VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Flaiman kirjoitti:Ensikäynnistys kävi taas normirutiinein. Ensin perä ilmaan, että saa pykälän pois silmästä, sitten auto käyntiin. Nyt ei jaksanut kunnolla pyörittää niin hain sitten boosterin, jolla lähti käyntiin. Olisi ilman boosteriakin lähtenyt, mikäli olisin jaksanut enemmän aikaa lipsuttaa bensapumppua. Sitten taas auto sammuksiin ja peruutusvaihde päälle. Sitten uudestaan käyntiin kytkin pohjassa, nyt kytkin irtosi jumistaan ihan heti kunhan vähän kone pyörähti, joskus tarvinnut ajaa pidemmänkin matkaa.
.
Minun ja monen muunkin Ladoissa ja joissain muissakin merkeissä on ollut sama ongelma. Kytkin ryytyy kiinni seisonnan aikana. Minä olen tehnyt jo useamman vuoden aikana siten, että käyn kerran viikossa polkemassa kytkintä koko talviseisonnan ajan. Toimii ainakin minun yksilössä. Samalla kannattaa myös polkaista jarrua ja käyttää käsijarru kerran ylhäällä. Myös lämmityslaitteen vivut kannattaa kääntää kertaalleen.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Noinhan se olisi järkevää tehdä. Toinen mikä oli jo syksyllä mielessä, että jättäisi pakin päälle mutta ei sitten tullutkaan viimeistä kertaa katokseen ajaessa enää mieleen.
Nyt kun oli huonosti vielä pakkaskelejä talvella niin ei tehnyt yhtään mieli ottaa tätä ajoonkaan.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
raul
Viestit: 655
Liittynyt: 4.6.2006 21:20
Paikkakunta: Etelä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja raul »

Mielestäni ei kannata jättää vaihdetta päälle. Helpommin sen saa sitten sammuksissa päälle kun tarvii alkaa liikkumaan.
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Laiskuus voittaa aina talven tultua. Pitäisi jaksaa harrastaa talviseisontaan laittoa. Vaihde jää päälle rutiinilla niinkuin aina parkkeeratessa. Pitäis vaan edes sitten kun on lumi maassa ja selkeästi vuoden ajot ajettu käydä nykäsemässä vapaalle eikä vaan odotella kesää ja toivoa että josko tänä vuonna ei menisi kytkin jumiin. Ja sorapintainen katos viettää aina pikkuisen niin ei täyttä varmuutta ole, että siinä pysyy vapaalla. Joku puupalikka tietty renkaan eteen, mutta se vaatii taas sitä motivaatiota. On siellä monesti jotain sipsipussiakin jäänyt sisälle, mikä ei hyvä juttu ole, kun houkuttelee pian joku kerta hiiriä ja muita tuholaisia.

Mutta nyt on taas combi valmiina kesään. Joskin vahata se vielä pitää. Kesärenkaat vaihdoin ja noin neljä milliä pintaa, mutta suuntaus ollut joskus aikoinaan pahasti pielessä, nyt sen näkee kunnolla kun etenkin kuskinpuolen eturengas ulkosyrjästä kaljuuntunut. Renkaita tulee kierrätettyä edestä taakse, joten nyt meni nämä huonommat taakse, niin näkeepä sitten ajellessa, että jos on taas eturenkaat kuluneet toispuoleisesti niin tietää olevan suuntauksessa vikaa.

Pakoputken liitoksen avasin ja laitoin tiivistysmassaa, kun pelkällä kiristämisellä ei vuoto lakannut.

Lattiamattovaihtoprojektikin tuli valmiiksi. Taempana se parempikuntoinen matto, tuo etualalla oleva olis nyt ylimääräinen. Saa tulla hakemaan. Itse tekisi mieli se säästää varalta, mutta ei oikein hyvää säilytyspaikkaa ole ja varmasti joku hiiri sen syö puhki jos sen jonnekin vintille tuollaisena vien. Jännästi on karva lähtenyt tuosta uudesta matosta ja vaalea kalju kohta näkyykin kuvassa. Se vähän parani kun tussilla värjäilin pahimpia valkoisia kohtia. Pitää vaan ostaa uusia tusseja kun ei vanhoista tullut juuri mitään ja vaihtoehdot oli punainen ja hopea, joita molempia käyttäen tuli jotain punaisen ruskeaa.
4mm pintaa_b.jpg
lattiamaton vaihto_b.jpg
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

jta kirjoitti:Eroa on myöskin sulakkeen pituudessa. Venäläinen sulake on hieman pidempi kuin nämä länsimaalaiset. Lyhyempi sulake jää löysemmälle pidikkeessä mikä aiheuttaa noita kontaktihäröjä.
eikös se ole toisinpäin, länsimainen sulake on liian pitkä, venyttää sulakerasian pidikkeet piloille, aito musta cccp sulake on just sopiva, nykyvenäläisissä varmaan on myös noita länsimaisen pituisia?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Totta muuten. Taitaa ne cccp sulakkeet olla lyhyempiä?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
jta
Viestit: 4363
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja jta »

Kappas. Muisti petti jälleen.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Combi on ollut nyt päivittäisessä ajossa jo reilun kuukauden Vestan odottaessa edelleenkin osia.
Alkuvuonna tuli ajeltua tosi vähän ja harvoin enkä silloin kiinnittänyt huomiota huonoon käynnistymiseen.
Nyt kuitenkin, kun päivittäin on ajellut ja on päässyt starttailemaan kylmää, kuumaa ja välilämpöistä moottoria niin alkoi ihmetyttää, että miksi käynnistyminen vaati joka kerta noin puolen minuutin starttaamisen. Ajossa kun tuntui toimivan kuitenkin tosi hyvin.

En nyt enää muista miten oireili vai oireiliko mitenkään huhtikuussa mutta silloin olen vaihanut kärjet, tulpanjohdot ja jakajankannen mittarilukemalla 30911 km.

Pari viikkoa sitten tuli vilkaistua kärkiä uudelleen, silloin mittarissa 36540 km ja huomasin pientä palamisen jälkiä kärjissä, niimpä vaihdoin sitten kondensaattorin ja uudet kärjet tilalle. Käynnistyminen tästä huolimatta oli ihan yhtä vaivalloista.

Nyt viime perjantaina innostuin taas paneutumaan käynnistysongelmaan mittarilukemalla 37195km ja en tiedä miksi aloitin kiihdytyspumpun toiminnan tsekkaamisella. Ilmeisesti siksi kun se on harvoja asioita mitä osaan kaasuttimesta katsoa. Otin ilmanputsarin kannen pois ja käänsin kaasuvivustosta. Ensin tuntui, että ruuttaa bensaa ihan normaalisti mutta sitten huomasin, että joka painalluksella vuotaa myös kalvon välistä maahan. No oli käynnistymisvika sitten tästä johtuva tai ei niin kävin varastoja penkomaan, että saa ainakin yhden vian korjattua. Vähän meinasi olla korjaussarjat vähissä mutta yksi löytyi ja ehjän kalvon vaihdoin tilalle. Hetihän sitä ei nähnyt, että auttoiko käynnistymiseen mutta seuraavana päivänä lähti jo huomattavasti paremmin käyntiin ja nyt päivien kuluessa, kun on oppinut taas annostelemaan ryyppyä oikein niin lähtee tosi hyvin käyntiin.
Ja kyllähän se ehjä kalvo vähän lisäpotkua kiihdytyksiinkin toi.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Tänään vaihdoin takaoikean jarrusylinterin, kun se oli alkanut vuotamaan. Johan se siellä oli vajaan puolitoista vuotta kestänytkin.
Tallista löytyi samanlainen sylinteri tilalle, joten pitää jatkossakin muistaa seurata usein, ettei pääse jarrukengät pahasti kastumaan, kun laatu on mitä on.
Toki lopuksi kurkkasin myös vasemmalle puolelle ja siellä oli ihan kuivaa, mutta sielläpä onkin joku tosi vanha sylinteri mikä on tehty hieman laadukkaammaksi.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Tänään vaihdoin perä- ja vaihteistoöljyt 38838km lukemalla.
Samalla tuli huomattua, että kytkintyösylinteriltä on palautusjiusi katkennut. Sitä en enää lähtenyt etsimään vaan täytyy se vaihtaa sitten, kun seuraavan kerran sellaisen näkee.

Viime viikonloppuna tuli lisättyä lasinpesunestettä ja myöskin paisuntasäiliö oli tyhjä.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Jouluksi tuli Jyväskylään lunta ja kelikin on pakastumaanpäin niin ajattelin herätellä tätäkin ja käydä pienellä lenkillä.
Mutta oikein arvasin, että en tätä käyntiin saa.

En ymmärrä, että mistä voisi johtua. Joka vuosi mennyt huonompaan päin käynnistyminen. Mutta kunhan käyntiin lähtee niin käy heti tosi nätisti.
Näinhän oli syksylläkin jolloin sytkänkin tarkistin/pistin kohdalleen, enkä silloin paljoa ajanut, joten luulisi pysyneen säädöissään.

Ja ei kai kaasutinkaan voi niin pielessä olla, että ei edes lupaisi. Tietty jos saan tulpat heti kastumaan. Kiihdytyspumppu ainakin ruikkii bensaa, kun kaasupoljinta painaa.

Bensapumppuun en ole koskaan kajonnut, että voisiko se olla niin sökönä, että startilla pyörittämällä ei jaksa nostaa bensaa mutta kunhan jotenkin saa auton huijattua käyntiin niin sitten toimisi ongelmitta? Käsivivulla olen pitkän seisonnan jälkeen pumpannut ennenkuin edes olen yrittänyt käyntiin.
Tai sitten vutoto bensalinjastossa, Se bensaputki ei mikään älyttömän terveen näköinen enää taka-akselin luona ole. Samassa kohtaahan oli jarruputkikin aikoinaan poikki.

Syksyllä oli vieläpä sateista kun viimeksi olin ongelmissa mutta nyt kuiva -4C pakkaskeli. Puolallekin annoin nytkin hyppysähköä, että virtalukosta ei johdu.
Mites itse puola? Eikö ne yleensä säry niin, että ei toimi lämpimänä?
Akku? Virta riittää startin pyörittämiseen mutta ei enää kunnon kipinään? Kipinä kuitenkin tulee, kun jollain bilteman testerillä katsoin.

Ei tekisi mieli mennä roplaamaan joka paikkaa kun sitten ei ainakaan vähän ajan päästä tiedä että missä se vika voisi olla.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jos joku käyvä auto talossa, niin siitä lisävirtaa. Silloin jännite on korkeampi ja kipinä ainakin varmempi. Jos kipinä tulee niin huikkabensaa suoraan imuun ja sitten starttia. imuputki tankissa jos on ruostunut pitsiksi, niin ei pumppu saa nostettua bensaa vaikka sitä olisi.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Niinno helpoimmastahan sitä olisi kannattanut aloittaa. Vestassa olen pitänyt pikkuboosteria millä saa annettua lisävirtaa autoon ja ladattua puhelintakin. Sillä sitten annoin lisävirtaa ja lähti niinkuin Ladan kuuluukin lähteä, palmun alta. Combi oli katoksessa etuperin niin eipä sinne toisesta atuosta kaapelit olisi yltäneet.

Mutta onko se vika silti ainoastaan akussa, kun ainakin omasta mielestä startti pyöritti ihan hyvin eikä ollenkaan ollut puutumisen merkkejä.

Ja en päässyt ajamaan. Talvirenkaita alle laittaessa huomasin yhden olevan ihan tyhjä. Vaihdoin kuitenkin muut renkaat ja tyhjään laitoin ilmaa mutta jätin vaihtamatta. Pitääpä seurata vähän aikaa, että tyhjeneekö vai pysyykö ilma.
No säästyypä rahat, kun ei tullut vielä otettua liikennekäyttöön tätä.
Hetken mietin sitäkin nuukailua, että kun kesärenkaat alkaa olla kuluneet sakkorajalle, että jos talvella jättäisi kokonaan ajamatta niin ensikesän jälkeen ostaisi uudet kesärenkaat ja yrittäisi tingata talvipyörän rengastyöt samaan.. mutta alle ruuvailin jo kolme talvipyörää niin ei kai sitä voi olla ajamatta, ettei turhaa työtä tullut tehtyä.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Tänään kävi lada.h.s tutkimassa combia ja heti ilmoitti että ryypyssä vikaa, eli siis tukehtuu kun yrittää käynnistää.
Ryypyn alipainekalvo oli ehjä mutta vaihdoin sen silti uuteen. Mutta taisi vika olla siinä ryypyn teleskooppivivussa. Se tuntui aluksi kovastikin takertelevan. Nyt kun sain mielestäni sen herkisteltyä niin pitää varmaan noin viikon päästä kokeilla kylmäkäynnistyksiä uudestaan.
Silloin kun on taas pakkaskelit ja silloin jo näkee, että vuotaako se talvirengas vai ei.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Pakkaskelit saapui Jyväskylään ja renkaissakin oli ilmat pysynyt joten otin Combin liikennekäyttöön.
Akussa oli virta niin vähissä että startti pyöritti tosi vaivalloisesti enkä kauaa viittinyt yrittääkään vaan otin kontista veivin ja sillä lähti helposti käyntiin. Ihan ei ryyppy tuntunut vieläkään mieleiseltä, mutta kuitenkin paremmalta kuin aiemmin.

Ajelin sitten pitkän lenkin kavereiden kanssa, että akku latautuisi.
Kaupassa käynnin jälkeen ei lähtenytkään enää käyntiin. Irtotulpalla katsottiin, että kipinä kuitenkin tulee. No uudelleen yrittämällä sitten lähti käyntiin. Käytiin kuitenkin vaihtamassa puola uuteen, kun sellainen minulla on kontissa varalla ollut. Ei siitä ainakaan haittaakaan ollut, kun tyhjäkäynti ainakin parani.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Vastaa Viestiin