VAZ-21074 - 1992 - 1600SL - Projekti 2

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
degen
Viestit: 1226
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Hερψαντα

VAZ-21074 - 1992 - 1600SL - Projekti 2

Viesti Kirjoittaja degen »

Kävipä tuossa viime lauantaina niin sopivasti, että minulle linkitettiin yksityisviestillä tällä foorumilla vihje huutokaupattavasta komeasta 1600SL-mallista. Muuten se ei olisi ollut erityisen tarpeellinen, mutta sen hyvännäköinen kunto, vähäpäästöisyys ja varsinkin musta alkuperäisväri saivat ostohousut jalkaan. Kävin sunnuntai-iltana kiivaan kamppailun parin huutajan kanssa huutokauppasivulla, mistä selviydyin voittajana ja maanantaina tarjoukseni hyväksyttiin lopullisesti. Tämä oli ns. mahdollinen sika säkissä - ostos. Kävin tänään hakemassa Ladan Hauholta Hämeenlinnasta. Combini traileroi sen jälleen varmasti perille asti, vaikka myyjän pihassa oli perin liukasta ja pihasta liittyessä tielle oli jyrkkä mutka vasemmalle sekä tiekin oli todella liukas. Lukkoperä hoiti homman kotiin kumminkin kunnialla. Pienen tutkimisen jälkeen kori osoittautui ihan kopsakaksi, mikä oli tärkeintä.

Tämä Lada on ostettu Tampereen Konelasta ja se on ns. latolöytö. Omistajia on Trafin tietokannan mukaan yksi ja ainoa, mikä on myös papereiden mukaan tosiseikka. Lada on viimeksi katsastettu 2008 ja sen on siis ollut jouten pitkän aikaa. Tässä on erittäin suorat pellit ja kori vaikutti sangen napakalta. Koristeraidatkin olivat tallessa. Kaasarina oli joku omituinen, mutta aito Solex-kaasutin. Axtec-kaasari lojui apukuskin jalkatilassa. Se pitää kunnostaa ja laittaa kiinni. Akku puuttui ja Melberit ovat jääneet jonnekin matkalle, mutta niitä saadaan kyllä ja nehän tähän kuuluvatkin. Sisustakin on hyvässä kunnossa. Tämä Lada voi olla jopa niin mainio, että pidän sen itselläni. Mustia 1600SL-malleja kun ei liikaa enää esiinny. Onpahan estetty tämänkin joutuminen räpellettäväksi tai purkuosiksi.

Ensin teen tuon 1500S:än loppuun ja sitten alan käsitellä tätä. Jatkoa seuraa...
Liitteet
DSC_0031.JPG
DSC_0032.JPG
DSC_0033.JPG
DSC_0034.JPG
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Ana
Viestit: 212
Liittynyt: 21.5.2017 1:13
Paikkakunta: Pornainen

Re: VAZ-21074 - 1992 - 1600SL - Projekti 2

Viesti Kirjoittaja Ana »

Toivotaan että olis ns. pikkulaitolla leimaan projekti :lol:
jarkoc
Viestit: 27
Liittynyt: 6.7.2009 11:51
Paikkakunta: Nastola

Re: VAZ-21074 - 1992 - 1600SL - Projekti 2

Viesti Kirjoittaja jarkoc »

kohta voi perustaa axtekki farmin :)
Lada 2105 1500s -90
Lada 2107 1700i -96
Lada 2107 1600i -06
Avatar
degen
Viestit: 1226
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Hερψαντα

Re: VAZ-21074 - 1992 - 1600SL - Projekti 2

Viesti Kirjoittaja degen »

Ana kirjoitti: 1.12.2021 20:31 Toivotaan että olis ns. pikkulaitolla leimaan projekti :lol:
Niin, pikkulaittohan on kunkin henkilökohtainen määrittelykysymys. Itse vedän rajan siihen, että koko autoa ei ole tarve purkaa kunnostamismielessä. Moottoria, vaihteistoa eikä perämurikkaa ei pitäisi myöskään olla tarve irrottaa ns. pikkulaitossa. Kaikki muu menee noin suurinpiirtein "pikkulaitoksi". Kokemuksen mukaan tämä on myös aika lailla realistinen asiain tola, kun näitä aletaan laittaa asianmukaiseen kuntoon. Toisin sanoen hyvin moneen kohteeseen joutuu kajoamaan, vaikka nuo mainitut paikat jäävätkin koskematta. Näillä ehdoilla nämä kaikki kunnostamani Ladat ovat olleet pikkulaittotapauksia.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Ana
Viestit: 212
Liittynyt: 21.5.2017 1:13
Paikkakunta: Pornainen

Re: VAZ-21074 - 1992 - 1600SL - Projekti 2

Viesti Kirjoittaja Ana »

Aivan, minä pidän projektina jos on muuta kun normi huolto ainakin itte myydessä. Joten mulla ei oo muita kun projekteja :lol:
Avatar
degen
Viestit: 1226
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Hερψαντα

Re: VAZ-21074 - 1992 - 1600SL - Projekti 2

Viesti Kirjoittaja degen »

Tutkin Ladan konetilaa hieman tarkemmin ja huomasin, ettei kaasari olekaan Solex vaan ehta Weber, malliltaan 28/36 DCD 23. Sen asennus on jäänyt puolitiehen joltakulta, sillä kaasun käyttövivusto oli täysin irti eikä sille ole tehty mitään muutoksia. Putsarikotelokin oli täysin irti, eikä se edes sovi tuon Weberin päälle suoraan. Joka tapauksessa tuo kaasari siirretään taka-alalle ja asennan tähänkin Ladaan luonnollisesti Axtec-kaasuttimen kaikkine asiaankuuluvine oheislaitteineen. Olenkin jo kunnostanut mukana tulleen asteekin ja se odottaa jo kiinnittämistä. Tuon weepertin voisi koettaa kaupustella jollekulle. Siinä lienee 23 ja 25-milliset sisäkurkut.
Liitteet
DSC_0043.JPG
DSC_0041.JPG
DSC_0039.JPG
DSC_0038.JPG
DSC_0037.JPG
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1226
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Hερψαντα

Re: VAZ-21074 - 1992 - 1600SL - Projekti 2

Viesti Kirjoittaja degen »

Kokeilinpa tänään, lähteekö tämä keksintö käyntiin. Asensin kunnostetun Axtec-kaasarin Weberin tilalle ja kiinnittelin kaasuvivun, letkut ja muut kiinni. Kaikki letkut löytyivät konetilasta, kuten myös termostaattiventtiilit ja muu tarpeellinen. Laitoin akun paikalleen ja kokeilin starttia. Se pyöri, mutta tulille ei lähtenyt. Pienen tutkimisen jälkeen virranjakajan pyörijä osoittautui sököksi. Siitä puuttui vastus kokonaan ja mittari näytti ääretöntä. Laitoin ehjän pyörijän paikalleen siis. Edelleenkään ei lähtenyt käyntiin, joten seuraavaksi katsoin bensapuolta. Ilmeni, että pumpun tuloletku on irti kokonaan putkesta. Siispä laitoimme huikkabensaa ja heti hörähti ja käynnistyikin. Kipinää siis tulee. Pitää kiinnittää tuo letku putkeen ja laittaa bensaa tankkiin ja testata uudestaan myöhemmin.

Virrat päällä paloi öljynpainevalo ja laturin merkkivalo. Hyvä homma siis. Muuten mittaristo oli mykkä. Latausmittarikin näytti nollaa eikä econikaan liikahtanut, Samoin kierroslukumittari oli hiljaa. Sulakkeet näyttivät ihan ehjiltä ja nopeasti pyöräyttelin niitä, mutta apua ei ollut. Puhallin oli mykkä, ja lisäksi tässä lienee jonkinlainen valojen varoitussummeri asennettu, koska jokin ulina kuului virrat pois päältä ja ajovalot päällä. Puhaltimen kytkimen naksuttelu muutti kyseisen äänen voimakkuutta. Pitääpä siis selvitellä hieman sähköasioita. Valojen pesimetkin pitivät ainakin ääntä, joten jotain sielläkin tapahtuu. Radiokin toimii ja sieltä tuli heti propagandaa, kun ruuvasi taajuuden kohdalleen. Alku lupaa siis hyvää.
Liitteet
DSC_0059.JPG
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1226
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Hερψαντα

Re: VAZ-21074 - 1992 - 1600SL - Projekti 2

Viesti Kirjoittaja degen »

Kunnostin mittariston tänään. Uusin merkkivalojen polttimot ja laitoin taustavaloksi Ledipolttimot, jotka ovat paljon kirkkaammat kuin alkuperäiset hehkulangat. Kierroslukumittari oli mykistynyt, joten laitoin toimivan tilalle. Toimimattomat bensamittari ja latausmittari lähtivät futaamaan, kun puhdistin ja kiristin niiden kiinnitysmutterit ja aluslevyt ja lisäsin yhden puuttuvan mutterin ja aluslevyn. Lämpömittarikin toimii, joten mittaristo on nyt kunnossa. Lisäksi tilasin tähän uudet kytkinsylinterit sekä uusia jarruosia, jotta saisin sen liikkumaan omin voimin, edes sinolipullosta bensaa imien. Tankista ei nimittäin Lada jaksa nostaa ainetta vielä. Pitää siis vilkaista anturiasetelmaa ja menolinjaa. Alkuperäinen kaasutin taitaa olla hapantunut pilalle. Sillä ei nimittäin Lada jäänyt käyntiin, vaan toisella axtekilla se sitten jäikin käymään. Pitää siis rakennella vielä yksi Axtec-kaasari.
Liitteet
DSC_0075.JPG
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Vastaa Viestiin