VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Etsiskelin tuon 2105 seuraajaksi uutta rojektiaihiota kun onnistuin vanhasta vääntämään rungon mutkalle. Perinnelaatikon sijaan halusin mieluummin 2101/3/6 -mallia ja muutamaa yksilöä tuli etelänaapurissa tutkittuakin. Tartossa tarjottiin varsinaista tilkkutäkkiä jossa oli jokainen ovi eri autosta... :lol:
Sitten sattui silmä erääseen tällä foorumilla olevaan viestiin ja loppu onkin historiaa. Kaara vaihtoi oitis omistajaa ja on nyt kotipihalla odottamassa maaliskuuta ja katsastusta. Auto lähti laakista käyntiin kun sai uuden akun ja siirtoluvalla vesisateessa kotia. Kottero on vissiin monelle täällä olijalle jo tuttu..
Kaikki toimii toista tööttiä ja kelloa lukuunottamatta; ovet aukeaa ja sulkeutuu höyhenenkevyesti, lukot kuin uudet ja ikkunankampikaan ei kanita yhtään.

Mitä pitäisi tehdä ja mitä tehdään? Museoida ei, vaan tehdään kesäisin ajettava käyttöpeli tuunaten ja höyläten.

-Turvavyöt pitää vaihtaa automaattisiin, 2105 saa luovuttaa yhtä ja toista
-Alakerta päivitetään uusilla osilla jotka saadaan edellisestä
-Sulakerasian vaihto, kolvattu ja vain asennusta vailla
-Mittarien tviikkaus jotenkin tuohon malliin
-Kojetaulun ja rattipylvään kytkimien uusinta ja ropeltamista johtosarjassa
-Päävirta- ja starttireleen asennus 2105 mukaisesti ym. pientä kivaa
-Hifistelyä eli keskuslukkoa ym. härpäkettä kun niitä on tullut haalittua varastoon

1.7 ruiskunivan kone ja osat odottavat nurkissa huoltoa...

Kuvia ensikohkaamisesta...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Ladanautti, 10.10.2018 14:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Laitettu uusi akku jossa navat oikealla puolella. 2105 akussa navat kiinnitysraudassa melkein kiinni, piti olla tarkkana eristevälin kanssa. Bensaletku syöttöputkelta pumpulle hapero, falskasi ja haisi pahalle :D Kiteitäkin jo muodosti.

Sulakerasia vaihdettu, kontaktit parani ja abikot eristetty kutistesukalla. Nesteitä lisäiltiin, paitsi öljyä jota oli ylämerkkiin asti. Vaihdetaan öljyt kun kelit paranee. Ilmanputsaria tutkiessa huomasin, että kohokammion kansi oli löysällä; kaikki 5 ruuvia auki! Ihme että kaasari kuitenkin pelitti, tosin läpän yläpuoleltahan tuo hori. Onneksi ei ole bensaa läikkynyt ajaessa kohokammiosta pakosarjan päälle :shock: Käynti parani kuitenkin kun kiristi ruuvit vaikka ei siinä vikaa ollut aikaisemminkaan.

Laturi lataa, muttei kunnolla. Säädin vissiin sippi eikä diodillakaan noussut juuri nimeksikään. Kierroksilla kuitenkin lataa jotenkin, mutta otan tuosta toisesta uudemman laturin kun vain muistaisi kumpikohan se on; jos G-222 niin menee päikseen kun säätimen ohittaa, jos 37.3701 niin joutuu kikkailemaan lampun kanssa.
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Käyty kontturilla katsastamassa ja ei moitteita. Samalla pääsi kurkkaamaan pohjan enkä ainakaan puusilmälläkään katsottuna nähnyt yhtään hitsuuta tehtaan jälkeen tehdyn. Kesärenkailla oli mukava ajella kun kadut ovat kuivat, kotipihalla suti hieman :lol:

Tuossa huomasin ajon jälkeen kun kauppareissun jälkeen virrat pistin päälle niin flekti lähti pyörimään. Alavesiletku oli kylmä vaikka lämpömittari näytti 80 asteen paikeilla ja koska anturin johdon irroitettuani flekti sammui niin vika lienee anturissa. Antaa nyt jäähtyä ulkolämpötilaan koko pata ja todetaan diagnoosi oikeaksi tai vääräksi.
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

No, tänään sitten virta loppui. Työpaikalla latasin akkua sen verran että kotia pääsin. Säätimen avasin ja yllätys; ei ollut mekaaninen vaan venäläistä huippuelektroniikkaa täynnä. Tehotransistori jäähdytyslevyssä, konkkaa, vastusta ja diodi. Yksi potikkakin oli, mutta siitä säätämällä ei enää jännite noussut.

Toisessa reunassa syttyi latauksen merkkivalo ja puolivälin jälkeen toiseen suuntaan ei muutoksia jännitteessä ollut, jäi siihen 13 voltin pintaan ja nyt ei lataa kuin sen verran ettei lamppu syty. Kymmentä volttia tarjoaa roottorille... Nyt ei auta muu kuin ottaa nollavitosesta laturi ja kytkeä merkkilamppu maan sijasta virtalukolle niin toimii uudet laturitkin kun tuo taisi ollakin se 37.3701... Ei jaksa metsästää uutta säädintä, voi olla hiiletkin finaalissa.
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Pitäisiköhän joka ruuvi ja mutteri käydä avaimen kanssa läpi? Tuossa kun oli jo aiemmin kaasarin ruuvit löysällä niin että kohokammion kansi kolisi niin sama vika oli laturissakin... Saranapultista oli mutteri kadonnut maantielle ja pultti oli puoliksi ulkona, yläpuolen kiristyspinnapulttimutteriyhdistelmä niinikään oli kadonnut taivaan tuuliin. Ihme että laturi ei ollut lähtenyt vauhdissa sen siliän tien, mutta mukana oli pyörinyt sen verran että latausvalo sammui. Sen verran kuitenkin on luistanut, että lataus jäi haaveeksi. Nyt varaosilla kasattu ja kiritty paikalleen ja 14,5 voltagea näyttää kierroksilla ja täyskuormituksella valot ja lämmöt. Nyt vielä postin mukana tullut flektin anturi paikalleen ja eteenpäin...
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Eiku vaan Ruuvit ja mutterit kiinni niin ei osat irtoile..niin matka jatkuu vähemmillä vaurioilla.. aikoinaan siskon pikku volvosta kanssa sai kaasuttimen ruuvit nyppiä sormin pois..ei kuulemma paljon edes nykinyt. tai sitten nyki mutta kun ei tiedä miten sen oikeasti pitää toimia niin..pienet nykimiset menee nämä nyt nykii vähän nyt aina.
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Aikaa kuluu ja palikkaa kasaantuu. Kuskinkin tuuletusikkunasta lähti lukitus, jos ensin lasilikkeessä liimauttaisi ennen kuin tilaa manselta ruuvilukot. Megasquirtin osat on kaikki saatu haalittua ja kohta boksikin koottua. Ruiskun osatkin melkein kaikki kotona ja kohta pääsee pataa aukomaan joten etupellin alus on vasta ensi kesän heiniä. Tänä vuonna käydään kori läpi ja asennellaan mukavuuslaitteistoa ja äänieristettä. Uutta piuhaa tulee vedettyä vanhan johtosarjan kaveriksi varmaan kymmeniä metrejä kun tuli aikoinaan hankittua nuo sähköiset ikkunaveivit ja keskuslukituskin. Nollavitosen rullavyöt oli niin homeessa etten niitä ala siirtämään, katsellaan mitä tulee vastaan.
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Wanhaa larbaa purettu ja kansi poistettu. Oli kyllä niin hyvässä kunnossa että ihan harmitti avaaminen vaan pakkohan se oli kun uusi kansi on tulossa. Karstaakaan ei ollut kuin nimeksi ja sylinterit puhtaat; ei naarmuja, ei sormin tuntuvaa pykälää ellei yläreunan lievää karstarajaa lasketa. Männänrenkaiden yk-kohtaa ei löytynyt eli kuluma mitätön. Ei tietoa paljonko tuolla Nivan padalla on ajettu... Nokka oli kuin uusi, mitä eroa 1-pisteen ja 4-pisteen nokilla?? Jos paremman laittaisi kokoonpanoon.

Ahdinkin on tulossa, Audi/VW 1.8T vakiosellainen eli K03-029 -mallinen. Tosin ei mitään havaintoa miten sovittaa se tuonne. Varmaankin pitäisi vakiopakosarjaan sovittaa ja hommata downpipe. Itse olen kädetön pakosarjan teossa, mistäköhän saisi apuja? Jos osaavampi tekisi kohtuukorvausta vastaan mittojen mukaan?

Tässä välissä alustan kimppuun niin saa madallukset siirrettyä kesän aikana ym. pientä.

EDIT. Tuli ilmoitus, että postikusti olisi tuputtanut pakettia kotiovella ja halunnut kuittausta vaan ei ketään kotona. Vissiin se ahdin olisi kotiutumassa... Ja olikin! Nyt käsissä ja uudet tiivisteetkin mukana niin saa mallia niille laipoille. Kellään tiedossa laserleikkaajaa joka noiden perusteella tekis?
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja veli samara »

löytyyhän noita laippoja monestakin paikasta. Kuukkelilla kun vähän aikaa surffaa :-D
Hieno projekti, seurantaan jää. Tainnut tuolla finsquirtin puolellakin tästä höpötellä?
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Kyllähän ne laipat ajan kanssa saadaan, vissiin nysä pitää kötöstellä myös öljylähdöllekin ja siitä öljypohjaan. Tuo solmu on kaiken lisäksi vesijäähdytteinen, mutta pähkäilen tässä mikä letku laitetaan mihinkin liittimeen. Öljynlähtö on selvä, samaten tulopuoli kun akseli pilkistää yhdestä reiästä, mutta sen vieressä lienee vesireikä??? Toisella sivustalla toinen liitin vesikierrolle, ei liene väliä kumpi in ja kumpi out? Lisäksi yksi liitin on tulpattu ja sen vieressä pienempi reikä josta en ota selvää.
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Koska insinööri on suuressa viisaudessaan päättänyt sijoittaa joka halvatun vempeleen samalle puolelle niin on siellä aika ahdasta! Sitten vielä pitäisi ahdin laittaa... No, laturi siirtyy toiselle puolelle kun kiinnikkeen keksin. Vesipumppu saa luvan lähteä myös kun on ulkoinen, tilalle sähköpumppu portaattomalla termostaattiohjauksella alavesiletkuun ja orkkistermari kuuseen, letku suoraan kannesta syylariin. Toinen pienempi kiertovesipumppu jatkuvatoimisena kierrättää sitten lämppärin ja ahtimen vettä toisessa piirissä eli vesipumpun tilalla laippa kahdella nipalla.
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

No... nyt alkoi taas latauksen merkkivalo vilkkumaan. Ensiksi tietenkin tarkistin hihnan kireyden ja laturin paikallaanolon. Kaikki tiukalla kuten pitääkin. Sitten lataussäätimen toiminnan ja latausjännite joutokäynnillä 13,8V ja kierroksilla ilman kuormaa 14.6V ja kuorman kanssa noin 14V. Kun kiekkoja nostaa niin latausvalo syttyy latausjännitteen pysyessä paikallaan ja sammuu kun tiputtaa kiekat. Tässä kytkennässä siis ulkoinen venäläinen säädin (jota pystyy säätämään 12,8....15,5V välillä) ja latauksen merkkivalolle rele samaan tapaan kuin tässä kuvassa.

Kuva

Tuosta kuvasta huomaa, että virtarele ja latauksen merkkivalorele olisivat molemmat samanlaisia (nastat 30 ja 87) joten kun rele vetää niin valo syttyy, mutta kun katsoo käämityskytkentää vain yhden käämin osalta, niin rele vetää kun kaikki on kunnossa. Siis releen pitäisi olla katkaisevaa mallia -> rele vetää kun kaikki on kunnossa (tähtikytkennässä keskipiste neutraali). Tuo vilkkuminen alkaa kun kone on lämmennyt... koitan uudella releellä kun toi vanha on originaali... Henkimaailman hommia tuo vika :shock:
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja jta »

Latausvalon rele on avaavaa mallia. Itellä nappiksessa tuota latausvalon vilkkumista aiheutti sulakkeiden huono kontakti. Yleensä loppui kun laturilla oli kuormaa mutta saattoi kierroksillakin joskus vilkahdella.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

jta kirjoitti:Latausvalon rele on avaavaa mallia. Itellä nappiksessa tuota latausvalon vilkkumista aiheutti sulakkeiden huono kontakti. Yleensä loppui kun laturilla oli kuormaa mutta saattoi kierroksillakin joskus vilkahdella.
Näin arvelinkin. Sulakkeet on korvattu tällä ja tuo sulake on mun versiossa laitimmaisena oikealla. Tarkastan kuitenkin sen abikon liitoksen; itse sulakehan on tiukka. Tosin tuon oikkuiluhan vaikuttaisi latausjännitteeseen mikäli säädin putoilisi pelistä välillä pois. Koitan vaihtaa tuon releen ensin. Katkaisevaa mallia löytyy uutena parikin kappaletta, hyvä että niillekin on käyttökohde :)

Pahempi ongelma lienee tämä tänään ilmaantunut
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja jta »

Sulakerasiassa ei varmaankaan pitäisi kontaktiongelmia olla kun on vaihdettu mutta kannattaa nuo lataukseen liittyvien johtojenkin kontakti tarkistaa. Akkukaapelit jne.. Lopussa oleva akkukin voi tehdä jänniä oireita.

Tuohon öljynpaineeseen niin olikos näille sama anturi? Siis valolle ja mittarille. Ekana kokeilisin vaihtaa anturin ja jos ei auta niin sitten tarkistaa se booritus sieltä virranjakajan alla olevasta hammasrattaasta että on varmasti kunnossa.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Vastaa Viestiin