VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

OY-903

Viesti Kirjoittaja AI »

Tänään sain aikaiseksi liimata LUJAA LAATUA: LADA -tarran "OY-Ladaan" kiinni. Kyllä on todella oleellinen yksityiskohta ulkonäön suhteen! Seuraavaksi kai vaihtuu kytkin ja kardaani kunnostetaan, ainakin tukilaakeri ja se edessä oleva "kumidonitsi" eli hardyn laippa vaihtuu, ristikotkin on ostettuna mutta jos ei väljää niissä ole niin jäävät sitten varalle. Verottaja muisti ajoneuvoverolla tänään. Melkoista ryöstämistä tuokin, yli 200 € vuodessa!!!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Viesti Kirjoittaja AI »

Nyt on sitten enää kolme mustakilpistä Ladaa. 1971:n ajoin tänään pojan pihaan. Ehkä tuo sitten jotain jaksaa tuosta kirjoittaa. Kirjoittamista ainakin hitsaushommista riittää! Reilut neljätoista vuotta tuo minulla oli josta seitsemän vuotta yhtäjaksoisesti päivittäisessä ajossa, sittemmin satunnaisesti silloin tällöin.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Viesti Kirjoittaja jta »

Mä jo säikähdin että olit yhden menny jo hävittään mutta et sentään.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Viesti Kirjoittaja AI »

OY-Ladaan on vaihdettu kytkin, entinenkin oli täysin toimiva mutta perin jäykkä ja painelaakerikin ajoittain piti ääntä. LUK-merkkinen saksalainen jonka mukana SKF:n painelaakeri. Samalla vaihtui startti, vanha oli todellakin jäänyt päälle sillä vauhtipyörän hammaskehän hampaat olivat kuluneet puoliksi pois, onneksi tähän löytyi tilalle toinen ehjä vauhtipyörä. Vauhtipyörän silmälaakeri on nyt myös uusi. Startti on aivan uusi bulgarialainen 1,6 kilowattinen, mahtaneeko sitten kylmää konetta paremmin pyörittää, no ainakin akku tyhjenee nopeammin. Kardaani on täysin kunnostettu. Tukilaakeri on saksalainen jonka laatikossa luki "Mercedes-Benz". Tämä tuli joskus kahdeksan vuotta sitten tuon 1974:n mukana takakontissa. Mukana oli myös venäläinen tukilaakeri ja oli aivan samankokoinen ja näköinen, laakeri vain pyöri nykien kun tuon saksalaisen laakeri pyöri todella kevyesti. Nivelristikot olivat japanilaiset GMB:t joista kuulema toinen oli perin jäykän oloinen. Ja kahdeksankympin nopeudesta ylöspäin ajossa tuntuikin jonkin verran värinää, eli tältä osin muuttui huonommaksi. Kun jäykän ristikkonivelen vaihtoi herkkään venäläiseen (joka myös tuli 1974:n mukana) ei enää tuntunut minkäänlaista värinää. 110 km/h mittarissa jonkinlaista värinää olin tuntevinani, saattaa johtua noista ikivanhoista toispuoleisesti kuluneista eturenkaistakin. Nyt sitten tekniikkapuoli on laitettu siihen kuntoon että on valmis otettavaksi käyttöön ensi keväänä, nyt laitoin sen pois liikennekäytöstä. Jotain pikkuhypistelyjä kuitenkin vielä on tehtävänä, ovien alakulmia korjailla, ruostesuojausta paikkailla ym..

KZL-9 on toiminut tylsän ongelmitta. Bensaa ja öljyä vain on lisätty ja kerran tuulilasin pesunestettä.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

OY-903

Viesti Kirjoittaja AI »

Ai niin, vaihtuihan tuohon taka-akseliin se kardaanin puoleinen stefakin. Katsastuskonttorilla huomasin kun siitä tipahti tippa öljyä lattialle. Ja vaihdelaatikkoon ja taka-akseliin on vaihdettu halvat Teboilin öljyt.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

OY-903

Viesti Kirjoittaja AI »

Tänään korjailin nuo ovien kulmat, neljä reikää niissä yhteensä oli. Ensin mietin että paikkaisiko hitsaamalla mutta päädyin kuitenkin kitillä ne korjaamaan. Jos eivät kestä niin hitsataan ne sitten joskus. Kitin kuivumista odotellessa putsailin varapyörän koteloa ja sain sinnekin takapuolelle reiän aikaiseksi. Senkin sitten kitillä korjasin. Ihmetyttää noiden ovien ruostesuojaus, se iso pintapelti on taustapuolelta kunnolla tervattu mutta kotelon pohja on täysin kuiva. Mikä mahtaa tuossakin ideana olla? Putsailin nekin ja suihkutin paksun kerroksen kotelosuojaa niihin. Ovipahveja irroitellessa ihmettelin mikä tarkoitus noilla ruskeilla muovikalvoilla tuolla oven sisällä on? Irrallaan ikkunan avausvaijerin seassa kuskin puoleisessa takaovessa sellainen pyöri, kuskin oven muovikalvo oli näköjään ilmastointiteipillä jo jossain vaiheessa liimailtu paikoilleen.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Vesi pyrkii liottamaan massojoja tai koteloöljyjä ne taitaa olla enemmän.
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Viesti Kirjoittaja jta »

Eikös tuolla muovikalvolla ole tarkoitus suojata sitä ovipahvia ettei vesi valu sitä pitkin kun kuitenkaan nuo ikkunatiivisteet ei kovin tiiviit ole.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Joo ei kannata jättää muoveja pois...varsinkaan malleissa joissa pahvi pahvit.. Ovien vedenpoisto reijjät kannattaa pitää auki.. Muuten Jaakko Teppoa mukaellen. Vaikka hölskekuuluu niin se ei ole Vatupassii.. Nivassa minulla sadekelin jälkeen ovesta kuului hölske niin täytyi massan täyttämää reikää vähän avartaa...
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Viesti Kirjoittaja AI »

Ihan järkeenkäypältä kuulostaa että ne muovit olisivat pahveja suojaamaan laitetut. Niinpä tuon takaoven ryppyläjän sitten suoristelin parhaani mukaan ja liimailin gorillateipillä joka mainoksen mukaan on sata kertaa vahvempaa kuin ilmastointiteippi kiinni. Pieni yllätys oli että tuon kuskin takaoven ikkunamekanismi oli täysin toimiva, luulin sen olevan rikki kun siinä ei veiviä ollut. Nyt siihen on kanttilampun vääränlainen veivi laitettu paikoilleen. Tein saman apparin puolelle eli poistin ovipahvit ja ruiskuttelin kotelosuojaa oven alaosiin. Tällä puolella etuovessa oli vähäinen määrä jotain mustaa massaa jäljellä joka lähti raaputtamalla pois. Ikkunaveivejä poistaessa ihmettelin kun ei ollut niitä sokkia lainkaan näkyvissä vaan veivit oli liimattu jollain silikonimönjällä kiinni. Etuoven veivistä löytyi mönjän seasta murjottu sokka jonka sain taivuteltua oikean malliseksi, takaoveen on sitten laitettava kanttilampun veivi. Kauhea homma oli tuo boori ja ura akselista putsata kun ei mönjä meinannut irrota lainkaan, kuin jotain venyvää tiukassa olevaa kumia oli. Joku ei näköjään ole vaan tajunnut kuinka helpot nuo sokat on paikoilleen pujottaa ja veivit kiinnittää!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

OY-903

Viesti Kirjoittaja AI »

Tänään tuli tehtyä iso remontti. Vaihdoin öljytikun. Oma öljytikku oli todella väljä reiässä, pysyi pelkällä painovoimalla paikoillaan. Pihassa olevasta toisesta käyttöä vailla olevasta Ladasta laitoin tiukemman öljytikun paikoilleen.

Eilen laittelin nuo oikean puoleiset ovipahvit paikoilleen. Toiseen veiviin "lainasin" sokan KZL-9:n vasemmasta takaovesta. Veivit eivät alkuun meinanneet pysyä kunnolla paikoillaan kun urassa oli edelleen silikonia. Piti niitä sitten raaputella lisää pois. Mahtaako tuo silikonimömmö sulaa esim. tinnerillä? Meinasin vaan jos veivit vielä irtoaa niin joku tehokkaampi tapa poistaa silikonijäämät pitäisi olla.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

OY-903

Viesti Kirjoittaja AI »

LADA-perämerkki tuli vaihdettua kyrilliseen ziguli-perämerkkiin. Paljon hienompi!

Bensatankin luukkua yritin irrottaa että saa mukaan maalikauppaan mutta toinen ruuvi ei irronnut millään. Edellisen kerran kun joku tuon on maalannut niin on bensatankin korkinkin maalannut joten otan sen sitten mukaan.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

OY-903

Viesti Kirjoittaja AI »

Pieni muodonmuutos tapahtui tälle.
Before:
Kuva
Kuva
After:
Kuva
Kuva
Eipähän enää ole rään värinen!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Nyt on Lokinpaskan värinen mutta hyvännäköinen sellainen..
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

OY-903 & KZL-9

Viesti Kirjoittaja AI »

OY-903:
No vituix män kun rään värisestä paskan väriseksi muuttui...

KZL-9:
Ongelmattomasti on toiminut koko kesän kunnes parisen viikkoa sitten alkoi sähkövikoja ilmenemään.

Vasen etuvilkku on aina välillä aikaisemminkin ollut toimimaton mutta napauttamalla lamppua se on ruvennut kuitenkin joksikin aikaa toimimaan. Parisen viikkoa sitten ei enää alkanutkaan toimimaan. Lampun pitimineen putsailin mutta ei tulosta, kokeilin jopa uudella lampulla mutta ei. Irrotin sitten koko lampun autosta, liittimet olivat perin hapettuneet. Ne kun putsaili ja abikot vielä kiristi niin alkoi toimimaan.

Vajaa kaksi viikkoa sitten lähdin kahden aikaan aamulla töihin ja olikin pitkästä aikaa pimeätä joten kytkin kaukovalot päälle mutta eipä syttyneet. Sulakkeita käsikopelolla räpläilin ja sain oikean puoleisen toimimaan, sillä sitten näin töihin ajella. Kotona sitten ohjekirjasta katselin mitkä noiden sulakkeet on ja putsasin ne ja taas molemmat kaukovalot toimivat.

Nuo olivat vielä pikkujuttuja mutta lauantaina alkoi latauksen merkkivalo palamaan. Kokeilin ajaessa pyöritellä sulaketta kun muistin että se on vasemman puoleinen ja totesin että siitä oli lanka palanut poikki. Pysähdyin tien varteen ja laitoin uuden sulakkeen ja se paloi välittömästi. Ajelin sitten himmeillä valoilla kotiin merkkivalo loistaen. Eilen sitten tutkiskelin ensin käyttöohjeesta että tuon sulakkeen takana on ainoastaan "Säätimen käämitykset ja generaattorin kenttäkäämitykset" kuten muistelinkin eli muualla vika ei voine olla. Ensin tutkin ettei johdot ole mihinkään hankautuneet tms. mutta ihan normaalisti ehjinä olivat. Sitten aloitin helpoimmasta eli vaihdoin jännitteen säätimen toisesta Ladasta. Laitoin virrat päälle ja käynnistin, ei palanut sulake. Tänään sitten lähdin ajamaan ja kymmenisen kilometriä pääsin kun kuului että sulake paloi mutta merkkivalo ei satasen vauhdissa syttynyt, kun hiljensin niin sekin syttyi. Parkissa vaihdoin sulakkeen, nyt 16 A. Startatessa sekin heti kärähti. Sitten muistin että 1970:ssä myös samainen sulake vuosia sitten paloi ja siihen auttoi kun laturilta merkkivalon releelle tulevan johdon irroitti joten kokeilin samaa mutta sulake taas paloi samantien. Huomenna pitää kokeilla vaihtaa laturi uuteen. Mahtaneeko siinä sitten vika olla? Jos jollain on ideaa mistä moinen voisi johtua niin kiitollisena otetaan vastaan.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Vastaa Viestiin