VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

pressa kirjoitti:Paljonko laskuttivat noista hanan vaihto yrityksistä??
Yrityksiin kuluneista tunneista ei onneksi veloitettu mitään. Tarkennuksena edelliseen viestiini, että öljynvaihdosta ja termostaattikytkimen vaihdosta ei veloitettu vielä kesäkuun lopussa mitään, vaan maksoin kaikista töistä kerralla toissapäivänä. Etukäteen saamani kustannusarvion mukaan hanan vaihto, öljyn ja suodattimen vaihto, tuulettimen kytkimen vaihto sekä jarrunesteen vaihto oli n. 370 euroa. Maksamani loppusumma oli 373,31 e.

Öljyn ja suodattimen, tuulettimen kytkimen sekä jarrunesteen vaihtojen työveloitus oli n. 40 e per kappale, mutta oman osan eli lämppärin hanan asennus oli 150 e. Työt siis yhteensä n. 270 e ja siihen osat ja nesteet päälle.

Tiesin kyllä jo ennestään, että korjaamolle ei kannata viedä omia osia asennettavaksi. Hankin hanan itse siinä toivossa, että se olisi nopeuttanut hommaa. Tilasin sen Neklapartsilta, koska Mansella ei ollut sitä hyllyssä.

Pääasia on kuitenkin, että nyt kabiiniin tulee lämpöä, eikä jäähdytysneste valu pitkin mattoja.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Ladani ohjauspylvään oikealla puolella on mystinen painike, kuva alla. Mikähän se tarkoitus voisi olla? Sitä ei ole kytketty mihinkään, mutta sen vieressä roikkuu irrallaan musta/ruskea johto, jossa on painikkeen taakse sopiva liitin.
Kuva

Otin painikkeen irti katsoakseni sitä tarkemmin:
Kuva

Ainoa sähkölaite, joka ei Ladassani toimi, on lisäpitkät. En ole saanut niitä päälle millään. Voisiko tuo olla niiden katkaisija? Toisaalta tuo painike näyttää tehdasasenteiselta.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Isopäästöisissä tuossa olisi ryypyn hanikka, ja sen merkkivalon kytkin on tuo katkaisin.
Joku osaa varmaan kertoa, kuuluuko kaikissa axteekeissa ollakin ryypylle paikka vai onko tuohon vain sellainen unohtunut.

Mutta lisäpitkillehän, jos joku on huonosti tehnyt kytkennät niin ne palaa aina samaan aikaan normipitkien kanssa, eikä mitään kytkintä edes olekkaan missään. Ja toimimattomuuden selittää vaan joku huono liitos jossain.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Flaiman kirjoitti:Isopäästöisissä tuossa olisi ryypyn hanikka, ja sen merkkivalon kytkin on tuo katkaisin.
Joku osaa varmaan kertoa, kuuluuko kaikissa axteekeissa ollakin ryypylle paikka vai onko tuohon vain sellainen unohtunut.

Mutta lisäpitkillehän, jos joku on huonosti tehnyt kytkennät niin ne palaa aina samaan aikaan normipitkien kanssa, eikä mitään kytkintä edes olekkaan missään. Ja toimimattomuuden selittää vaan joku huono liitos jossain.
Omassa axtec-kombissa ja aikaisemmassa samanikäisessä nollavitosessa oli tuo ryypyn paikka, muttei kytkintä eikä tuota johtoakaan. Saattaapi olla kytkin vain jäänyt tuohon, sillä olihan 1991 vielä kumpaakin sekä käsi- että puoliautomaattiryypyllistä versiota. Lisäkaukovalojen toimimattomuuden voi aiheuttaa myös viallinen lisävalorele.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja jta »

Tuossa mun axtecissa on myöskin tuo ryyppyvaijerin kiinnike paikoillaan ja oli myöskin siinä edellisessä. Tuota kytkintä ei kuitenkaan ollu kummassakaan paikoillaan.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Kiitos vastauksista. Eli minun Ladassani on puoliautomaattinen ryyppy ja täysmanuaalinen ryypyn merkkivalon katkaisija :D.

Sain tänään lisäpitkät toimimaan :), niiden vaihtorele oli hajonnut. Sitä selvittäessä meni hetki.

Ladassani on lisävalojen takia kolme vaihtorelettä:
- yksi kytkee Talmut päälle, kun käsijarrun ottaa pois päältä
- toinen kytkee Talmut pois päältä, kun ajovalot sytytetään
- kolmas kytkee lisäpitkät päälle, kun vakiopitkät sytytetään

Uuden releen kytkemisen helpottamiseksi lainasin työnantajan kaapelitarrakirjoitinta ja merkitsin johdot:
Kuva

Lopuksi suojasin uuden releen sähköteipillä ja laitoin releet samanlaiseen nippuun, jossa ne olivat olleetkin:
Kuva

Siinä ne nyt loistaa:
Kuva
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Nyt kannattaisi ottaa ja asentaa nuo releet kunnolla. Eli ensin tuo sähköteippi mytty releiden päältä kokonaan pois!! Sitten abikoliittimien päältä ylimäääräiset teipit pois. Releet pystyyn ja kiinni rungostaan johonkin vaikka sisälokasuojaan. Tuo sähköteippi noin löysään laitettuna ei estä kosteutta menemästä liittimeen sekä releen kantaan, mutta estää tehokkaasti kuivamisen. Nyt kun tuo johto/relenippu kastuu niin se ei kuiva vaan alkaa hautumaan ja hapettumaan ja se tapahtuu huomattavasti nopeammin mitä ilman teippiä olevassa liitoksessa. Toki tuo releiden väärinpäin asennuksen korjauskin jo auttaa asiaa paljon, eli releiden johdot pitää lähteä aina alaspäin. Tämä on niinkuin ohjeellinen kirjoitus ei moite ja onneksi on edes sähköteippiä, ettei ole maalarinteippiä tai ilmastointiteippiä joita yllättävän usein kotisähkömikesten jäljiltä vastaan tulee.
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Täytyy kyllä sanoa, et olin itsekin järkyttynyt nähdessäni ensimmäistä kertaa tuon relehässäkän. Jos releet olisivat alunperin minun asentamiani, ne eivät näyttäisi tuolta.

Olen suunnitellut asentavani ne siistimmin. Pitää selvittää niiden kytkennät, piirtää kytkentäkaavio ja rakentaa systeemi uusiksi.

Lisäpitkien vanha rele oli kokenut reilusti kastumista ja hautumista, sen liittimet olivat erittäin hapettuneet.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Otin eilen Ladani liikennekäyttöön ja hain sen sakken tallista. Akun miinusnapa kiinni, vähän startin sahausta ja Lada tärähti käyntiin talven jälkeen.

Ajoin sen tallin pihalle ja annoin sen käydä automaattiryyppy päällä sillä aikaa, kun teimme muita hommia. Ladani käy hyvin korkeaa joutokäyntiä eli ryyppy on säädön tarpeessa, koska se nostaa kierrokset pahimmillaan yli 3000 r/min. Ajattelin, että senkun huutaa, ladatkoon akkua samalla.

Kymmenisen minuutin kuluttua saimme hommat valmiiksi ja oli aika lähteä. Hyppäsin Ladaan, polkaisin ryypyn pois ja lähdin liikkeelle. Melkein saman tien, kun olin lähtenyt liikkeelle, konepellin alta alkoi tulla höyryä. Moottorin lämpömittari oli punarajalla. Sammutin moottorin ja raotin konepeltiä. Paisuntasäiliön korkki työnsi vesihöyryä ulos eli kone keitti. :(

Nostin konepellin ylös ja laitoin virran päälle käynnistääkseni jäähdyttimen flektin, mutta se ei lähtenytkään pyörimään. Käänsin virran pois ja pyöritin flektiä käsin. Laiton virran uudestaan päälle, nyt tuuletin alkoi pyöriä. Kone ylikuumeni, koska jäähdyttimen tuuletin ei ollut käynnistynyt talviseisonnan jälkeen.

Annoin moottorin jäähtyä ennen kuin käynnistin sen uudestaan. Lähdin ajamaan, koska Lada oli saatava kotipihalle. Ensimmäinen etappi oli lähin huoltoasema, jossa lisäsin vettä paisuntasäiliöön. Reilun tunnin kestänyt kotimatka sisälsi maantie- ja moottoritieajoa, joiden aikana Lada toimi onneksi ongelmitta ja lämmöt pysyivät kurissa. Moottoritiellä se kulki 120 km/h yhtä vaivattomasti kuin ennenkin.

Vaikuttaa siltä, että moottori ei vaurioitunut ylikuumenemisesta. Pitää seurata alkaako se oireilemaan jollain tavalla.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Harvoin nämä keittämisestä samantien kansipahvin polttaa. Jotain jälkeä varmastikkin saattanut jäädä mutta jos ei ala oireilemaan niin mitäpä tuosta.
Itse en ole näitä sähköflektillisiä Ladoja uskaltanut jättää enää vahtimatta tyhjäkäynnille, kun osaa yllättäen särkyä, joko flekti tai sitten anturi, termostaatti itsellä ei vielä ole tainnut hajota mutta osaa sekin.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja jta »

Ei nämä tunnu ihan pienestä välittävän. Itelläkin toissa kesänä keitti aika raakasti koneen kun jätin huoltiksen pihalla auton käymään kun kaverin kanssa jutustelin. Pukkasi nesteet pihalle ja lämmöt punasella. Sulakerasian vika aiheutti sen ettei flekti lähtenytkään pyörimään. Tuossakin onneksi selvittiin säikähdyksellä kun annoin koneen jäähtyä jonkin aikaa itekseen ja lisäilin muutaman litran vettä ja ajelin kotio.

Mielenkiintonen oli vika hakea kun pihalle ajaessa ei saanu flektiä toimimaan vaikka johdot yhdisti mutta seuraavana päivänä taas pelasi. Toisen kerran teki myöskin että alkoi lämmöt nousemaan muttei flekti lähteny päälle vaan tuossa ei kerennyt keittää kun huomasin tilanteen ajoissa. Tuossa samanlainen ominaisuus tuli ettei lähtenyt flekti pyöriin johtoja yhdistämällä ennenkuin seuraavana päivänä. Syynä oli sulakerasian murtuneet juotokset mitkä alkoivat lämmetessään pätkiin.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Axtecin solenoidisuuttimet ovat yllättävän lyhytikäisiä. Edellisen kerran molemmat vaihdettiin lokakuussa 2016. Sen jälkeen olen ajanut Ladallani n. 5000 km. Yhteensä sillä on nyt ajettu n. 161 000 km.

Tämän kevään käyttöönoton jälkeen tyhjäkäyntikierrokset alkoivat seilaamaan välillä niin alas, että kone sammui. Siinä yhteydessä huomasin, että tyhjäkäyntisolenoidi ei jäänyt nakuttamaan. Vaihdoin solenoidin ja tyhjäkäynti parani.

Sen jälkeen kaasua painettaessa alkoi esiintymään nykimistä ja hyytymistä. Irrotin pääsolenoidin ja huomasin, että karan palautusjousi ei enää palauttanut kunnolla. Vaihdoin tilalle varastossa olleen vähän käytetyn solenoidisuuttimen. Nykiminen ja hyytyminen ei ole enää niin voimakasta, mutta sitä tapahtuu vielä. Onneksi degen on luvannut tutkia asiaa. Pitää myös tilata lisää solenoideja varastoon.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Tilasin kaikki Mansemotorsin solenoidisuuttimet, eli kaksi kpl. Eilen vaihdoin pääsolenoidin ja lähdin koeajolle.

Koeajo ei sujunut niin hyvin kuin odotin. Ladaa käynnistäessä automaattiryyppy ei mennyt päälle. Kone lähti käymään kahdella tai kolmella sylinterillä ja sammui heti, kun päästin sen tyhjäkäynnille.

Lähdin koeajolle ja ajattelin, että eiköhän se asetu, kun se lämpenee. Niin ei tapahtunut, vaan kone kävi koko ajan vajailla sylintereillä ja kuulosti erehdyttävästi Warren voimanlähteeltä. Ainoa hyvä puoli oli se, että kaasun painaminen ei aiheuttanut enää nykimistä, joten pääsolenoidin vaihtaminen kannatti.

Käynti oli niin huonoa, että hirvitti katalysaattorin puolesta. Lyhyen koeajon aikana pakoääni tuntui muuttuvan voimakkaammaksi ja jokin haisi palaneelta. Saatuani Ladan parkkiruutuun kävelin sen taakse tarkistamaan pakoputken kunnon.

Palaneen haju tuli takavaimentimesta. Ilmeisesti pakoputkeen päässyt palamaton bensa oli lämmittänyt takavaimentimen niin kuumaksi, että sen pinta kärysi. Takakontin pohja vaimentimen kohdalta oli niin kuuma, että kontin kumimatto oli alkanut sulaa. Onneksi käryäminen loppui vaimentimen jäähdyttyä tarpeeksi.

Mikä ihme tuon käyntihäiriön on voinut aiheuttaa? Voiko sillä olla vaikutusta, että vaihtaessani solenoidia alkoi sataa vettä ja sitä satoi suoraan moottoritilaan? Toisaalta Ladatkin on suunniteltu sateella ajettaviksi?
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Tarkistelin eilen Ladani sytytysosia. Tulpanjohdot näyttivät olevan ok ja kunnolla paikoillaan. Virranjakajan pyörijä oli hapettunut ja kannen navat olivat kuluneet sekä osin hapettuneet. Viilasin hapettumat pois ja käynnistin. Parin sekunnin ajan kone kävi nopeaa tyhkäkäyntiä, mutta putosi taas ontuvalle tyhjäkäynnille ja sammui. Tulppia en päässyt eilen tarkistamaan avaimen puutteen takia.

Tänään oli tarkoitus ajaa Tampereelle degenin luokse, mutta se piti jättää väliin. Olin jo ennen nykyisiä käyntiongelmia pyytänyt häntä säätämään Ladani automaattiryyppyä. Jatkoin tänään vianselvitystä kotipihalla.

Degenin kanssa viestiteltyäni epäilys oli, että kone käy liian rikkaalla tai vajailla sylintereiilä. Tyhjäkäynnin nopeudensäätö oli ollut tapissa ja seos aika rikkaalla ennen kuin vaihdoin tyhjäkäyntisolenoidin vähän käytettyyn 22.04. Tänään väänsin nopeutta pienemmälle ja seosta laihemmalle, mutta siitä ei ollut apua. Vaihdoin tyhjäkäyntisolenoidin tilalle käyttämättömän, tyhjäkäynti ei parantunut.

Hain Motonetista uuden jakajan kannen, ei apua. Hain Motonetista uudet tulpat, niistäkään ei ollut apua. Vanhat tulpat olivat mustat ja karstaiset. Tulpanjohdot ovat vielä vaihtamatta.

Mielenkiintoista on se, että vaikka kone ei pysy käynnissä tyhjäkännillä, se kuitenkin ottaa kierroksia. Vähän ontuen, mutta kuitenkin. Minulla on videonäyte siitä, mutta en pysty nyt lataamaan sitä nettiin.

EDIT: Alla linkki 2.5. kuvattuun videonäytteeseen.
https://aijaa.com/J8dETX
Viimeksi muokannut Abis, 6.5.2018 21:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Ladani on taas ajokunnossa. Degen suositteli ottamaan vanhan solenoidin, katkaisemaan sen karan, vaihtamaan suutinkärjeksi 41:n ja asentamaan sen pääsolenoidin paikalle. Tällä tavalla saataisiin selville onko uusi pääsolenoidi viallinen, koska minulla ei juuri nyt ole uusia solenoideja.

Suoritin toimenpiteen eilen. Tosin unohdin, että suuttimen kokoa oli tarkoitus vaihtaa ja laitoin kärjeksi 97:n, joka on Axtecin vakiopääsuutin.

Tulos:
- ryyppy pysyy päällä
- kone käy neljällä, eikä sammu tyhjäkäynnillä
- takavaimennin ei ylikuumene
- toimii ehkä paremmin kuin koskaan
- suorituskyky parempi kuin ennen
- Check Engine palaa, koska pääsolenoidi ei säädä seosta

Kone käy nyt liian rikkaalla tuolla 97-suuttimella, kun solenoidin kara on katkaistu ja suutin on auki koko ajan, joten pitää vielä vaihtaa suuttimeksi 41. Minulla on niitä kaksi kappaletta ylimääräisenä, koska uusi solenoidi on aina varustettu 41-suuttimella, mutta se ei sovi Axtecin pää- eikä tyhjäkäyntipiiriin.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Vastaa Viestiin