VAZ-21043-03 - 1990 - Ei enää käyttöauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - Käyttöauto

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

onre kirjoitti:Jokin konehuoneessa alkoi pitää hassua ääntä. Syylliseksi paljastui väljäksi kulunut vesipumppu. Tää tuli vaihdettua ja taas mennään. Nyt toi tuntuu teknisesti pelaavan jokseenkin niin hyvin kuin kuvittelisin, että tuommoinen voi ylipäätään toimia. Mukavaa ajella nätissä kesäsäässä ja katsella maisemia. Juhannukseksi on tarkotus ajella Laatokan rantaan.

Jos ny jotain sanomista pitäis keksiä niin lämppärin hana ei taida mennä aivan kiinni asti. Niin, ja niille helmoille pitäs tehdä jotain.
Jos ei lämppärin säätövivusta mene kiinni niin käännä itse hanasta käsin kiinni apparin jalkatilasta. :)
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
onre
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2015 10:50
Paikkakunta: Тоияла

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - Käyttöauto

Viesti Kirjoittaja onre »

12.11. mennessä pitäis leimata. Naapurikunnan peltiseppä lupasi askarrella vihdoin ne helmat kuntoon niin nolottaa vähemmän viedä toi tuomiolle.

Jäähdytysnestettä tuntuu häviävän taas johonkin. Saa nähdä mihin tällä kertaa - jäähdytin, termari, letkut, lämppärin hana ovat kaikki viimeisen parin vuoden aikana vaihdettuja.
onre
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2015 10:50
Paikkakunta: Тоияла

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - Käyttöauto

Viesti Kirjoittaja onre »

Ankaraa suoriutumista! Liimasin tuon lasinnostimen käpälän vihdoin kiinni ja samalla korjailin takaoven lukon. Ei ollut iso vika, edellinen monttööri oli asentanut ulkokahvan tangon väärälle pituudelle ja tästä syystä ovea ei saanut lukittua, kun lukituksen haka ei onnistunut estämään avaamista.

Huomenna peltisepälle. Pitää muistaa ottaa ennen-jälkeen-kuvat.
onre
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2015 10:50
Paikkakunta: Тоияла

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - Käyttöauto

Viesti Kirjoittaja onre »

No nyt se on taas leimattu, kuvat jäivät ottamatta.

Kuskin puolen takavalon päivät taitavat olla luetut. Sain sen katsastuskelpoiseen kuntoon juottamalla jousiliuskat suoraan piirilevylle ja virittämällä sähköteipistä ja tulitikuista tukirakenteita haljenneille polttimonpitimille. :roll: Ensi kuun alussa on tarkoituksena käydä taas Venäjällä, sieltä on tarkoitus ostaa uusi takavalo ja muitakin osia.

Vähän alkaa kutkuttaa ajatus ulkokuoren laittamista sille tasolle että auton voisi ylimaalata. Harmi vain että tämmöiset hommat vissiin maksavat tätä nykyä aivan hemmetisti.
matomaukka
Viestit: 164
Liittynyt: 6.1.2012 20:10
Paikkakunta: Kouvostoliitto / kuusaa / mäksä

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - Käyttöauto

Viesti Kirjoittaja matomaukka »

Ei maksa jos tekee itse :)

jos et halua tehdä näyttely autoa niin uunittamisen voi unohtaa, tietysti näillä keleillä puhdas ja lämmin autotalli olisi ihanteellinen.
"älä lyö kiinni sitä, se on paskana"
onre
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2015 10:50
Paikkakunta: Тоияла

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - Käyttöauto

Viesti Kirjoittaja onre »

matomaukka kirjoitti:Ei maksa jos tekee itse :)

jos et halua tehdä näyttely autoa niin uunittamisen voi unohtaa, tietysti näillä keleillä puhdas ja lämmin autotalli olisi ihanteellinen.
Juu ei tästä tuu minkäänlaista näyttelyautoa. Puhdas ja lämmin hallitila löytyy, mutta vähän hirvittää sotkun määrä ruiskulla maalatessa. Mulla on vähän semmoinen käsitys että muulla kuin ruiskulla ei kovin hyvää jälkeä saisi aikaan - tässä olisin mielelläni väärässä.
onre
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2015 10:50
Paikkakunta: Тоияла

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - Käyttöauto

Viesti Kirjoittaja onre »

Uutuutena tässä on nyt myös opetuspoljin. Huomenna muutoskatsastukseen.
onre
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2015 10:50
Paikkakunta: Тоияла

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - Käyttöauto

Viesti Kirjoittaja onre »

Ei tämä nyt ihan läpihuutojuttu ollut. Kuvassa kotimaisvalmisteinen edullisehko opetuspoljin katsastusmiehen käsittelyn jälkeen:

Kuva

Voimaa ei edes käytetty mitenkään liioitellusti, olin itse vieressä. Ehkä tässä kohtaa voisi olla paikallaan kysäistä valmistajalta että onko tämä poljinmalli tarkoitettu vain yhteen hätäjarrutuskertaan.
onre
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2015 10:50
Paikkakunta: Тоияла

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - Käyttöauto

Viesti Kirjoittaja onre »

Poljin kelpasi kun siihen lisäsi riittävästi materiaalia.

40 tkm omassa omistuksessa tullut mittariin. Jäähdytysnestettä katoaa hiljalleen johonkin. Alkaa tuntua siltä että tässä pääsee tekemään kansiremontin, kun vuotoa ei meinaa löytyä mistään. Kaikenlaista pientä parannusta on tullut tehtyä, valokatkaisijan vaihdoin ja samoin kuskin puolen takavalona on nyt aivan uusi alkuperäinen Lada-varaosa, suoraan viipurilaisesta varaosapuodista hankittuna. Uudet oven tiivisteet pitäisi myös askarrella joku päivä paikalleen.

Ajellessa edelleen toisinaan unohtuu, ettei näitä ole kaikilla. Etenkin vieraammissa nurkissa ajellessa ihmiset katselevat.
Joen musikka
Viestit: 1924
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - Käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Lykkyä toivottelen.2105:lla suoritin kortin kahdelle lapselleni.2105:llä ja 2104:llä rakastuin ja 2110 -linjalla mennään hienosti.
Tyttäreni tahtoo ajaa 2107:lla joten menköön näin! :D
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
2x 1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
onre
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2015 10:50
Paikkakunta: Тоияла

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - Käyttöauto

Viesti Kirjoittaja onre »

Etujarruremontti hieman laajeni. Nyt on uudet jarrukilvet, pyöränlaakeri, kuskin puolen jarrusatula, ylä- ja alapallot sekä toinen ulompi raidetangonpää. Petroskoin reissulta tarttui mukaan edellämainitut osat, kardaanin kumilimppu, kannatinlaakeri ja uusi pakoputki. Ihan hyvin pärjäsi vaatimattomalla kielitaidolla, toivottelivat uudelleenkin tervetulleeksi.

Kuskin penkki on aika väsähtänyt, jousia on istuinosasta poikki sen verran paljon että alkaa muistuttaa kuppi-istuinta. Jotain tarttis tehrä.
onre
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2015 10:50
Paikkakunta: Тоияла

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - Käyttöauto

Viesti Kirjoittaja onre »

Hemmetti mitä säätämistä nämä meikäläisen remontit ovat parhaimmillaan.

Jo pitempään on vaikuttanut siltä että sytytys on aavistuksen aikaisella. No, hankin reilun kymmenen vuoden harkinnan jälkeen vihdoin ajoituslampun. Tänä aikana Motonetin valikoimasta on ehtinyt hävitä Hellan valmistama malli jossa olisi ollut kosketuskulmamittaus. Nopeat syövät hitaat, etenkin todella hitaat. Ostin sitten säädettävän mallin joka ei näytä yhtä hyvältä kuin tuo Hella, mutta eiköhän tälläkin selvitä, ajattelin.

Säädetään. Ohjekirja sanoo että perusennakko 5..7 astetta. Alipaineletku irti ja pyörittelemään. Jakajan kolo ei ole aivan tasainen vaan siinä on pientä pykälää joten pyörittäminen tasaisesti ja pikkasen kerrallaan on yllättävän haastavaa. Muutaman koneen sammutuksen ja sähkötuulettimen käynnistymisen säikähdyksen jälkeen ennakko näyttää oikealta. Pultti tiukalle ja kotia kohti pienellä kiireellä. Huomaan aika pian, että eihän tämä nyt ole sinne päinkään kun oikein minkäänlaisella kuormalla ei kestä painaa kaasua. Onneksi Tampereella pitäisi olla tunnin päästä. No, takaisin hallille ja todetaan että säädettävän lampun säätöhän on todella herkkä pyörimään ja on näyttänyt mitä sattuu. Ruuvataan sytytys hätäpäissään "sinne päin", todetaan korttelin ympäri koelenkillä että kyllä tämä nyt suunnilleen toimii. Käydään Tampereella, todetaan että ei tämä nyt ihan kohdallaan ole mutta ajettavissa kuitenkin.

Uusi päivä, uudet kujeet. Mietitään ettei ole mitään muistikuvaa, milloin venttiilit on tullut säädettyä viimeksi. Koppa auki ja rakotulkilla törkkimään nokan ja keinuvivun väliin. Ainoa 38 millin vääntötyökalu on sellainen, että konetta pitää käydä pyörittämässä lattialla maaten. No, pyöritellään ja säädellään vanhalla ohjeella, eli kun jossain sylinterissä venttiilit vaihtavat, sytytysjärjestyksessä päinvastaisen voi säätää. Ollaan laiskoja ja ei jakseta etsiä kuin yksi säätökohta näin ja ajatellaan että täähän menee helposti kun pyöritellään tästä sitten aina 90 astetta eteenpäin. Tarkkaavainen lukijahan huomaa, että 90 nokka-akselin astetta on 180 kampiakselin astetta. Itse jätin tämmöisen typerän pikkuseikan huomiotta. Kasataan venttiilikoppa ja ilmanputsari takaisin koneen päälle ja käynnistetään. Hirvittävä roklotus, ei kai tämän nyt tämmöinen pitäisi olla? Hoksataan aiemmin mainittu moka asteiden kanssa. Sen lisäksi uusi kumisen oloinen tiiviste vuotaa öljyä aivan solkenaan.

No, ei siinä muuta kuin uusiksi. Tällä kertaa jaksetaan vilkaista autoprospect.ru huolto-ohjeita sen verran että siellähän on nokan hammaspyörässä komea merkki, jonka mukaan voi katsella säätökohdat. Taas sama 0,15 mm välys, odotetusti pari venttiiliä on tästä huomattavan kaukana. Tunnustellaan rakotulkilla niin hyvin kuin voidaan ja varmistetaan aina lukitusmutterin kiristyksen jälkeen, että ollaan yhä samassa arvossa. Kyllähän mun pitäis tietää, onhan näitä tullut tehtyä, jne jne jne. Kootaan koko roska, auto käymään ja kyllähän se aikamoista meteliä pitää. Lasketaan päässä että yhteensä useamman kymmentä kertaa on tullut kuitenkin säädettyä jonkin vanhan moottorin venttiilit, että kyllä tämmöisen simppelin perushuoltotoimenpiteen nyt pitäisi hemmetti soikoon onnistua. Päätetään, että tämmöiseltä sen sitten pitää kuulostaa.

Ja eikun kotia kohti. Alustava onnistumisen tunne kaikkoaa kun kakkosvaihteella painaa kaasun pohjaan ja hillitön rykiminen ja putkessa paukuttaminen alkaa. Pintakaasulla kotio lipsutellen mietitään että mikä NYT meni pieleen? Muistetaan että sytytyshän on edelleen todennäköisesti poskellaan. Nukutaan yön yli ja seuraavana päivänä hallilla ruuvataan se sytytys oikeasti kohdalleen huolellisesti, tällä kertaa teipataan ajoituslampun ennakonsäätörulla oikeaan asentoon ettei se huomaamatta lipeä mihin sattuu. Koelenkki korttelin ympäri vaikuttaa hyvältä, joten käydään isolla tiellä ja todetaan että nyt homma toimii niinkuin pitääkin. Kaasun voi lintata pohjaan missä tahansa ajotilanteessa ja aina alkaa vetää reippaasti ja nakuttamatta. Hyvä!

Valheellisen itsevarmuuden puuskassa päätetään vaihtaa takimmaiset 2/3 pakoputkesta. Todetaan että takapöntön riipukkeissa on ns. vahva käsityön leima ja niitähän ei sitten tullut Venäjältä ostettua. Hirveän hikoilun kera urheillaan vanha putki pois paikaltaan ja uusi hollille. Vanhoista takapöntön kiinnitysviritelmistä 2/3 särkyy irrotettaessa. Kehitellään hallin nurkasta löytyneestä ruosteisesta rautalangasta "jotain vastaavaa" tilalle. Ainoa ehjä riipuke oli se takimmainen, joka oli sokilla kiinni. Sen yläsokkaa paikalleen laitettaessa onnistutaan lipsauttamaan sokka vetokoukun palkin ja takalattian väliin. Rako on korkeudeltaan alle sentin eikä sinne ole mitään saumaa nähdä. Yritetään törkkiä ja nyppiä kaikella sinne mahtuvalla sokkaa takaisin. Ei onnistuta. Laitetaan nippuside ja todetaan että korjataan sitten kun korjataan. Äherretään putken osat kiinni toisiinsa ja muistellaan että mites tää nyt meni silloin viitisen vuotta sitten kun viimeksi asensin pakoputken, laitoinko asennustahnaa vai pitikö liitokset ihan vain putkiklemmareilla? Valitaan vaihtoehto "putkiklemmarit". Kootaan koko roska. Auto toiveikkaasti käyntiin ja voi hemmetti, molemmat liitokset puhaltavat välistä vaikka ovatkin pohjaan asti painetut. Todetaan ettei tänään jaksa enempää, otetaan uusiksi myöhemmin. Auto jää hallille.

On tämä silti ihan hauska harrastus.
onre
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2015 10:50
Paikkakunta: Тоияла

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - Käyttöauto

Viesti Kirjoittaja onre »

Kesän 2018 mittaan tuli vaihdeltua alustan osia, uusittua etujarrut ja ties mitä. Yhdeltä reissulta palatessa tuo kuitenkin alkoi toimia aivan miten sattuu, nosteli lämpöjä ja ampui vuorotellen putkeen ja putsariin. Vika ei oikein meinannut selvitä ja syksy painoi päälle joten tuo jäi sitten seisomaan. Taisin kerran 2019 käynnistää sen ja vähän ajella pihassa rinkiä.

Mutta! Sain tällä viikolla jonkun remontti-inspiraation ja nyt siinä on taas leima. Kävi ilmi että jakaja oli kulunut 30 tkm aikana kuntoon, jossa alipaine-ennakko ei välttämättä aina palaudu kokonaan... no, nyt paikallaan on uusi venäläinen jakaja.

Kaipa tämä saa tästä lähin toimia kesäautona.
onre
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2015 10:50
Paikkakunta: Тоияла

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - Ei enää käyttöauto

Viesti Kirjoittaja onre »

Jäähdytysnestevuoto ilmeisesti sitten löytyi. Imusarjan pultit olivat sormikireydessä.
Vastaa Viestiin