VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

KZL-9

Viesti Kirjoittaja AI »

Laturi vaihdettu uuteen, ja siis ihan uuteen. Ei ainakaan heti sulake kärvähtänyt. Täytyy huomenna työreissulle ottaa pari vara-akkua mukaan jos alkaa temppuilemaan että pääsee kotiinkin. Joku 30 kertaa joutuu kuitenkin päivän aikana starttaamaan ja ympäri kaupunkia ajelemaan.

Sytytystulpat joutessani putsailin kun kädet oli valmiiksi likaiset. Ei noihin kovin paljoa ollut karstaa kertynyt.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Viesti Kirjoittaja AI »

Tällainen pisti äsken silmään:
https://www.youtube.com/watch?v=Vr2bYST7qnc
Kelaa kohtaan 21:48
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

KZL-9

Viesti Kirjoittaja AI »

Ei ainakaan eilisen aikana vielä sulake palanut eli ilmeisesti vika oli sitten laturissa. Mikähän siinäkin sitten voi olla? Täytyy nyt vielä ainakin Idän Ihmeisiin asti ajella vara-akku takakontissa.

Ja sähkövikojen määrä tuntuu nyt olevan vakio, yhden kun korjaa niin toinen tulee. Eilen ei sitten pyyhkijät alkaneet toimimaan kun muutaman tipan vettä satoi. Aamulla kun kotoa lähdin niin ne kyllä toimivat. Otin katkaisimen irti ja liitin johdot suoraan toisiinsa kiinni mutta eivät toimineet. Sitten kokeilin pyyhkijän moottorin liitintä. Pirun tiukkaan oli sekin takertunut vuosien aikana. Jonkin verran hapettumaa niissä liittimissä oli. Kun sain liittimen takaisin paikoilleen niin pyyhijät taas toimivat kunnes alkoi taas satamaan niin eiväthän ne taaskaan toimineet. Hieman liitintä ropaamalla ne alkoivat taas kuitenkin toimimaan. Kotiin kun pääsin niin kokeilin ja vieläkin toimivat. Täytyy tänään jossain vaiheessa yrittää niitä liittimiä putsailla paremmin. Jos tuosta isompi ongelma tulee niin napsaista piuhat kokonaan poikki ja liittää ilman liitintä toisiinsa.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Viesti Kirjoittaja jta »

Samalla kannattaa tarkistaa ettei pääse liitin perääntyyn kotelossa. Tuossa kanttiksessa oli tuollainen syy pyyhkijöiden toimimattomuuteen.

Liekkö tuossa laturissa pääsee käämitys ottaan maihin ja sen takia polttaa sulakeen?
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Viesti Kirjoittaja AI »

Eipä ole nyt mitään korvaavaa vikaa tuon pyyhkijöiden tilalle tullut ja pyyhkijätkin toimivat edelleen. Idän Ihmeiden reissuun pakkasin varmuuden vuoksi kaksi vara-akkua mukaan jos tuo latauksen sulake vielä palaa niin pääsee ainakin kotiin. Tyhjän panttina nekin mukana oli. Melko tarkkaan 500 km tuosta reissusta mittariin kertyi ja puoli litraa kului öljyä eli samanverran kuluttaa kuin aina ennenkin.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Viesti Kirjoittaja AI »

Laitoin sivustolleni viimevuotisia kuvia KZL-9:stä jotka olivat päässeet "unohtumaan".
http://lada1970.1g.fi/kalusto_kzl-9_kuvat.html
Kuva
Kylän komein rakennus ja auto!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Selkeää ja aidonoloista neuvostohenkeä :D
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

KZL-9

Viesti Kirjoittaja AI »

Tänään tuli 70.000 km omaa ajoa täyteen KZL-9:llä! Ostaessa mittarissa oli n. 60.300 ja nyt 30.400. Öljyä on palanut noin 80 litraa, bensaa hiukan enemmän.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Viesti Kirjoittaja samarai »

On kyllä kunnioitettava suoritus! AI:lla taitaa olla noiden nappisten kanssa samalla tavalla kuin itsellä Samaran, että ei osaa enää ajaa muulla autolla. :)

Kuvahan on hieno. Samankaltaista patinoitunutta rähjäisyyttä molemmissa, tarkemmin tarkasteltaessa Kuivannon meijerirakennuksesta löytää monta mielenkiintoista ja erikoista teknistä ratkaisua samassa paketissa jollaista harvoin näkee.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

OY-903

Viesti Kirjoittaja AI »

Nyt on sitten OY-Ladan mittari nollattu:
Kuva
Kuva
Kuva
Vielä joku päivä putsailen noi lamppujen kannat kunnolla ja vaihdan polttimot lukuunottamatta kaukovalon polttimoa jonka keväällä jo vaihdoin. Sitten mittari paikoilleen odottamaan kevättä!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

KZL-9

Viesti Kirjoittaja AI »

KZL-9:llä pelkkää ajoa, tankkaamista ja öljyn lisäämistä vain tämän viimeisen kuukauden aikana ollut.

Eturenkaat vaihdoin Idän Ihmeiden reissun jälkeen. Nokia Hakkapeliitta 10 vuodelta 1995. Nämä ovatkin 30-40 km/h vauhdissa hieman äänekkkäät ja ratissa tuntuu vähäistä värinää, uudella sileällä asfaltilla ääntävät 50-60 km/h vauhdissakin. Samanikäiset korelaiset Hankookit olivat tässä suhteessa paremmat. Sen verran ongelmaa oli vasemman puolen renkaan kanssa että se oli mennyt vajaapaineiseksi. Lisäsin ilmaa niin että oli 3,0 bar ja jo kolmen päivän päästä oli selvästi vajaapaineinen, 1,5 bar. Todennäköisesti vanteen ja renkaan välistä vuoti sillä vanteet olivat perin huonokuntoiset, viime kesänä vaihtokaupassa tulleet. En lähtenyt heti vaihdattamaan vannetta vaan ostin Tokmannilta paikka-ainepullon kun sellaista en ole koskaan kokeillut. Ensin rengas tyhjäksi ja hieman epäluuloinen olin että täyttääkö noin pieni pullo koko renkaan, kyllä se vaan täytti. Sen verran laadukas systeemi oli että jokaisesta mahdollisesta paikasta vaahto pursuili käsille ja maahan. Sitten ohjeen mukaan kymmenen kilometriä alle 50 km/h, ajelin hiekkatien kautta ihmisten ilmoille etten muiden tiellä ole. Sitten ohjeen mukaan tyhjensin renkaan mutta sepä ei tyhjäksi asti tullutkaan vaan venttiili meni tukkoon. Kompressorilla tien poskessa sain vaivoin renkaaseen menemään ilmaa. Muutaman päivän päästä rengas oli taas selvästi vajaapaineinen ja huoltiksella laitoin sinne taas 3.0 bar. Nyt on sitten ilmat renkaassa jo muutaman viikon pysyneet eli aine oli kuin olikin toimivaa. 5,90 € maksoi ja jos vielä kuukauden-pari ilmat pysyy sisällä niin hintansa arvoista oli kun ei tarvinnut lähteä minnekään sitä korjauttamaan.

Noin kuukausi sitten oli vastakkaisella puolella tietä poliisit kytiksellä. Peilistä näin kun lähtivät perään. Pari-kolme kilometriä perässä tulivat mutta eivät pysäyttäneet vaan kääntyivät takaisin. Ilmeisesti koneelta katsoivat tiedot ja olivat tyytyväisiä.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

KZL-9

Viesti Kirjoittaja AI »

KZL-9: Lauantaina työreissulla alkoi jarrupoljin mennä ihan pohjaan asti. Kotona sunnuntaina katselin että takajarrujen jarrunestesäiliö oli tyhjä ja nesteet olivat oikeassa takavanteessa. Täytin säiliön ja ilmasin sylinterin ja alkoi poljin tuntumaan normaalilta. Voimakkaasti painaessa hiljalleen kuitenkin painui pohjaan päin. Täytin säiliön piripintaan ja ajelin tarpeelliset ajot ja tarkistin nestepinnan eikä nestettä ollut hävinnyt. Eilen työreissussa joutui jarruttelemaan enemmänkin ja iltapäivällä tarkistin nesteet eikä lisäystarvetta ilmennyt. En nyt tuota korjaamaan enää ala kun jää pois käytöstä kun talvirengaskelit alkavat, talvikulkineeseen on jo talvirenkaat ja öljyt vaihdettu. Täytyy lisäillä jarrunestettä tarpeen mukaan ja jos alkaa enemmän kulumaan niin tulpata koko takajarrut pois käytöstä, tai sitten ottaa se talvikulkine (2101 1974) käyttöön.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

KZL-9

Viesti Kirjoittaja AI »

Jarrunestettä ei ole paljoa vuotanut, sunnuntaina lisäsin aavistuksen että tuli säiliö piripintaan.

Maanantaina etelänreissulla tulin takaisin moottoritietä pitkin Lahteen. Ylämäessä ohitin rekkaa n. 130 km/h mittarissa. Juuri kun rekasta ohi pääsin alkoi nykimään, nopeus tippui jonnekin 100-110 km/h tienoille. Sopivasti kohdalle tuli Luhtikylän littymä josta ajoin pois kun luulin että jotain meni rikki. Ei sammunut liittymään joten ajoin vanhaa tietä ongelmitta Lahteen saakka. Pari tuntia Lahdessa oltuani lähdin kotiin ajamaan. 15 km ennen kotia 110 km/h mittarissa ylämäessä alkoi taas nykimään ja nilkutellen pääsin kotiin asti 60-70 km/h. Vähänkin kun kiihdytti alkoi nykimään mutta tasakaasulla kulki. Tiistaiaamuna sitten tutkin ensin kärjet jotka aukesivat normaalisti eivätkä olleet mitenkään epäilyttävän näköiset joten niille en sitten mitään tehnyt. Sytytystulpat tarkistin, kakkospytyn tulppa oli perin karstainen, sen putsasin ja nelospytyn tulppa oli aivan valkoinen, minkä merkki moinen lienee? Varuilta vaihdoin sen tilalle toisen. Koeajolla toimi ihan normaalisti. Eilen pakkasin työreissulle katkojan kärjet mukaan jos vielä nykii niin vaihdan ne töissä sisätiloissa. Eipä tuossa mitään kulkuongelmia kuitenkaan esiintynyt.

Mutta yhden ongelman kun saa taas kuntoon niin toinen tulee tilalle. Kolmisen kuukautta sitten vaihdoin ensin jännitteensäätimen ja sitten laturin kun poltti sulaketta eikä siis ladannut. Noin kuukausi sitten laitoin alkuperäisen jännitteensäätimen takaisin että sain lainasäätimen takaisin. Eilen sitten alkoi ensin latauksen merkkivalo satunnaisesti palamaan silloin tällöin, sitten koko ajan ja totesin että sulake oli palanut. Vaihdoin sulakkeen ja se paloi samantien kun virrat laittoi päälle. Juuri äsken vaihdoin sitten taas jännitteensäätimen mutta sulake palaa kuitenkin heti. Mikähän piru tuota sulaketta oikein polttaa? Tarkoitus tällä oli vielä muutama viikko ajaa kun ajoaikaa on vielä ensi kuun loppuun tai vaihtoehtoisesti ennen sitä lumen tuloon asti kun pitää talvirenkaat ottaa käyttöön. Nyt vaan pahasti näyttää siltä että ajan tankin tyhjäksi ja otan talviauton käyttöön.

Lisäksi vielä kun illalla reissussa kävin totesin ettei tuulilasin pesulaite toimi, maanantaina se vielä toimi. Mieleen tuli että olisikohan se kytketty saman sulakkeen taakse kuin lataus mutta ei se ehjällä sulakkeellakaan toiminut, ainakaan kun virrat olivat pois päältä ja muistaakseni tuo on ilman virtoja toiminut.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

KZL-9 Problem solved

Viesti Kirjoittaja AI »

Eilen suunnitelman mukaan nappasin työreissulle mukaan jatkojohdon, akkulaturin ja pari vara-akkua. Kun pääsin töihin sisätiloihin laitoin akun lataukseen. Kolme-neljä tuntia tein välillä töitä ja rupesin tutkimaan tuulilasin pesulaitteen johtoja. Eipä noita kovin kauaa tarvinnut ihmetellä kun huomasin että puolan pantaa vasten oleva johto oli puolen sentin matkalta nirhautunut kuori puhki ja kuparit olivat näkyvissä. Sen kun otin pannasta irti ja vaihdoin sulakkeen niin ei enää palanut kun laitoin virrat päälle. Korjauksen suoritin läpinäkyvällä pakkausteipillä, muuta kun en varastolta löytänyt mutta kaipa tuokin asiansa tämän pari viikkoa ajaa jonka autolla vielä ennen talvea ajan. Koko päivän kun ajelin niin lataus toimi kuten pitääkin, ja tuulilasin pesulaite.

Joku edellinen omistaja on tuon sähkövirityksen asentanut. Pesulaitteen moottorille tulee jatkuva virta ja siitä lähtee johto kabiinin puolelle katkaisimelle joka taas maadoittaa tuon sähkömoottorin. Itse kyllä olisin virittänyt systeemin toisin päin.

Todennäköisesti silloin elokuussa turhaan vaihdoin tuon uuden laturin. Silloin en todellakaan hoksannut että tuo tuulilasin pesuri on kytketty saman sulakkeen perään kuin lataus kun tuulilasin pesuria en tarvinnut. Nytkin jos keskiviikkoiltana olisi vettä taivaalta satanut enkä tuota olisi tarvinnut niin vika olisi kai edelleen korjaamatta kun tuon sulakkeen perään ei mitään muuta kuulu.

Myöskään minkäänlaisia nykimisoireita ei ole enää ollut.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Viesti Kirjoittaja AI »

Joskus loppukesästä ihmettelin tuota vuotavaa aluvannetta teknisissä kysymyksissä. Se kun vuoti rengaskoneen tekemästä pikkureiästä vanteen sisäpinnalla. Tarkoitus oli sisäpuolelta yrittää paikata se jollain alumiiniteipillä mutta eipä se onnistunut kun juuri reiän kohdalla oli tubeless-ura vaiko paksunnokseksiko sitä pitää sanoa. Tarkkaan kun katsoi niin uran reunassa oli kuin maalin alla olisi roska reiän kohdalla. Korjasin tuon silikonilla, sisäpuolelle vannetta lykkäsin sitä ohuelti ja ulkopuolen ensin hion reiän kohdan tasaiseksi ja totesin reiän olevan perin matala. Sitten pesin sen tinnerillä ja annoin kuivua kunnolla. Ohuelti laitoin reikään ja reiän ympärille silikonia, Seuraavana päivänä toisen kerroksen ja kolmantena hieman isomman mällin. Kolmisen viikkoa on vanne pitänyt vielä ilmat sisällään. Jos vielä keväällä on ilmat sisällä niin se toimii. Paikka jossa asennutin renkaan tuli sen verran hommassa vastaan että teki uudet rengastyöt ilmaiseksi, silikoni maksoi 2,90 € jota tarvitsin toiseenkin projektiin eli kustannuksia ei kertynyt, vaivaa jonkin verran.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Vastaa Viestiin