VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
jta
Viestit: 4363
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Eipä ole tullut pitkään aikaan tätäkään päiviteltyä niin laitellaas jotain esille. Ei nyt ole missään aikajärjestyksessä nämä mutta sama kait se sille.

Jäähdytin piti korjata kun tyypilliseen tapaan ylävesiletkun lähtö oli alkanut murtuun irti. Sama oli myös alkanut alavesiletkun lähdössä tapahtuun ja samoiten alkavana myöskin flektin anturin juuressa. Kävin hommaan koritinaa ja juotospastaa kun tuota lyijyllistä juotostinaa ei oikein meinaa enää saada.

Putsailin ensin maalit sun muut pois soodapuhaltamalla ja sitten vielä teräsharjalla/hiomapaperilla loput liat ja rasvanpoisto jarrukliinerillä. Juotospastaa melko reilusti lähdön ympärille ja tuollasella käsimallin kaasutoholla ensin kunnollinen lämmitys messingille ja siitä sitten tuota tinatankoa sulatteleen. Pitäisi hommata/tehdä puinen työkalu tuon tinan levittämiseen kun tuo iso meisseli ei oikein ole sovelias työkalu. Meinaa tuo tina tarttua enemmän siihen meisseliin kun ei saa pidettyä sitä riittävän kuumana. Ihmeen hyvin tuo kuitenkin onnistui vaikka työtavat ei oikeaoppiset olleet ja muutenkin ekaa kertaa tuon koritinan kanssa touhusi. Vielä maalit pintaan jäähdyttimeen niin hyvähän tuosta tuli. Samalla tuli myöskin maalattua tuo flektin teline ja vaihdoin uudet kumipuslatkin samalla. Jäähdyttimen allekkin tuli uudet tukikumit.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
jta
Viestit: 4363
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Sähköjä on saatu tehtyä ja osia soviteltu paikoilleen. Rasittavaa touhua tuo moottorin johtosarjan teko kun jatkuvaa sovittamista ja poista ottamista ja aina huomaa että jotain puuttuu tai joutuu muokkaan. :lol: No nyt tämän hetken tilanne on että tarvii enää etanolianturille vetää virta ja maa johto niin pääsisi jo toivottavasti viimeistää kertaa sovittaan johtosarjaa paikoilleen. Flektinohjauskin tulee toimiin moottorinohjaimen kautta niin pitää pari muutosta tehdä sulakerasian johdotuksiin kun tuo on vielä alkuperäisen mukainen eli ohjaus tulisi flektin anturilta.

Nimimerkiltä "Kohgs" ostin hiilipöntön mistä oli toinen pilli katkennut mutta ystävällisesti hän olikin laittanut messinkisen putkenpätkän mukaan niin oli helppo korjata tuo.

Uusia osia myöskin hommailtu eli pohjapanssaria, etanolianturia jne...

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
jta
Viestit: 4363
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Tankkihan piti myöskin vaihtaa ruiskumallin sellaiseen. Oli varsin karun näköinen tuo tankki niin piti vähän ensin entrata ennenkuin laittoi paikoilleen. Ilmeisesti anturin tiiviste joskus vuotanut kun oli melko kerros silikoonia laitettu päälle. Tiiviste olikin kyllä melko sulaneen näköinen. Sisältä oli vähän ruosteessa ja vanha bensa tarttunut tankin seinämiin sai parina iltana oksaalihappokylpyjä. Oli mennyt jo tuo jauhe 2016 vanhaksi niin ei tainnut enää olla sitä parasta tehoa jäljellä kun tuntui ettei ruoste meinaa irrota mutta lähti tuolta kuitenkin enimmät ruosteet ja liat pois.

Tankissa oli myöskin painauma toisella puolen ja selvisikin että on ollut jäärata autossa tämä joten selittääkin tuon painauman. Sen sai kuitenkin hyvin suoristuun sopivista kohdista sisäpuolelta paineli sorkkaraudalla. Tuon jälkiin tarvikin enää vain maalinpoiston ja uudet maalit pintaan niin ei tuo paljoa uudesta häpeä kun vielä laitteli uuden pumppuasetelman paikoilleen.

Uusi kumi vielä tankin ja korin väliin ja tankkia paikoilleen. Samalla tuli uusittua myös letkut tankin puolelle vaikka ei nuo montaa vuotta vanhat vielä olleet vaan kun olivat tuota bilteman sulavaa bensaletkua niin parempi vaihtaa kun nyt tulee mukaan vielä isompi paine. Sähkötkin sai kätevästi kun anturin johdothan kävi suoraan alkuperäisiin kiinni ja pumpun virtajohdon sai kulkeen samaan nippuun kuin anturin johdotuksenkin. Sopivasti oli vielä yksi paikka vapaana liitinkotelossa mikä oli tuossa takapenkin takana niin sai sen kautta vedettyä tuon virtajohdon.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
jta
Viestit: 4363
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Pakoputkistoakin on tässä hiljalleen rakenneltu. Alkukäyrä pysyy muokkaamattomana mutta kattia joutui vähän muokkaan. Katkaisu sopivasta kohtaa niin ei jäänyt ahdistavaa kohtaa kun laitteli 2" lähdön tuohon. Ja sitten vielä "pinotexia" (lue: kuuman kestävää maalia) pintaan niin vanhakin nuortui. Seuraavaksi pitääkin laittaa joustoliitos kun pakoputken kiinnitys ei tule alkuperäisellä tavalla niin ei pääse samanlailla antaan periksi kannakkeet.

Tuli hommattua tuo putkentaivutin niin saakin suorasta tavarasta tehdä justiinsa sopivan (tai sellaisen kuin sattuu tuleen :mrgreen: ) putkiston. Vaimentimet tulee oleen Simonsin 2" läpivirtaavat kun sellaiset sai paikallisesta varaosaliikkeestä kohtuulliseen hintaan. Alkaa oleen nuo tarvikepöntötkin jo melkolailla tilaustavaraa ettei enää pidetä hyllyssä. Taitaa tosin uudemmissa autoissa oleenkin ettei noita putkistoja enää saa rakennella ihan vapaasti.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja pressa »

Hieno projekti ja todella hienoa että viitsit (ja jaksat) tännekin dokumentoida.
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja degen »

jta kirjoitti: 19.5.2020 0:05 Kuva
Onko tuossa näkyvässä kolmimutterisessa liitoskohdassa oleva tiiviste sama kuin etuveto-Ladojen vastaava pakotiiviste? Mutterit lienevät M8, eikö?
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
jta
Viestit: 4363
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Pitäisi vain muistaa tiheämmin tehdä näitäkin päivityksiä ettei kerralla olisi niin paljon päivitettävää.

Tuo tiiviste on mansen myymä 110/nivan tiiviste. Ihan suoraan tuo ei passannut eli joutui pultin reikiä viilaan hieman sisäreunasta mutta muuten sopivuus ihan ok. Ja joo M8 on mutterit. Pakosarja on vakio takavetoisen ja tuo välipalikka ja alkukäyrähän on axtecista tuttu.

Kuva
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja degen »

Tuo sopivuus on oivallinen tieto. Irtosiko tuo kyseinen liitos purkuvaiheessa miten hyvin? Siinähän pitäisi olla alun perin kuparoidut mutterit.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
jta
Viestit: 4363
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Ei tuossa ongelmia ollut irrottamisessa. Tuonhan käytin sillon auki kun ostin tämän kun tuo samainen tiiviste vuoti mutta silloinkin aukesi hyvin. Alunperinhän tuossa oli juuri ne pitkät kupari mutterit.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Vastaa Viestiin