VAZ-21043-03 - 1990 - Ei enää käyttöauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
onre
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2015 10:50
Paikkakunta: Тоияла

VAZ-21043-03 - 1990 - Ei enää käyttöauto

Viesti Kirjoittaja onre »

Juuh, elikkäs autokolhoosiimme tuli äkillinen leimatun auton tarve japanilaisvalmisteisen dieselajoneuvon lopetettua yllättäen toimintansa. Nettiauto auki ja katselemaan että mitäs leimattuja vehkeitä saa viidelläsataa. Näytti siltä ettei oikein mitään sellaista, mitä haluaisi ajaa itse tai kehtaisi antaa veljen käyttöön. Mietin jo hetken sitäkin, että olenko niin ikävä isoveli, että laitan sen ajamaan Toyota Carina II:llä. En raaskinut.

Nostin budjettikattoa hieman ja kappas, jestas, löytyi mitä uljain 2104-Lada kolminumeroisella hinnalla. Eikun oitis katsomaan. Taka-ajatuksena oli hakea samantien pois, mutta kävikin niin että Lada oli hukannut latauksensa muutaman päivän seisonnan aikana. Heräte tuli perille, mutta latausta ei tapahtunut. Myyjä vaihtoi paikalle hyllystä löytämänsä toisen laturin, eikä ladannut sekään. Katsoimme että Motonetista saa sopivaa laturia, ja Hyvinkäällä sellainen on hyllyssäkin. Tämä sopi paremmin kuin hyvin, koska itselläni oli seuraavalle aamulle tiedossa reissu Helsinkiin joka tapauksessa. Pokkasin laturin kyytiin ja seuraavana päivänä asensimme sen paikalleen. Pienen koeajolenkin jälkeen totesin että tämähän on aivan asianmukainen peli, ei kaunein mutta aivan riittävän toimiva, joten teimme paperit ja huomasin omistavani tätä nykyä yhteensä neljä itänaapurissa valmistettua ajoneuvoa. Kolme neuvostoliittolaista ja yhden venäläisen.

Edellinen omistaja oli leimannut auton kesäkuun viimeisenä päivänä ja käyttöönottopäivä on 14.11., eli autossa oli hyvin lyhyt leima. Katsastus oli kuitenkin mennyt huomautuksitta läpi, joten tempun toistamisessa ei pitäisi olla suurempaa ongelmaa. Varasin leima-ajan maanantaille ja tykittelin toiveikkaasti kohti Valkeakosken konttoria. Kävi kuitenkin ilmi päästömittauksessa, että tyhjäkäynnin seos on "hieman rikkaalla" - CO 8,5 ja ajokielto :cry:

No, eikun soittoa paikalliselle korjaamolle että mites totas, saisinko lainata hetkisen aikaa pakokaasumittarianne. Kyllähän se kävi. Lada halliin, pilli pakoputkeen ja ruuvaamaan. Hetkeä myöhemmin CO oli aika tasan tarkkaan 2, tyhjäkäyntikierrokset 870 ja hyväksytty päästölappu taskussa. Takaisin konttorille ajellessa auto tuntui jotenkin "helpommalta" ajaa, rikkaalla seoksella kaasu tuntui älyttömän herkältä. Vähän sellaselta että polkimen liikeradasta on käytössä vain ensimmäinen neljännes. Lappua näyttämällä tuli leima että pätkähti, 14.11.2016 asti saa nyt tykitellä.

Tankillisen verran olen tällä nyt ehtinyt ajella (8,7 sadalle) ja tuntuu kauhean napakalta peliltä. Tähän on teetetty vuonna 2010 ammattikoulussa koneremontti. :shock: Työtä ei ole veloitettu ja osakuitteja on yli 700 euron edestä. Toisella kuitilla on vaihdettu samassa ammattikoulussa kytkinpaketti. Mittarilukema ei ole näitten remonttien jälkeen kasvanut edes kymppitonnia, ostohetkellä taulussa oli 76995 ja kuitissa jotain 70-alkuista. Veikkaisin mittarin olevan vähintään toisella, todennäköisesti kolmannella kierroksella.

No joo, onhan tässä vähän laittoakin.

- jäähdyttimen puhaltimen anturin vaihto (uusi osa on jo)
- kojelaudan lämpömittarin elvytys toimimaan (nyt kellon paikalla on tarvikemittari, jonka tilalle vois laittaa... kellon)
- tankin anturin vaihto
- valokatkaisija vähän epämääräiseksi kulunut
- kumimatot jalkatiloihin ja konttiin
- öljynvaihto
- talvirenkaiden hankinta
- helmojen putsaus ja maalaus, ehkä paikkaus

Kuskin puolen helmaa on joku jo paikannutkin aika härskin näköisesti, mutta kyllä tuo minulle kelpaa.

Kuva
Viimeksi muokannut onre, 12.3.2020 17:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Tämä yksilö oli Idän Ihmeissäkin mukana ja ajoin sen perässä kiertoajelulla. Tutustuin itsekin autoon silloin. Tossa oli weberin kaasari ja ilmaputsarikotelo puuttui kokonaan.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
onre
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2015 10:50
Paikkakunta: Тоияла

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - käyttöauto

Viesti Kirjoittaja onre »

Ai. Nyt paikallaan on alkuperäistä vastaava kaasari ja alkuperäismallinen ilmanputsarin kotelo.
onre
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2015 10:50
Paikkakunta: Тоияла

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - käyttöauto

Viesti Kirjoittaja onre »

Puhaltimen anturi tuli vaihdettua. Joko tarvikemittari näyttää omiaan tai sitten pitää käydä termarikaupassa.
onre
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2015 10:50
Paikkakunta: Тоияла

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - käyttöauto

Viesti Kirjoittaja onre »

Nyt ois termarikin vaihdettu. Vanhasta puuttui sisuskalut kokonaan. Katsotaan josko nyt alkais lämmetä - mielellään myös jäähtyä...
Avatar
voimasika
Lada kerhon jäsen
Viestit: 251
Liittynyt: 21.10.2014 9:15
Paikkakunta: Töysä

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - käyttöauto

Viesti Kirjoittaja voimasika »

Onnittelut "uudesta" Ladasta! Haaveissa itselläkin siintää käyttöautoksi tuollainen 2104. Sais tuon oman sedanin siirtää "harraste"/ kesäautoksi vain. No aika näyttää koska löytyy sopiva ja niin vielä sitä rahaakin pitäs olla.
Lada 2107 1300S -91
Lada 112 1.5 16V -03
onre
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2015 10:50
Paikkakunta: Тоияла

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - käyttöauto

Viesti Kirjoittaja onre »

Kiitokset. Onhan tämmönen itsellänikin pyörinyt pitkään mielessä, ja nyt sattui sopivan rähjäinen yksilö kohdalle ettei hävetä ajella suolassa.

Oli muuten Wahlerin termari jonka laitoin paikalleen. Mietin että aiheuttaako saksalaisvalmisteinen osa hylkimisreaktiota, mutta eikö mitä, nythän tämä toimii niinkuin pitääkin. Lämmöt nousevat ripeästi n. 85 asteeseen ja pysyvät siinä.
onre
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2015 10:50
Paikkakunta: Тоияла

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - käyttöauto

Viesti Kirjoittaja onre »

Kohta tuhat kilometriä takana, toka tankillinen 7,8 litraa sadalle. Kuvittelin että tämmöinen veisi enemmän. :shock:
onre
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2015 10:50
Paikkakunta: Тоияла

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - Käyttöauto

Viesti Kirjoittaja onre »

Kai tämänkin kuulumisia vois päivittää. Lähemmä kymppitonni rullailtu, ei suurempia ongelmia. Lämppärin hana tuli vaihdettua, samoin tulpat ja puola kun ei meinannut lähteä 25 asteen pakkasesta tulille. Laittelin myös uudet öljyt koneeseen, lootaan ja perään 79 tkm kohdalla. Kovilla pakkasilla vei reilua yhdeksää litraa, nyt nollakeleillä ollaan taas lähes kesäisissä lukemissa. Moottoritiellä reippaan marssivauhdin ylläpito nostaa kulutusta ihan jonkun verrankin, vähemmällä pääsis jos jaksaisi jurnuttaa reilua kahdeksaakymppiä.

Olen ajellut venäläisillä Amtel-talvirenkailla, jotka maksoivat uusien peltivanteiden kera vähän päälle satasen. On muuten ihan hämmentävän hyvät renkaat. :shock: Jos nyt jotain kitisemisen aihetta pitäisi keksiä, melu on kohtalaisen kova.

Helmoille pitäis edelleen tehdä jotakin. Tai maksaa jollekulle että tekee, vapaa-aika on niin pirun rajallinen luonnonvara.
onre
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2015 10:50
Paikkakunta: Тоияла

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - Käyttöauto

Viesti Kirjoittaja onre »

20 tkm meni rikki ja leimaa tuli taas vuodeksi. Vanha kaasari alkoi toimia niin monella tavalla väärin että hain uuden. Taas mennään, nyt pitäisi tosin vaihtaa jäähdytin.

Helmoille ei ole vieläkään tehty mitään.
onre
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2015 10:50
Paikkakunta: Тоияла

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - Käyttöauto

Viesti Kirjoittaja onre »

Kaikennäköstä tässä on tullut vaihdeltua. Tuli jonkunsortin käyntihäiriö, jota selvitellessä kävi ilmi että kaasutin on aika kattavasti loppu. Ruuveja väännetty niin että kierteet mennyt ja sitten liimattu kasaan, jne. No, ostin uuden kaasuttimen ja asensin. Käyntihäiriö jatkui. Näytti siltä ettei oikein tulis bensaa. Uus bensapumppu ja taas tulee bensaa. Käyntihäiriö jatkui silti.

Vanha jakaja tuntui klappaavan, joten hain uuden. Vaihdoin sen paikalleen ja vanha jakajahan oli todellakin loppuunkulunut, klappia oli joka suuntaan ihan hemmetisti. Jo alkoi helpottaa, mutta tuntui siltä ettei oikeaa sytytysennakkoa löydy mitenkään, aina toimii täyskaasulla jotenkin oudosti, nykii ja paukuttaa. Suutuspäissäni ostin uuden SDELANO V ROSSII-puolan ja kappas, ei paukuta enää ja vetoja on varmaan just sen verran kuin tuommoiselta laitteelta voi odottaa.

Nyt kaikki pelaa muuten, mutta tässä on koko ajan ollut sellasta ongelmaa että kylmäkäynnistäminen on vaikeaa. Olen noudattanut tämmöstä menetelmää että ryyppy täysin auki, lyhyt starttaus, jos ei lähde niin odotellaan hetki ja yritetään uudelleen. Toistetaan kunnes käynnistyy. Toimii useimmiten, mutta esim. tänä aamuna ei sitten näköjään lähdettykään mihinkään. Tuntuu melkein siltä että kovasta pakkasesta lähtee helpommin kuin tämmöisestä lähes nollakelistä.

Helmoille ei ole vieläkään tehty mitään.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - Käyttöauto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Koitappa painella kolme-neljä kertaa kaasua pohjaan niin kiihdytyspumppu pumppaa imuun bensaa, sitten starttaus niin pitäisi hörähtää heti käyntiin.
onre
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2015 10:50
Paikkakunta: Тоияла

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - Käyttöauto

Viesti Kirjoittaja onre »

Niin itsekin ajattelisin, mutta kun ei hörähdä. Tai jos hörähtää, ei jää käymään. Tämä on ollut huono käynnistymään tosiaan koko omistusajan. Alla vielä lista viimeisen puolentoista vuoden aikana vaihdetuista osista:

- jakaja + kansi + pyörijä
- tulpanjohdot
- kaasari
- puola
- bensapumppu
- tulpat
- bensiinisuodatin

Veikkaisin auton tosiaan olevan sinänsä säädöissään, nimittäin kun sen saa käymään, se toimii mielestäni niin hyvin kuin tuommoinen kaasutinmoottorinen auto vain voi, ei mitään nykimisiä tai kakoiluja missään ajotilanteessa. Sytytysennakko on säädetty lampulla, kaasuttimen tyhjäkäyntiseos päästömittarilla. Alkaa mennä jo aika pahasti hakuammunnaksi tää vianetsintä. Ei tule muuta mieleen enää kuin epämääräinen kontakti jossain sytytykseen liittyvässä paikassa tai sitten jokin todella outo bensansaantijuttu - vähän tukossa oleva tankin huohotin tms? :roll:
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - Käyttöauto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jos ei kolme neljä painallusta riitä niin koitappa kuus-seitsemän polkaisua (siis pohjaan asti että kiihdytyspumppu pumppaa) tai istten se perinteinen takaisin virtaava bensapumppu, käsin kokeilla pumpata ensin jasitten startti, jos lähtee paremmin niin pumppu päästää.
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - Käyttöauto

Viesti Kirjoittaja jta »

Tuo on myöskin helppo todeta että päästääkö pumppu takaisin kun laittaa läpinäkyvän bensansuodattimen siihen pumpun jälkeen. Jos suodatin tyhjenee niin päästää silloin läpi. Näkee myöskin startatessa että tuleeko pumpulta bensaa.

Mutta silloin kun vaihdoit kaasarin niin varmistithan että vivustot on varmasti oikeassa säädössä? Nuo läppien käynnistysvälykset vaikuttaa niin pirusti siihen että lähteekö kunnolla käyntiin vai ei. Ja jos edes weberissä ei voi luottaa siihen että bensanpinta on oikein säädetty tehtaan jäljiltä niin suosittelisin nuokin tarkistaan että on koho oikeassa säädössä.

Ja myöskin että onko venttiilivälykset kunnossa ja myöskin ajoitukset kohdillaan?
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Vastaa Viestiin