VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja degen »

Tosi älee kello. Paljonko maksoi?
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Päälle kympin maksoi.
Sisälämpötila näyttää ajaessa helposti jotain 40°C . Varmaan 2103-kojelaudassa voisi näyttää totuudenmukaisempaa lukemaa kun kello on siinä kauempana lämmityslaitteesta.
Itse en tuosta sinisestä taustavalosta tykkää, ja netissä olikin purkukuvia missä näytetään ledin vaihto.
Voi olla ettei tule innostuttua, mutta samalla avaamisella tietty voisi vetää sisälämpöanturinkin johdon päähän, mikäli vaan on mitenkään tehtävissä.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Syyläri ei kauaa kestänyt, laitoin sitten toissapäivänä toisen syylärin keulille minkä piti olla ehjä, mutta siinäkin reikä, joskin helpossa paikkaa onneksi tällä kertaa.
Nyt tänä aamuna sitten pistin toisen niistä korjatuista paikalle. Täytyy kyllä tuo toinenkin pikimmiten saada kuntoon niin on taas yksi varalla.
Pyöränkaarista ja helmasta on maali jälleen aika pahasti lähtenyt irti. Aika pahasti on jo ruosteessa, ja ohutta korjauspalapeltiä kun ovat, niin aika vaikea niitä varmaan on enää pelastaa.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Aika pienin korjauksin saanut ajaa pitkän aikaa. Pissapoikamoottori lakkasi toimimasta viikko sitten sopivasti Venäjällä. Ensihätään ajattelin kytkeä valopesurin pumpun, mutta eipä sekään toiminut, piti sitten käydä varaosakaupasta ostamassa uusi pumppu, sikäli turhaan sillä kotonakin näitä olisi jemmassa ollut useita.
Grand Canyon.jpg
Ulkolämpötilamittari nyt alkanut näyttää välillä viivaa ja välillä lukema pomppii, luultavasti johtoliitoksessa vikaa. Lisäksi kello on edistänyt asentamisen jälkeen n. 3 minuuttia. Eli kiitettävän hyvin on toiminut.

Lootaöljyt vaihdoin tänään, aika tummat öljyt tuli ja pari metallinpalasta proppuunkin jäi, eli taitaa tarttua seuraavalla venäjänkäynnillä laakerisarja matkaan, jospa tätä laatikkoa vielä yrittäisi korjata.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Nopeusmittari päätti lakata toimimasta. Tilasin mansesta vaijerin, jos vaikka sillä asettuisi. Otin mittariston irti ja ei ainakaan vaijeri pyörinyt, kun tunkkasin perän ylös ja vaihdepäällä kaasuttelin. Tuli uusittua sitten samalla kuitenkin mittaristonvalot, vaikkei vielä ollut tummuneet.
Ja jotain mustaa kuraa valui taas econ-mittarin letkusta, kun se oli irti.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Vähän arvelinkin, että ei taida vaijerissa vika olla, kun en koskaan ole kuullut, että Ladasta se menisi poikki, mutta halpana osana sen kuitenkin ostin.
Paikalleen en sitä alkanut laittaa, vaan päätin vielä varmistua asiasta, ja katsoin pyöriikö pyörittäjä. Ja eipä se pyöri.

Nopeasti ajattelin kurkata mikä pyörittäjää vaivaa mutta osottautui työlääksi. Ei mahtunutkaan tulemaan vaihdelaatikosta pois vaan otti kardaanitunneliin kiinni.
Täytyi sitten vaihdelaatikon kannakkeita irrottaa ja pakoputkea, että sai vaihdelaatikkoa kammettua niin paljon sivuun, että mahtui tulemaan pois.

Lopputulemana kuitenkin se, että pyörittäjä oli murtunut kahteen osaan. Lootan sisään kun kurkkasin, niin yksi iso peltirinkula siellä pyörii vapaana eli jotain sieltä on enemmänkin särkynyt.
Jonkin aikaa on tällä päästävä kulkemaan ennenkuin löytää toisen laatikon tai alkaa tätä vielä korjaamaan. Rälläköin pyörittäjän ensalkuun lyhyeksi tumpiksi, että menee helpommin paikalleen ja mahtuupa irtorinkulat lootan sisällä pyörimään väljemmin.
Mittarinpyörittäjä.jpg
Huonosti pienestä reiästä näki mutta ilmeisestikin tuo iso rinkula siellä on ainakin irtonaisena.
rinkula.jpg
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Monien vastustamisten jälkeen nyt on Lada taas ajokunnossa.
Otin pari viikkoa sitten lootan auki ja pääakselin etummainen laakeri siellä ainakin oli huonona, vaihdoin tietty kaikki muutkin uusiin kun aika metalliset öljyt siellä on pyörineet pitkään. Kakksovaihteen synkron vaihdoin uuteen ja tietty mittarinpyörittäjän. Tuon peltirinkulan (osanro 2107-1701193) hommasin käytettynä Ladaritarilta.
rinkulat_b.jpg
Vastustamiset alkoi kasausvaiheessa, vaikka olin varalta ostanut kaksi tiivistesarjaa. Lootan peräosan tiiviste oli silkinohutta ja repesi samantien asennettaessa. Toinen tiiviste näytti paremmalta mutta siinä reikien paikat ei ihan täsmänneet ja tiiviste jäi pussille. Ei muutakaan ollut niin laitoin sen sitten paikalleen, ja vuotamaanhan se jäi.
Tiivisteliima ehkä olisi kannattanut väliin laittaa, mutta kun aiemmalla kerralla tuli tiivis ilmankin, niin en laittanut nytkään.
Ehdin lootan laittamaan autoon paikalleen ennen öljyntäyttöä, niin kasasin sitten kardaanin ja muut roippeet, ja koeajon suoritin ja totesin remontin muilta osin onnistuneeksi.
Loota vuoti n. kolme desiä päivässä, joten enempää ei viitsinyt ajaa.

Viime viikonloppuna Hoponderos going overseas -porukka oli Pietarissa ja niitä vastaan oli aikomus mennä. Tulikin sitten hetki pohdittua, että josko ajaisi tämän sinne ja teetättäisi lootan tiivisteiden vaihdon jossain pajalla. Mutta päädyin sitten käymään Combilla Pietarissa ja hain tarvittavat osat ja tein remontin lopppuun kotona.

Kotona sitten loota uudestaan auki ja tällä kertaa tiivisteetkin istui hyvin. Pistin vielä tiivisteliimaa väliin. Venäjältä tietty mukaan tarttuu vaikka mitä ja ostinkin myös uuden öljypohjan, nopeusmittarin matopyörän ja uusia peltirinkuloita, kun siinä Ladaritarin antamassakin oli jo selvästi havaittavaa kulumista. Näemmä pääakselin ison mutterin löystyessä pääsee peltirinkula pyörimään ja kuluu lopulta niin väljäksi, että pääsee aiheuttamaan tuhoa.

Uutta öljypohjaa en asentanut kun älysin kokeilla propun avaamista ennen asentamista ja tuntui olevan kierteet maalikerroksen alla niin kovassa, että niinköhän olisi ehjänä auki lähtenyt. Vielä viimeiset pyöritykset pääakselista ja totesin, että joku pistää vastaan. Vaihdekepin reiästä näki, että mittarinpyörittäjä pomppii hampaalta yli.
Vaikka ulkonäöllisesti ja kuitinkin mukaan molemmat on 13 hampaisia niin jotain eroa uudella ja vanhalla matopyörällä oli.
Lootasta taas öljypohja ja peräosa irti, että saa matopyörän vaihdettua vanhaan. Onneksi niitä tiivistesarjoja tuli ostettua kaksi, mutta enää ei vastoinkäymisiä saisi tulla.
Peräosan pinnapultti tietty korkkasi vielä, nokkapukin pulteille joskus käynyt sama, niin niitä on tullut haalittua. Ihan ei pituus täsmännyt mutta lyhentämällä ja kierrettä jatkammalla sai oikeanlaisen aikaiseksi ja sen onneksi sai vaihdettua ilman purkamista.

Nyt on nsimmäiset 50 kilometriä ajettu ja loota tuntuisi toimivan ja rohinatkin vaihtui vesipumpun ääneen.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
jta
Viestit: 4363
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja jta »

Niin siis onko tuo uusi matopyöräkin 13-hampainen? 6-hampainen pitäisi olla tuon 13-hampaisen mittarinpyörittäjän (2106) kaverina (3,9 välitykselle). 12-hampaisen pyörittäjän (2101) kaverina 5-hampainen (4,3 välitykselle) ja 9-hampaisen pyörittäjän (2103) kaverina 4-hampainen (4,1 välitykselle).

Kuva
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Vähän epäselvästi aiemmin tullut kirjoiteltua. Ei tietty hampaita tuossa matopyörässä ole, mutta muoto täsmää entiseen.
Ja myös nuo kaksi uraa josta nuo eri vaihtoehdot erottaa; sileä=4.1, yksiurainen=4.3, kaksiurainen=3.9.
Ja kuitissa lukee 21061702158 Шестерня привода спидометра ВАЗ 2106 13 зуб.

En sitten jäänyt enempää kokeilemaan, kun lootan purin, että olisiko tuo kulmavaihde voinut jäädä jotenkin jänkäykseen asennettaessa, mutta olisi sen luullut hakevan oikean paikkansa siitä huolimatta, kun kuitenkin jonkin aikaa lootaa pyörittelin kun tutkin mikä vikana.

Mutta ainakin toistaiseksi on loota toiminut ihan kohtuullisesti. Kakkosvaihde menee vähän huonosti päälle kovemmassa vauhdissa mutta ei kuitenkaan ainakaan vielä ole rutissut, niinkuin ennen remonttia teki.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Vähälle jäänyt kirjoittelut täällä. Ei mitään ihmeempiä tässä kyllä ole tullut tehtyäkään, mutta olisi itsellekin hyvä katsoa mitä on tehnyt ja milloin.

No nyt kuitenkin noin kuukauden aikana yrittänyt saada jotain aikaiseksi, kun huollot jäänyt rästiin ja alkaa ongelmia tulemaan.

Ratapäivien jälkeen tuli tsekattua takajarrujen kunto, että mitä näkyy kun tuli jarruteltua ja kuskinpuolellahan oi sitten rasvamönjää. En oikein tiennyt oliko stefa vai laakerirasvat mutta stefan sinne vaihdoin.

Sitten tuli myöskin takapyöränkaarta ja kuskin oven nurkkaakin hitsattua ja lopuksi vedettyä kilikalipunaisella vähän sieltä ja täältä.
Pitää jossain vaiheessa jatkaa ruostekorjauksia toiseltakin puolelta ja sitten vetää oikeammalla värillä.

Siinä sitten hitsauksien jälkeen ajattelin ottaa tämän ajoon, ettei tarvitsisi combilla enempää ajella. Käynti olikin tosi huonoa, ei kulkenut eikä oikein ollut tyhjäkäyntiäkään.
Vaihdoin sitten tulpat, johdot, pyörijän ja kannen. Muttei ollut merkittävää parannusta. Venttiilitkin säädin ja sytkän laitoin olevinaan tarkasti kohdalleen, muttei käynti hyväksi muuttunut. Puristuksetkin mittasin ja kolmospytyllä hieman muita huonommat puristukset, muttei niin paljoa että siitä johtuisi.

Aikani ihmeteltyä sitten tuli vielä sytkää strobolla katsottua ja tajusinkin, ettei ennakonsäätö toimi ollenkaan. Se keskipakosysteemi oli ruostunut tosi kovasti jumiin, että kauan aikaa sai liotella ja herkistellä. Sen jälkeen käynti paranikin kummasti.

Vielä kun kaasuttimen vivut herkistelin niin pystyi jo ajamaan. Laajakaistalambdankin laitoin kiinni, niin näki vähän, että missä mennään..

Harrastajakolleega Lada.h.s:n kanssa tuli sitten tänään vielä tutkittua kaasutinta ja vähän nostettiin bensapintaa ja putsattiin huolellisemmin tk-suutinta niin alkoi käymään tyhjäkäyntiäkin nätisti.

Kylmäkäynnistyksessä ei myöskään ole nyt pysynyt oikein käynnissä niin sekin huomattiin, että jotain vikaa ilmeisesti ryypyn alipainesäätimessä.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Apukuskin puolen pyöränlaakeria kiristin hieman ja sitten huomasin, että kuskinpuoleinen jarru laahaa jonkinverran. Jarruja kyllä ajattelin huoltaa, kun ei oikein hyviltä tunnu, mutta en tiennytkään, että noin laahaa.

Eilen alkoi lataus katoamaan välillä, joten tänään tuli vaihdettua jännitteensäädinpaketti. Oli siinä jo hiilet hieman lyhentyneetkin. Josko nyt toimisi niin, että Valkeakoskelle pääsee.
IMG_20191005_205455.jpg
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Valkeakosken tapaaminen sujui hyvin, joskin latausjännite oli vain 14.0.
Kurkkasin laahaavaan vasemmanpuolen jarruun ja sieltähän oli jarrupala kulunut jo raudoille asti. Ratapäivien jälkeen lähtenyt kulumaan oikein urakalla, kun silloin tuli katsottua että pintaa on.
Levytkin kun olivat reippaasti kuluneet niin vaihdoin sitten ne uusiin, samalla tuli tunnusteltua tuota kiristettyä laakeria nyt kun ei ollut jarrusatulaa tiellä niin huomasi pientä takertelua laakerissa, joten laakerinkin uusin tässä samalla kun satula ja levy oli irti.

Vasemmalle puolelle minulla oli kokonainen uusi satula joten sen paikalleen laitto kävi nopeasti. Jarruletkutkin tuli uusittua molemmille puolille, kun alkanut jo pykimään.

Oikeanpuolen jarrusatulan kanssa ei sitten mennytkään putkeen. Sen puolen kunnostus ehkä jopa turha, kun ei ollut laahannut, mutta niinköhän olisi kauaa toiminut
kun uudet palat ja levyn laittaa ja männät painuisivat syvemmälle.

Normitilanne, että tullut hamstrattua kaksi vasemmanpuolen satulaa eikä yhtään oikeanpuolen satulaa varastoon. Minulla oli kuitenkin pelkkiä jarrusylintereitä yksi sarja, joten ensimmäistä kertaa tuli tutustuttua siihen miten ne saa vaihdettua. Harjoittelin ensin vasemmanpuolen satulalla ja sehän onnistui helposti.
Oikea satula olikin yllättäen kovemmin jumissa. Siitä ei saanut edes jarrupalojen tappeja irti. Tuli sitten vedettyä rälläkällä liukutapit ja sylinterit ja siinä samalla jarrupalatkin rikki, että sai satulan purettua. Itse sylinterit eivät mitenkään kovin tiukassa satulan rungossa olleet.
Oikealle puolelle minulla oli jotain SV partsin sylintereitä. Ne laittelin paikallee ja sitten uutta yhdysputkea laittaessa huomasinkin, että sylintereiden kierteet tehty niin huonosti, ettei putkea saanut kiinni. Vanha putkihan katkesi siitä jarrulevyn ylityksen kohdalta, kun ihan hitusen ehti pyöriä avattessa mukana, että siinä mielessä ihan hyvään aikaan tämä remppa tuli.

Sitten tulikin pulmatilanne kun vanhat sylinterit oli rälläköity rikki, kävin Ladaritarilta sitten hakemssa uuden satulan, joka sekin paljastui sittemmin huonolaatuiseksi venäläiseksi. Sehän ei ollut kuin laittaa paikalleen, mutta mokomahan ei uuden jarrulevyn päälle mennyt millään. Aikani mittailin työntömitalla, että missä vika niin männät ei painuneet tarpeeksi syvälle tai sitten mäntien olake oli jätetty turhan pitkäksi.
Nyt olisi vanhoista paloista hyötyä mutta ne on rälläköity pilalle ja raudoille asti kulunuttakaan ei viitsisi laittaa.
Irrottelin sitten tästäkin satulasta sylinterit ja rälläköin olaketta pari milliä pois, niin nyt on jotakuinkin yhtä suuri välys kuin toisellakin puolella.

Koeajolla jarruissa ilmaa mutta yllättäen tuntui lataavan 14,5 volttia mutta iloa kesti vain kilometrin, sen jälkeen ei ladannut enää ollenkaan. Latauksen sulakekin oli nyt palanut. Tuli sitten vaihdettua toinen laturi paikalleen. Siitäkin oli hiilet loppu, joten vaihdoin tästä toisesta hiilet siihen. No nyt latasi ihan hyvin mutta hieman jäi jännite seilaamaan kun katsoo mittarivaloja. Ja laturin äänikin kuin sepelimylly...
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Tullut painittua latausongelman kanssa vähän pidempään, mutta jospa nyt olisi kunnossa,
kun ei se tuolla viime postauksessa kerrotulla laturillakaan sitten ladannut kuin hetken ajan, ja senkin jännite seilaten.

Sain kokeiltavaksi pari käytettyä mutta kuulemma ehjää jännitteensäädintä ja niistä toista kokeilin ilman apua.
Sen jälkeen tuli sitten katsottua ajovalopolttimolla herätettä ja +johtoa, että virtaa riittää, sekä tehtyä hyppyjohtoa herätteelle ilman vaikutusta.
Kokeilin myös vanhalla akulla ja uudella akulla, kun melko pian uuden akun oston jälkeenhän tämä latausvika tuli.

Hassusti aina silloin tällöin, yleensä päivän päätteksi latasi noin kymmenen sekuntia, niin että vähän jo ehti tuulettaa, että nyt toimii.
Kertaakaan sitä ei kuitenkaan samanpäivän aikana uudestaan saanut lataamaan.

Tuli sitten mieleen se, että yleensä kun sähkövika iskee, tarkistetaan maadoitus. Laturin ollessa kyseessä tuli vain keskityttyä virransaantiin.
Aloin laturin yläkannatinta putsaamaan ja irrottamaan niin sehän oli melkein irti vesipumpusta.
Siihen oli edellinen omistaja tehnyt patentin, kun ilmeisesti vääränousuinen mutteri yritetty pinnapulttiin kiristää. Itse en ainakaan muista moista tehneeni.
Joka tapauksessa mutteria ei tietty ole saatu kierteelle kuin vähän matkaa, niin on sitten laitettu paksu ja iso mutteri prikaksi niin saatu sitten kannatin kiristettyä.
Olihan minulla tuo liitos auki, kun laturin tähän vaihdoin, mutta en ajatellut varmaan mitään, kun samanlaisena patenttiratkaisun takaisin laitoin.

Kävin sitten motonetistä hakemassa siihen pultin, kun ei suoraan oikeanmittaista pinnapulttia näyttänyt löytyvän.
Samantien ei alkanut lataamaan, eli joko paikalla oleva varalaturi on kuitenkin rikkinäinen tai sitten siinä oleva jännitteensäädin on särkynyt huonon maakontaktin takia.
Vaihdoin alkuperäisen laturin paikalleen ja siihen toisen jännitteensäätimen niin alkoi lataamaan. Ja nyt on toiminut ongelmitta jo toisenkin päivän.

Sitten olikin aika paneutua jarruongelmaan. Poljin painuu liian syvälle. Ilmasin moneen otteeseen muttei juurikaan auttanut. Olisiko sitten pääsylinteri särkynyt.
Jarrut on tosi tehottomatkin, saa tosissaan painaa poljinta eikä edes hiekalla meinaa saada renkaita lukkoon. Tehostinkin voisi olla rikki, mutta mitä olen joskus ilman tehostinta ajanut niin ei se näin tehoton tainnut olla. Eli pääsylinteri kai ekana vaihtoon...

Lisäksi keskikonsolin digitaalikellon taustavalo alkanut syksyn aikana vilkkumaan. En tiedä onko kylmemmät kelit aiheuttaneet sen, että lämppäri puhaltanut liian kuumaa kiinan kellolle vai muuten vain kontakti sielläkin huonontunut. Nopeasti kurkkasin keskikonsolin taakse, että johdot on kunnolla kiinni ja tajusin samalla, että himmenninhän säätää myös kellon ja tupakansytyttimen taustavaloa. Pitää kellolle etsiä joku toinen virtapaikka, kun luulen, että moinen diginäyttö kaipaa varmempaa sähköä kuin himmentimen läpi tulee. Tosin onhan tuo toiminut ongelmitta läpi kesän ja viime talven.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja pressa »

Mietin tuossa että pitäisihän laturin maadoittua myös ala kiinnikkeen kautta, mutta tietysti hapettunut/ruosteinen alapulttikaan ei kunnolla yhdistä. Kannattaisi ehkä puhdistaa laturin jalan kiinnitys myös. Hyvä jos vika löytyi ja tuli kuntoon.
Jarruissa jos kengät takan ovat liian kaukana niin syvälle painuu ja teho on huonompi. Kokeile vetää käsijarrulla kengät "iholle" ja sitten testiajoa. Joskus jotkut automaattisäätöiset sylinterit ovat todella isolla välyksellä. Toki pääjarrusylinterikään ei ole kallis niin voihan sen vaihtaa, mutta alkuperäis laatuiseen (eikös noissa motonetistä ostetuissa ollut niitä jenkavikaisia ainakin joillain joskus?).
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Eipä se kauaa vieläkään ladannut. Tänään lakkasi lataamasta pian sen jälkeen kun lähdin liikennevaloista vähän vauhdikkaammin. En sitten tiedä oliko sillä vaikutusta vai ei, mutta kierrokset nousi jonnekin vajaaseen viiteen tonniin. Maanantaina saan kaiketi uuden laturin tai ainakin jännitteensäätimiä lisää, niin pääsee taas niitä kokeilemaan. Aika lyhyet hiilet jo tässä säätimessä mikä nyt on paikallaan.

Jarrut tuntuu tehottomilta vaikka käsijarru päällä ajeli, eli uskoisin vian olevan enemmän pääsylinterissä.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Vastaa Viestiin