VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Huomasin tänään Ladassa erikoisemman vian. Tyhjäkäynti oli liiankin tasainen lämpimällä koneella. Päättelin siitä, että Axtec toimi avoimella kaaviolla, joten vika on täystehotunnistimen suunnalla. Mittasin tunnistimen johtavuuden ilman alipainetta ja sitten alipaineen kanssa, mikä mittaus ilmaisi tunnistimen olevan ehjä ja samalla sininen termostaattiventtiilikin osoittautui ehjäksi. Seuraavaksi tutkin tunnistimen pistokkeen ja maadoituksen. Pistotke oli hyvä, joten putsasin maadoituksen. Se oli jonkin verran ruostunut, joten puhdistin mutterin, korissa olevan pinnapultin ja siihen tulevat liittimet, joista yksi on siis täystehotunnistimen maadoitus. Tämän operaation jälkeen suljetun kaavion toiminta käynnistyi ja vika tuli korjatuksi.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Tarkistin tänään sytytystulppien kärkivälit, koska tulppien vaihdosta on kulunut 41 000 km. Yllätyksekseni huomasin, että kaikki kärkivälit olivat tasan 0,9 mm, johon olin ne uutena säätänytkin. Tulppien väritkin olivat oikein mainiot, joten matka jatkuu Ladalla ilman sen kummempia kommervenkkejä.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Kuskin etuikkuna irtosi kiskostaan. Pitää ottaa viikonloppuna ovipahvi auki ja kiinnittää ikkuna paikalleen.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Tänään aloin riisua tätä sellaisesta tavarasta, joka siirtyy aikanaan tuohon ruiskucombiin. Pois lähti ensiapupakkaus, sammutin, kännykkälaturi ynnä muuta. Tämä tulee myyntiin ihan piakkoin.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Nyt on tästä combista irrotettu kaikki mitä tuo ruuttacombi tarvii. Seuraavaksi myyntiin.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Ja niin lähti tänään Combi Vantaalle kello 13.00. Tunnelma on jokseenkin haikea, koska tämän auton ansiosta selvitin Axtec-järjestelmän salat perinpohjaisesti. Samalla tämä oli ensimmäinen kunnollinen käyttöautoni, joka hoiti hommansa loppujen lopuksi erinomaisesti. Myös Axtec-järjestelmä osoittautui erittäin päteväksi. Ajoin tällä yhteensä noin 120 000 km. Erittelen vähän remontteja:
- Vesipumppu, laturi, ei mitään ongelmia
- vaihteisto, yksi pinnapultti korjattiin
- moottorin takastefa uusittiin, ei muuta
- epäselviä sähkövikoja ei ollut kiitos lattasulakerasian, jonka laitoin jo vuonna 2012 kiinni
- jarruista rempattiin kaikki pois lukien t-haara taka-akselin päällä sekä etujarrulevyt
- kytkin uusittiin
- kytkimen irrotusjärjestelmään vaihdoin vain pääsylinterin kumit, muu jäi koskematta miinus palautusjousi
- takavalot vaihdettiin
- sytytysohjaimia taisi mennä kuusi
- vetoakselit vaihdettiin
Siinä tärkeimmät. Moottori jäi edelleen terhakkaan kuntoon, koska öljynä käytin Castrol Magnatec 5w-40 täyssynteettistä sekä Volvon suodatinta. Venttiilitkin kestivät, kun säädin välyksen heittokellolla. Jokuhan on saanut venttiilin palamaan jo alle sadan tonnin.
Tästä autosta jää lämpimät muistot. Nyt kohotan maljan Axtec-combin muistolle.
THE END
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Vastaa Viestiin