VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
mataha
Lada kerhon jäsen
Viestit: 140
Liittynyt: 23.5.2015 20:02
Paikkakunta: Lahti, Ahtiala

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja mataha »

Niitä mittariston piirilevyn juotoksia kannattaa myös tarkistella suurennuslasilla, käydä kuumalla juottimella läpi kaikki epäilyttävän näköiset, folionauhatkin voi olla poikki levyllä, kosteusvaihtelu kutistaa ja laajentaa levyä, kuparinauha katkeaa, ilmeisesti ominaisuus Ladassa ja Mersussa??
Aina on selvitty!!!
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Enpä tunne niin hyvin näitten sähköjä että varmaksi sanoisin, mutta tässä mallisa ei ainakaan lataukselle merkkivaloa ole kytketty joka herätteenä toimisi.
Jolloin mittaristovikaan en oikein usko, jännitemittari on mutta sehän nyt saa jännitteensä mitattua mistä +johdosta tahansa.

Nytkään ei ollut latauksen sulake palanut niin ei kai mikään virtalukkokaan oikosulkuun ole mennyt. Olisko vaan molemmissa latureissa sitten vikaa. :?
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja pressa »

Minulla oli joskus laturin ankkurin johdon tinaus murtunut tuosta kollektori renkaalta, välillä kun kiihdytti korkeille kierroksille niin lakkasi lataamasta. Kun laturin hiiliä vaihtoii tms. jotain ropelsi niin taas latasi, sitten hetken päästä lakkasi. Hetki meni että löysin tuon murtuneen juotoksen. Keskipakoisvoima on kova kun laturi saa oikein jenkaa...
13.6.2010 pressa kirjoitti:Laturi huollettu (eli ankkurin käämi korjattu tinaamalla) eli lataus taas tallella...
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Laturin vaihdoin uuteen viikko sitten tiistaina ja hyvin on toiminut sen jälkeen. Pitää tuo vanha laturi joskus aukoa ja katsoa osaanko siitä mitään vikaa löytää.

Viikonloppuna tuli vaihdatettua tuulilasi uuteen. Ja samalla pajalla vaihtui sitten uusi jarrupääsylinteri.
Lasin vaihto auttoi, nyt ei enää aurinko häikäise, mutta jarrut edelleen tehottomat. Poljintuntuma parani, mutta ei mene eturenkaat vieläkään lukkoon.
Ostin vielä tehostimen, mutta sen vaihto jäi itselle. En tiedä pitäisikö kokeilla ennen sitä vielä toisilla jarrupaloilla.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Alkaa usko loppua jarrujen kanssa.
Alkuviikolla tuli etujarrupaloihin kurkattua ja nehän oli ihmeen lasittuneet.
Hioin hiomapaperilla karkeiksi, ja samalla tuli sitten hiottua rälläkällä palojen reunasta vähän tavaraa pois, ettei jäisi kanittamaan mihinkään,
mutta eipä ollut mitään apua jarrujen toimintaan.

Toissapäivänä sitten vaihdoin kuskinpuolelle vanhan satulan rungon takaisin mutta uusilla avtovazin sylintereillä, kun ei oikein täyttä luottoa noihin kokonaisiin uusiin jarrusatuloihin ole. Aika monen suusta kuullut, että saattaa olla huonoja seassa. Eipä se koko vika varmasti tässä ollut, mutta kun ei oikein männät tuntuneet siinä uudessa satulassa liikkuvan edes ilmausnippa avattuna.
Eipä vaikuttanut mihinkään. Edelleen on ne etujarrut heikot.

Samalla sitten tulikin mystinen lisävika, että poljin painuu monesti tosi syvään ja nousee nihkesti ja hitaasti sieltä ylös.
Tosi pientä takertelua oli silloin ihan heti uuden pääsylinterin vaihdon jälkeen, mutta se tuntui menevän ohi tai sitten totuin siihen.
Mutta ilmeisesti neste ei pääse virtaamaan takaisinpäin.

Pääsylinterin vaihdossa ei uusittu niitä nestesäiliölle meneviä punaisia hapertuneita letkuja. Niitä vaan lyhennettiin pari senttiä, että saa tiiviiksi. En sitten tiedä olisiko ne murentuneet niin ettei neste kunnolla virtaa.
Tai sitten ne perinteiset jarruletkut, mutta olisiko muka molemmilla puolilla sama vika..

Tehostinhan on ainoa mihin en ole koskenut mutta voisiko se edes teoriassakaan jarrutettaessa jäädä jotenkin jumiin, niin ettei poljin nousisi ylös.
Tai nouseehan se poljin mutta heti uudelleen painettaessa huomaa että on melko veltto.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Tänään aloitin vaihtamalla pääsylinterin vielä kertaalleen uuteen. Ei ollut apua siitäkään.
Aina jännästi ekalla jarrujenpainalluksella saattaa renkaat mennä lukkoon hiekkatiellä muttei enää uudestaan kokeiltaessa.
Arvelin sitten, että jos se tehostin sitten olisi kuitenkin viallinen, että keräisi jotenkin mystisesti painetta, kun korjausopaskin jotain vikaehdotuksia antoi tehostimen suuntaan. niin vaihdoin sitten senkin.
No eipä ollut sitten siitäkään apua. En kyllä tullut katsoneeksi oliko se tapin säätö kohdillaan.
Mutta ei ainakaan jarrut laahaa. Kun se tuntui olevan se yleisempi vika, mitä tuosta säädöstä luin.

No nyt on taas parikymmentä kilometriä ajeltu ja ainakaan poljin ei enää tunnu jäävän pohjaan, ja tuntuu ihan normaalilta, että jotain hyvää sentään.
Jarrut on nyt teholtaan sitä luokkaa, että kännykkä lentää apukuskin penkiltä jalkatilaan jarrutettaessa mutta ei kyllä tehoa tarpeeksi vielä ole.

Nythän etujarruissa on vanhaa enää jarrupalat, levyt ja jarruletkut. Pitäisikö sitten niitä alkaa vaihtamaan, jos ne on saanut jarrunestettä kun jatkuvasti saanut jarruja ilmata ja nippoja aukoa. Lada detaljin jarrupalatkin, että luulisi olevan ihan toimivat, kun sellaistakin netistä lueskelin, että jollekin liian kovat jarrupalat aiheuttanut tehottomuutta.

Käsijarru pitää tasaisesti neljän naksun kohdalla eikä takanakaan vuotoja ole, eli jossain etujarrujen puolella sen ongelman luulisi kai olevan?
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja degen »

Oletko mitannut jarrulevyjen paksuutta? Niiden pienin sallittu paksuus on 9 mm korjausoppaan mukaan.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Levyt ja palat on uudet.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Tänään vaihdoin Motonetistä ostetut LPR-merkkiset jarrupalat ja pistin ne ensin kuskin puolelle.
Hioin vielä hiomapaperilla levyn ulkopuolen ja jotenkuten sisäpuolelta, mitä nyt satulanraosta pystyin.

Koeajolla jarrut puolsi vasemmalle, eli jotain apua tehokkuuteen tästä palojen vaihdosta oli.
Apukuskinpuolelle sitten kun yritin paloja vaihtaa niin eipä meinanneet motonetin palat paikalleen mahtua. Muistuikin mieleen, että siellähän oli se susisatula, missä mäntiä oli pitänyt hioa. Kerta oli valmiiksi koottu satula tallissa, niin vaihdoin ensin sen ja sitten menikin jarrupalat heittämällä paikalleen.
Nyt niin liukasta, että lopullisen onnistumisen näkee, kunhan tulee kuivaa asfalttia. Mutta ainakin ensivaikutelma on paljon parempi.

Illanpäätteeksi tuli sitten asenneltua konela-tuningia.
Konela-tuning.jpg
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
ziguli
Viestit: 100
Liittynyt: 26.7.2011 11:19
Paikkakunta: Somero

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja ziguli »

Tuliko jarruista hyvät? Oletko tarkistanut tehostimelle menevän letkun kunnon, että tehostimelle varmasti tulee riittävästi alipainetta?
Lada 1200L -89 -> Lada 1500 InterCoolerTurbo.. =D
Lada 2105 1500 TIC jäärata-auto..
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Niijoo, enpäs muistanutkaan, että tuo jarruasia jäi tuollein kesken, kun silloin oli liukkaat kelit.
Mutta tuli jarruista sitten vihdoin ja viimein ihan hyvät. Lopullista syytä huonoudelle en oikein tiedä, mutta väliäkös sillä.
Tehostimen letkun olen aiemmin vaihtanut ja sen kunto tuli tarkastettua ensimmäisenä.
Katsastuskin tälle pitäisi tehdä aika pian. Saattaisi helpottaa auton myymistäkin.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Leima tuli huomautuksitta ja samalla vaihtoi omistajaa.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Vastaa Viestiin