se kävin erittäin helposti,muutos prosentiksi tuli 24% kun ilmoitin myös vaihteiston vaihdon neljä-vaihteisesta viisi-vaihteiseen. Katsotaan mitä tapahtuu tulevaisuudessa Ladalle, näillä mennään kuitenkin ainakin toistaiseksi jonkin aikaa, kun kulkua riittää ihan mukavasti ja alusta on sopivan jämäkkä.
lundamme

Re: VAZ-2101 - 1985 - 1700

Viesti Kirjoittaja lundamme »

Auto tuli myytyä tänään eteenpäin seuraavalla harrastajalle.
Vastaa Viestiin