VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Teettääpä se nyt työtä... Ratas olisi muuten mennyt, mutta nokkaketju on liian lyhyt. Ennen toimenpidettä piti poistaa toinen ketjuohjain joka oli muutenkin tiellä. En lähde pidempää ketjua enkä jatkamaan, vaan vaihdetaan sitten kaikki rattaat. Ohjaimet pitää luonnollisesti vaihtaa myös ja onneksi molemmissa rattaissa on ajoitusmerkki samassa kohtaa (7 hammasta ohjuritapista). Nyt on rattaat paikallaan, mutta ajoittamatta kun ylläripylläri pimeys tuli... Homma jatkuu taas huomenna.
Liitteet
nokkapyörä
nokkapyörä
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Auto käy ja kukkuu ja ajettu parisataa metriäkin pelkän etuputken varassa.. voi sitä pörinää! :mrgreen: Kolinaa kyllä kuuluu sieltä putken ja etupalkin/apurungon tienoilta eli saattaapi ottaa kiinni kun oli muutenkin ahdasta asetella Nivan etuputkea. Siksi Nivan, koska lähtö 2" ja takavedon taitaa olla jotan 48mm tai allekin?? Putkistosta kun tulee 2" .... Pakko kai se on sitten (kun tuo kolinan lähde varmistettu) laittaa se pienempi ja jatkaa siitä supistajan avulla isommaksi. Myöhemmin kun ahtimen downpipe valmistuu niin tulee kokonaan uudet putket
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Se mitään kolinaa ole vaan suoraa rätinää ja vahvin veikkaus notta vauhtipyörä ottaa hiekkapeltiin tai muuta välissä... :evil: Ottanee lootan vielä irti...
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Kolinat ja rahinat poistettu ja uusi 2" läpihengittävä pakoputki asennettu. Jospa tänä vuonna vielä leimalle? Jakoketjun kiristin ja pissapoikapussi paikalleen sekä talvikumit alle niin saapi konttorille ajella.

Talven pimeinä iltoina mukava tuunailla sitten tuotakin... 8)
Liitteet
3din3d4.png
3din3d3.png
3din3d2.png
3din3d1.png
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Jassoo. Päivitellääs.... Just ennen lomaa haettu kahden vuoden jatkoaika eikä mitään mutinoita ollut. Kopsutellessaan rengasraudalla sieltä täältä totesi olevan kovaa rautaa ja jarrutkin tuli juuri uusittua.

Koska tuossa on nuo automaagisesti säätyvät kengät eli vaikeat saada sitten joskus taas, niin kannattaako perämurikan vaihdon (3,9 Torsen) yhteydessä uusia koko takapää? Meinaan kun menee jouset ja iskaritkin vaihtoon samalla. Sitten saisi 2101/2105/2107 tms jarruosatkin...

Lisäksi tulee laitettua pinnapulttien sijaan jotain muuta, että saa 4x100 vanteet kivuttomasti paikoilleen.
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Tuommoisia tuli laitettua pinnojen sijaan. Manselta piti tilata uusi etunapa kuskin puolelle koska 2103 orkkisnapaan tuo ei mene kun on liika paksu eli liian pieni keskireikä. 2105:sta (johon hankin uuden navan kierteiden kadottua) sosialisoitu napa apparin puolelle tuon kelpuutti. Takapyörissä ei ongelmia.
Liitteet
jako2.jpg
jakopala.jpg
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Etunapa vaihdettu laakereineen ja adapterit asennettu. Originaalit levityspalat piti laittaa myös adapterin ja larrulaikan väliin jottei jää kantamaan. 78Nm momentilla jokainen pultti kiinni ja baanalle; 150kmh eikä ravista lainkaan. Nyt palautettu modattu keppi ja vaihdettu Luisin ralliratti. Kääntyy nätisti kun etupyörä pikkaisenkin liikkuu. Kevyttä rallia vedin sorapätkällä vasen käsi ratissa ja oikea kepillä, Nannaa!!! Mittaristo näkyy just sopivasti ratin yläkolmiosta.
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Kävi pata vähän kuumana tuossa viikolla motarilla kun alkoi punaraja lähestyä (140...150kmh :shock: ). Nestettä oli kyllä riittävästi, mutta lisäsin vielä paissariin kun siellä oli alarajan alla, syylarissa kyllä korkkia myöten.

Laihalla tuo taisi käydä kun 1.3 säädetty kaasari kun vanha pata sellainen oli ja nyt on 1.7. Kaasaria en alkanut vaihtamaan, mutta vanhasta 2105:n kaasarista otin kaikki suuttimet ja vaihdoin (siihen oli tuunattu 1.7 padalle).

Muuttui käytöskin ihan toiseksi... Kurkkujen suuttimet oli 150, nyt 175. Kohokammiossa oli vanhassa toinen pieni, nyt on yhtä suuret, kokoa en tiedä kun ei ollut leimaa. Myös kiihotuspumpun ruutta on nyt suurempireikäinen. Alkaa soppa taas maistumaan 8)
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Ja sen pituinen se.... Larppa nyt uudessa kodissa ... :shock:
Vastaa Viestiin