VAZ-21072 - 1988 - Harrasteauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
jta
Viestit: 4364
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21072 - 1988 - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja jta »

Periaatteessa ne ohjuritapit voi korvata ihan tavallisilla pulteilla mutta noitahan saa uusia manselta. http://www.mansemotors.fi/jarrulevyn-ru ... ityspultti
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: VAZ-21072 - 1988 - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Selvä, näin arvelinkin. Nyt alla oleviin vaanteisiin en edes tarvitse ohjaustappeja. Peltivanteet tosin ovat tallessa ja voi olla, että niitäkin vielä tarvitsen. Nyt alla olevat vanteet eivät ehkä kelpaa muutaman vuoden päässä häämöttävään yritykseen saada Ladalle museoautustatus. Vanteiden mallista ei ole kiinni, mutta voivat tarvita fiksausta. Ja sen teostahan minulla taas ei ole mitään tietoa ja varsinkaan taitoa.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: VAZ-21072 - 1988 - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Eipä ole aikoihin tullut kirjoiteltua, tosin ei kovin paljon ole tapahtunutkaan. Lada on kyllä tallessa. Kesä meni. Ei kovin paljon tullut Iittiä kauempana Ladalla liikuttua. Kerran Villähteellä ja kerran Orimattilassa. Ja tietysti kerran katasastuksessa Kuusankoskella. Alkukesästä Lada pääsi hoitamaan muutamia kertoja oikein hyötyliikkumista. Vaimon auto oli tyttärellä lainassa pari kuukautta, joten minun käyttöauto oli emännällä työmatka-ajossa. Minä sitten hoidin kaupassakäynnit Ladalla.

Joku kolahtaa pienessäkin tien epätasaisuudessa. Kuulostaisi tulevan repsikan puolelta etupäästä. Katsastajakin tähän kiinnitti huomiota, mutta ei löytänyt äänen aiheuttajaa. Epäili katkennutta jousta, mutta näkyvästä paikasta ei ole murtunut. En ole vielä tarkemmin tuota asiaa tutkinut, kun on koko ajan muita projekteja käynnissä. Myöhemmin syksyllä sitten, jos ylipätään itse kykenen sitä ollenkaan selvittämään.

Elokuussa vietimme Ladan 30-vuotis syntymäpäivää. Meillä oli silloin kolme lastenlasta kylässä. Teimme yhdessä sille syntymäpäiväkortin 72 x 50,5 cm kokoiselle Enso Guzeitin Inkeroisten tehtaan valmistamalle valkoiselle taivekartongille. Kakkua oli ja limskaa ja aikuisille kahvia.

Olin eilen tilaisuudessa, jossa Classic Data yhtiön henkilö esitteli firman toimintaa. Yritys tekee autoille luokitustodistuksia, joista ilmenee auton kunto ja identiteetti, sekä käypä arvo. MIssä sitten tallaista luokitustodistusta tarvitsee. Esimerkiksi silloin, jos vakuuttaa vanhan harraste/museo ajoneuvon. Todistuksen voi esittää vakuutusyhtiölle, ei tarvitse vahinkotapauksessa spekuloida. Toinen on sitten ainakin arvokkaampien autojen myyminen tai ostaminen. Jos Cadillac ei ole todistettavasti ollut Elviksen entinen, niin sekin selviää identiteetti osiosta. Tai se, että rungonnumero vastaa tehtaalta lähtenyttä tyyppiä.

Arvon määrittelyn pohjana on vastaavan saksalaisen yrityksen julkaisema luettelo. Tällainen luettelo kiersi näytillä. Oli siellä Ladojakin luokiteltu. Kuntoluokkia on viisi. Millään Ladalla ei ollut ykkösluokan suositusta, mutta kakkosluokan 2107 näytti olevan siinä 5000 €:n ylöpuolella. Tämäkin luokka vaatii hyvää kuntoa. Sen sijaan Moskvitsheille näytti olevan myös paras luokitus.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: VAZ-21072 - 1988 - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Mosse-Aksu kirjoitti:Joku kolahtaa pienessäkin tien epätasaisuudessa. Kuulostaisi tulevan repsikan puolelta etupäästä. Katsastajakin tähän kiinnitti huomiota, mutta ei löytänyt äänen aiheuttajaa. Epäili katkennutta jousta, mutta näkyvästä paikasta ei ole murtunut. En ole vielä tarkemmin tuota asiaa tutkinut, kun on koko ajan muita projekteja käynnissä. Myöhemmin syksyllä sitten, jos ylipätään itse kykenen sitä ollenkaan selvittämään.
Ei ollut jousi poikki, jarrusatula vain vähän löysällä. Ei kolahtele enää. En tutkinut syksyllä vaan vasta keväällä. Vaihdoin myös kytkin nesteen, oli vielä tehdasasenteinen. Aikamoiselle liejulle näytti. Ajokausi on alkanut yhdellä Kausalan ja kolmella Lahden reissulla.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: VAZ-21072 - 1988 - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Ei sitten tullut yhdessäkään kokoontumisessa käytyä menneenä kesänä. Aina muuta menoa. Hyötyajoon joutui Lada koko kesäksi. Vaimon käyttis oli tyttärellä lainassa, joten minun käyttis oli vaimolla työmatka-ajossa. Tuli Ladalla pari kertaa harrastetapahtumassakin käytyä. Ensin Jokimaan rompetorilla ja sitten Tykkimäen rompetorilla. Ei näissä Ladan osia juurikaan kaupata. Taitavat olla liian halpoja, että niitä kannattaisi rajallisille myyntipaikoille ottaa. Älppäreitä tuli ostettua molemmista tapahtumista.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: VAZ-21072 - 1988 - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Alkukesällä huomasin oudon ilmiön. Repsikan puoleisessa kuramatossa oli märältä näyttäviä läikkiä. Ei matossa kuitenkaan mitään nestettä ollut. Märän näköiset kohdat tuntuvat kyllä niljakkaille. Läikät ovat maton läpi. Lisäksi aivan edessä on kohta, joka on hapertunut ja on niljakas. Verhoilu ei tunnu kostealle. Ainoastaan repsikan matossa on tämä ilmiö.

Epäilin ensin vuotavaa lämmityslaitteen hanaa. Ei kuitenkaan näytä sille, että olisi vuotanut. Talvella tuossa matolla oli kosteuden poistoon tarkoitettu rasia, joka sisältää kissanhiekkaa (silicaa).

Onko kenelläkään mitään ehdotuksia, mistä on kysymys? Voiko syyllinen olla rasiasta mahdollisesti läikkynyt neste? Vai onko kysymys vain materiaalin ikääntymisestä? Matot ovat olleet autossa ilmeisesti uudesta asti, eli 32 vuotta. Toisaalta vika on vain yhdessä matossa.

Yritän nyt lisätä pari kuvaa viestiin. Ensimmäinen kerta minun kohdalla.
KuvaKuva
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: VAZ-21072 - 1988 - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Ei onnistunut kuvan lisäys. Aijaa-palvelinta kokeilin. Toimiikohan sitten pelkkä linkki? KuvaKuva
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: VAZ-21072 - 1988 - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Taisi onnistua, kun aikansa yritti.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: VAZ-21072 - 1988 - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Ostin alkukesästä uuden mattosarjan sekä varoiksi / tulevaa varten keraamisen lämmityslaitteen hanan. Mattosarjassa luki mallit 2104-07. Tulkitsin tämän tarkoittavan kaikkia takavetomalleja mallisarjojen 2104 ja 2017 välillä. Sama koodi oli myös pakkauksessa ja on stanssattu mattojen pohjaan. Huonosti nämä kuitenkin istuvat. Kuljettajan puolen mattoa joutuu myös vähän muotoilemaan. Matto rajoittaa kaasupolkimen liikerataa.

Onkohan tämä sarja tarkoitettu sittenkin johonkin toiseen malliin? Vai onko sisätilojen muotoilu muuttunut hieman loppupään autoissa?

Kuva
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21072 - 1988 - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Näyttää olevan joku sinnepäin tehty halppis-sarja, ei ne istu aina muihinkaan merkkeihin mihin muka tehty...
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: VAZ-21072 - 1988 - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Luinpa läpi tätä autoa koskevan ketjun. Kuten arvelinkin, auton varsinainen tarina puuttuu. Vain erilaisia tapahtuneita asioita olen kirjoittanut. Korjataan tilanne nyt.

Ostimme auton vuonna 1991 kotkalaiselta perikunnalta. Sillä oli ajettu vasta 10 000 km ja maksoi markan per ajettu kilometri. Lada oli toiminut tähän asti lähinnä Mäntyharjulle suuntautuneiden mökkimatkojen kuljettimena.

Meille auto hankittiin vaimon käyttöautoksi. Minulla oli tuohon aikaan vuonna 1984 ostettu 1200 nappisilmä farmari. Seuraavana vuonna minä vaihdoin nappisilmän uuteen 2105:een. Saman vuoden loppupuolella oli uskomaton tapahtuma. Vaimo voitti Coca Cola arvonnassa uuden Renault Clion. Nyt talossa oli käytettävissä uusi Rellu ja kaksi melko uutta Ladaa.

Tästä eteenpäin jatkoin niin, että toinen Lada oli käytössä ja toinen seisontavakuutuksessa. 2107 oli pääasiassa seisonnassa. Vuosilomani oli jaettu kolmeen osaan. Aina loman alkaessa otin 2107:n liikenteeseen ja laitoin 2105:n seisomaan kuukaudeksi. Kuukausi oli lyhin seisonta-aika, joka katkaisi vakuutusmaksut. Ei minulla kolmea kuukauden mittaista lomaa ollut. Tällä periaatteella jakoin aina vuoteen 2000. Silloin 2105 vaihtui Lada 111:een.

Tässä vaiheessa alkoi jo olla selvää, että 2107 säästetään ja laitetaan museorekisteriin. Tuolloin vielä museoiän ikäraja oli 25 vuotta. Kilometrejä oli kertynyt melko vähän. Auto oli säilynyt hyvässä alkuperäiskunnossa. Penkiessä oli ollut istuinsuojat uudesta asti. Nyt aloin pitää sitä seisontavakuutuksessa talvet ja kesät liikenteessä. Ajot muuttuivat pääasiassa harrastusluonteisiksi. Vain hyvällä kelillä. Sorateitä olin vältellyt muutenkin aina.

Seisontavakuutuskäytäntö muuttui jossain vaiheessa nykyiseksi tilapäiseksi liikennekäytöstä poistamiseksi. Museoautoikä nousi 30:een vuoteen. Se ei muuttanut suunnitelmia. Muutama vuosi sitten liityin Päijät-Hämeen Mobilisteihin.

Toisin kuitenkin kävi. Nyt on menossa siirtyminen seuraavaan elämän vaiheeseen, kerrostaloasuntoon lähelle palveluja. Samalla se merkitsee säilytystilojen menetystä. Lada lähti uuteen kotiin Pirkanmaalle viime sunnuntaina. Tallissa ollut Moskvitsh aihio lähti saman hakijan toimesta. Näin päättyi vuonna 1974 alkanut yhtäjaksoinen aika Neuvostoliitossa valmistettujen autojen parissa. Lähti myös iso osa omaa ja perheen historiaa. :(
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Vastaa Viestiin