VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Oikealle eteen joutui pyöränlaakerin vaihtamaan, kun alkoi ääntämään vasemmalle kaartaessa. Tullut ostettua aikoinaan koko napa niin vaihdoin sitten sen. Tosin stefan joutui vanhasta ottamaan kun sellaista en ole älynnyt ostaa ja sunnuntaina remppaa tein niin ei kauppoja auki ollut. Mitenkähän liruksi tuo rasva ajossa menee, että vuotaakohan kaiken pihalle ja sotkee jarrulevyn.
Raidetangon päätkin vaatii kiireellistä vaihtoa, klappia melkoisesti että ei oikein saanut laakerivälyksen säätöön tuntumaa, hieman lämpiää enemmän mitä toisella puolella, että pitää varmaan säätää uusiksi niin saa mielenrauhan. Ladashopissakin myynnissä olevaa napamutterin lukitetuurnaa käytin, toimi erinomaisesti, mikäli jäljellä niin kannattaa ostaa.
Kuva

Vetokoukun johtosarja tuli myös vaihdettua, kun tarvitsee kärryä kiskoa useammin eikä kehtaa valovikaisena ajella. Ihme systeemi entisessä pistorasiassa. Piti rälläköidä irti kun ei muuten lähtenyt. Rasia kolmella M6 pultilla kiinni mutta kahden pultin kannat oli tasaiset, vain yhdessä oli meisselikanta, eikä sekään pitänyt.
Kuva
Oikean takavalon piirilevy ja liitin oli kärventynyt ja korjattu hyppyjohdoilla niin vaihdoin liittimen ja piirilevyn ehjiin. Helpoimmalla pääsi liittämällä johdot reppuabikoilla niin siitä sai kätevästi koukun johtosarjallekin sähköt. Aiemmin oli ryöstäjiä käytetty, olisi se tapa minulle edelleen kelvannut mutta liittimen vaihdossa joutui muutenkin johtoja katkomaan niin mieluummin sitten jättää ryöstäjät välistä pois. Tosin vasemman vilkun ja takavalon sähkön otin edelleen ryöstäjillä. Ehjiä johtoja kannata katkoa ja näin mennään niin kauan kuin toimii.
Takavalot tuli vielä kytkettyä ristiin koukun johtosarjaan, mikäli sulake palaa niin on siltikin kummallakin puolella valoa.
Ei tästäkään asennuksesta järin siisti tullut mutta jospa se toimisi pitkän aikaa. Onpa ainakin ylimääräiset johdot pois ja nirhautuneet johdot teipattu piiloon.

Piharakennuksen pohjien tekoa varten täytyi hakea sementtikuorma, hyvin jaksoi sen n.500 kg Lada vetää.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Muutama päivä piti viettää tallissa taas tätäkin korjatessa. Väljää oli nivelissä niin, että satasen vauhdissa seilasi koko ajan. Itsenäisyyspäivän ajoissa tuli kuitenkin käytyä kun tutkin että ei mitenkään erityisen väljälle mikään nivel kuitenkaan tuntunut. Tässä viimeviikolla kun sain tallin takaisin omaan käyttöön isän pariovi-projektin tieltä niin sai sitten otettua Ladan sisään ja tutkittua tarkemmin. Siinä sitten mietin hetken, että vaihdanko kaikki vai pelkästään väljistyneen nivelen. Väljistynyttä niveltä en sitten sieltä löytänyt niin päätin sitten vaihtaa kaikki. Ei sitten pyöränsuuntauksessa ole jumissa mikään ja luulisi nyt uusien kestävän niin, että ei pitkään aikaan tarvitse uudestaan suuntauksessa käydä. Keskitanko osoittautui sitten väljäksi kun purettuna innostuin tarkemmin tutkimaan.

Sitten viime laakerinvaihdossa jäi epähuomiossa tuollainen välirengas stefan ja suuremman laakerin välistä pois niin sen ajattelin nyt sinne lisätä. Olikohan tärkeäkin osa, sillä siitä johtuen tai sitten jostain muusta syystä takimmainen laakeri oli särkynyt. Samaten tuli nyt vaihdettua uusi stefa, kun viimeksi en sellaista tajunnut uutta ostaa. Oli tosin vanhakin pitänyt.
Kuva

Takajarrut alkoivat käydä takapainoisiksi niin piti alkaa sitäkin korjaamaan. Paineensäätöventtiiliä epäilin mutta tuli sitten aloitetua etujarrujen tutkimisella. Vasemmalla edessä ei toinen jarrumäntä liikkunut mihinkään, se tuli avattua ja herkistettyä. Oikealla puolella riitti kun vain liikutteli mäntää sisään ja ulos.
Takajarruja en auki ollut käyttänyt vissiin kertaakaan niin jarrupölyä melkoisesti joka varmaan myös vaikuttaa lukkiutumiseen. Oikealla puolella oli alkavaa vuotoa niin tuli vaihdettua uusi sylinteri. Sitten vielä viime talvena jäätyillyt käsijarruvaijeri meni vaihtoon.
Jarrujen ilmausta ja nyt tuntuu taas jarrut hyviltä. Sylinteriä vaihtaessa tuli huomioitua putken hyvä kunto niin on mahdollista saada paineensäätöventtiilikin helposti vaihdettua mikäli tarve vaatii.

Vielä piti vuotavaan pakoputkeen paneutua. Auton alle ryömiessä ja putkesta itseä kiskoen putki irtosi alkukäyrästä. Ei ollutkaan reikää vaan kumpikin putkiliitos löysällä. Sitten tuli huomattua, että käsijarruvaijeri menikin väärältä puolen pakoputkea niin piti sen takia ottaa etuputki uudestaan irti.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Pyöränsuuntauksessa käytin ja nyt ajettavuus on melko hyvä. Ehkä vähän paremmin saisi palauttaa mutta johtuisiko uusista nivelistä, että on vähän vielä uutuudenjäykät. 75€ kustansi säätö.
Nyt sitten joutaakin lahot hävittää. Vein talliin ja otin liikennekäytöstäkin pois, sillä tässä tuttuun tyyliin kestää.
Aloitin mukamas helpommasta kohdasta varapyöräkotelosta ja pyöränkaaresta. Hyvin simppeliltä näytti kun rälläköin mädät pois. Kaaren pintapelti oli valmiina mutta sisäpuoli kaaresta oli vaikea vääntää, pari kertaa meni pelti suteenkin. Nyt vihdoinkin onnistui ja olisi hitsattu ympäriinsäkin kaikki paikat. Vielä saumojen hionta niin pääsee maalaamaan sinkit pintaan.
Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva


Helma ja kotelo vaatii myös korjaamista. Ja samat toiselle puolelle joskin ei aivan yhtä pahana. Pohjassa muualla ei ruostetta onneksi ole näkynyt.
Kuva
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Hitaasti etenee, kun ei motivaatio riitä olla tallissa montaa tuntia kerrallaan, sen verran tympeää hommaa nämä peltihommat on.
Helmalistan revin irti niin alta paljastu ennestään kötöstelty paikkalappu joka kiinni parilla peltiruuvilla ja massaa pirusti päälle, pelti tosin kadonnut välistä pois.
Tunkinkorvaketta irrotin kauan aikaa kun oli niin monella pisteellä kiinni. Pistehitsiporanterän kärkikin lohkesi niin ei oikein hyvin saanut porattua. Lähti se tunkinkorvake sitten lopulta ja vielä melko ehjänä, että voi takaisin laittaa kunhan vähän vahvistelee. Pienellä rälläköinnillä ja taltalla tökkimisellä sain aikaan tälläisen aukon.
Kuva

Hyvin muhinut kun B-pilariin asti mätää. Se tässä on hyvä, että vaikka on ihan suuria läpireikiä niin mätä loppuu kuitenkin melkein heti ja alkaa kova pelti.
Aiemmin tullut vaihdettua vain mätäkohta helmasta uuteen ja tehtyä hitsisauma helmalistan alle piiloon mutta nyt ajattelin rälläköidä kynnykseen asti. Näin pitkissä paikoissa jo kannattaakin kun ei tarvitse sitten koko paikan pituudelta hitsata. Lisäksi vielä hapertuneeseen jäykistepeltiinkin pääsi tällätavoin hyvin käsiksi niin sai senkin kunnolla uusittua. B-pilarin juureen jätin kuitenkin reilummin vanhaa helmaa kun ei viitsi siitä ehjää peltiä vaihtaa ja mahtuu hitsaamaan ovi paikallaankin.
Pikkuisen vaan linja heitti ja jäykistepelti lähti nousemaan takarengasta kohti tultaessa ja kun helmapelti lähti viettämään alaspäin ainakin jos ovirakoon vertaa niin ei helmapellin alareunan viimeisiä pistehitejä saanutkaan enää jäykistepeltiin täppäiltyä. Sai ne sitten kuitenkin auton alta päin hitsattua ennen sisäpuolen helmakoteloa.
Kuva Kuva

Harvoin ladoissa näkee näin pahasti ruostuneita pyöränkaaria. Tässä vielä pienetkin ruostekukat menee puhki asti kun vähän hioo, se tuli huomattua kun tuonne ylemmäs jäi pieni ruostekukka, siihen joutui tekemään 10mm pyöreän paikan. Samoin eteen lokarin ja helman saumasta oli ihan pientä ruosteen alkua, niin oli kuitenkin ihan ohutta. Hyvin huomaa taas sen laatumuutoksen mikä näihin tuli 80-luvun lopussa.
Kuskin penkin kiinnityksen kohdalta oli myöskin lähtenyt massat mäkeen ja siitäkin sitten tuli ihan kivan pitkä reikä, hyvin lähtenyt saumaa pitkin etenemään missä monta peltiä päällekäin. Loppui vasta tunkinkorvakkeeseen, sen päälle lattiaan joutui tekemään paikan vaikka tunkinkorvake ja poikittaispalkki vielä kovia olivatkin.
Kuva Kuva
Kuva Kuva
Kuvien oton jälkeen vielä paikkoja suurennettu.

Lattiamaton kun sai pois niin mahdollinen syy sisävalon toimimattomuuteen löytyi, tai ainakin yksi johto oli poikki. :D
Keskikonsolinkin kun otti pois niin pääsee samalla vaihtamaan puhaltimen, kun on alkanut ääntelemään.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Hieman venähti taas jälleen tämä mutta niin minulle käy joka kerta. Aina vaan lyhkäisempää päivää tuli vietettyä tallissa. Loppui minulta kaasukin yhdessä vaiheessa kesken ja oma pullo seoskaasulla niin täyttäminen kesti vajaan pari viikkoa.
Kaverin lainakaasulla sain kuskin puolen loppupätkät hitsattua ja kittailtua niin investoin Bilteman maaliruiskuun. Vaikka olikin Bilteman 30€ niin ihan hyvin sekin toimi.
Pitäisi vaan enemmän maalailla niin oppisi kunnolla säätämään ruiskua. Ei nytkään pinnasta mikään kovin huono tullut ja roskat siinä eniten kiusaa.
Pohjamaalin otin vielä spraypullossa. Ei vaan eka kerralla tullut kasteltua lattiaa joten kauheasti nousi pölyä ja joutui keskeyttämään maalauksen, onneksi pohjamaalivaiheessa tuli huomattua niin annoin kuivua yön yli ja sitten putsaus ja uusiksi kokeilemaan märälle lattialle. Sitten tulikin jo huomattavasti roskattomampaa.
Kuva
Omaa pulloa odotellessa sitten setvin peräkontin ylimääräiset johdon pätkät pois. Poistetulle lisäjarruvalolle meni toinen mutta toista saikin seurata sitten vähän enemmän. Meni kuskin puolen kynnyslistojen alla ja nousi kojelaudan sisään. Sieltä sitten heiluttelemalla selvisi, että menee hätävilkulle ja ryöstäjällä otettu oikeasta vilkusta virrat. Miksiköhän se sieltä asti on pitänyt vetää kun muuten oli ryöstäjillä otettu vetokoukkuun sähköt takavalolle tulevasta johtonipusta.
Sisävalon toimimattomuuskin selvisi. Tuo aiemmin mainittu ovikytkimelle menevä piuha oli selvästi nirhautunut ja vetämällä katkesi. Samasta kohtaa oli apparin puolellakin johto poikki. Jännite kyllä kulki hyvin mutta virta ei. Siksi sitä en heti älynnytkään ennenkuin polttimolla kokeilin.

Ylimääräistä aikaa oli joten vaihdoin uustuotantokellon toimimattoman orkkiksen tilalle. Koska siinä kellotaulu oli rumempi niin ajattelin, että kellot pystyy keskenään risteyttämään. No mikään ei sitten kuitenkaan suoraan käynyt päikseen. Pienen rälläkällä muokkaamisen jälkeen sisuskalut mahtui paikalleen. Uustuotantokellossa numerot on valaistu ja orkkiksessa valo tulee sivulta niin lisäsin sen vihertävän kehyksen sinne väliin. Orkkiksen kellotaulu oli paksua muovia niin se ei mahtunutkaan väliin. Piti sitten skannata ja paintilla hieman muokata ja tulostaa valokuvapaperille. Kello kasaan ja testasin niin toimi ihan hyvin.

Sitten olikin vuorossa enää apparin puolen hitsaukset.
Yleensä kuskin puoli mätänee pahemmin mutta tässä Ladassa ojanpuoli. Pyöränkaarikin meni kokonaan vaihtoon sekä edestä poikittaispalkki. Helma sentään oli paremmin säilynyt, siihen piti tehdä vain n. 20cm uutta. Ei vaan sujunut ihan nappiin sen tekeminen. Uudesta helmapellistä katkaisin summassa sellaisen pätkän, että riittää kovalle pellille. Jäi kuitenkin niin pitkäksi, että lyhensin sitä vielä, ettei suotta ehjää alkuperäistä peltiä lähde. Joko katsoin väärin tai pellissä oli monta merkkiä mutta lopputuloksena tulikin tehtyä pari senttiä liian lyhyt. Sitä olikin sitten mukava jatkaa siitä.
Pohjaan tuli sitten tehtyä vielä suunnilleen samat paikat mitä kuskin puolellekin.

Nyt viime viikolla oli vihdoin maalausta vaille. Biltemalaatu vaan näytti kyntensä. Alkoi ruisku vuotaa ilmaa yhdestä säätimisestä. Hermot jo aika lopuillaan niin sinnikkäästi yritin maalata mutta pakko oli lopettaa, kun maali tuli räkien pihalle. Seuraavana päivänä sitten toimi hiukan paremmin ja ohensin maalia enemmän niin sai maalattua edes näkyvät pinnat. Jälki oli kyllä sitten jo melko kauheaa mutta maali niin vähissä että pakko vaan yrittää ettei joutuisi maalikauppaan.
Pitää tässä sitten joskus kun intoa taas löytyy niin vaikka maalata uudestaan nuo näkyvät räpellykset, jos alkaa liikaa ärsyttämään.
Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva Kuva

Lämppärinpuhaltimenkin vaihdoin, kun lattiamaton asennuksessa lämppärikotelon joutui ottamaan pois. Aina yhtä mukavaa niiden ilmatorvien kanssa taistelu.
Vaihdoin vielä ehjän kotelon missä jalkatilaräppänä pysyy kiinni. Se räppänän vipu on näköjään suunniteltu sillein, että sitä pitää hieman vetää oikealle päin niin aukeaa mielellään eikä rutisten. Olen tuota ennenkin katsonut mutta aina se unohtuu.

Eiliseksi olin tilannut katsastusajan, aamulle jäi toisen lokarin, apparin penkin asennus ja ovipahvien laittaminen. Pari ovipahvia oli niin lahonneita, että ei klipsut pysy kiinni, joten jäi repsottamaan. Toista ajovaloa meinasin alkaa vaihtamaan ehjään, mutta aikaa oli niin vähän, että en sitten vaihtanutkaan. Umpion sisältä jotain rikki kun sisus heiluu mutta tottelee kuitenkin korkeudensäätöruuveja.
Jotain hyötyä korkeasta maavarastakin. Käsijarrua kiristelin auton ollessa maassa, hyvin mahduin alle enkä sotkenut itseäni vaikka oli juuri massattu pohjaa. Kytkimen palautusjousikin tuli vaihdettua katkenneen tilalle. Sitten olikin jo kiire katsastukseen. Peruuttelin pihasta ja mikäs se sieltä auton alta esiin tulikaan. Olin umpion potkinut eturenkaan taakse kun en sitä vaihtanutkaan, joten se raahautui mukana kymmenen metriä. :D
Aluksi jarrut puoltivat mutta asettui sitten loppumatkalla ja katsastuksessa ei juuri heittoa ollut. Päästöt huiteli korkealla mutta asettui nopeasti kun vähän seosruuvia käänti. Eipä ollut leimalla muuta vikaa joten leima tuli. :D

Kotimatkalla sitten liikennevaloihin edessä mennyt letka hidasti kohtuu äkisti ja niinhän siinä kävi, että jostain takaa kuului pieni kopsaus. Takanani tuli vain muutama auto, joten aavistelin että saattaa kohta omaan peräänkin osumaa tulla. Hölläsin jarrua sen mitä edessä oli tilaa, auttoi sen verran että takana tullut pösö vain kevyesti osui vetokoukkuun. Sen perään osui sitten mersu josta meni maskia hajalle ja puskurit naarmuuntui molemmista. Poliisien tulon jälkeen pääsinkin sitten lähtemään nopeasti kun ei mitään vahinkoa minulle tullut.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Harrastaa sitten tuuninkia taikka ei niin sytkävika vainoaa minun autoja jatkuvasti. Joskus viime kesänä vaihdoin kärjettömän sytkän ja pientä kipinän hukkaamista alkoi alkutalven aikana esiintyä. Tulppien, pyörijän tai jakajan kannen vaihtaminen ei auttanut. Leimaamisen jälkeen vaihdoin kokeeksi uuden sytkäpoksin. Sillä nykiminen lisääntyi ja pääsinkin vain viitisen kymmentä kilometriä ennen kuin hukkui kipinä kokonaan. Vaihdoin sitten tuon aiemmin olleen poksin takaisin. Nyt ostin sitten kolmannen poksin. Parempaa laatua ilmeisesti kun liitinkin istuu tähän huomattavasti napakammin kuin muihin. Tutkin sitten jakajaakin, kun ei nyt oikein tunnu siltä, että pelkästään sytköpokseista tämä jotuu. Eikö ne yleensä säry kerrasta eikä tällein, että välillä hukkaa kipinää tai ampuu putkessa ja sitten kuitenkin taas toimii satoja kilometrejä hyvin?
No jakajan sisällä näytti ihan normaalilta mutta tuo jakajan liitin ei ole aivan niin napakka kuin mitä poksin liittimestä tuli. Onkohan minulla jakaja jotain kiinalaatua?
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Ne venäläiset piuhasarjat noissa kärjettömissä on se missä yleensä se vika on. Ei välttämättä edes ota kunnon kontaktia ne abikot siellä sisällä tai sitten ne karkaavat pois sieltä liittimestä. Tälläiset kun ostaa ja vaihtaa ryssäliittimien tilalle nii kummasti hävii kaikki ongelmat :lol: http://www.motonet.fi/fi/tuote/487505/P ... 7-napainen
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Eipä ollut pahan hintainenkaan. Pitääkin ostaa jos vielä kerrankin sytkä nykäisee.
Tuo on tuohon sytkäpoksin päähän, mutta nyt taitaa heikko paikka olla minulla jakajan liittimessä?
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Motonetistä löytyy myös kolmepinnistä joka sopii jakajan päähän http://www.motonet.fi/fi/tuote/487503/P ... 3-napainen

Ite tinasin johdot nuihin liittimiin kiinni kun ei ollut kyseisiin liittimiin sopivia puristimia. Näitä liittimiähän näkee länsiautoissa ihan vakiona :lol:
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Nyt on lambdavalmius tässäkin kun vaihdoin ruiskun pakosarjan. Konetta kun piti nostaa, että etuputken sai irti niin vaihdoin myös moottorin kannatinkumit uusiin. Sitten vielä termarin sekä siitä lähtevät vesiletkutkin vaihdoin.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
THI-900
Viestit: 1714
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Komjaa! Kohta päästään mittamaan kuinka paksua lakua putkesta pökkää!
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Nyt vielä kun säätää venttiilit ja tiukkaa ketjun niin on aika lailla valmista siihen hommaan. Eilen vaihdoin jo kesärenkaatkin alle. Ohjaus vaan muuttui ihmeen jäykäksi. Palauttaa ehkä hieman voimakkaammin mitä talvirenkailla ja johtuuko sitten siitä niin parkkipaikallakin on raskaampi käännellä. Nämä minusta aina on olleet hieman uraherkät mutta nyt puoltaa välillä kunnolla ojaan päin. Rengaspaineetkin allelaittaessa katsoin. Eikä jarrut lämpiä. Ei nämä viimevuonna minusta tälläiset olleet. Talvella vaihdoin nivelet ja kulmiensäädössä kävin, että josko sen takia ajettavuus tuntuu niin erilaiselta.

Lisäedit:
Nyt kun vähemmän uraisilla teillä ajelin niin kulkee melko suoraan. Aavistuksen puoltaa silloinkin ojaan päin, mutta ei niin häiritsevästi.
Econ-mittarilta nyppäsin letkuista sen tukkiutuvan venttiilin pois ja korvasin jatkokappaleella. Nyt toimii taas sekin, mutta kai siinä nyt käy niin, että vetää sontaa econmittarille asti ja saa senkin sitten vaihtaa.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Aikatauluongelmista johtuen tämä on Kevätpörähdyksestä asti seissyt Laihialla odottamassa kaasarinsäätöä. Nyt sitten tällä viikolla päästiin asiaan THI-900:sen kanssa ja saatiin kaasari säätöihin ja loppui nykiminen ja kulkee hyvin. Oisko neljällä kannen avaamisellä onnistuttu.
Kotimatkan viimeiset viisi kilometriä meni enemmän tai vähemmän nykien, ei tarvinnut takaisin onneksi lähteä kun syyksi osoittautui roska suuttimessa.
Vasen takavilkku oli myös seisonnan aikana lakannut toimimasta ja syyksi osoittautui polttimon pidin. Se onneksi on vaihdettavissa oleva osa joten rikkinäisestä piirilevystä sen sain.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Tuo takavilkku toimi näköjään vain yhden päivän. Eilen alkoi yhtäkkiä radion virta pätkimään, joten tänään otin urakaksi setviä keskikonsolin johtoja ja laittaa uuden kellon.
Näköjään viime kerralla pistänyt johdot ihan miten sattuu. Siitä siis johtui tuo takalasinlämppärin merkkivalon palaminen valojen kanssa samaan aikaan.

Kaikki kun olin laittanut läjään ja vihdoin oikein niin radio pätki edelleen. Viaksi löytyi radion virtajohdossa ollut sulakerasia joka oli välijstynyt niin, että virta katkesi sitä heiluttamalla. Motonetistä hain uuden sulakerasian ja samalla ilmeni, että se penteleen takavilkku taas pimeänä.
En vaan tiedä miten voi vilkun vika muuttaa paikkaa, ei ollut enää vikaa piirilevyssä eikä edes vetokoukulle menevässä haarassa.

Edit: Nyt toimii! Ilmeisesti johto hapertunut poikki vaikka päällisin puolin ihan ehjältä näyttää. Vetokoukun haarotuksesta avasin auton omaa johtosarjaa pidemmälle niin alkoi yhtäkkiä toimimaan. Olisi joskus pitänyt hellävaraisemmin erotella niitä johtoja sillä silloin lähti juuri tuo vilkun johto kuoriutumaan, kun sitä kiskoin irti muista.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Eilen tuli vahattua tämä ja tänään laitoin ajovalopesimet kuntoon! Toinen pesuri nyt oli toiminutkin mutta toinen piti vaihtaa,
pissapoikaa piti kanssa pyöritellä vauhtiin. Äkkiä se vaan käyttämättömänä jumii, olisiko joku vuoden vanha ollut.
Samalla tuli huomattua, että molemmisssa pumpuissa on halkeama joten liian täyteen ei voi nestettä laittaa tai roiskii puolan päälle.
Nyt on kellokin tikittänyt useamman päivän ja vielä pysynyt täysin ajassaan, olin varma, että sitä saa monesti säätää käymään oikeaa vauhtia. Ei vaan valo siinä toimi, ilmeisesti polttimo ei sisältynyt hintaan.
Katto pitää vielä vahailla ja pestä jollain liuottimella, kun joskus aiemmin on vaha jämähtänyt sinne, eikä lähtenyt nyt vahaamalla pois.

Kuva
Toimivuus piti oikein ikuistaa videopätkällä. https://youtu.be/rlNDtzTAkYw
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Vastaa Viestiin