VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Eilen sain perän nostettua ilmaan ja vaihteen tietty pois päältä, mutta talven aikana oli akku hyytynyt, niin ei saanut käyntiin.
Akkulaturin luulin olevan rikki, kun ei yhtään ladannut akkua. Tänään sitten ostin uuden laturin, mutta olikin kaapelikelasta lämpörele lauennut.
Vanhan laturin viisari kun ei juuri heilahda vaikka olisi päälläkin, niin ei oikein mistään tiennyt onko särkynyt lopullisesti.
Kytkinkin alkoi heti toimimaan, kun sai auton käyntiin.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Tuli takaoikean tunkinkorvan kohdalta puhkiruostunut helmakotelo fiksattua kuntoon.
Ehtihän tuo reikä siinä jo vuosia ollakin, mutta nyt alkoi olla jo niin iso, että saattaisi hylkykin tulla.
Piti särkeä tuo tunkinkorva tieltä pois ja laittaa tilalle uustuotantokorva, joka on kyllä niin ohutta peltiä, ettei kestä 30 vuotta.
Kuva Kuva Ja huomenna kuva valmiista paikasta, kun unohtui ottaaa.

Tuli myös vaihdettua uusi kardaani, kun sellainen Venäjältä tarttui matkaan. Siihen vetäsin kilikalimaalin päälle, kun oli niin heikosti maalattu.
Kuva

Kuskinpuolella parista kohtaa helmasta maali ja pakkeli hieman lohkeili niin tuli sitten hiottua pellille ja paklattua uudestaan.
Tuli silloin joskus tehtyä pyöränkaaren reuna vähän huonosti niin joutuu pakkelia laittamaan vähän liian paksun kerroksen,
eikä pidemmän päälle tahdo pysyä. Ja onpa siinä hieman ohuen näköistä peltiäkin, että varmaan puskee ruoste läpi.
Samoja ohueksi syöpyneitä kohtia on pitkin helmaa, kun alun on saanut helmalistan reikien ympäriltä.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Katsastuksessa käytin helmikuussa ja huomautuksitta meni läpi.
Ainoa vaan, että pakkasta oli noin 20c, eikä aamulla pihasta lähtenyt kuin veivillä käyntiin. Akkuhan tässä jo on vanha ja huono, mutta ajattelin yrittää sinnitellä yhden kesän vielä.
No koska pakkasta oli reippaasti, ei tyhjä akku latautunut mutkien kautta katsastukseen ajellessakaan, vaan piti sielläkin veivata käyntiin.
Muuten oli kyllä turhankin lepsu katsastusmies, kun ei juuri mitään tarkastanut. Etenkään etupäästä niveliä, joissa mielestäni kyllä väljää on ja ajettavuus jotain aivan järkyttävää.
Pitää käydä jossain korjaamossa säädättämässä kulmat, ja toivottava, että sattuu osaava korjaamomies mikä löytää väljät nivelet ja vaihtaa ne ennen suuntaamista. Itse yritin aiemmin katsoa mutten viallista niveltä löytänyt.

Katsastukseen mennessä otin Combin liikennekäyttöön, ihan jos olisi vaikka Mobiliaan tullut, mutta sinne tulinkin sitten kanttiksella juurikin huonon ajettavuuden takia.
Kovien pakkasten aikaan ei tullut ajettua, mutta tänään ja eilen tuli.
Tulipa myös huomattua, että lämppärin hana tehnyt pienen lätäkön hanskahyllylle. Eikä kovin vanhakaan hana edes ollut.
No nyt on taas Combi seisonnassa niin laittaa kuntoon sitten kun jaksaa.
Kuva Kuva
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Viime perjantaille oli varattu aika pyöriensuuntaukseen sekä nivelien vaihtoon, mikäli löytävät väljiä niveliä. Itse vahvasti epäilin yläpalloa, mutta korjaamolla ne sitten äkkäsivät sisemmän raidepään olevan väljä. Kaikkia muuta apusimpuksta lähtien minä otinkin matkaan mutta sisäraidepäätä ei ollut ja tottakai juuri se nivel sitten oli väljä.
Nyt on sitten perjantaille varattu uusi aika, niin pitäisi lauantaina päästä Classic Motorshowhun ajelemaan hyvällä ohjauksella.

Mobilian talvitapaamisessa ostin uudet ajovaloumpiot, jotka viimeviikolla laitoin jo jopa paikalleenkin. Vanhoissa ei sinänsä mitään vikaa ollut, mutta lasin kuviointi on orkkiksissa hienompi.

Tänään ajellessa lakkasi parkit toimimasta, samoin kuin merkkivalokin. Valokatkaisijalle meneviä johtoja on aiemminkin tullut korjattua ainakin pariin otteeseen, mutta tein ilmeisesti viimeksi jonkinlaisen viisaamman ratkaisun, kun mitään teippipatenttia en nähnytkään, vaikka sellaisen muistan siinä joskus olleenkin.

Valokatkaisijalle menevässä mustassa johdossa oli ryöstöliitin josta lähti vaalea johto viereiseen napaan. Siinähän se tälläkertaa sitten oli huono liitos. Jäi kylläkin epäselväksi mihin sitä johtoa tarvitsee, mutta eipä ilman sitä valot toimineet, että jotain virkaa silläkin oli. Tuli sitten vaihdettua se vaalea johto uuteen vaikka voihan se vika olla siinä paksummassa mustassa johdossakin, mutta ei ainakaan katkennut, kun hieman koitti kiskoa, että kai siinä on vielä useampi ehjä karva.

Samalla, kun mittaristo oli pois niin tuli vaihdettua ehjä viiksipaketti, Muistelisin tähän aiemminkin viiksipaketin vaihtaneen, tai sitten varaosakirjanpitoon on väärin merkattuna, mutta jokatapauksessa ei vilkunpalautus ole toiminut. En tiedä sitten oliko vain painunut liian syvälle rattiakselilla, kun ei se nyt rikkinäiseltäkään näyttänyt.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Ohjaussimpukkaa tuli hieman löysättyä, kun oli aiemmin tullut säädettyä hieman liian kireälle. Samalla tarkastin simpukasta öljyt, ja totesin että ei ole yhtään hävinnyt.

Kardaanin täristykseen tuli facebookin puolella hyvä vinkki, kun kumilimpun eripuolilla on 5mm ero pulttien pituuksissa. Piti nyt tarkastaa, että onko mennyt epätasapainoon sen takia, mutta oikein näytti pultit olevan. Tuli sitten kannatinlaakerin kohdalta viilattua reikiä hieman, jotta sai kardaanin paremmin linjaan. Tuntui jopa auttavan, kun vaihdekepissä tuntuu tärinää vasta yli satasen vauhdissa, pitää joskus vielä säätää lisää, niin josko tulisi täysin hiljaiseksi.

Takapöntön toisen kannakkeen koukku oli mystisesti kadonnut, yleensähän näistä kannatinkumit murtuu, mutten ole aiemmin törmännyt, että se metalliosa katoaisi.
Ensin yritin tehdä vanhaan kumiin rautalankapatenttia, mutta ei sitten oikein onnistunut, niin päätin vaihtaa uuden kannakkeen, Laitoin kyllä vanhan vielä jemmaan, jos tämä nykyinen on huonoa kumia ja murtuu heti.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Viikko sitten säädin bensapinnan, kun kävi huonosti etenkin kylmänä ja lämpimänäkin bensan käry tuli peräkontin kautta hyttiin ikävästi.
Säädön jälkeen ei enää nostattanut ryyppy päällä tyhjäkäyntikierroksia, mutten jäänyt enempää asiaa ihmettelemään.

Eilen Etelän lämpöihin lähtiessä ei vanha akku jaksanut pyörittää starttia, että olisi käynnistynyt. Veivilläkin yritin, mutta tuosta ryypyn tyhjäkäyntiviasta johtuen en silläkään saanut käyntiin. Isä sitten tönäsi pihassa vauhtia niin käynnistyi helposti.

Tänään sitten tutkin kaasaria niin ryypyn alipainekellolle menevä tanko puuttui ja olisikohan se kaasuläpälle menevä teleskooppitankokin ollut hieman huonosti paikallaan.
Tangon päissä on ne nystyrät, että vain tietyssä asennossa saa paikalleen, niin ne nystyrät on kaivertaneet alipainekellon kielen hahloon loven ja samoin ryyppyakselin päähänkin. Varaosakaasarista ensin otin vain uuden tangon, niin niihin loviinhan se takerteli.
Vaihdoin sitten ehjän alipainekellon ja lisäsin prikan tuonne kaasuläpän päähän. Nyt ei takerrellut enää, kun ryyppyläpästä liikuttelin.
Olisikohan liian rikkaalla käynyt sen takia, että ryyppy on jäänyt välillä päälle.

Biltemasta tuli samanlainen kuin nykyinenkin akku ostettua mutta sitä en vielä laittanut paikalleen.

Kuva Kuva Kuva
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja jta »

Säädithän samalla ryypynläpän ja ykköskurkun käynnistys välyksen sopivaksi? Usein nuo säädöt heittää melkoisesti häränpyllyä kun vaihtaa tangon. Vaikuttaa melkosesti käynnistyvyyteen nuo.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

En säätänyt mitään mutta tuntuu toimivan samoin kuin ennenkin. Joskin en nyt ole käynnistellyt toistamiseen, niin vielä en varmaksi osaa sanoa.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Combikin sai eilen vuoden ajoaikaa, joskin uusintakäynnin jouduin tekemään jarrujen takia.
Maanantaina tuli sattumalta töissä katsottua, että millois tämä pitikään katsastaa. Yleensä vienyt helmikuussa leimalle, mutta katsastussysteemin muututtua vitkuttelin myöhemmäksi. Yllätykseksi maanantaina 1.4 olikin viimeinen päivä. Niinno olisihan sen tuosta rekkaria miettiessä tajunnut, ettei myöhemminkään ole.

Töiden jälkeen nopeasti Combin luo ja kokeilemaan lähteekö ylipäänsä käyntiin vai pitääkö alkaa perumaan katsastusaikaa. Viime vuosien tapaan taaskaan ei kytkin irrottanut. Perän tunkkasin ilmaan, jolloin sai vaihteen vapaalle. Ja sitten alkoikin kytkinkin jo toimia, katoksen pohja vähän viettää, niin näkee helposti pelaako kytkin vaiko ei.
Akku oli tyhjä niin käyntiinhän se ei vielä lähtenyt, merkkivalot sentään mittaristoon syttyi. Veivilläkään ei lähtenyt, joten hain uuden jo syksyllä ostetun akun paikalle ja heti lähti käyntiin.
Sitten vielä nopeasti muutaman metrin matkalta lumitöitä katoksen edestä ja pääsikin lähtemään katsastusta kohti. Tuulilasin kävin mennessä pesemässä huoltoasemalla talven aikana tulleista roskista ja pölystä. Nopea tsekkaus, että kaikki sähkölaitteet toimii ja nopeasti konttoria kohti, viisi minuuttia myöhästyin.

Katsastuksessa ei muita hylkyyn tai huomautukseen johtaneita vikoja takajarrujen lisäksi ollut. Käyttö- ja käsijarrulla eroa reilut 50% ja ero vain kasvoi, kun kierroksen jälkeen vielä käytiin rullilla uudestaan.

Kuukaudeksi tietty ajoaikaa, mutta johan siinä työkaverit naljailee, mikäli leimaa ei saa, niin ajattelin hoitaa jälkitarkastukseen mahdollisimman pian.
Haittatekijänä, se että isä puuhastelee puuhommia tallissa, niin täytyi sieltä vain hakea tarvittavat osat ja mennä töihin lämpimään remonttia tekemään.
Kello oli jo aika paljon, niin nopeasti vain oleellisimmat tarvikkeet mukaan, mm. vetarin stefaa en alkanut etsimään, ennemmin uskoin jarrusylinterin vuotavan.
Töissä sitten rumpu auki ja stefa sekä sylinterihän siellä vuosivat.
Tein kuitenkin sen mitä pystyi, eli sylinterin vaihdoin ja putsasin paikat jarrukliinerillä. Ilmauksenkin jätin seuraavalle päivälle ja ajelin varoasti kotiin. Tiistaina sitten paremmalla ajalla stefan vaihto ja samalla vaihdoin peräöljytkin, kun ei ollut tietoa paljonko oli öljyä hävinnyt. Kuskin puolellekin tuli vilkaistua mutta siellä ei vuotoja näykynyt.

Käsijarrun testasin rengasta pyörittämällä, ihan ei yhtä hyvin pitänyt, mutta ajattelin täpärästi uusintanäyttöön pidon riittävän ja samalla tietty käyttöjarrunkin luulisi pitävän. Keskiviikoksi sitten jälkitarkastukseen. Käyttöjarrun sai varmaan lähemmäs puolituntia kestäneen jarruttelun jälkeen 30% rajoihin menemään ja leima tuli papereihin.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Kesä meni ajellessa. Syyskuussa vaihdoin jakajan kannen sekä pyörijän uuteen, ja tietty kärkivälinkin säädin oikeaksi. Kärkiä en kuitenkaan nähnyt tarpeelliseksi vaihtaa.
Jostain syystä hieman huonosti lähtenyt koko kesänä käyntiin. Vaikka sytytys on säädetty niin silti vähän vaivalloisesti käynnistynyt, myöskin kuumana.
Käyntiin kun saa, niin toimii sitten ihan hyvin. Hieman epäillyt jo virtalukkoakin, vaikkei minusta siitä johdu.

No nyt lokakuun alussa tuli käytyä Raatteentiellä. Kuopion kohdalta tein pienen koukkauksen Nilsiän keskustan läpi ja jatkoin sieltä Kajaaniin. Saa sitten paluumatkalla ajaa suoraan, kun itse tykkään ajella uusia reittejä mahdollisimman paljon. Tie olikin mukavaa asfalttitietä pientä hiekkatieosuutta lukuunottamatta. Ja siellähän sitten vastaantulleesta autosta lensikin sitten kivi tuulilasiin. Sehän ei ajoa haitannut, mutta pitänee vaihtaa lasi jossain vaiheessa.

Kajaanissa kävin ostamassa Torista bongattuja varaosia joltain entiseltä ladistilta. Sattui sitten sopivasti siinä kaupanteon yhteydessä Combin nätisti käynyt tyhjäkäynti hiipumaan niin, että sammui eikä lähtenytkään enää käyntiin. Reissun ainoa sadekuuro osui juuri siihen. No nopeasti säädin kärkiväliä suuremmaksi mutta ei lupaillut yhtään käyntiin.
Ex-ladisti oli siirtynyt ooppeleihin, ja talli oli lähellä, niin hinattiin Combi sitten sinne.
Siellä sitten oli stroboskoopit ja jännitemittarit niin mittailtiin sitten, että kaiken pitäisi olla kunnossa.
Vaihdettiin kuitenkin kondensaattori, kun niitä sattui minulla varalla olemaan , ja varaosien mukanakin pari jakajan raatoa tuli. Yhtään ei vieläkään lupaillut käyntiin.
Siinä sitten meni vielä jakajan asentokin sekaisin, ettei ollut varmuutta oliko puoli kierrosta väärin päin.

Päädyttiin sitten vielä katsomaan tuleeko edes kunnon kipinää. Kontista löytyi sarja uusia tulppia ja kun kipinä näytti aika heikolta vaihdettiin tulpat viimeisenä oljenkortena uusiin. Puolaakin epäiltiin, mutta toista puolaa ei ollut, niin sitä ei vaihtamaan päästy. Uusilla tulpilla sitten hieman lupasi käyntiin ja lopulta sitten käynnistyikin.
Säädettiin sitten sytkä kohdalleen ja kiitoksien jälkeen pääsin sitten Hotellille. Vähän vielä ensin nyki mutta seuraavana aamuna toimi nykimättä.
Kävin varaosaliikkeestä puolankin varalle ostamassa muttei sitä tarvinnut ainakaan vielä vaihtaa.

Loppumatka sujuikin ongelmitta niin auton kuin nähtävyyksienkin puolesta.
combi1.jpg
combi2.jpg
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Tämäkin tuli alkuviikosta heräteltyä ajoon vaikken olisi tahtonutkaan vielä kurakeleillä ajoon ottaakaan, mutta katsastus painoi päälle. Siirtyisihän se leimakohta eteenpäin, kun jättäisi menemättä mutta ilman ajoaikaa vähän huono tehdä testilenkkejä mikäli jotain vikaa olisi.

Ensikäynnistys kävi taas normirutiinein. Ensin perä ilmaan, että saa pykälän pois silmästä, sitten auto käyntiin. Nyt ei jaksanut kunnolla pyörittää niin hain sitten boosterin, jolla lähti käyntiin. Olisi ilman boosteriakin lähtenyt, mikäli olisin jaksanut enemmän aikaa lipsuttaa bensapumppua. Sitten taas auto sammuksiin ja peruutusvaihde päälle. Sitten uudestaan käyntiin kytkin pohjassa, nyt kytkin irtosi jumistaan ihan heti kunhan vähän kone pyörähti, joskus tarvinnut ajaa pidemmänkin matkaa.

Testilenkillä jarrut tuntui toimivan ja käyntikin oli aika hyvä, joskin muistelin syksyä sen verran, että sytkä kannattaisi uudelleen vielä tarkistaa. Pakoputki vuosi yllättävän paljon.
Ensin tuli kova huoli vanhahkon keskiputken takia, kunnes muistin että onneksi sellaisen talvella Pietarista olinkin ostanut. Huoli oli turha, sillä vuoto oli takapöntön liitoksesta.

Isommaksi ongelmaksi muodostui se, että ajovalot oli taas pimeänä. Viime vuonna oli tätä samaa ongelmaa, jolloin yleensä oli sulakkeet palaneet tai sitten niiden pyörittely auttoi.
Nyt oli sulakkeet ehjät, eikä ollut apua sulakkeiden pyörittelystä eikä uusiin vaihtamisesta. Kontaktipintojakin entisestään kiillotin mutta ei auttanut.
Releen vaihdoin viime syksynä ja nytkin vielä mittasin, että se toimii. Vanha rele olikin maadoitusliitoksesta rikki, joten kovasti uskoin, että tänä vuonna ei valojen kanssa ongelmia ole.
Vaihdoin sitten viiksipaketin kertaalleen, josko siinä olisi jotain vikaa ollut mutta ei auttanut yhtään. Ainoastaan johdot tuli nyt pujotettua huonommin ja rattiakselin muovit jäi vähän jänkäykseen.

Viimeinen leimapäivä oli perjantai ja kova kiire saada ajovalot toimimaan edes sen aikaa. No yllättäen sitten perjantaina, kun tulin uusi rele taskussa katsomaan mitä vielä keksisi tehdä. Varmistin nyt vielä jarruvalopolttimolla vanhan releen toimivaksi, kun aiemmin katsoin vain volttimittarilla. Pyörittelin vielä pari kertaa sulaketta ja sitten syttyi ajovalot.

Nopeasti varaamaan vielä samalle päivälle katsastusaikaa ja sen sainkin tunnin päähän. Konttorin lähellä vielä viimeinen tsekkaus, että valot toimii ja sitten vielä sytkän säädin strobolla kohdalleen.
Konttorilla ei ollut muita niin minut otettiinkin samantien sisään. Nippanappa ehti katsuri auton sisälle ajamaan, kun sitten se sammui tyhjäkäynniltä. Avaimesta kääntämällä syttyi vaan virrat mittaristoon. Ei mitään eloa starttiasentoon kääntämisestä. Vahva epäilys kävi jo mielessä, että menikö virtalukonpohja ja siitä johtuisi valovikakin. Rattimuovien välistä heiluttelin johtoja että ei irronneilta vaikuttaneet. Sitten katsoin miten akunkenkä on kiinni kun se oli viiksipaketin irrotuksen aikaan irti ja tiukassa tuntui olevan. Sattumalta vielä kokeilin pluskenkää ja sehän oli löysässä.
Ei jaksanut enää kuitenkaan startata käyntiin mutta boosterilla sitten lähti. Päästöt vuotavan putken takia oli pielessä mutta katsuri lupasi nosturilla sitten tukkia liitoksen hanskalla kun kerroin mistä vuotaa. Hanskalla tukkien vuotokohdan täpärästi meni silti arvoihin, käy vähän turhan rikkaalla.
Kaikesta kohelluksesta huolimatta leima tuli ja korjauskehotus vuotavasta putkesta.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Tänään Lada.h.s :n kanssa vaihdettu uusi pluskenkä, säädetty sytkä kuntoon ja todettu alkavaa klappia jakajassa. Siispä kärkiväli säädettiin 0,6 milliin.
Jakajankansia ei uusia sattunut kontista löytymään mutta vaihdettiin parempikuntoinen tilalle.
Moottoriöljytkin vaihdettiin mittarilukemalla 30910km.
Hieman säädettiin tyhjäkäyntiä pienemmälle sekä seosruuvia kiinnipäin.
Ilmansuodattimeen kurkattiin ja se näytti vielä puhtaalta, kun itsellä vähän hatarat muistikuvat milloin sen viimeksi olen vaihtanut.

Seuraava suositeltava huoltokohde olisi jäähdytysnesteiden vaihto kun niitä ei ole muistaakseni vaihdettu tähän minulla oloaikana.

edit:
Valotkaan eivät tietty heti toimineet vaan käytiin sulakkeiden kimppuun. Lada.h.s haukkui minun uudet sulakkeet ja pisti pitkiltä valoilta löytyneen orkkissulakkeen ajovaloille ja niin vain valot alkoivat toimia. En tietty uskonut että siitä voisi johtua, mutta eipä niillä motonetistä ostetuilla sulakkeilla meinannut eloa enää tulla pitkille valoille kun siihenkin oli sitten joku sulake laitettava.
Motonetista ostetuissa sulakkeissa on huomattavasti tylpemmät päät kuin näissä sulakkeissa mitkä toimivat.
Tämmöinen toimii, kuva netistä.
Kuva
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja jta »

Eroa on myöskin sulakkeen pituudessa. Venäläinen sulake on hieman pidempi kuin nämä länsimaalaiset. Lyhyempi sulake jää löysemmälle pidikkeessä mikä aiheuttaa noita kontaktihäröjä.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja pressa »

Flaiman kirjoitti:...eipä niillä motonetistä ostetuilla...
Itselleni en kyseisestä firmasta paljoa ostele, laatuvaihtelua eri myyntierissä todella paljon. Työmaalle kun varaosamaailmasta tulee tavaraa niin eri valmistajien tavaraa eri päivinä mutta sama varaosanumero, itse en silti pidä boschia ja m-filtteriä samana...
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Tuon sulakkeiden pituuseron olen joskus kuullutkin mutta sitä pidikettä on tullut taivutettua tiukemmalle, ettei oikein siitäkään pitäisi johtua.
Kanttilamppuun tuli joskus kaikki sulakkeet vaihdettua noihin motonetin myymiin, lähinnä, että on samanvärinen rivi mutta tässä combissa, kun sulakkeet on mustan kannen alla piilossa niin en olekkaan onneksi näköjään tähän sulakkeita vaihtanut kuin satunnaisesti jos on palanut.

Ja eipäs olekkaan niin akuutti kiire jäähdytinnesteiden vaihdolla, kun aloin muistelemaan ja haulla löytyikin kolmen vuoden takainen viesti vesipumpun vaihdosta.
Pitää alkaa taas pitämään huoltovihkoa, tai exceliin sen kyllä itse aina laittanut, kun ei näköjään muista mitä on tullut tehtyä.

Sain jokin aika sitten ruskean lattiamaton tähän ja sitä aloin vaihtamaan. Ei mikään uuden veroinen mutta paljon parempi kuin mikä tässä on. Maton sain vaihdettua mutta vielä jäi keskikonsoli ja kuskin jalkatilan sivupaneeli irti. Tässähän on ollut kaiuttimet niissä paneeleissa kiinni ja vaikka tuo on minulla ennenkin irti ollut, niin nyt vasta tajusin, että menee kaiuttimen kiinnitysruuvit melkosen läheltä A-pilarin juuressa kulkevaa johtonippua. Pitää vähän muuttaa tuota kaiuttimen kiinnitystä, että ei tule enempää sähkövikaa. Ainakin vielä näytti johdot ehjiltä.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Vastaa Viestiin