VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Molemmalle puolelle vaihdoin etupyöränlaakerit. Pientä metallihilettä olikin jo napojen sisällä.

Tuli myöskin hankittua hyväkuntoinen käytetty roiskeläppä. Nyt on sitten sekin hoidettu.


Ensimmäinen testilenkki jäi lyhyeksi kun menin tankkaamaan mistä ei sitten mitään tullutkaan, uusi bensatankin korkki olikin hirttänyt kiinni. Kotona sitten sai auki kun pyöräytti ympärille hiekkapaperia.
Uudella testilenkillä tuli huomattua että radio on mykkä. 1.sulake, joten sama kuin jarruvaloilla eli piti sitten hoitaa kuntoon samantien käymällä motonetissa. Kun varasulakkeet jääneet pois matkasta. Ei ollut sulake palanut mutta pompannut pois paikalta. Siinä on ollut sellainen puolta lyhyempi aiemmin niin ei ole oikein tahtonut normimittaiset pysyä. Nyt vääntelin pidikettä pihdeillä niin tuntuu kiinnittyvän napakasti.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Tämän vuoden ajot jääneet tosi vähälle, tosin on sitten pientä ulkoasumuutostakin ehtinyt tulemaan.
Heinäkuussa meni useampi viikko, kun irrotti puskurit, koristelistat, maskin, valot ja ynnämuut roippeet. Tästä Lada sitten suuntasikin tutun maalattavaksi.
Kuva

Elokuun puolivälissä sitten olikin uusi maali pinnassa. Ei tuo ennestäänkään mitenkään liian huononnäköinen ollut, mutta nyt sai omat kilikalipaikkausrajat piiloon ja joka kantilta yhdenväriseksi. Sekä listojen alta ruosteenalut pois. On kyllä edellisellä omistajallakin ollut maalarituttuja, kun oli kuulemma pariinkin kertaan maalattu jo yli. Tämmöinen siitä sitten tuli. :D
Kuva Kuva

Tuulilasin ja takalasin alareunoissa oli alkavaa ruostevauriota niin, otin sitten lasit irti maalauksen ajaksi. Tuulilasi olikin niin naarmuinen, että sen vaihtoon olin varautunut ostamalla uuden, ja nyt sen sitten pistinkin paikalleen. Uusi takalasikin olisi kelvannut, kun on sekin naarmuinen, ettei taakse auringonpaistessa kunnolla näe, mutta nappiscombiin ei enää valitettavasti saa. Tuulilasinpyyhkijävivuston ja moottorin vaihdoin samalla uuteen. Vanha jo vähän kuivalla lasilla kangerteli.

Sisävaloissa oli kosketushäiriötä eikä toinen tainnut koskaan edes palaa. En niihin viitsinnyt koskaan paneutua mutta viimeksi Venäjältä sitten ostin heräteostoksena uudet kirkkaalla lasilla olevat. Toimii, on komeat ja valaisee hyvin.
Kuva

Hieman olin kahdenvaiheilla pilaako tässä vetokoukku ulkonäköä liikaa, mutta kun Combi on enemmänkin työjuhdan maineessa eikä sedan-mallinen edustusauto niin tuli koukku tähän laitettua. Fixuksen koukku vielä niin siro, että ei pistä silmään. Vaikkei koukusta paljoa näkyviin jää, niin tuli sekin maalattua uudestaan. Tuon tarran joutui repimään koukusta pois, joten sellainen pitäisi jossain tarrafirmassa uusiksi teettää.
Kuva Kuva

Toimivan takalasinpyyhkijänkin asentelin paikalleen. Pissapoikaletkun joutui uusiksi vetämään, kun se oli kotelon sisällä jumissa niin ettei päätä näkynyt.
Kuva

Viimeiset koristeet vielä niin valmista on. Takakontin merkkiä ei priimaa löytynyt. Löytyi kuitenkin sellainen missä pleksi ehjä niin sen maalasin uudelleen. Tuli ihan riittävän hyvä, vaikka tarkkaan katsoen huomaakin, että mustaa maalia on mennyt valkoisen puolelle ja päin vastoin. Olisi saanut siistimmän kun olisi tehnyt oikeassa työjärjestyksessä, mutta silloin olisi pitänyt maalata eri väreillä vuoronperään, enkä jaksanut odottaa maalin kuivumista ja Etelän lämmöt painoi päälle. Kakspuoliteipillä laitoin kiinni, kun kiinnitystapit poikki ja maalari muutenkin vetänyt reiät umpeen. Tallin nurkasta sai helmalistatkin nyt pistää paikalleen.
Kuva Kuva

Nyt, kun näyttää hyvältä niin pitäsi saada ajomukavuutta paranneltua. Ohjaus jo parani huomattavasti siitä, kun simpukan keskitin ja simpukan säätöä löysäsin. Voi vieläkin hieman löysätä niin jospa ohjaus palauttaisi vielä paremmin. Takapönttöä pitää hieman modata, että saa käymään kunnolla paikalleen, nyt hankaa peräpeltiin kiinni ja vikisee ikävästi. Samoin perä kaipaa vaihtoa. Peräpää ilmassa kun pyörittää renkaasta niin kuuluu rutinaa.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Reilun kuukauden oli tämä nyt käyttiksenä, kun kelit suosi ja kanttis vaatisi korjaamista niin ei sillä enää uskaltanut ajella. Eilen kuitenkin laitoin Combin jo seisontaan kun sateita lupaa eikä viitsi kahta autoa enää pitää vakuutuksissa. Toivottavasti muutaman viikon päästä pääsee Ladat katon alle suojaan! Pystytolpat tehty kolmesta 50X150mm lankusta, luulisi kestävän.
Kuva

Tältä näyttää tällä hetkellä.
Kuva
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Komea pakkaspäivä niin käytin Combin katsastuksessa. Talvirenkaat vaihdoin alle, muutama testijarrutus pihassa ennen ajanvaraamista netissä. Ja pohjapellin pistin kiinni taas vaihteeksi. Varmaan heti tulee jotain laturivikoja kun sen meni kiinnittämään. Hätävilkkukatkaisijan polttimoakin tuli heilutettua, kun häiritsi sen toimimattomuus, alkoihan se sitten vihdoin palaakin. Rekisterikilven valossa myös kosketushäiriötä, useimmiten palaa mutta nytkin katsastuspaikan pihassa vielä kiersin auton ympäri niin himmeästi paloi mutta itse katsastuksessa oli kirkas valo.
Kuva

Rento katsastusmies, ei varmaan näin nopeaa katsastusta sattunut koskaan kohdalle.
Pohjaa ei koputellut mistään ja nivelet kun on uusittu niin nopeasti vain ravisutti ja katsoi ettei väljää näy.
Takapyörän laakerissa löytyi lopulta klappia, mutta ei otteeseen laittanut. Jarruputkien kuntoa myös käski pitää silmällä.

Nyt on hyvä jatkaa Ladan talviuniaan.
Kuva
Viimeksi muokannut Flaiman, 29.12.2015 21:09. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Onhan se pohjapelti hyvä olla, pysyy museoropposissa konehuone puhtaampana kun ei lennä niin paljoa hiekkaa sinne, toki sen joutuu repimään pois sitten jos joutuu laturia näpertämään. Missä oli jarruputkissa sanomista?
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Takajarruputket ruosteessa. Harvoimpa nuo kai pettää. Ei inssikään niitä uusimaan vielä neuvonut mutta sanoi, että kannattaa seurata tilannetta.

Käsijarrussa heittoa 25%, vaijeri vähän sulanut pakoputken kohdalta kun joskus putki ollut niin huonosti, että on siihen painanut. Täytyy seuraavan kerran venäjällä käydessä varulta tuoda uusi vaijeri. Takajarrut muuten piti tasan ja edessäkin vain 11% ero.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Kyllä multa vaan Viron Ladasta katkesi ihan normaalisti jarruttamalla ja nimenomaan taka-akselista :lol: Jos ne huonolta näyttää niin kyllähän ne saattavat kestää vielä vaikka kuinka ja kauan jos kilometrejä ei tule paljon, mutta jos vähänkään joutuu remonttia tekemään niin silloin ne viimeistään murenee hyppysiin jos menee jotakin työsylinteriä irroittelemaan, mutta eipä niitä ole paha tehdä uusiks, jarrupaineen säätimelle se on vähän ilkeä homma
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Flaiman kirjoitti:Takajarruputket ruosteessa. Harvoimpa nuo kai pettää. Ei inssikään niitä uusimaan vielä neuvonut mutta sanoi, että kannattaa seurata tilannetta.
Ja sitten kun yksi hajoaa ja se pitää vaihtaa niin todennäköisesti joutuu aivan kaikki siellä takana vaihtaa :lol:
Avatar
THI-900
Viestit: 1714
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Mulla on "huokaissut" kaksi etusatulan putkea normi jarrutuksessa, yksi t-palan jälkeinen takaputki (en muista kumpi puoli) ja sitten se pitkä putki edestä taakse. Kyllä niitä voi saada hajalle ihan normi käytössäkin...
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Matkatuliaisina ostin tähän uuden vetarin ja pari takalaakeria. Onhan tuommoinen valmis paketti nopeampi vaihtaa etenkään kun ei prässiä omista.
Oikealle puolelle vaihdoin uuden vetarin mutta toista puolta varten kävin pajalla vaihdattamassa uudet laakerit vanhoihin vetareihin.
Nyt on sitten yksi oikeanpuoleinen vetari jemmassa. Näin jälkikäteen olisi pitänyt jättää uusi vetari varalle ja pistää alkuperäinen takaisin, mutta en sitä vaihtaessa vielä ollut varma käynkö pajalla ollenkaan, kun tuo vasemmanpuoleinen ei vielä niin väljä ollut eikä niin pahasti ääntänyt.
Taas pitkän seisonnan jälkeen jarrunestevalo paloi, säiliöön lisäsin nestettä, aiemmin ei vuotoja ole näkynyt ja olen epäillytkin säiliön vanhoja kangasletkuja syyllisiksi mutta nyt ainakin toinen takajarrusylinteri oli hieman kostea. Se tuli nyt vaihdettua laadukkaaseen Fenoxiin. Saas nähä kauan kestää.
Jo viime ja sitä edeltävillä matkoilla on opittu, että tekniikan osat olisi hyvä vaihtaa pareittain mutta enpä minäkään vaihtanut kuin vuotavan sylinterin, ja niin tein Lahoonkin viimeksi. Nyt kyllä pengoin varastoja ja ilmeisesti toista jarrusylinteriä ei olisi löytynytkään. Tässähän jarruputkissa jo ruostetta piti olla, mutta ainakin tämä lyhyt pätkä oli ihan ruosteeton. Varmaan sitten joskus kun toiselle puolelle sylinteriä vaihtaa niin voisi innostua vaihtamaan pitkän putken.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Idän ihmeet lähestyy, ei tullut kuin pestyä ja imuroitua tämä, vähän mielessä oli toisen takaroiskepäläpän kiinnittäminen mutta ei tullut innostuttua. Tupakki-ikkunan lukon meinasin liimata lasiin mutta ei tullut Motonetin Loctite -lasiliima tuubista pihalle. Täytyy maanantaina käydä valittamassa, saa nähdä, kuittia ei ole ja käteisellä maksoin.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Toissapäivänä otin tämän taas ajoon, ja tänään, kun lähdin ajamaan niin jarrunestevalo paloi. Siitähän ei kauaa ollut, kun taakse sylinterin vaihdoin ja jarrunestemäärän tarkistin, joten nopeasti oli neste hävinnyt. Pidin sitten jalkaa kauemmin jarrulla ja pohjaanhan poljin painui. Varovasti kotiin ja katoksessa painelin pari kertaa niin lätäkkö tuli keskelle panhard-tankoa. Oli paineensäätimen ja jarruletkun välinen putki alkanut vuotaa. Leimamieshän jarruputkien kunnosta huomauttikin ja kauhean ruosteiset ne nyt katsoen näyttää olevankin. Vaihtoon menee pitkä putki ja tuo rikkoontunut, pitää nyt taka-akselin päällä olevia katsoa, onko niissä sanomista.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Pitkä ja lyhyempi jarruputki saatu vaihdettua. Taka-akselin päällä kulkevia ei tarvinnut uusia eikä jarruletkua. Paineensäätimen uusin vaikka vanhakin ihan toimiva oli.
Yllättäen pitkä putki aukesikin ihan mielellään paineensäätimestä mutta vaihtokunnossa sekin oli, kun irti pujotellessa se katkesi. Hetken epäilin bensaputken kuntoakin kun näytti kovin ruosteiselta mutta olikin vain massasta ja hiekasta likainen.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Eilen olisin Jyväskylän miittiin tällä tullut, mutta hanskahyllykköä penkoessa huomasin lämppärin hanan vuotaneen. Aloin samantien sitä vaihtamaan, mutta ei sitten ihan ehtinyt saada valmiiksi. Joskus kesällä oli hyllyllä jo ihan pieni läntti vettä, mutta oli niin vähän ja hanaa kopeloimalla ei tuntunut märältä niin en sitten ollut varma vuotiko vai oliko jotain muuta lääryä. Hana olikin joskus muinoin vaihdettukin muttei minun aikana. En ennen nappiksen hanskalokerikkoa ollutkaan irroittanut, hieman erilainen verrattuna kanttilamppuun.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Viime talvena ruostui irti toinen takaroiskeläpistä. Kesän ajoin ilman läppää mutta nyt tuli aikaa hitsata se takaisin kiinni. Kerrankin pieni ja helppo hitsaus ilman hankalia kotelorakenteita. Tai olisi tuostakin sellaisen saanut, jos olisi alkuperäistä havitellut. Takapöntön kiinnikekkin oli repeämässä, joten piti sekin tehdä uusiksi.
Tuon johdosta ja varmaan muutenkin putki jäänyt aiemmin huonoon asentoon ja oli sulattanut käsijarruvaijerin rikki. Se tuli kanssa vaihdettua ja pakoputken asentoa pitkän aikaa säädettyä, että nyt pysyisi kaukana vaijerista.
Katsastusaikakin on mutta täytyy odottaa pakkasia, että on enemmän fiilistä ulkoiluttaa Ladaa. Katselin katsastushintoja niin Suolahdessa on aika halpaa, joten sinne varmaan vien ja on vähän kauempanakin niin hyvä syy ajella.
Edessä on pitkään naksunut välillä joku ja nyt repsikan etupyörää heiluttamalla tuntuu väljää ja kolisee, mutta en väljää löytänyt niveliä tunnustelemalla, en sitten tiedä olisiko apusimpukka tai joku minne en yksin nähnyt. Laakeri ei kai ole jos tekee samaa vaikka jarrua painaisi?
Kuva Kuva Kuva

Ladoille katoskin tuli valmiiksi joku aika sitten. Sen verran on harva, että lumisateessa hieman joutuu putsaamaan lumia auton päältä.
Kuva
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Vastaa Viestiin