VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
ff8728
Viestit: 1890
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Muuramessa ihan asiallinen katsastusasema. Asiallisia kavereita, warrea käytin syynissä keväällä. On samalla piha-alueella liikkeitä joka lähtöön. Shellin seutuvilla.
warre 353w sedan,
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Haalistuneen keulamerkin maalasin pari viikkoa sitten punaiseksi. Jossain sitä koskevassa viestiketjussa neuvottiin käyttämään Revell Klar №731 pienoismallimaalia. Sitä myös käytin ja punainen tuli. Kehys ja merkki ottanut vähän osumaa joskus, joten aivan priimaa ei saanut aikaiseksi. Samoin laivalogon kromi oli hieman hilseillyt, joten lisäsin vain taakse jotain kromimaalia. Ehkä hieman auttoi ettei niin kuulla läpi.
Itse en uskaltanut millään aineilla putsata merkin taustaa ettei vaan laivalogo vaurioidu. P800 hiomapaperilla lähti aika kivuttomasti vanha maali pois, ja uristakin sain paperin reunalla melko tarkkaan putsattua.

Nyt sitten ajoin Ladan talliin asti ja sain maskin takaisin paikalleen. Irti sen otin pakkasessa mutta takaisin en enää viitsinyt.
Nyt tuli myöskin alapallonivel vaihdettua, pitäisi olla leimaamiskunnossa kunhan kaasaria tai virranjakajaa säätää, että saa käymään nätisti.

Kuva
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Mara »

Hyvältä näyttää kyllä. Oli varmaan tiedossakin, mutta maski ja merkki eivät ole alunperin tästä mallista.
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

On joskus tullut Lada-Jussin kanssa mietittyä, että pitäisi kaiketi olla alkujaan erilainen maski ja merkki. Mutta tällä mennään kun se tähän jostain syystä vaihdettu on.
Jotain kolaritaustaahan tällä autolla on.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Olikin tuossa vakiokonttorilla Jyväskylässä A-katsastuksessakin halpoja nettiaikoja saatavana niin käytin tätä siellä.
Vasta valmistunut katsastaja päästi ilmenneet viat läpi sormien, peruutusvalo alkoi toimia kun lasia hieman kopsautti ja pitkein merkkivalo oli pimeänä. Syksyllä ajaessa se oli mielessä mutta nyt vasta katsastukseen lähtiessä muistin. Lähtiessä valojen katkaisin alkoi reistailemaan, ja parkit jäi syttymättä joka toisella painalluksella, katsastuksessa onneksi toimi, joten siitä ei maininnut.
Pieni reiän alkukin tunkinkorvakkeen alla meni ihan suullisesti mainitsemalla.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Tästä oli mittarivalot himmenneet niin tuli niitä vaihdeltua uusiin, samalla mittariston irrotuksella korjasin valokytkimen johtoja.
Oli aiemmin tullut korjattua mutta nyt oli taas kontakti huono.
Johonkin oli taas hörpännyt jarrunesteet seisonnan aikana. Etujarrujen puoli ihan tyhjä. Vuotoja ei kyllä näy, mutta kuskinpuolen jarruputki hieman heiveröisen näköinen.
Tihkuisikohan siitä taas huomaamattomasti aivan niinkuin takaputkesta viimeksi.
Katoksessa missä tämä on seissyt niin vasemman etunurkan alla on kyllä märkää.
Vanteetkin maalautin niin ei huvittaisi niitä jarrunesteessä uittaa.
Kuva
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
raul
Viestit: 655
Liittynyt: 4.6.2006 21:20
Paikkakunta: Etelä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja raul »

Tässä eräs toinen samalla maskilla ja logolla oleva 21023. Suomiauto, nyt kokelmassa Eestissä.
Ps. Sillä Revellin maalilla ei kyllä tee mitään, jos haluaa sellaisen kun merkin kuuluu olla...
Liitteet
21023
21023
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Hieno Combi.
Eipä mikään priimakuntoinen tuo keulamerkki ollutkaan, joten meikälle riittää tuo nykyinen maali. Mitäs sitten kannattaisi käyttää?

Näyttäisi vuotavan jarrunesteet pääsylinteriltä. Kokeillaan sitä korjata ensin. Uusi pääsylinteri hieman kallis, joten ajattelin kokeilla korjaussarjalla.
Ei välttämättä huono vaihtoehto, kun on lukenut tuota toista autoketjua, missä uusissa sylintereissä ollut huonoa laatua.
Taka-akselin allekin tallissa oli lätäkkö tullut, sen ensin tulkitsin jarrunesteeksi, mutta tänään kun oli uusi lätäkön alku niin onkin peräöljyä. Vuotaa perämurikan ja kardaaninlaipan välistä. Sinne taisin joskus stefan vaihtaa mutta näköjään pettänyt taas.
En ole tainnut tästäkään huohotinta liikutella, joten omaa tyhmyyttä tämäkin vuoto.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

En saanut uusilla pääsylinterin kumeilla toimimaan. En kyllä kauaa jaksanut jarruja ilmata ja kasaamisessa jouset pingahteli, joten jouduin muutaman kerran uusiksi kokoamaan, meni vähän luotto tuohon pääsylinteriin, vielä, kun mäntä liikkui hyvin nihkeästi ja jäi pohjaan käsin painaessa.
Ostin sitten Mansemotorsilta kokonaan uuden Avtovazin valmistaman. Mobiliaan sain juuri kasattua ja hyvin tuntui toimivan.

Vesipumppu onkin tässä autossa seuraava korjaamista vaativa työ, rohisee ja klappi lisääntynyt entisestään.
Samoin kerran oli vilkuissa jotain kosketusvikaa. Alkoi ajovalojen merkkivalo vilkkua vilkun tahtiin ilman, että vilkun merkkivalo paloi. Meni sitten ohi itsestään eikä ole enää uusinut.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Pientä keväthuoltoa aloitettu.
Vesipumppu olikin joskus jo vaihdettukin joten lähti ilman väkivaltaa irti toisin kuin Seiskassa aikoinaan.
Muutenkin sujui ihmeen vähällä vastustamisella, vaikka syylärin välistä kopeloinkin. Vettäkään ei tallin lattialle juuri päässyt vaan hyvin lorisi astiaan.
Flektin tuulitunneli aiheutti vastusta mutta mahtui sekin juuri ja juuri välistä muljahtamaan.

Pyyhkijänvarret on olleet eripariset ja nyt vihdoin tuli ostettua samanlainen tilalle.
Siihen loppui sitten helppo osuus.
Vanha pyyhkijä irtosi helposti, siitähän ei kauaa ollut kun pyyhkijät irti olivatkin, mutta uusi pyyhkijä ei käynytkään vanhan pyyhkijän pooreille.

Uuden pyyhkijän mukana tuli pooriosa, joten ajattelin ne vaihtaa päikseen. Vivuston tapista vanha ei irronnut kuin rälläkällä. Ja eipä se uusikaan siihen vivustoon käynyt.
Vanhan vivustonkin kaivoin varastosta esiin, ja siitä otin pari poorinippeliä, mutta ei niistäkään ollut apua.
Vasara käyttöön, jolloin tietty petti se vivuston akselia paikallaan pitävä seekerirengas. 8mm seekereitä ei tallista löytynyt, joten kiireen vilkkaa vielä kauppaan niitä hakemaan. Seekereitä onneksi löytyi ja vivusto taas pysyi kasassa.

Pienellä hiomiosella sitten vihoviimein lähti pooriosa vivustoon tappiin uppoamaan ja syvälle sai mutterilla painatettua.
Saa nyt nähdä minkälainen väljä tuosta pyyhkimestä tuli.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Olen tullut tutkimuksissani siihen lopputulemaan, että vuodesta 1984, kun 2103 ja 2101 mallit oli jäänyt pois tuotannosta, niin 2102:n osia yhtenäistettiin, mm. 2103 kojetaulun sijaan 2106 kojetaulu, 2101 maskin (ja ehkä merkinkin) sijaan 21011 maski, olisi ihan järkeen käypää, että miksi enää tehtäisiin tuotannosta poistuneiden mallien osia, että niitä voitaisiin laittaa erikseen johonkin toiseen. Samoihin aikoihin jossain teknisessä tiedotteessa mainittiin että 21033-82... takaluukun merkkiä ei enää tuoteta vaan varaosana tilalla voidaan käyttää 21011-82... merkkiä eli teksti vaihtuu 1300S -> 1300
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Tämä jäi kesäkuun alussa seisomaan perästefan vuotamisen ja öljynvähyydestä johtuvaan perän naputuksen takia.
Nyt olisi sitten jonkin verran edistytty.
Vaihdelaatikonkin korjauksen ajoitin samaan syssyyn ja siitä myös aloitin.

Lootasta en loppujen lopuksi uusinutkaan laakereita taikka synkroja, alkuperäiset tuntuivat niin hyviltä. Purkamisen syynähän olikin öljyvuoto ja Uazimainen vaihdekaavio.
Vaihdekepin juuriosan vaihdoin uuteen. Olikin selvää kulumaa nivelessä jota vasten kolmos- ja nelosvaihde liukuu.
Samalla lootan irrotuksella sitten vaihtui kytkinasetelma ja kytkin. Kytkimenvaihdossa aiemmin säästin enkä vaihtanut asetelmaa niin ravistamaanhan mokoma jäi.
Moottorin takastefaa enkä silmälaakeria nytkään uusinut.

Perässä ehkä puoli litraa öljyä oli jäljellä. Ihan hyvännäköistä että ei metallihilpettä onneksi vielä näkynyt.
Perästefanhan tähän joskus kauan sitten vaihdoin, enkä kyllä muista miten mutterin kiristin, mutta omaan kokemattomaan silmään se nyt tuntui löysältä.
Eikä tällä kertaa tullut laskettua kierroksia miten mutteri siinä oli. Olisiko pitänyt?

Nyt testilenkillä kytkimestä tuli hyvä mutta perän naputus tuntuisi kasvaneen siitä mitä se aluksi oli tai sitten sitä vain nyt kuuntelee tarkemmin.
Tein vielä uuden testin niin, että jätin mutterin suunnilleen yhtä löysään, kuin mitä se aluksi oli. Mutta ääneen sillä ei ollut vaikutusta. Tietysti jos perä on muualta rikki niin eipä siihen tämä mutterin säätö auta.

Lopuksi jäi sitten kytkinpoljin pohjaan, onneksi vasta tallissa.
En työsylinteriä vielä ollut ehtinyt säätää. Ei säätöruuvissa riittänyt varat vapauttamaan kytkinkäpälää, vaan täytyi irrottaa työsylinteri. Ilmeisesti mäntä tuli sen verran aiempaa enemmän ulos päin, että jäi jumiin. En enää jäänyt kokeilemaan painaa mäntää takaisin niin, en tiedä asettuisiko sillä vai vaatiiko uutta työsylinteriä.

Kytkinhommasta selvinnee helposti mutta pitääköhän lähteä metsästämään uutta perää. Onneksi 4.1 niin niitä helposti löytää.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Orkkisperä matkasi Kymenlaaksoon huoltoon, siksi aikaa laitoin paikalleen 3.9 varaperän.

Kytkintyösylinterin männän painoin takaisin sisään. Aika paljon hiekkaa olikin sylinterin päähän mennyt, ei ihme, että jumi nyt kun mäntä hieman pidemmälle pääsi tulemaan.
Minun tuurilla alkaa sylinteri nyt vuotamaan.

Varaperä on tosiaan varaperä, ei pidä yhtä pahaa ääntä, mutta hieman kahisee kuitenkin.
Laatikko tuntuu hyvälle paitsi kolmoselle vaihtaessa välillä hieman pistää vastaan.

Se tulikin tästä käyttöauto siksi aikaa, kun kanttiksen saa taas kuntoon.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Nyt ollut korjattu perämurikka autossa paikallaan parisen viikkoa ja hyvin tuntuu toimivan.
Hiljattain tuli myös vaihdettua parempikuntoinen peräkontinluukun kilvenvalosysteemi. Kromipinta lähestulkoon virheetön.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Katsastushuoltoa aioin alkaa tekemään, mutta eipä saanutkaan liikkeelle katoksesta.
Kytkin ruostunut kiinni. Poljin tuntuu normaalilta mutta ei irrota. Lisäksi ykkösvaihdetta ei saanut pois päältä, enkä vielä kovin kovasti viitsinyt alkaa riuhtomaan.
Hieman pattijumitilanne, kun peruuttaa pitäisi. Varmaankin nostettava perä ilmaan ja koitettava saada jarrulla kytkin irtoamaan. Mutta kai siinä jää loppujen lopuksi vielä jarrutkin jumiin. :D. Vaihteen nyt varmasti saa helposti vapaalle, kunhan vähän nujuuttaa moottoria eriasentoon, tosin pari kierrosta veivasin muttei se vielä auttanut.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Vastaa Viestiin