VAZ-21013 - 1985 - Resto#museo17

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
max power

VAZ-21013 - 1985 - Resto#museo17

Viesti Kirjoittaja max power »

Ilahduttavan paljon museo/entisöintiprojekteja näkyy foorumilla olevan ja laitetaan julkiseksi yksi lisää.

Vuosia omistuksessa ollut klassikko etenee kohti museokatsastusta vuosi ja pala kerrallaan.
Päivitystä pääasiassa kuvien kanssa niin saadaan silmänruokaa foorumille. Kuluvalle talvelle projektina on konehuone ja alusta käydä läpi.

Kuva
-15 pitkä leima tulossa kehujen kera. Jätän kuvan tähän alkuun niin näkee vähän osviittaa autosta.


Kuva

Alusta ja konehuone jäi ilman maalia -14 kesänä, muuten korin kävin läpi. Kaveri ruiskutti ulkopinnan josta olen erittäin kiitollinen :)

Kuva

Autoon on joskus vaihdettu vas. etu-ja takakulma, sekä kolhittu c-pilari.

Kuva

Kaikki luukut olivat irti ja saivat hiekkakylpyä, epoksia, happoa, pakkelia, primeria ja akryylipinnan.

Kuva

Luukkujen sisäpuolet ja oviaukot maaliin, sitten varovainen kasaus ja loppupinta luukut paikallaan sävyerojen välttämiseksi. Vaaraa ei sinänsä ollut, kun ei isoa hilettä 235-sävyssä ole.

Kuva

"Pinta kuin lasia" oli toivekonsertti.

Kuva

Sori tärähtäneet kännyräpsyt, parempaa on tulossa. Kuvassa on alkanut varovaisen kiireinen kasaaminen, jotta saa auton pois hallista.

Kuva

Ruostesuojaus.

Lähetettyäni ensimmäisen viestin kuvien kanssa uskallan muokata viestiä ja lisätä asiaa. Jatkossa tulee tuoreempia kuvia autolla ajamisesta, osista ja tekemisistä.

Kuva Talvisäilytyspaikka, kiitos vuokraisännälle!

Kuva

Kiertelyä ep-llä kesän lopulla -15 kahden kuvan verran. Onkos foorumilla puhuttu jotain ABC-ketjusta? :lol:

Kuva

Kuva

Vanha akku ja ilmanputsarikotelon kansi väärässä asennossa= kuumana pitkä pyöritys ja kaapelin nokkaan.

Kuva Tankin innostuin maalailemaan puolikiiltävällä keväällä -16


Kuva Kuva Kuva

Kesävanteet ennen- tykityksen jälkeen- ja epoksi+vannehopea


Kuva Kuva

Pöläri tuli vastaan sattumalta mutta keskikonsolia sai hakemalla hakea. On se vain tärkeä jos meinaa nauttia ajoista, että saa arskat ja puhelimen ym. hollille.

Kuva Kuva

Katkenneen peilin sain korjattua olkoonkin 2103-paksu malli. Mutta nupukivikadut saivat lasin putoamaan ajossa. Loppukesä meni mustalla peilillä. :?


Kuva

Oulunseudun ladailijoiden ajoissa pääsin pyörähtämään. Mukava oli tehdä tuttavuutta!


Kuva Kuva

Konehuoneen kävin syksyllä -16 IP-pesulassa huljuttelemassa ennen talven remontteja, kuvasta ei isoa eroa näe mutta mustaa sakkaa kertyi hallin lattialle kiitettävän suuri määrä. Kaikki se on pois vaatteista ja lattiasta tallissa. :)

Kuva

Syyskuulla pääsi lada talliin ja #museo17-projekti pyörähtämään virallisemmin käyntiin. Tavoitteena on saada MR-leima 2017-vuonna, jo pelkästään kulujen pudottamiseksi :lol:
Tallipaikka ei ole iso mutta vapon hallissa paljon työskelleenä annan tälle arvoa! Tarjolla on kuitenkin sähköä, viemäri ja lukittava ovi.

Kuva Kuva

Ensimmäiset osat lähtivät rauhalliseen tahtiin ja samaa on jatkettu koko proggiksen ajan. Mitään ei ole hajoitettu.

Kuva Kuva

Heikkopeikko! Heti tuli rakko keskariin, kun piti syylärin pulttia kitkutella eestaas katkeamisen estämiseksi. :lol:


Kuva

Koneen nostoon hain 2"x4" ja ison liinan, sekä sain kaksi kaveria. Kiitos avusta!

Kuva

Alustaa purkaessa kävi tenkkapoo jousipuristimien kanssa. Aavistin mahdollisuuden moiseen ja laitoin liinan estämään hampaat-seinä-auto-katto-lattia-kimpoilun. Ja jousihan ponkaisi sittenkin koko pituuteensa puristinten lentäessä sivuun!. Jonne ne jäivätkin. Sain hommattua ladan oman puristimen, mistä tosin meni se laakeri heti rikki.. :shock:

Kuva

Viimeisiä purkamisen haasteita oli, kun poikkipalkin kuljettajanpuolen kaksi pystypulttien mutteria pyörivät läpi. Tonnikalapurkki auki ja hitsillä pultinpäät kiinni niin eivät pyöri enään.

Siittä kevyt aloitus. Menestystä kaikille jatkoon. Heittäkää kommentteja ja tulkaa jutuille Etelän lämpöön, jossa hätäseen pääsee pyörähtämään. Kuvan kaksivärisellä kulkineella :D

Kuva
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: VAZ-21013-1985-Resto#museo17

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Olen sanaton. Komiaa!!
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-21013-1985-Resto#museo17

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Hieno Lada Sinulla. Hatun noston paikka.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: VAZ-21013-1985-Resto#museo17

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Hienoa ja vielä tätä ennen faceliftiä versio orkkis osilla :)
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21013-1985-Resto#museo17

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Nyt on ladat osaavissa käsissä. Hienoa!
Mullakin hajos jousipuristimesta heti samantien laakeri. Vaihdoin laakerikaupasta siihen litteän neulalaakerin kuulalaakerin tilalle niin on kestänyt, tosin en yhtä tiukkaan ole enää jousia puristanut.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
max power

Re: VAZ-21013-1985-Resto#museo17

Viesti Kirjoittaja max power »

Farkulla käyty Kokkolassa ja hyvin pelasi. Kiitokset menomatkan letkaseurasta Oulunseudun ladailijoille!
Kuva

Ladashop toimi leirintäalueella asiallisesti ja sain tärkeän detaljin ostettua ilmanputsarikotelon kanteen.

Kuva

Mitä ajattelette, olen koittanut selvittää keltapassivoinnin mahdollisuutta niitä tarvitseville auton osille mutta ei vielä ole napannut. Vai ostaako kaikki suoraan uutta? Kauhea, eurot vain pyörivät silmissä :lol:
Onhan noita kaikenmaailman teeseitse-ohjeita mutta tarvikkeita ei jaksaisi ostaa käytön määrän ollessa niin marginaalinen.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21013-1985-Resto#museo17

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Täällä foorumilla JPM on tekemässä viimesen päälle siistiä nappista. Se muistaakseni on itse pinnottanut joitain osia. Oisko sillä sitten laitteet ja vehkeet lainaksikin.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
max power

Re: VAZ-21013 - 1985 - Resto#museo17

Viesti Kirjoittaja max power »

No niin, osia alkaa myös tippumaan hiljoksiin. Oli aivan pakko ostaa uudet kallistuksenvakaajan kiinnikkeet tukivarsiin, kun halvalla sai. Samoiten uusi apusimpukka, laakeroituna TIETYSTI. Ei kai niin pussihousu voi olla, että normaalilla ajaa :lol:
Uutta virranjakajaa olen myös ostanut jo kauan aikaa, jos nyt päivityksen aikana onnistuisi.

Kuva

Konehuoneessa on tullut sumutinpullon ja bensan kanssa heiluttua pariin otteeseen, olen kyllä kiitollinen autolle aikanaan tehdystä ruostesuojauksesta mutta on niiden siivoamisessa oma savottansa. Mutta bensa, pensseli, messinkiharja ja liuotinpesu.


Kuva

Runkopalkkikin meni tänään umpeen ydintäytelangalla. Aiemmin palkin sisälle ruuttasin sinkkimaalin.


Kuva

Monissa hienoissa konehuoneissa on ollut palikat kiilloitettuna ym. mutta johtosarja on ollut likainen, pesin liuottimella ja tiskiharjalla.
Tämähän on laiskanmiehen projekti, kun johtosarjakin on kiinni :) tuon kun saa sopivaan kuntoon niin voi pussittaa ja ottaa paketin auki keväämällä sotkematta paikkoja.


Sitten korjattavat. Käsi pystyyn kenelle on tutun kuntoinen akkuteline?


Kuva

Harmillinen määrä pehmeää, ei viitsi kokonaan vaihtaa, eikä mene kemiallisella. Silpasin kulman pois ja seppään uuden palan,
eikä tarvitse polvea vasten tai betoniin hakata, kun ostin ruuvipenkin. Harrasteystävälliseen 6e hintaan!!


Kuva


Arvatkaa reaktio, kun kesän lopulla huomasin etulokariin parkkipaikalla tulleen jäljen? Ei ole helppoa pitää autoa ehjänä, vaikka sisäpihalla pitäisi..
Olen tässä pohtinu että maalatako samalla kuin konehuone.

Kuva

Suunnitelmissahan on radioida tämä liikkuva retrolaitos niin kaiuttimet löysin kesällä jo ajan henkeen sopivat. Autoonhan tulee siis samaa paria olevat. Todennäköisesti sisälleen saavat uudemmat kaiuttimet niin kuuluu paremmin.

Kuva
max power

Re: VAZ-21013 - 1985 - Resto#museo17

Viesti Kirjoittaja max power »

Toimintajärjestykseen tuli parin viikon muutos ostettuani kompressorin, jonka saan käyttöön parin viikon päästä. Odotellessa pyöräyttelen moottorin ulkoisesti, kun ei kerta sisäisesti mitään tarvitse 8) No kampuran stefat pitää kaikesta öljystä päätellen laitttaa. Kuvassa ennen liuotinpesuja, moottorin vasenta puolta ja ketjukotelonkoppaa sain painepesurilla suihkittua ennen projektin alkua.

Kuva


Kuva

Etupalkki on melkoisen rapsakka, jää siihen vielä materiaalia sitruunahapon ja puhaltelujen jälkeenkin.

Uuden virranjakajan sain maksettua, nyt vain odotellaan :)
max power

Re: VAZ-21013 - 1985 - Entisöinti - Resto#museo17

Viesti Kirjoittaja max power »

Kompuraa odotellessa olen moottoria entrannut puhdistamalla maalausta varten. Työskentelyä on mukavoittanut paljon moottoriteline, aikanaan meinasin pajoittaa itselleni kyseisenlaisen vehkeen, mutta en saanut aikaiseksi kuin raudat hommata :lol: Kaupasta sai melko kivuttomasti, ja pihi ladaharrastajakin malttoi ostaa, kun tulevaisuudessakin on käyttöä.


Kuva


Värkit on lohkon maalaukseen, sopivaa aikarakoa on haettu että pystyisi tekemään valmista kerralla. Taitaa haavetta olla :lol:
max power

Re: VAZ-21013 - 1985 - Resto#museo17

Viesti Kirjoittaja max power »

No nyt sai lohko harmaansa! Venttiilikoppa ja öljypohja saavat pintansa samalla, kuin muutkin konehuoneen ja alustan osat.
Ainut ongelma voi olla irto-osien riiputtaminen maalauksen aikana, kuvastakin päätellen voi olettaa tilanahtauden iskevän :lol:

Kuva




Pesut, rasvanpoisto, teräsharja porakoneessa, rasvanpoisto, sinkkipohjamaali ja akryyli.
Edittinä kysymys. Mitä tuo F-kirjain tarkoittaa valussa? Mallimerkintä ja päivämäärä on kyllä selvät.

Kuva
Avatar
raul
Viestit: 655
Liittynyt: 4.6.2006 21:20
Paikkakunta: Etelä

Re: VAZ-21013 - 1985 - Resto#museo17

Viesti Kirjoittaja raul »

Asiallinen projekti ja nätti auto.

Moottorin kirjain, täytyy myöntää etten Ladan tapauksessa varmaksi tiedä, mutta joillain valmistajilla vastaava merkki kertoo millä porauksella sylinterit on viimeistelty.

Toinen vaihtoehto on, ihan loogisesti, vuosimallia merkitsevä kirjain. Sinun autosi on ilmeisesti 1985 vuosimalliltaan (ei tarkoita rekisteröintiä siis) eli F. Samoin kuin mulla esimerkiksi Niva on 1982 ja lohkossa kirjain C.

Menestystä!
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21013 - 1985 - Resto#museo17

Viesti Kirjoittaja samarai »

Näyttäisi olevan se vuosinumerointi missä on käytetty latinalaisia aakkosia.

http://ustroistvo-avtomobilya.ru/identi ... z-zhiguli/
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
max power

Re: VAZ-21013 - 1985 - Resto#museo17

Viesti Kirjoittaja max power »

No niinhän tietysti se olikin! Ei aina leikkaa, sama äffä komeilee runkonumerossa. :)
Kiitos asiallisista vastauksista ja kommenteista. Tuo linkki myös vaikuttaa siltä, että täytyy chromen kääntäjän kanssa käydä katsomassa.
Avatar
raul
Viestit: 655
Liittynyt: 4.6.2006 21:20
Paikkakunta: Etelä

Re: VAZ-21013 - 1985 - Resto#museo17

Viesti Kirjoittaja raul »

Juuri tuota sivua etsinkin, kiitos Samarai! Ja siellähän se oli kerrottu. Ilman kuvaa tosin ja esimerkissä pitkän koodin kanssa...

Hyödyllistä tietoa muutenkin tuolla, mm. käytetty fontti.
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
Vastaa Viestiin