VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Jep. Taannoin oli Taunuksessa jakkarat ruosteessa joten hitsattava oli. Katsastus sitten kuskin jakkaralla. Ymmärrettävästä syystä ei katsuri sitten huomauttanut asiasta. Matto kun piti poistaa... 8)

No, laitetaan penkit kiinni katsastuksen ajaksi... varmuuden vuoksi.
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Kromilistojen kiinnitystä ja maskin asennusta tänään. Mansemotorsilta tilatusta muovihimmelipussista löytyy kaikenlaista. Listojen päätyihin tulevista muovipaloista piti leikata pala pois että asentuu kivuttomasti. Oli vähän vaikeuksia ensin asennuksessa, mutta sitten kun ensin laittoi ne palikat pelteihin kiinni niin listojen painamine paikoilleen sujui kuin leikki vaan. Ensin koitin tietysti laittaa listaan kiinni ja painaa vasta sitten paikoilleen.. :lol:
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Kosla leimattu moitteetta (mitä nyt haperoista etujarruletkuista mainitsi.. 8) ) 20.9 ja eiku urku auki ja baanalle! Nyt sitten alkaa mukavuustekniikan eli sähköovien ja -ikkunoiden kaapelointi kabiinissa ja konehuoneessa sekä tietysti kauko-ohjaus ja hälyt. Sitten villat lattiaan ja tulipeltiin että pääsee sisustaa sekä poppeja laittamaan. Taksikyltti vielä katolle ja vot! 8)

Mansen muovipussissa ei ollut alalistojen kiinnityshimmeleitä. Löytyisikö jostakin? 8 per puoli :?
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Hattuhylly, kickpanelit päällystetty uudella (70-luvulta peräisin olevalla) ruskealla tekonahalla. Ovipanelit nyljetty ja kuskin puoleinen takaoven paneli kloonattu kun mätä (jostain taitaa tulla vettä kun uusikin kastuu sateella, mutta vesi valuu myös lattialle :shock: ) ja odottavat uutta nahkaa. Oviin tulee sähkölukot ja ikkunoihin moottorit. Nappuloille (4 kuskin oveen ja 1 muihin) tulee vaan niin paksut karvat, etten ala niitä oville vetämään.

Sen sijaan laitan kytkimet kiinni, mutta ohuemmalla ohjauskaapelilla ja joka oveen relepaketin jota sitten namiskoilla ohjataan ja tuo veivaa ikkunoita sitten. 6 kpl noita relepaketteja jää vielä muuhunkin rojektiin.

Kaapelit saa samasta putkesta mistä menee nykyinen etuoven valo. Takaoveen pitää sitten tehdä oma reikä vastaavasti. Käyttöjännite riittää 1,5mm² piuhalla per ovi ja maadoitus omalla piuhalla heti pilariin, ei viitsi saranan kautta tuoda.
Liitteet
rele.jpg
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Sulakerasia uudelleenryhmitelty, laitettu pari relettä eli ajovaloille ja virtalukon ohitus kun tuntuu lukonpohja lämpenevän valojen ollessa päällä. Jonkin verran tuntuu hukkuvan tehoja jonnekin puolikkailla ajettaessa, jospa tuo nyt hieman kirkastuisi.

INT -piiri poistettu sulakkeilta eli vinkkarit sekä lämppärin puhallin siirretty virtalukon taakse niin ei jää mitään pörräämään kun avaimet ottaa pois. Jarruvalot, beam ja töötti ovat ainoat mitkä toimii ilman avainta.

Ajovalojen rele samaan paikkaan mistä kaukovalorelekin löytyy ja ottaa syötön siitä. Virtarele siihen ohjauspylvään taakse piiloon niin virtalukolle tulevat johdot yltää releelle jatkamatta piuhaa.

1-3 sulakkeet on 20A koska noilla laitteilla on letkussaan vielä omat sulakkeet 10...15A paitsi #3 ylähaarassa.
Liitteet
Sulakkeet
Sulakkeet
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Vasta katsastettu larbaani alkoi kahisuttaa vasenta etutassua. Testasin, ei kuumene joten vauhdilla kotia. Tiesin, että varaosalootassa on joka käpälään uudet jarrut eli illan työ on selvä.

Keula ylös ja renkaat pois. Vasemmassa oli toinen pala kadonnut kokonaan ja muut oli millistä viiteen. Ainoa vaikea paikka oli se, että 3/4 tapista oli aikas hapettuneet ja tuurnaa sai etsiä vähän aikaa. Toinen puoli menikin sitten nopeasti ja pimeässä kun toisella puolella oltiin harjoiteltu vajaa kolme varttia.

Nyt läjässä ja huomenna testiajo ja rasvanpoisto, sillä vaseliinia laitettiin ihan joka paikkaan paitsi kitkapintoihin :)
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja jta »

Mä en kyllä vaseliinia laittaisi yhtään mihinkään jarrujen osaan. Sillä kun on lämmetessään paha tapa sulaa ja levitä joka paikkaan. Alumiini- tai kuparitahnaa tai sitten ihan jarruihin tarkoitettua rasvaa.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

jta kirjoitti:Mä en kyllä vaseliinia laittaisi yhtään mihinkään jarrujen osaan. Sillä kun on lämmetessään paha tapa sulaa ja levitä joka paikkaan. Alumiini- tai kuparitahnaa tai sitten ihan jarruihin tarkoitettua rasvaa.
No ei sitä nyt sentään niiiiin paljon laitettu. Aitoa Shellin ruskeata Greasea, tadaaa..... 70-luvulta! Puoli kiloa vielä jäljellä.
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Päivitellääs tätäkin...

Jaahas... sain koneen nippuun ja startti pyörittää hyvin. Yskii silloin tällöin, muttei käynnisty. Kone on Nivan nelipisteruiskukone vm. 2006 ja tarkoitus oli että kaasarilla ajeltais hetki. Laitoin tietysti virranjakajankin. Piti sitten ajoitusta tarkistella kun ei kone käynnisty vaikka tulpanreiästä tarkistin ykkösen yläkuolokohdan eikä jakajaa 180 astetta kääntämälläkään lähde. Oli jakaja missä asennossa tahansa niin jossain välissä potkaisi joku sylintereistä.

Tarkistelin sitten venakoppa ja jakaja auki miten synkkaa ja nokka pyöri sitten ihan eri tahtiin jakajan kanssa. Tuossa video jossa koitan ajaa ajoitusmerkistä toiseen ja jakajan pitäisi pysähtyä joka kierros samaan kohtaan. Eipä pysähdy...

Onko ruiskukoneessa sitten eri ratas apuakselilla kun tuota konetta ei ole jakajalle tarkoitettukaan???? Vai miksi jako hyppii niin pahasti? Ja jakoketju yksirivinen. Originaali sytytys hukkakipinällä. Täytyy vissiin laittaa sytytys megasquirtin varaan, bensaa ei vielä saa kun ei ole ruiskutankki paikallaan eikä bensalinjat

https://www.youtube.com/watch?v=O-WaE3ET0nk
Viimeksi muokannut Ladanautti, 22.9.2019 21:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja pressa »

Nosta ratas puutappia apuna käyttäen pois ja tarkista, jossain on ollut huonot poorit eikä siksi jakaja pysynyt kohdassaan. (en toki videosta nähnyt mitään ajoitus kohtaa oikein kunnolla.?) Onhan varmasti pitkällä jakajalla, että on pohjassa? Ja tietysti tulpanjohdot oikeassa järjestyksessä?
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Tuossapa se syy... 21214 apuakseli pyörii nopeammin kuin jakajamallin (vähemmän hampaita), olisiko syynä öljypumpulle enemmän kiekkoja? Vanhemmassa Nivan koneessa toimi ok, koska siinä on kaksirivinen perusmalli. Vaihtoehdot ovat joko rattaiden vaihto tai sitten sytkä megalle, anturithan on kaikki paikallaan ja 60-2 syttypyöräkin.
Liitteet
Kaksirivinen
Kaksirivinen
Yksirivinen
Yksirivinen
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja pressa »

Katsoppas kehveliä mitä on tehty, näissä harvinaisuuksissa on näköjään jotain uudistuksia/eroja vanhaan!!! Itse vaihtaisin rattaa...
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

pressa kirjoitti:Katsoppas kehveliä mitä on tehty, näissä harvinaisuuksissa on näköjään jotain uudistuksia/eroja vanhaan!!! Itse vaihtaisin rattaa...
Joo, rattaat vois vaihtaa toisesta koneesta kun kaasarilla ei tarvita nokkatietoa. Mulla olisi ylimääräinen 1-rivinen nokkaratas (38 hammasta kuten 2-rivisessä), mutta tuo kiinnitys näyttää erilaiselta. Muuten olis voinut laittaa apuakselille. Toisaalta, jos 2-rivisessä on noi isot rattaat samanlaisia, niin voisin ottaa apuakselin siitä niin saa tuon rattaan paikalleen?? Tai jyrsii/viilaa loven vastakkaiselle puolelle niin ei tarvi akselia irroitella, riittää kun rattaan vaihtaa.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja pressa »

Ladanautti kirjoitti: Tai jyrsii/viilaa loven vastakkaiselle puolelle niin ei tarvi akselia irroitella, riittää kun rattaan vaihtaa.
Nopeinhan on tuo loveta ja vaihtaa. Sielläkö on tosiaan kohdistustappi eri kohdassa (ja sitä ei saa siirrettyä?). Hyvä ehdotella kun ei edes tiedä tuon moottorin sisuksia...
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Näemmä on yksi ohjuritappi, ei tarvi kuin laittaa paikalleen vaan. Ajoituksellahan ei merkitystä tuolla akselilla :lol:

Harmittaa vaan kun viikko sitten oli jakopää auki enkä tajunnut koko asiaa. Nyt kaikki liemet sisällä ja syylari flekteineen paikalla. Ei muuten orkkisflekti enää mahtunut koska kampiakselin asentoanturi tuli tielle, piti matalampi malli laittaa. No, nesteet pihalle ja koppaa auki. Öööö... onko pakko valuttaa öljytkin? 4 litraa, kai öljypinta on jakopään alapuolella? No keula hieman korkeammalla kuin perä ja tunkilla saa lisää, on helpompi työskennelläkin.
Liitteet
21214 jakopää
21214 jakopää
Vastaa Viestiin