VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1884
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1500 Combi DL -84

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Ei olisi halunnut Combi esiintyä Lada h.s:lle. Eka ei halunnut startti pyöriä vaikka kuinka monesti starttailtiin. Eikä veivikäynnistyksestäkään meinannut tulla mitään kun konepeltikin oli jäässä niin ei saanut lipsutettua bensaa sillein kun oli tottunut. Veivin kahvakin siinä vuoronperään veivatessa lensi jonnekin maantieojaan. Mutta lähti se sitten lopulta veivillä käyntiin.
Vaihdoin sitten illemmalla startin tämän auton alkuperäiseen. Edellinen omistaja oli vaihtanut jostain syystä tarvikestartin, mutta onneksi säästänyt alkuperäisen.

Peräkontin lukkomekanismikin tuli vaihdettua uuteen. Nyt on sitten kolmiavainjärjestelmä tässäkin. :( Mutta nyt napsahtaa luukku ensikertaa kunnolla kiinni asti.
Ensinhän minä putsailin ja öljysin sitä vanhaa mutta en siitä yhtään toimivampaa saanut. Sitten kun huomasin siinä huonoa hitsisaumaa niin aloin vertaamaan sitä uuteen. Siitä oli korvakkeet joskus murtuneet ja hitsattu kaksi erillistä osaa nippuun niin eihän se enää toiminut. Rälläkkä käteen ja osa irti ja sitten kiinni uuden mekanismin kanssa.
Onkohan peräkontin lukkopesää mahdollista vaihtaa entiseen? Pääsisi tuosta kolmiavaimisuudesta pois. Tulihan tuossa mukana ovienkin lukkopesät että pitää vaihtaa ne jos ei tuota saa vaihdettua.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1884
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nappiscombi 1500 Deluxe -84

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Paria viikkoa ennen talvitapaamista otin tämän liikenteeseen kun pitihän sitä mennä tyyliin sopivalla autolla KS-mobilistien järjestämiä Talwiajoja katsomaan. Kelit kun on olleet keväisiä niin on tullut myöskin ajeltua enkä uudestaan seisontaan viitsinyt laittaa.
Mobiliaa edeltävänä päivänä lauantaina lähdin Lada-shopin varastolle avuksi. Lähtiessä vielä irrotin ja öljysin tuon vaihtamani peräkontin lukon kun se tykkäsi jäätyä pienimmilläkin pakkasilla. Se lukkorunkohan on jotain helposti murtuvaa valua ja niinhän siinä kävi että takaisinlaitossa se jäi hieman jänkäykseen ja murtui samanlailla kuin oli aiemmalla omistajalla tehnyt. Onneksi olin aiemmin selaillut Mansemotorsin tuotteita ja muistin siellä olleen vastaavanlaisen, sinne soitto ja homma siltä osin kunnossa, joten pääsi lähtemään Poriin päin.
Sunnuntai aamuna sitten lähdettin kahdella kerhotuotteita täynnä olevilla autoilla Mobiliaa kohti. Minulta sippasi laturi vähän yli puolen välin. No parkit päällä pääsi hyvin perille, ja sitten kaverilta ehjä jännitteensäädin kokeeksi kiinni mutta sillä ei ollut vaikutusta.
Kuva
Ostin sitten yhdeltä myyjältä kaksi laturia ja suunnittelin sen vaihtavani pihassa mutta onneksi tarkempaan syyniin pääsin Mansemotorin talliin jossa sitten vaihtui pelkästään hiilet uusiin.

Tänään innostuin vaihtamaan sen särkyneen lukon. Se mansemotorsilta ostettu lukkosarja olikin tarvikemallia. Avaimissa ei lue BA3 vaan Lada. Se lukkopesän runko on kuitenkin kiiltävää valua, voisiko jopa olla kestävämpää, se jää nähtäväksi. Ajattelin, että laitan vanhan lukkopesän tähän uuteen runkoon, että olisi samat avaimet oviin ja takaluukkuun. Pitkä irrallaan oloaika oli kuitenkin saanut lukon jotenkin hajalle. Avain kyllä kääntyy mielellään mutta haitta ei liiku eli ei saa lukkoon. Piti sitten vielä kerran vaihtaa lukkopesää. Kolmiavaimisuus pysyi mutta onpa orkkisavaimet.
Kuva
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1884
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Oli tämä talvi niin nollantuntumassa vähänväliä etten viitsinyt loskassa tätä ajeluttaa ollenkaan. Vielä kun laitoin tämän jo syyskuussa seisontaan niin saipahan levätä.
Muuten talvehti hyvin mutta jarrunestesäiliö oli vajentunut, perän nostin ilmaan kun käsijarrun toimivuutta testasin niin tuli katsottua samalla ettei ainakaan jarrukilvet olleet kosteana. Kytkinkään ei irrottanut, kurkkasin niin nestettä oli, no pakki päällä starttaamalla sitten alkoi toimia, jäi kylläkin ihmeen kevyeksi tuo poljin. Tämän kytkimeen en ole tyytyväinen muutenkaan ollut kun tuli levynvaihdossa nuukailtua enkä vaihtanut asetelmaa ollenkaan. Jos ei tuosta parane niin pitää sitten ottaa uudelleen kytkin auki.
Kytkin kun oli jumissa niin jarrut ei olleet, joskus aiempina talvina vaan on tullut huomattua, että on jäänyt käsijarru päälle mutta nyt ei sekään ollut.

Kuva
Tämä yksivuotiseksi aiottu väliaikainen pressukatos, jossa combi on aina talvehtinut on tullut reilun viiden vuoden ikään ja on tarkoitus vihdoinkin tänäkesänä purkaa, useamman vuoden on jo ollut kallellaan ja puutolpat varmaan melko lahot. Hyvin tehtyjen kattorakenteiden takia tämä on kestänytkin. tarkoitus on tehdä aavistuksen vankkatekoisempi kahden auton katos paremmalle paikalle, jossa ei vesi niin seisoisi.

Katsastukseenkin pitää ennen ajoon ottamista viedä kun ei talvella tullut käytettyä. Nyt kiikastaa vain pissapojasta mikäli jarrunestevuotoa ei löydy, se lakkasi toimimasta viimekesänä, ei silloin tullut paneuduttua sen enempää kuin, että surisi mutta vettä ei pumpannut. Nyt kun testasin niin ei tapahtunut mitään, otin sitten pumppua irti kun huomasin katkenneen maadoitusjohdon, ei auttanut senkään vaihtaminen, eikä suoraan akkuun kytkeminenkään. tuli sitten purettua pumppu, mutta juuri mitään en tehnyt mutta avonaisena kun kokeilin akkuun niin lähti pyörimään. Kuoren kiinnitys olikin hankalaa kun siinä ei mitään kynsiä kiinnipitämiseen ollut. Kolvilla sitten sulatin kuoret yhteen ja tuntui onnistuvan, paitsi, että eipä enää sitten toiminutkaan. Kai tuo sitten joutaa roskiin ja uuden pumpun etsintään ryhdyttävä.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Aiotko siihen uuteen katokseen tehdä jotain maasta nousevan kosteuden estämiseksi?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1884
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Tuosta en ole varma miten se tehdään mutta karkeata mursketta kai päällimmäiseksi. Kaivinkone siihen on ainakin tulossa mylläämään.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1884
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Ei mennytkään ihan niinkuin meinasin vaikka alku näytti lupaavalta. Hyvä keli niin halut ajaa combilla kasvoi niin paljon, että katsastukseen oli päästävä, se pahuksen pissapoika vaan oli sökö, no otin kanttilampusta pissapojansäiliön ja pumput, säiliön kiinnityshahlo vaan ei ollut samanlainen niin kävin sisältä hakemassa maalarinteippiä ja samalla tilasin katsastusajan, maalarinteipillä säiliö kiinni ja sitten sulkemaan nokkapeltiä. No mikäs siinä kun ei mene kiinni.. Onkin sen verran erimuotoinen moottoritila kanttilampuissa ja nappiksissa, että kanttilampun säilötä ei oikein mitenkään saanut sinne tungettua kun pumput on niin korkeita. Ei enää huvittanut katsastusaikaa perua tai kötöstellä jostain kanisterista pienempää säiliötä ja lähdin kokeilemaan onnea, jos se ei vaikka kokeilisikaan pissapoikaa. Pyyhkijänmoottorikin talven jäljiltä niin hengetön, että jumi keskelle kuivaa lasia, siitä ei tullut kuitenkaan merkintää kun kädellä auttamalla liikkui. Pissapoikaa lukuunottamatta kaikki olikin kunnossa, joten nyt vaan pitää mielellään löytää alkuperäinen pumppu tai sitten tyydyttävä johonkin yleismalliseen ja käytävä uusintatarkastuksessa.
Viimeksi muokannut Flaiman, 18.4.2015 9:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
MrKz
Viestit: 574
Liittynyt: 28.12.2012 19:41
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja MrKz »

Minullaki jätti inssi pissapojan testaamatta, ja hyvä sinällään kun se ei toiminut ja en kyllä muista nähneeni et pyyhkijätkää liikahti.. ja toista vuotta minulla akku kontissa eikä sitäkää malttanu kahtoa, sen verta asiaa tutki kuitenki kysymällä missäs akku on :D
Lada 21044 1700i -96 --> 1500i 16v

Lada 21072 1300s -87 ---> 1500i 8v
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja jta »

Jos tuota alkuperäistä pumppua ei löydy niin raiskaa vanhasta pumpusta se kiinnike irti ja laita joku tarvike mallinen pumppu nippareilla siihen kiinnikkeeseen kiinni. Noin olen ite tehny kun ei alkuperäistä ollu sillon saatavilla.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1884
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Ladaritarilta löytyi kauan seisseestä Ladasta orkkispumppu mutta oli jumissa kun testailtiin, avattiinkin se ja tuntui olevan jumissa. Otin sen kuitenkin kotiin jos sen saisi kuitenkin toimimaan. Hiilet oli pidemmät kuin minun omassani, että vähän parempi lähtökohta yrittää saada kuntoon. Juuri ja juuri mahtui kärkipihdeillä pyörittää, siinä se pikkuhiljaa tuntui vetristyvän ja kokeilin akkuun niin toimi! Letkut kiinni ja vettä säiliöön niin pumppasikin vettä vielä hyvin.
Jälkitarkastukseen varasin ajan ja lähdin sinne, vähän ennen asemaa kokeilin vielä niin eipä enää toiminutkaan, Ensin ajattelin, että on letku irronnut, kun sitä se minulla aiemmin toimiessaan teki mutta nyt oli pumppu pettänyt. Pyöri kyllä mutta ei pumpannut vettä. Onneksi Lada.h.s tuli omalla nappiksellaan katsomaan miten käy niin sen nappiksesta sai katsastuksen ajaksi toimivan säiliön ja pissapojan.
Kävin sitten katsastuksen jälkeen Motonetistä hakemassa yleismallisen pumpun joka on kovasti samanmuotoinenkin, laitoinkin sen jo paikalle samalla kun palautin lainapissapoikasäiliön. Täytyy vielä tehdä tuo nippusidepatentti niin sitten onkin valmis.

Minulla kun on tässä ollut toiminnassa ne lampunpesimet niin kysymys kuuluukin, että rasittaakohan se pumppua enemmän? Vai jakaantuuko paine niin, että tuulilasille tulee vähemmän vettä ja pumppu pääsee yhtä helpolla?

Näillä näkymin seuraavat rempat on kytkin, tuulilasin vaihto ja nyt innostui tuosta sähkömoottorinkorjaamisesta niin voisi jälleen yrittää kunnostaa sitä takalasinpyyhintä.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1884
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

En vielä luovuttanut, Sain orkkispumpun sittenkin vielä toimimaan. Hieman heikkotehoinen on mutta jos vielä korjaa tuon Ladaritarilta saadun joka ennen hajoamistaan tuntui toimivan paremmin ja jossa on pidemmät hiilet niin on ainakin varapumppuja. Tämä nyt toimimaan saatu varmaankin lopetti toimimisen juuri hiilien takia ja sattuu nyt toimimaan, kun sitä on heiluteltu.

Syy miksi sain pumput toimimaan purkamisen jälkeen vain vähäksi aikaa niin näyttäisi johtuvan päittäin liikkuvasta akselista. Tämä taas johtuu siitä, etten saanut pumpun koteloa enää niin tiiviiksi paketiksi puristettua ja väliin jää löysää. Jokatapauksessa riippuen akselin paikasta pumppu joko ei pyöri tai pyörii mutta ei pumppaa vettä.

Se miksi pumppu ensimmäisen purkamiskerran jälkeen ei enää toiminutkaan niin johtui siitä että, akseli liikkui niin, että hiilet putosi siitä mihin ne hankaa (mikä oikea nimi onkaan) pois.
Kuva

Uusintakatsastukseen mennessä kun oli Ladaritarilta saatu pumppu joka purkamisen jälkeen toimi mutta lakkasikin yllättäen pumppaamasta, silloin taas akseli olikin liikkunut toiseen suuntaan, jolloin pumpun päässä vettä pumppaava ropelli ei yltänyt akseliin.
Kuva

Nyt kun oli selvillä mitä pitää tehdä, jotta akseli ei mahtuisi heilumaan päittäin niin lyhensin keskimmäistä osaa pari milliä, rälläkällä. Ehkä vähän turhan iso työkalu mutta ei muutakaan sopivaa ollut.
Kuva

Ja jos joku samaan hommaan ryhtyy niin kun on saanut raotettua pumpun kuoria niin naputtelee varovasti vasaralla abikoista eikä vain kisko kuoria levälleen tai jää abikot jälkeen ja ohuet rautalangat katkeilee.
Purkaessa ja kootessa kannattaa olla tarkkana miten päin osat on, minulla kävi ensin niin, että letkunlähtö osoitti lokariin päin ja jouduin sen osan vielä pyöräyttämään toisinpäin.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1884
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Flaiman kirjoitti:Väliaikainen pressukatos, jossa combi on aina talvehtinut on tullut reilun viiden vuoden ikään ja on tarkoitus vihdoinkin tänäkesänä purkaa.. tarkoitus on tehdä aavistuksen vankkatekoisempi kahden auton katos paremmalle paikalle, jossa ei vesi niin seisoisi.
Pavlovits kirjoitti:Aiotko siihen uuteen katokseen tehdä jotain maasta nousevan kosteuden estämiseksi?
Työt hyvällä mallilla, perustuksia ollaan juuri valettu. 5m x 6m kokoinen katos, eli ei tule umpiseiniä. Rakennuksen sivuilta on vedetty salaojaputket, muuten sitten tuleekin vain soraa pohjaksi varmaankin n. 50cm kerros.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1884
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Roiskeläppiä aloin kiinnittää. Aioin vaihtaa uudet, kun sellaisia on tullut kaksi pakettia haalittua ja oikeanpuoleinen on ollut rumasti rei'itetty ja murtumassa.
Mutta paketin avatessa odottikin yllätys. Enkä nyt oikein ole varma mitkä noista kuudesta läpästä pitäisi valita. :? Hyviä vinkkejä?
Alimmaiset pussissa, näkyy huonosti mutta on sellaista uustuotantomallia missä puuttuu tuo laivan masto.
Kuva
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

No ei ainakaa tuota jossa logo väärinpäin. Mistä oot ostanu?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1884
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Joltain rompetorilta. En enää vain muista oliko sellainen roiskeläppiin erikoistunut myyntikoju vai ihan normi sekatavaramyyjä. Paketti sellainen vanhanaikainen ja näytti melko vanhalta, että odotin kyllä priimaa. Toisin kuin tuo uustuotantomalli mistä Norjan reissussa olikin puhetta, jota tiesin tarkastella paketin läpi.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Melkein jos noista on oikeasti pakko valita niin ehkä ennemmin nuo mastottomat laittasin. Ei ehkä pistä niin pahasti yhtenään silmään kuin nuo reittämällä pilatut. Tuo peilikuvalogo minun mielestä kyllä vihoviimenen vaihtoehto. Nuo mastottomat vissiin kuiten oikean malliset? Ja niin pian kuin mahdollista oikeanlaiset uustuotannot hommata tilalle.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Vastaa Viestiin