VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Tuli hankittua luksusta kun kävin hakemassa Viitasaarelta 23.11.2014 vähänajetun 2107 1600SL:n.
Heti kun Lada pilkahti mutkan takaa esiin niin yllätyin sen kunnosta. Valokuvissa kun oli niin haalistuneen näköinen, mutta livenä maalipinta oli punaiseksi hyvässä kunnossa.
Ja punaiseen autoon tottakai kuuluu punainen suomi-sisusta punaisella lattiamatolla. Penkitkin aivan uudenveroiset. Selvästi pidetty joskus ainakin tallissa kun takapenkin päänojatkin hyvässä kunnossa.
Kuva Kuva Kuva Kuva

Ostaessa tiedossa olevia vikoja ei ollut kuin että laturi ei toimi, vilkut sain toimimaan sulakettä pyörittelemällä. Myyjä antoi vielä kakkosautostaan lainaan akun että päästään ehjinnahoin kotiin. Kahden akun turvin sitten 100km ajo kotiin, puolivälissä akku varmuuden vuoksi huoltiksella vaihtaen. Tosin laina-akun navat väärinpäin niin täytyi autojen akkuja vaihtaa päikseen mutta sehän nyt oli pieni vaiva.
Kotona sitten ensimmäisenä vaihdoin sulakkeet mutta ei auttanut latausvikaan. Onneksi myyjältä sai toisen laturin ja se osoittautui tähän autoon kuuluvaksi, nimittäin autossa paikallaan oli nappiksen laturi niin eihän se sillä voinutkaan toimia. Hyvä onni, että laturin vaihdossa vaatteet likaantui niin paljon, että pyysin isää starttaamaan, tuli näin huomattua että kipinöi kivasti startin luona. Sinne kun peilin avulla kurkkasin niin päävirtajohto oli löysässä ja ilman mutteria. Ihme, että ei kertaakaan sanonut startatessa naks naks vaikka sai sahaamalla käynnistää ennenkuin ehti sytkäosia vaihdella uusiin.
Kytkinletkunkin jouduin vaihtamaan kun työsylinteriä vaihtaessa letku oli jätetty kierteelle ja oli aivan katkeamispisteessä. Kytkinnestesäiliöksi oli laitettu jonkun auton jarrunestesäiliö ja se tuli myös vaihdettua orkkikseen.

Autossa oli Weberin kaasari mutta myyyjä samana iltana vielä soitti, että se unohtui siihen ja lupasi toimittaa myöhemmin alkuperäisen Ozonin. Tämä minulle passasi ihan hyvin sillä isolohkon Ozon minulta löytyi ja alkuperäinen suunnitelma oli se tähän laittaa. Muuten toimii hyvin mutta ryypyn avaaminen ei jostain syystä nosta kierroksia yhtään.
Kuva
Nopealla vilkaisulla pohjaa ei näyttäisi olevan hitsattu mutta takapyöränkaaria ja helman kulmaa on ehkä vähän. Tämän vuotuisissa kun maalipinta on jo ohutta niin pohjamaali paistaa usesta kohdasta mutta ei vielä ole ruosteessa, joten ne täytyy fiksata ennenkuin tällä suolakylpyyn lähtee ajelemaan.

Ladan huoltovihko yltää 2003 vuoteen asti, jonka jälkeen jatkettu muistivihkolla 2006 vuoteen asti. Viimeisin kirjattu huolto 12.5.2006 kilometrilukemalla 109575km.
Hyvinkin mahdollista, että vain 125tkm ostohetkellä mittarissa sillä Trafin historiatietoja tutkimalla 2008 vuodesta tähän päivään on ollut seisonnassa joka vuosi useamman kuukauden.
Viimeksi muokannut Flaiman, 22.5.2015 9:14. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Kuvia kehiin.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Normihuolto uudelle autolle, eli tulpat, katkojankärjet, öljyt ja jäähdytysnesteet vaihdoin. Lootasta tuli metallihilettä jonkinverran ja nyt kun on kuunnellut niin saattaa pientä ääntä vapaalla ollessaankin pitää.
Enemmän päänvaivaa on tuottanut peräpäästä kuuluva naputus. Lyhensin jo pariin otteeseen pyöränpultteja josko olisivat jarruihin hanganneet mutta ei auttanut. Nyt täytyy vielä ristikot rasvata mikäli nipat löytyy. Tuntuisi nimittäin vedossa äänen vaimenevan.
Lämppäri puski aina kuumaa tai hitsin kuumaa niin nesteiden vaihdon yhteydessä vaihdoin hanankin. On vaan hana ollut niin jumissa, että vaijerin kuori on kuoriutunut hajalle. Jäi nyt kesken siksi aikaa, että uuden vaijerin saa. Ja vaihtamaan viitsii ruveta vasta kun saa uuden bensamittarin sillä sen neula on jämähtänyt puoliväliin. Hanan jumimisen kuumalle selittää se, että on ollut Trafista katsottuna liikennekäytössä talvet ja ilmeisen vähällä käytöllä silloinkin.
Töötinkin sain rikottua kun sen ääni ei ollut normaali, niinpä pyörittelin sitten sitä säätöruuvia mutta lakkasi sitten hetken säätelyn jälkeen töötti toimimasta. Rele vain naksahtaa.
Ehjä pissapojansäiliökin tuli vaihdettua haljenneen tilalle, samalla tuli pissapojanpumppu uusittua kun lukituskynnet oli rikki.

Jotain mystistä virtalukon puoliasennossa jossa pitäisi sammua lähes kaikkien vempeleitten. Tässä jos kääntää avaimen puoliasentoon niin valot jää palamaan mutta kun valokatkaisijasta sammuttaa ja kytkee uudelleen päälle niin eipä enää valoja syty. Ajovaloautomatiikan sulake on irrotettu eikä vaikutusta.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Ei vielä suunnitellakaan katsastukseen viemistä. On menty nostamaan takatukivarsista kun molemmin puolin on ihan mutkalla. Ladan alle nyt maavaran ansiosta näkee niin luulisi löytyvän parempiakin nostokohtia. Yksi vanha paikka auton alla tutkiessa myös löytyi apparin takajalkatilasta mutta ei aiheuta vielä töitä.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Hyvä nyt näkyy kuvatkin ..Ihanpa on makee peli.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Ehkä tuo nimi laho vähän yliampuva. Ehkä nimi. Puniikki kävisi tuohon väri määritelmään ja vuosimalliin. Kun tuo ei äkkiseltään millekkään märännölle näytä...
Avatar
KSE 1995
Viestit: 933
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

Oon kateellinen :mrgreen:.

Mutta asiaan.
Flaiman kirjoitti: Jotain mystistä virtalukon puoliasennossa jossa pitäisi sammua lähes kaikkien vempeleitten. Tässä jos kääntää avaimen puoliasentoon niin valot jää palamaan mutta kun valokatkaisijasta sammuttaa ja kytkee uudelleen päälle niin eipä enää valoja syty. Ajovaloautomatiikan sulake on irrotettu eikä vaikutusta.
Katso onko keskipaneelin kuljettajan puoleisessa sivussa (tappo)katkaisija (musta, ei näy helposti). Tutki onko sillä vaikutusta. Lisäksi konehuoneen puolelta löytynee (muistaakseni läheltä sulakerasiaa) pieni muovinen laatikko jossa rele ja sulake. Laatikon sisällä on pieni kytkentä jossa on diodi. Tämä diodi saattaa olla rikki.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Pitääkin käydä tutkimassa tappokatkaisijaa. Pressalta joskus keskikonsolin ostin ja siinä juuri tuommoinen musta katkaisija oli, silloin luulin sitä vaan jonkun omaksi tuunaukseksi.
Sen verran jo tutkin, että pyyhkijät toimii myös puoliasennossa mutta valot kun sammuttaa katkaisijasta niin silloin lakkaa pyyhkijätkin toimimasta.
t tulppu kirjoitti:Ehkä tuo nimi laho vähän yliampuva. Ehkä nimi. Puniikki kävisi tuohon väri määritelmään ja vuosimalliin. Kun tuo ei äkkiseltään millekkään märännölle näytä...
:D Nimi selviää kun katsoo tarkkaan tuota takaviistosta otettua kuvaa. Katsotaan kuka hoksaa ekana.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Ei näytä Laholle vieläkään,Mutta värisokeus haittaa tarkempaa arviointia. Lääkärin lausunto viherpuna värisokeus. edelleen sitämieltä ettei pahan Laho ole.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja pressa »

Puuttuuko tunkinkorvakkeet edestä ja pala lattiaa?? Ja keskikonsolissa on kaikki kiinni mitä ei ole irrotettu, hi hi.
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Äkkiä katsoen olis kyllä tunkin korvaa? Mutta siinähän se lukee keskellä peräpeiliä ROT ja mahdollisesti myös edessä? Eli nimi on oikein osuva.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Tulihan se vastaus sieltä.
Ladakirous lankesi ylle kun menin valkoisen Ladan myymään Itsenäisyyspäivän ajoissa.
Eilen laitoin kytkintyösylinterille palautusjousen kun sellainen sieltä puuttui. Samalla hieman säädin kytkintä kun se irrotti huonosti. Kokeiltaessa yllätys olikin, kun poljin oli ihan lötkö. Pyöritin säätömutteria vielä enemmän auki päin mutta lötkönä pysyi edelleen, kunnes sitten yhtäkkiä huomattiin Lada.h.s:n kanssa, että nyt poljin toppaa kuin seinään eikä irrota. Vielä kun ehti Motonettiin, niin ajattelin käydä hakemassa uuden pää, ja työsylinterin. Laitoin nokkapellin kiinni mutta mieleen tuli vielä kerran vilkaista pellin alle. No pahuksen avausvaijerihan sitten irtosi lukosta ja jäi pelti kiinni. Vaijerinhan olin uusinut samalla kun mittarivalot vaihdoin sillä vaijeri oli aiemmalla omistajalla katkennut eikä ollut viitsinyt kuin siirtää lukon syrjään. Tein hätäisesti abikolla silmukan vaijerin päähän ja se ei näköjään kauaa kestänyt.

Tänään rassasin hitsilangalla pellin auki. On tässäkin mennyt tuotekehitys väärään suuntaan kun nappiksista näkee tuuletusritilöistä lukon mutta kanttilamppuisessa ritilät on niin paljon leveämmällä, että joutui sokkona sohimaan.

Vaijerin läpivientikumi minulta näköjään viimevaihdossa oli jäänyt laittamatta takaisin ja siinä menikin sitten puljailuksi kun läpivientikumia ei mahtunut työntämään reikään samaan aikaan vaijerinkuoren kanssa, joten joutui vaijerin kiskomaan pois ja sittenkään ei minulta onnistunut mutta isä sen lopulta paikalleen sai. Sitten olikin haastetta saada orkkista paksumpi vaijerinkuori kumin läpi ja mittaristoa kun en jaksanut irrottaa niin taas sai summassa työntää. Onnistui lopulta kun hitsilanka laitettiin ensin läpi ja se työnnettiin vaijerikuoren sisään niin toimi hyvin ohjaimena, vielä kun sidotttiin lankaa vaijerinkuoren ympärille ja toinen työnsi kuoresta ja toinen kiskoi langasta niin saatiinhan se tulemaan läpi. Nyt vaan pitäisi löytää joku kestävämpi tapa tehdä se silmukka.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja pressa »

Ota "sokerinpalasta" sisusta ja pujota vaijeri siitä, sen kun kiristät niin pysyy varmasti. Vuosia oli mopon kytkinvaijerinkin nippana ja pysyi (vaijerin katkettua laitoin oikean nipan).
Kuva
Avatar
KSE 1995
Viestit: 933
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

Flaiman kirjoitti: Sen verran jo tutkin, että pyyhkijät toimii myös puoliasennossa mutta valot kun sammuttaa katkaisijasta niin silloin lakkaa pyyhkijätkin toimimasta.
Taitaa olla parasta ottaa sulakerasia pois ja vaihtaa se uuteen. Tai vaihtoehtoisesti purkaa vanha ja katsoa tinaukset kuntoon sekä poistaa hapettuma. Vastaavaa tehty pojan Ladalle ja kas, sähköongelmat katosivat.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Kävin ostamassa polkupyörän jarruvaijerin nokkapellin lukkoon, kun entinen meni niin mutkalle kuoren asennuksesa. On muutaman kymmenesosamillin ohuempaa mutta jospa kestäisi kuitenkin. Ja tuli laitettua juurikin tuollaisella sokeripalan sisuksella silmukka kiinni.

Kytkinprobleemassa päädyin vaihtamaan pääsylinterin kun poljinta painamalla ei ilmausnipasta nestettä tullut.
Niin kauan kesti järjestelmän ilmaantuminen ja kytkimen oikean säädön löytyminen, että luulin jo, ettei vika ollutkaan pääsylinterissä, mutta lopulta alkoi polkimeen tulla tuntumaa. Koeajolla kytkin toimii muuten hyvin mutta on painuu vähän tahmeanoloisesti ja on muutenkin jäykempi kuin mitä muut, saa nähdä onko vain uutuudenjäykkä sylinteri.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Vastaa Viestiin