VAZ-21072 - 1988 - Harrasteauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kaverini 2107.2 vm -88

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Nehän ovat lähes Ladan ikäiset Nokian Rollsterit, ei niitä enään saa savuamaan edes kuumailmapuhaltimella. :lol:
Mutta täytyy myöntää, että kepitys ja kaasutus onnistuivat aika hyvin.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kaverini 2107.2 vm -88

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Pitäisi vaihtaa syyläristä puhaltimen anturi. Onko se neste- vai metallikosketuksessa? Eli tuleeko siis samalla nesteiden vaihto?

Kävin kerran syyskesällä Motonetissä Ladalla ostamassa siihen jarrusylinterin taakse. Kotiin tullessa totesin tuon anturin tiltanneen. Kuuntelin kyllä, että flekti pyörii jatkuvasti. Olisi vaan voinut tuonkin osan ostaa samalla kertaa.

Mukava palvelu tuo, kun jo kotona pystyy katsomaan, onko tavaraa hyllyssä.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Kaverini 2107.2 vm -88

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

ei tule nesteiden vaihtoa, vaikka anturin jättämä reikä onkin suurehko on tilaa ympärillä niin reilusti ettei sieltä puolta litraa enempää pääse nestettä karkuun. tietysti möhlimällä pääset kaikki nesteet vaihtamaan...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kaverini 2107.2 vm -88

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Vaihdoin sitten keväällä viimeinkin repsikan puoleisen takajarrunsylinterin. Siinähän ei ollut muuta vikaa, kuin ilmausnipan pyöristyneet kulmat. Jarruputkikin säilyi ehjänä, vaikka oli ensimmäinen irroitus. Sitten kun sain vanhan sylinterin penkkiin kiinni, niin vaihdoin siihenkin uuden nipan.

Ihmetyttää tuo hanskalokeron kannen lukko. Ei lukossa itsessään mitään vikaa ole, se on vaan niin hiton löysä. Viime kesänä kansi aukesi jo pienemmässäkin töyssyssä. Olin tiivistänyt sen vuosia sitten erkkanauhalla, mutta se oli jo kulunut pitämättömäksi. Tein nyt saman köyhän korjauksen uudestaan. Tuli vaan mieleen, että puuttukohan siitä jokin osa.

Toinen hanskalokerossa ihmetyttävä asia ovat ne metalliset puolikaaren muotoiset osat. Miten ne saa laitettua takaisin? Ja mikä on niiden tarkoitus?

Pari kertaa on tänä vuonna jo tullut ajeltuakin. Työmatkoja kaikki. Yhden kerran ajoin jopa yhden yhdistetmän ohi. Niva hinasi UAZia. Toivottavasti joskus kerkiää johonkin miitinkiin. Seuraavan Susikoskitapahtuman aikana olen ainakin toiseksi vanhimman lapsenlapsen kanssa ihmettelemässä apinoita Kolmårdenissa.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kaverini 2107.2 vm -88

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Tänään lähdimme emmännän kanssa Ladalla ajelulle, päämääränä Virumäen uusi Matkakeidas. Tallista ulos ajo tapahtui aivan normaalisti ja samoin lähtö. Kohta virran sillan jälkeen huomasin, että veto ei ole aivan parhaimmillaan ja alipainemittari on punaisella aika paljon. Kohta ylämäissä, joita tuolla tiellä on paljon, alkoi vauhti pudota. Ja sitten vähän ennen Kimolaa tasaisellakin alkoi vauhti hyytyä. Sanoin emännälle, että yritetään päästä takaisin kotiin. Matkaa oli vähän reilu 10 km. Heti ensimmäisessä liittymässä ajoin sivuun.

Nyt painoin jarruja ensimmäisen kerran. Vaan poljinpa ei painunutkaan ensin yhtään ja lopulta se meni pohjaan ilman pienintäkään tuntoa. Onneksi käsijarru toimi. Repsikan puolen etupyörästä näytti tulevan savua tai höyryä. Peruutin auton liittymään. Nyt se tuntui liikkuvan ilman vastusta. Lähdin heti ajamaan hiljaista nopeutta takaisin päin. Ajattelin, että ilmavirta jäähdyttää samalla lämmennyttä pyörää. Auto rullasikin nyt ihan normaalisti.

Jarrua painoin ensimmäisen kerran vasta kotipihaan tullessa. Nyt sai poljintunnon takaisin muutaman kerran pumppaamalla. En ole vielä tutkinut asiaa sen paremmin ja ilmeisesti meneekin useampi viikko, ennen kuin otan asian käsittelyyn. Jarrunestesäiliöön kuitenkin kurkkasin. Se näytti olevan aivan ylärajaan täynnä. Minkäänlaista vetoa oikealle ei tuntunt eikä ylimääräistä melua kuulunut ajon aikana.

Veikkauksia ja omia kokemuksia siitä, mitä mahtoi tapahtua, saa esittää.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Kaverini 2107.2 vm -88

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Jarru tai jarrut ovat laahanneet jostain syystä.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kaverini 2107.2 vm -88

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Oikein muutakaan ei tule mieleen minullakaan. Jarrut kai hävisivät nesteen kiehumisen takia. Mutta olisiko arvauksia, mistä laahaaminen johtui.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kaverini 2107.2 vm -88

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Mitään varsinaista vikaa en löytänyt. Männät tuntuvat liikkuvan sekä sisään että ulos. Kumitkin ovat säilyneet lämmöstä huolimatta ehjinä, eikä nestettä vuoda ulos. Hinkkasin satulan ja jarrupalojen liukupinnat varmuuden vuoksi viilalla ja voitelin ne sitten ennen takaisin asennusta. Tein muutaman kilometrin koeajon välillä voimakkaasti jarruttaen. Toimi ihan niin kuin pitikin. Että sillai?
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kaverini 2107.2 vm -88

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Katsastus käyty puolessa kuussa. Jarruviisarit nousivat nätisti samaa tahtia sekä edessä että takana. Muutenkin tuli pelkkiä kehuja. :D
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kaverini 2107.2 vm -88

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Kävin tänään jälkiruokakahvilla Verlassa. Samalla ulkoilutin Ladaa. Tuli ajettua siten jopa satasen alueella muutama kilometri. Kone kiihtyi hyvin ja kiersi tasaisesti. Lienee siis sytytys ja polttoaineen jakelu kohdallaan.

Neljä vaihdetta ja 1300:nen kone kiertää satasen nopeudessa noin 4500 kierrosta minuutissa. Tämä teke siis tuplasti töitä samalla matkalla kuin käyttöauto. :lol: Pyörätkin ehtivät pyörähtää monta kertaa useammin.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kaverini 2107.2 vm -88

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Päivitetäänpä pitkästä aikaa. Kevätkesällä taas purin, puhdistin ja herkistin normaaliin tapaan etujarrut. Tuosta edelisenä kesänä temppuilleestä pyörästä puuttui se muotoiltu rautalangan pätkä, joka pujotetaan tappien ali.

Oletus: Se oli pudonnut sylinterin ja jarrupalan väliin. Sen seurauksena pala laahasi jarrulevyä ja kuumeni. Kuumeneva jarruneste laajeni ja painoi palaa yhä tiukemmin jarrulevyä vasten. Lopulta tarpeeksi kuumettuaan rautalankaväkkärä antoi periksi ja putosi tielle.

Tämän jälkeen no more vaz problems.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Lada 2107.2 - 1988 - harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Ylläpito voisi varmaankin siirtää tämänkin ketjun Oma auto osioon?
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
paavon
Ylläpito
Viestit: 1398
Liittynyt: 24.7.2007 21:45
Paikkakunta: Lahti

Re: Lada 2107.2 - 1988 - harrasteauto

Viesti Kirjoittaja paavon »

Mosse-Aksu kirjoitti:Ylläpito voisi varmaankin siirtää tämänkin ketjun Oma auto osioon?
Juu siiretty, muutin hieman tuota otsikkoa samalla.
Paavo & Lada 1200L
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: VAZ-21072 - 1988 - harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Kävin viikolla ajelulla Ladalla kahden lapsenlapsen (9 v ja 7 v) Vuolenkosken Kaffepaussilla. Kommentti 9 v: "Miksi näin hienoja autoja ei myydä enään?"
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: VAZ-21072 - 1988 - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Ostin syksyllä Motonetista lähes kaikki saatavilla olevat jarruosat. Kävin kyllä myös ManseMotorsin sivuilla katsomassa tarjontaa, mutta se ei juurikaan poikennut Motonetista. MM:lla oli silloin käsivaijerin takaosa loppu. Etuosaa en tarvinnut, mutta takaosa oli jo omassa pahasti hapertunut. Jarrukenkiä ja -paloja en ostanut. Niitä minulla oli vielä jäljellä vanhastaan. Olin ostanut ne jo kauan sitten Konelan Uutisten kuponkitarjouksilla. Jarrurumpujakaan en ostanut.

No eipä noilla osilla mikään kiire olisi ollut. Talvella ei huvittanut mennä tallin lattialle makailemaan. Projekti alkoi vasta huhtikuussa. Sitten se olikin keskeytyksissä monta kuukautta muiden kiireiden takia. Koeajolle pääsin vasta kesäkuun 15.

Osa osista jäi vaihtamatta. En saanut vanhoja suosiolla irti, enkä halunnut enää käyttää lisää aikaa projektiin särkemällä paikkoja. Vanhat jarruletkut ovat vielä pykimättömiä, joten ei niillä kiire ole. Edestä en edes yrittänyt irroittaa, takaa yritin. Tai olihan etupäästä toinen jarrusatulasta irti.

Myös jarrulevyt jäivät vielä odottamaan aikaa tulevaa. Esteeksi muodostuivat ne noin 12 mm:n ohjaustapit. Kulmat vaan pyöristyvät, mutta kiinni pysyvät. Niitä kun ei ole tähän mennessä koskaan irroitettu. Takaa ne kyllä lähtevät hyvin irti, kun noita rumpuja on tullut joskus irroiteltua. Oletteko ihmiset korvanneet näitä jollain muilla ruuveilla?

Lada sai myös uudet renkaat. Ne ovat sitten auton elinaikana jo toiset.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Vastaa Viestiin