VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Ana
Viestit: 220
Liittynyt: 21.5.2017 1:13
Paikkakunta: Pornainen

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Ana »

pressa kirjoitti:Piharemonteissa tärkein on valita autolle pihan korkein paikka, ettei sitten vesisateen alkaessa olla syvimmässä lätäkössä. Ja se vesisade yleensä tulee vaikka säätiedotus olsis luvannut mitä vaan...
Just näin on tänäkesänä käynny muutaman kerran.Just kun on sannut purettua niin on alkanu perkeleellinen sade ja tuuli. Siitä sitte hitommoinen lerssi ottassa takas nippuun läpimärkänä kuralammikossa polvillaan. On sitte tullu yläkerran Herralle näytettyä keskaria kostoks :shock:
Avatar
degen
Viestit: 1288
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Tulipa ostettua tähän vihdoin ja viimein uusi lasinpyyhkimen moottori. Löysin itse asiassa kokonaisen "windshield wiper assy" -tuotteen eli siinä on mukana koko vipuvarsisto ja moottori suojineen. Se olikin viimeinen sellainen siellä kaupassa. Tuo nykynen vivusto lonksuu jotenkin kummasti. Moottori on ollut kolme vuotta aika heikko, kun ei jaksa kunnolla pyyhkäistä ja siitä huomautettiin leimallakin suullisesti. Samalla hommasin uudet kusipojan suuttimet, kaksireikäiset säädettävät ja sumuvalojen asennussarjan Russian4x4:stä. Pohjasta pitää uusia joululomilla yksi pinnapultti vaihdelaatikon takakannattimesta, koska siitä on kierteet selvät.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1288
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Nyt on vaihdettu tuo pyyhinvivusto ja moottori sekä uudet kusipojan suuttimet. Pyyhinten varretkin olivat väljät eli lonksuivat nivelestä, joten uusin nekin myöhemmin. Kumminkin nyt pyyhkii säännönmukaisesti. Myös se askin takakannake korjattiin. Ostin 10.9 pultin ja mutterin, rälläköin vanhan kannan veks, porasin pultin irti ja uusi hitsattiin paikalle. Nyt se on kunnolla kiinni.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1288
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Taas oli mennyt pakoputken takakannake poikki. Surkeaa laatua ainakin Motonetin kannakekumit. Onneksi ostin alkuperäiset aiemmin varalle ja nyt niille on käyttöä. Muuten Lada toimii, paitsi että jostain syystä alennusvaihteellinen startti kiljaisee käynnistyksessä. Otin sen jo irti ja voitelin paikat, mutta ei auttanut. Pitää vissiinkin rempata orkkisstartti. Ajettuna on 172 657 km.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja AI »

degen kirjoitti:Surkeaa laatua ainakin Motonetin kannakekumit. Onneksi ostin alkuperäiset aiemmin varalle
Noi uudemmat venäläisetkin kestää peräti puoli vuotta, ainakin ne mitä itse joskus ostin. Outoa on että 70-luvulla tehdyt kannattimet vaan kestää ja kestää vaikka ovat umpiruosteiset ja täynnä halkeamia. Ehkä silloin ei vielä ollut keksitty synteettistä kumia.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
degen
Viestit: 1288
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Huomasin tänään ladan lohkolämppärin mykistyneen. Calix-elementti kesti kolmisen vuotta. Tietenkin sydäntalvella menee hajoamaan. Taidan vaihtaa Defaan, koska sillä saa 100 W enemmän tehoa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1288
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Tänään laitoin uuden lohkolämppärin. En ostanutkaan Defaa vaan Calixin, koska Calixissa asennus menee mutterin avulla, Defa pitää lyödä paikalleen. Siinä ei oikein ole tilaa takomiseen ja toiseksi minusta tuo mutterikiinnitys tuntuu luotettavammalta.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1288
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Lada täytti taas täydellisesti tehtävänsä kurkunkostukkeen hakureissulla. Tallinnassa jouduin poistullessa tullitarkastukseen, jossa kysyttiin tupakasta. Ei ollut röökiäkään, mutta halusipa tullimieskaksikko katsoa takakonttiin ja kopeloivatpa pullokassitkin, että josko siellä olisi jotakin huomionarvoista. Eipä ollut, joten se oli sitten siinä se tarkastus. Näytinköhän jonkinlaiselta salakuljettajalta? Aluksi tullimiesten huomion kiinnitti Lada, sitten lasti. Katajanokalla oli vain poliisi, eikä edes puhallusratsiaa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1288
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Kombissa alkaa olla havaittavissa vähitellen virtalukonpohjan väsähtämistä. Yhä tihenevään, mutta edelleen harvaan tahtiin käynnistymisen jälkeen eivät valot syty eikä lasinpyyhin pelaa muutamaan sekuntiin, ja tänään kesti melkein 20 sekuntia, että valot syttyivät. Tämä viittaa suoraan virtalukonpohjaan. Siellä on kiinni uustuotantoa oleva pohja, jonka ikä on nelisen vuotta ja kilometrejä sille reilut 70 000. Onneksi on ehjä orkkispohja tallella. Tuli aikanaan laitettua tuo uusi pohja kiinni, kun startti ei ykskaks toiminutkaan, mutta vika ei ollut pohjassa. Laiskuuttani en enää jaksanut laittaa vanhaa takas. Kuitenkin ihan hyvä suoritus viiden euron osalle oli tuo.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
matomaukka
Viestit: 164
Liittynyt: 6.1.2012 20:10
Paikkakunta: Kouvostoliitto / kuusaa / mäksä

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja matomaukka »

samaa temppuilua tekee lastenvaunukin välillä. Valot jää päälle vaikka avainta ei virtalukossa ole ja valokytkin irroitettuna :)
"älä lyö kiinni sitä, se on paskana"
Avatar
pressa
Viestit: 10190
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Vaihda valorele, ilmeisesti kärjet hitsaa yhteen...
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja samarai »

Tuli mieleen, että kun omassa Samarassa joskus kauan sitten valoreleen kärjet hitsasi kiinni, niin vaikutus oli päinvastainen - valot jäi päälle eikä niitä saanut sammutettua kuin ottamalla akunkengän irti. En silti väitä etteikö ko. releen kärjillä voisi olla tässäkin osuutta.

e. niin taidettiin tällaiseen tapaukseen juuri viitatakin tarkemmin luettua.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
degen
Viestit: 1288
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Katsastusaika alkaa 14.3 ja tänään varasin ajan huomiseksi päästötestiin. Mittasin tänään happianturin signaalin sekä solenoidien impulssisuhteet päästötestin toiminta-alueilla. Kaikki olivat kunnossa, eli päästötesti menee aika varmasti läpi.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1288
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Ja niinhän se menikin läpi.
Yli 2000 RPM
CO 0,224 %
CO2 15,89 %
HC 58 ppm
O2 0,38 %
λ 1,007
Tyhjäkäynnillä
CO 0,287 %
CO2 15,96 %
HC 91 ppm
O2 0,22 %
λ 0,998
Jälleen kerran Axtec hoiti homman hienosti. Lambda-arvotkin osuivat nyt annettujen rajojen keskelle, kun aiemmin ne olivat vähän koholla. Tyhjäkäynnillä menivät saman tien kaikki oikeisiin rajoihin, kierroksilla piti pitää vähän aikaa kierroksia, jotta arvot asettuivat oikein. Mitään ei ole tarvinnut tehdä. Seuraavaksi katsastukseen.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1288
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Pitääpä vielä muuten ehostaa nuo melberin vanteet, joissa on talvirenkaat. Kunhan saan kesärillat alle (itse asiassa aattelinpa ostaa kokonaan uudet kesäkumet), otan talvirenkaat pois noilta vanteilta ja vien jauhemaalaukseen. Siellä ne saavat jonkin uuden hienon värin ja lakan. Ovat nuo vanteet niin hapettuneet ja nuhjuiset. Lisäksi noita on jouduttu hiomaan ilmojen pysyvyyden vuoksi. Jauhemaalattu ja -lakattu pinta pitää tubeless -vanteissa ilman erinomaisesti. Mutta sen aika koittaa varmaankin huhtikuussa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Vastaa Viestiin