VAZ-21072 - 1988 - Harrasteauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

VAZ-21072 - 1988 - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Nyt on takapönttö vaihdettu. Olipa elämäni helpoin pakoputkiremppa Ladan kanssa. Lähti nimittäin varsin vähällä työllä irti. Putki oli kyllä jo tiensä päässä. Se katkesi siitä normaalista kohdasta pöntön ja mutkan saumasta heti, kun aloin irroitella pönttöä kiinnikkeistä. Eipähän sitten ollut painona putkenpäitä toisistaan erottaessa.

Toinen työtä helpottava tekijä olivat Biltemasta ostamani rampit. Auton alle jäi työskentelylle tilaa kiitettävästi ja lisäksi spotit sai kiinnitettyä kätevästi ramppiin ja valot suunnattua sopivalle kohdalle. Itse rampeille nousu ei ollut aivan ongelmatonta. Pienellä vauhdilla nousu ei onnistunut ja tallin lattialla rampit singahtelivat eteenpäin. Kovemmalla vauhdilla taas en uskaltanut yrittää. Lopulta nostin auton perän tunkilla niin ylös, että sain laitettua rampit alle. Pois ajaminen sujui sitten ihan hyvin.

Muflexin putki meni helposti paikalleen. Takapään kannatimen kiinnitykohta oli hieman alkuperäistä leveämpi, eikä siinä ole kierrettä ruuvia vaarten. Kotoa ei löytynyt tarpeeksi pitkää ja ohutta ruuvia, joten otin kannattimen sisältä metallisen holkin pois, että sain hieman paksumman ruuvin alkuperäisen tilalle. Toivottavasti tämä ei aiheuta kannattimen ennenaikaista kulumista.
Viimeksi muokannut Mosse-Aksu, 25.1.2015 14:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Niin, tulihan se akkukin tosiaan vaihdettua. Mukavaa, kun on taas riittävän paksut navat. Aikaisemmassa oli sellaiset tikut, että aina sai tehdä töitä pitävän otteen saamiseksi. Muuten se oli hyvä peli. Näyttää palvelleen kahdeksan vuotta.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
LamaAjanElvis
Viestit: 561
Liittynyt: 10.5.2004 21:24

Viesti Kirjoittaja LamaAjanElvis »

lauantaina tehtiin kaverin kans minun latukan takapönttöön ylimääräinen ulostulo. ekaks tietenkin putki irti, loppupilli irti, viereen toinen reikä, toisen reiän kautta villoja melko paljo pois, sitten kaks 2tuuman putkee vierekkäin. pikkasen tulee hiekkapellistä pihalle eikä pilaa muuta orkkis ilmettä. mukavan pehmeesti murisee muuten ja vähän enemmän sitten kun kaasua tallaa tai päästää kaasun poies. loppusilaukses putkenpäät hiottiin ja lakattiin. muu putki kuumakesto mustalla. LamaAjanSimonssi.
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Maanantaina kävin sitten näyttämässä Ladaa katsastusmiehelle. Leima tuli ensinäyttämällä.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
LamaAjanElvis
Viestit: 561
Liittynyt: 10.5.2004 21:24

Viesti Kirjoittaja LamaAjanElvis »

minäkin meinaan lähipäivinä käyttää konttorilla. kuhan ekas saan maksettua jotain rästiin menneitä vakuutuksia.
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

LamaAjanElvis kirjoitti: yrittänyttä ei laiteta... mihin?! mitä helevettiä se meinaa?.
Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että jos joku yrittää ryöstää sinut pankkiautomaatilla, niin sitä yrittänyttä ei laiteta linnaan. Sen oikeusavustaja kuitenkiin keksii, että sinä provosoit sen yrittämään rahojesi ja pankkikorttisi ja Ladasi avaimen saamista luvatta haltuunsa, koska pidit niitä näkyvillä siinä automaatin vieressä.

Mutta onnea kuitenkin katsastus yrittämiselle. Toivottavasti kuitenkin tällä kertaa laitetaan...se leima siihen rekisteriotteeseen. :)

Saas nähdä, mihin minut laitetaan, kun yritän saada korvausta rautakaupasta autoni katolle laskeutuneesta puomista. Ajoin yhden pakettiauton perässä noutopihalle. Portti vain ei pysynytkään auki, kuin sen pakun ajan. Mitenkähän siitä rekat mahtaa mennä. Ennen kuin etsin henkilökuntaa kääsiini, kävin tarkastamassa, mitä portissa lukee (siis Amerikan malliin :wink: ). Siinä kyltissä oli vain teksti: "Portti aukeaa automaattisesti". Ei siis mitään sulkeutumisesta. Ei siinä pahemmin käynyt. Kattokaide pelasti. Maalit vain irtosivat kaiteesta. Mutta kun tänään tulee vasta 3000 km täyteen, niin on se vähän ikävä kauneusvirhe näin uudessa autossa. Kyllä ne varmasti asian hoitavat, sitävartenhan niillä on vakuutus. En vain vielä ole ollut juttusissa kenenkään esimiesasemassa olevan kanssa.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Mosse-Aksu: Eikö siinä lukenut, että vain yksi auto kerrallaan?

Vaikka sinällään hassua jos siinä ei ole sellaista tunnistinta että puomi ei tule alas jos alla on jotain. Kai ne sitten säästää.

En tiiä yhistelmistä, mutta kyllä noista ainakin kuorma-autolla on kerennyt, hitaammallakin ;).
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Noista itsestään aukeavista ovista ja porteista saan kohta trauman. Jokunen viikko sitten en päässyt paikalliseen k-kauppaan sisälle ennenkuin joku tuli kaupasta ulos ja ovet aukesivat. Yritin kävellä oven edessä edestakaisin, heiluttelin käsiä ja yritin läheltä ja kaukaa.

Nyt perjantaina tuurasin taksikuskia ja odotelin samaisen k-kaupan aulassa (kun tullaan kassojen läpi niin niin siinä vastapäätä on penkkejä...) niin siellähän on ne sellaiset läpät jotka myös "aukeavat itsestään" että pääse sinne kauppaan. Siis ei riitä että selviää niistä liukuovista vaan vielä ne läpätkin edessä. Siinä istuskellessani ja seuraillessa ehkä joka kolmas ihminen koki jonkin näköisiä ongelmia niiden läppien kanssa, jollekkin ne eivät auenneet ollenkaan, toiset jäivät kaksien läppien välitilaan jumiin ja yhden mummon ostoskärryt kävin irroittamassa kun ne läpät kiilasivat kärryt siihen väliin jumiin, ja mummo ihan hädissään.

Kaupassa käynti, uusi extreme kokemus.

Aika offtopic mutta tuli vaan tällainenkin kokemus mieleen.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Nonnis kirjoitti:Mosse-Aksu: Eikö siinä lukenut, että vain yksi auto kerrallaan?

Vaikka sinällään hassua jos siinä ei ole sellaista tunnistinta että puomi ei tule alas jos alla on jotain. Kai ne sitten säästää.

En tiiä yhistelmistä, mutta kyllä noista ainakin kuorma-autolla on kerennyt, hitaammallakin ;).
Ei lukenut. Mä luulen, että tunnistin ei erota pientä väliä ollenkaan, sellaista joka on yhdistelmässä tai peräkärryn ja pienemmän auton välissä. Minä satuin varmaankin sellaiselle etäisyydelle siitä pakusta, että puomi alkoi laskea juuri silloin, kun se hävisi minun näkökentästäni tai hieman aikaisemmin.

Uuteen nousuun voi olla jokin aikaväli tai sitten puomi ei nouse ennenkuin on laskeutunut ensin kokonaan. Noinhan se toimii minunkin puomini. :wink:
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Eilen sitten lähti puomiasia liikkeelle. Koska kauppias ei omista kiinteistöä vaan keskusliike, kuuluvat mahdolliset korvausasiat myös keskusliikkeen vakuutuksen piiriin. Tapasin henkilön, joka ilmeisesti on näitä laitteita asentavan ja huoltavan yrityksen palveluksessa. Hän täytti vahinkoilmoituksen ja otti kuvan vauriokohdasta. Häneltä paperit lähtevät kiinteistön omistajalle, joka lähettää ne edelleen vakuutusyhtiöön. Joudun vielä käymään vakuutusyhtiön vahinkotarkastajan luona.

Siinä portin luona odotellessa näin, miten sama tapahtui yhdelle pakettiautolle. Siihen vain osui se puomissa ollut metallinen kyltti, jossa lukee "puomi aukeaa automaattisesti".

Sain myös selvityksen portin toimintaperiaatteesta. Asfaltin sisällä on tunnistin, induktiosilmukka, portin edessä, joka nostaa puomin. Portin jälkeen on toinen silmukka siltä varalata, että sisään pyrkivä ajoneuvo joutuu pysähtymään jostain syystä portin kohdalle. Kun ajoneuvo on poistunut jälkimmäisen silmukan päältä, puomi laskeutuu 20 sekunnin kuluttua. Ongelma on siinä, että laskeutumaan lähtenyt puomi menee alas asti vaikka tunnistimelle olisi tullut uusi ajouneuvo. Ja sama ongelma on koko maassa. Eli kun ja jos menette K-Rautojen noutopihoille, älkää ajako toisen auton perässä, vaan antakaa puomin tulla välillä alas. Ja näitä samoja laitteita on joillain muillakin liikkeillä.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Kattokaiden homma etenee....kai. :? Torstaina kävin Pohjolan vahinkotarkastajalla. Tarkastaja sanoi, missä auto maalataan. Sanoi vielä, että Deltaan ei kannata viedä, kun se käyttää samaa maalamoa. Vahinkotarkastaja tuntui ihan mukavalle miehelle.

No lähdin sitten maalaamoon tiedustelemaan, että milloinkahan sopisi auto tuoda. Ystävällinen yrittäjä sanoi, että kaide maalataan irroitettuna ja auto täytyy viedä Deltaan, kun he eivät irroita sitä, etteivät riko mitään. (Ystävällinen ei ollut mikään vitsi, vaan mies oli todellakin miellyttävän tuntuinen.) Voisin sitten ajaa kotiin ja Delta toimittaisi kaiteen maalaamoon. Tietenkin hän ensin soitti Deltaan varmistaakseen asian.

Ajoin sitten Deltaan. Oli ensimmäinen kerta, kun irroittivat tämmöistä kaidetta. Korjaamoesimies ihan soitti jonnekin saadakseen ohjeita. Samaten hän soitti vakuutustarkastajalle, koska kaiteen irroituksesta ei tietenkään ollut mitään mainintaa. Kun oli jo aikaakin kulunut siitä, kun lähdin kotoa ja nälkä vaivasi, lähdin syömään ja jätin auton sinne. Palattuani kaide oli irti. Sovin, että vien kaiteen maalamoon kotimalkalla ja haen sen taas seuraavana päivänä sieltä kiinnitystä varten. Täälläkin oli palvelu ihan ystävällistä.

Sitten ajoin taas maalaamoon. Yrittäjä huomasi heti, että kaiteen altakin on vähän lohjennut maalia. Hän kysyi, että jos koko auto voisi jäädä maalaamoon, niin se olisi seuraavana päivänä valmis. Ajattelin, että parempi niin. Saa asian pois päiväjärjestyksestä, vaikka olinkin yli kahdenkymmenen kilometrin päässä kodista. Ja ainoa julkinen kulkuneuvo olisi ollut taksi.

Lähetin sitten vaimolle tekstiviestin, että olenkin jalkamiehenä Kouvolassa. Toivoin, että hän huomaa sen töistä lähtiessään. (Hän ei voi käyttää omaa kännykkää työaikana, eikä se voi olla edes esillä mutta voi olla avattuna pukukaapissa) Jäin sitten aikaa tappamaan muutamaksi tunniksi.

Seuraavana päivänä eli eilen vaimolla oli vapaapäivä ja minulla iltavuoro. Soitin maalamoon pari tuntia ennen vuoron alkua, että joko auton voisi hakea. En ollut muistanut mainita, että haen auton itse ja niinpä he olivat jo pyytäneet Deltaa hakemaan sen. Yritin tavoittaa työnjohdon Deltasta, mutta hän oli jo lähtenyt hakemaan autoa. Niinpä sitten söimme kaikessa rauhassa ja lähdimme Kouvolaan.

Kun saavuimme Deltaan, auto oli kasattu mutta työnjohto ei ollut saanut Pohjolasta laskutuslupaa eikä löytänyt ketään, joka asiasta jotain tietäisi. Niinpä hän kirjoitti laskun, mutta laittoi eräpäivän kuukauden päähän, jotta meille jäisi aikaa asioida Pohjolan kanssa.

Minä lähdin siitä töihin ja vaimo Pohjolan konttoriin laskun kanssa. Konttorissa olivat ottaneet laskun ja luvanneet selvittää asian. Kun vaimo saapui kotiin, oli posti tuonut kirjeen, jossa kerrottiin, että Kesko on siirtänyt asian käsittelyn vakuutusyhtiö Pohjolalle. Tässä kirjeessä olisi sitten ollut myös käsittelijöiden nimet, joita Delta olisi ehkä saanut sen laskutusluvan.

Että on yksinkertaista asioida isojen yhtiöiden kanssa. :shock:

Sitten tapahtumien kylkiäisinä mainittakoon, että torstaina tuli Kouvolan Deltaan Kia -maastureita. Ja maalamossa oli töissä kaveri, jolla oli Nappis käyttöautona ja Ladakerhon jäsen. Ehdin siinä torstaina rupattelemaan vähän aikaa hänen kanssaan. :)
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Alkuviikosta tuli Pohjolalta kirje, että auto pitää viedä Pohjolan autotarkastajalle. Mähän kävin siellä jo pari viikkoa sitten. Panin paperin silppuriin. No loppuviikosta tuli sitten ilmoitus, että lasku on maksettu suoraan laskuttajalle.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Kaupunkilehti Seiskassa oli ilmoitus, että joku ostaa käyntikuntoisia rekisteristä poistettuja Ladoja. Maksaa niistä 20 euroa ja tarjoaa kahvit Essolla.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Ladani on nyt seissyt syksystä lähtien. Tuossa viime viikon lämpöisinä päivinä kävän vähän seurustelemassa sen kanssa. (Olen toki pitkin talvea aina silloin tällöin käynyt taputtelemassa sitä) Kissanikin kävi kokeilemessa, vieläkö sen katolla on yhtä hyvä istua kuin ennenkin. :D

Hyvin on viime kesänä hankkimani Vartan akku pitänyt virrat sisällään. Maatto on ollut irroitettuna syksystä lähtien. Mittasin ensin jännitteen yleismittarilla ja sen jälkeen kiinnitin maakaapelin napaan. Käsivivulla muutama pumppaus bensaa. Ja sitten avaimella käyntiin. Hyvin starttassi. Kokeilin samalla, että kytkin toimii. On aikaisemmin aina joskus ryytynyt vauhtipyörään kiinni. Nyt ei ollut. Olen tosi talven aikana muutaman kerran käynyt tekemässä saman operaation. Samalla olen aina pumpannut jarruja muutaman kerran.

Viime kesänä auto meni katsastuksessa läpi ekalla, mutta tosin suullinen huomautus tuli. Kun oli menossa iskaritesti, toimivat takapään polttimot vähän miten sattuu. En ole vielä paneutunut asiaan, kun ajattelin, että toisen puolen liitin on taas löysällä, kuten usein ennenkin. Jämsänkosken reissulla sitten totesin, että radio toimii vain hetken kerrallaan, vaikka se kotona auton paikalla ollessa toimi ihan hyvin. Sitten tasaisella kaasulla ajatteassa oli havaittavissa lievää nykimistä. Nykiminen saattoi johtua imuilman läpän kesäasennosta, mutta toisaalta ei kai se nyt vielä noilla lämpötiloilla vaikka talviasento onkin +15:een asti. Vai olisiko sittenkin kaikessa kysymys yhdestä ja samasta sähköviasta?
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Nyt on autolle sitten tehty kevätpesu. Olin näemmä vahannut sen syksyllä. Kyllä huomasi jäljestä, että on tullut tehtyä huonossa valossa. Talvea vasten tuo on kyllä aivan turha toimenpide, kun Lada seisoo tallissa sateilta suojassa.

Harmittavan paljon alkaa olla jo pistemmäisiä ruostepilkkuja varsinkin kuljettajan puolen kyljessä. Helman etusaumassa on myös ruostetta, eli koristelista on irroitettava. Muistan, että joskus aikasemmin on ollut keskustelu aiheesta. Päät hajoavat ja itse lista on teipillä kiinni.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Vastaa Viestiin