VAZ-21051 - 1989 - "Perintökalleus" - Kesäauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
kappa12
Viestit: 346
Liittynyt: 27.6.2008 13:33
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: VAZ-21051 - 1989 - "Perintökalleus" - Kesäauto

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Jokari kirjoitti:Yksi tapaus tuossa oli jossa uusikin stefa vuoti, syynä oli se että r*ssällä oli "vähän" sattunut toleranssia osiin, kun laitoit jakopään kotelon paikoilleen niin silti aina oli vähintään 0,60-0,90 mm epäkeskeinen kampiakselin päähän nähden. Juu eikä sillä kampiakselin hihnapyörällä ole osaa eikä arpaa kun koko kotelossa mitat heittää noin pahasti, oli se paikoillaan tai ei niin samalla tavalla menee pieleen. :lol:
Maksimissaan 0,10 mm saisi olla säteisheittoa noin pienellä stefalla.

Asia korjaantui poistamalla jakopään kotelon yläreunasta pinnapultit (pultit tilalle) jolloin kotelo pääsi liikkumaan oikeaan kohtaan ja keskittämällä kotelo erittäin tarkasti mittaamalla kampuran pään suhteen joka suunnassa.

Näissähän vuotaa aina nuo etupään stefat, epäilen että useimmissa on ihan tehtaankin jäljiltä tuon kotelon keskitys aivan päin h*lvettiä. :lol:
Jotain tuohon suuntaan mäkin epäilin... Otin tuon laipan käteen, pistin Stefan kunnolla paikalleen, laitoin ensin sen alapyörän tilaansa ja sitten kiristin sen laipan, ensin lohkoon sitten öljypohjaan... Vuotaa siitä huolimatta... Pitää jossain välis oikeen keskittyä tuohon kunnolla...
Avatar
kappa12
Viestit: 346
Liittynyt: 27.6.2008 13:33
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: VAZ-21051 - 1989 - "Perintökalleus" - Kesäauto

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Pikkuhiljaa alkaa olla aika laittaa kesäauto talviteloille, tänäaamuna piti oikeen kattella jääkrapaa, jota ei kesäautosta kuitenkaan löytyny... :lol:

Öljyvuodosta huolimatta Ladaan on pari tuhatta kilometriä tullut tälle kesälle, piankin syyshuolto ja talliin... Jatketaan sitten taas vappuna...
Avatar
kappa12
Viestit: 346
Liittynyt: 27.6.2008 13:33
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: VAZ-21051 - 1989 - "Perintökalleus" - Kesäauto

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Lada siirretty talveksi sisätiloihin odottelemaan kevätaurinkoa.... Jatketaan viimeistään vappuna...
Avatar
kappa12
Viestit: 346
Liittynyt: 27.6.2008 13:33
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: VAZ-21051 - 1989 - "Perintökalleus" - Kesäauto

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Jaahas, kevätaurinko alkaa paistella jo sen verran kirkkaasti että tallin oven edestä talven aikana katolta tippuneet lumet alkoi olla sen verran sulaneet että Ladan sai ajettua omin voimin siitä penkan yli, sehän on automaattisesti sen merkki että Kesäauto on aika ottaa ajoon...

No, jos nyt kuitenkin ensin ottais jälleen kerran sen koneen etupään suojalevyn käteen ja vaihtais taas kerran siihen uuden stefan... Priimat pellivanteetkin pitäis jostain löytää ja laittaa niille uudet renkaat ja tuupata alle...

Vappua odotellessa...
Avatar
kappa12
Viestit: 346
Liittynyt: 27.6.2008 13:33
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: VAZ-21051 - 1989 - "Perintökalleus" - Kesäauto

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Niin vain lähti Lada liikenteeseen ilman mitään sen kummempaa, uutta kumia alle ja taas saa ajella mutkaista tietä näkymättömiin... :lol:
Avatar
kappa12
Viestit: 346
Liittynyt: 27.6.2008 13:33
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: VAZ-21051 - 1989 - "Perintökalleus" - Kesäauto

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Kuva

Nyt olis Ladas uudet hankookit alla.

Pientä kevät huoltoa ja tuon kammen päätystefan vaihto taas kerran, nyt näyttäis pitävän ainakin paremmin... Nyt uskaltaa vaihtaa öljyt ja suodattimen kun ei kaikki tuu samantien pihalle..

Nyt vain odotellaan vappua ja Vaasan vappuajoja...
Avatar
kappa12
Viestit: 346
Liittynyt: 27.6.2008 13:33
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: VAZ-21051 - 1989 - "Perintökalleus" - Kesäauto

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

http://samzon.kuvat.fi/kuvat/Vaasan+vet ... G_7666.JPG

Eipä tainnut vaasan vappukulkueessa muita Ladoja ollakkaan...
Avatar
kappa12
Viestit: 346
Liittynyt: 27.6.2008 13:33
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: VAZ-21051 - 1989 - "Perintökalleus" - Kesäauto

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Reilun 3000km on ladalla taitettu matkaa tälle kesälle... Taas on alkanut lämpömittari kettuilemaan, uutena ilmiönä on nyt ollut että bensamittari on täydes tankis vaikka bensavalo palais... Välillä nuo pelaa ja välillä ei, elikkä jokin yhdistysvika jossain...
Viimeksi muokannut kappa12, 22.4.2017 16:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21051 - 1989 - "Perintökalleus" - Kesäauto

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Oiskohan se vika sit ihan itse siinä mittaristossa tai sen liittimessä kun bensamittari ja lämpömittari ovat samassa murikassa? Mites onko muita ongelmia mittariston kanssa?
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
kappa12
Viestit: 346
Liittynyt: 27.6.2008 13:33
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: VAZ-21051 - 1989 - "Perintökalleus" - Kesäauto

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Yritin rassata liittimiä, saa nähdä auttoiko yhtään, en oo ehtinyt käydä ajelemas sen jälkeen...

Muuten mittaristo toimii... Tai no, eihän tuolla puolen oo täs mallis muuta lisäksi kun öljynpainevalo...
Avatar
kappa12
Viestit: 346
Liittynyt: 27.6.2008 13:33
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: VAZ-21051 - 1989 - "Perintökalleus" - Kesäauto

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Kesän mittaan Ladailtu n. 8tkm... Mittaristossa on edelleen välillä bensa ja lämpömittarin kanssa ongelmaa, mutta toimii jo paremmin. Nyt Lada pitäis siirtää talveksi talviteloille ja odottelemaan kesää... Talven mittaan pitäis vaihtaa molemmat etupyöränlaakerit ja kuskin puolen takapyörän stefa... Vähälläkin pääsee...
Avatar
kappa12
Viestit: 346
Liittynyt: 27.6.2008 13:33
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: VAZ-21051 - 1989 - "Perintökalleus" - Kesäauto

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Kevätaurinko alkaa lämmittää ja Lada on taas liikentees... Auto oli syksyllä jonkin aikaa isälläni ajos, kun sen skoda oli telakalla... Ei saisi näköjään yhtään kylvettää vanhaa suolas, ikävästi ruskeita merkkejä kynnykses ja pyöränkaaris... Pitää fiksailla kaikki kuntoon ennen vappua...

Tuntuu että kaasarin kakkoskurkku ei aukea kunnolla, ei oikein jaksa kiihtyä... Kokeilin kattoa paikallaan kaasuttamalla että aukeeko kakkoskurkku, mutta ainakaan siinä ei auennut... Ja alipainekalvo on ehjä...
Millä tuon tietäis varmaksi aukeeko vai ei...?
Avatar
kappa12
Viestit: 346
Liittynyt: 27.6.2008 13:33
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: VAZ-21051 - 1989 - "Perintökalleus" - Kesäauto

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Tällä on vain ajettu ja ajettu. Isompia huoltoja ei oo tarvittu.

Nyt takajousen vaihdon yhteydessä huomasin, että jousilautaset ovat yhtyneet happeen ja jouset on olleet lähinnä savella paikoillaan.

Mistä tuollaiset lautaset saisi uudet?
ManseMotorsilla on listalla, mutta eivät saa niitä toimitettua.
Vastaa Viestiin