Samaran tyhjäkäynti temppuilee
Samaran tyhjäkäynti temppuilee
kyseessä on -95 1.3 kaasari samara.
Eli auto pelaa hyvin sen aikaa kun ryyppy on vielä päällä, mutta sen jälkeen auto ei käyny tyhjäkäyntiä.
otin autosta sitten ilman putsarin pois ja käänsin tyhjäkäynti ruuvista hieman lisää jenkaa 1.5 kierrosta, niin samara rupes jonkinlaista tyhjäkäyntiä käymään. Mutta mistä se mahtas johtua että pikkasen käytät kierroksia autossa ja jätät sen tyhjäkäynnile niin se noin 15 sekunttia käy huonosti jonka jälkeen alkaa käymään kunnolla? ja aina sama juttu kun nostat kierroksia pikkusenkin.
ja sit huomasin sellasen jutun jota noiss japseissa ei oo kertaakaan tullu eteen että ton samaran kaasari jää "naputtamaan" kun auto sammuu itsestään? ei siis sammutettaessa.
Eli auto pelaa hyvin sen aikaa kun ryyppy on vielä päällä, mutta sen jälkeen auto ei käyny tyhjäkäyntiä.
otin autosta sitten ilman putsarin pois ja käänsin tyhjäkäynti ruuvista hieman lisää jenkaa 1.5 kierrosta, niin samara rupes jonkinlaista tyhjäkäyntiä käymään. Mutta mistä se mahtas johtua että pikkasen käytät kierroksia autossa ja jätät sen tyhjäkäynnile niin se noin 15 sekunttia käy huonosti jonka jälkeen alkaa käymään kunnolla? ja aina sama juttu kun nostat kierroksia pikkusenkin.
ja sit huomasin sellasen jutun jota noiss japseissa ei oo kertaakaan tullu eteen että ton samaran kaasari jää "naputtamaan" kun auto sammuu itsestään? ei siis sammutettaessa.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10210
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
hmm
johtunee naputukset tosta axtekki järjestelmästä, kun se naputtelee niitä solenoidi suuttimia? Ei siinä ole kuitenkaan Check Engine varovalo palanut? Tyhjäkäyntipiirin solenoidissa ehkä vika tai sitten sen ohjauksessa. Onko käynin säätö ruuville menevä johto kytkettynä, se joka tunnistaa kaasuläpän asentoa?
Juu kiitti tiedoista.
Kyllä tossakin on check engine valon ajoittaista palamista, niinkuin nytkin on. Tosin ajattelin että se on ihan huuhaa valo tossa kaasari vehkeessä
tossa kaasarissa on kyllä paikallaan kaikki kolme sähköjohtoa ja myöskin se tyhjäkäynnin säätöruuvin viereen menevä johto.
Mitenkä noita solenoideja vois testailla että toimiiko ne?
ja muutkin vika ehdotukset olis tervetulleita!!
Kyllä tossakin on check engine valon ajoittaista palamista, niinkuin nytkin on. Tosin ajattelin että se on ihan huuhaa valo tossa kaasari vehkeessä
tossa kaasarissa on kyllä paikallaan kaikki kolme sähköjohtoa ja myöskin se tyhjäkäynnin säätöruuvin viereen menevä johto.
Mitenkä noita solenoideja vois testailla että toimiiko ne?
ja muutkin vika ehdotukset olis tervetulleita!!
Re: hmm
Mulla oli (tai no on itse asiassa vieläkin) ladassani (1500 vm.92 kat.) tyhjäkäynti ongelmaa. Kysin korjaamolla tuosta tyhjäkäynninsäätöruuvin viereen menevästä johdosta ja siellä sanoivat että ei sitä tartte kiinni laittaa. Näin on ollut kuulemma tapana ja eipä tuolla ole mitn merkitystäkään.. Kaikenlaisia systeemejä ne venäläiset keksii...Lada-Jussi kirjoitti:johtunee naputukset tosta axtekki järjestelmästä, kun se naputtelee niitä solenoidi suuttimia? Ei siinä ole kuitenkaan Check Engine varovalo palanut? Tyhjäkäyntipiirin solenoidissa ehkä vika tai sitten sen ohjauksessa. Onko käynin säätö ruuville menevä johto kytkettynä, se joka tunnistaa kaasuläpän asentoa?
Vaikuttaako toi tyhjäkäynnin säätöruuvin viereen menevä johto mitenkään auton käyntiin kimila? voishan sitä koittaa ottaa sen irti ja testata että mitenkä se pelaa sitten.kimila kirjoitti: Mulla oli (tai no on itse asiassa vieläkin) ladassani (1500 vm.92 kat.) tyhjäkäynti ongelmaa. Kysin korjaamolla tuosta tyhjäkäynninsäätöruuvin viereen menevästä johdosta ja siellä sanoivat että ei sitä tartte kiinni laittaa. Näin on ollut kuulemma tapana ja eipä tuolla ole mitn merkitystäkään.. Kaikenlaisia systeemejä ne venäläiset keksii...
toi samaran kaasari on ainakin sen näkönen että se on useemminkin ollut jo auki, joten en viittis enää sitä kauheesti aukoo.
Mitenkäs sit se "anturi" johon menee kaksi alipaineletkua ilmanputsari kotelossa? siinä meillä ei oo ollenkaan toista alipaineletkua.
Nojoo! hain uuden solenoidin Delta-autosta 40e ja pistin paikoilleen ja koeajolle... P*rkele ei käyny vieläkään tyhjäkäyntiä. no ajettiin takas talliin ja ruvettiin tutkimaan asiaa uudelleen ja huomattiin että noi solenoidien jännitteet oli pienillä kierroksilla n:6volttia ja nousi mitä enemmän oli kierroksia. eli ei jaksanu käydä yhtään tyhjäkäyntiä, no sitten vedettiin tilapäinen piuha suoraan akulta tohon tyhjäkäyntisolenoidille ja auto rupes just ja just käymään tyhjäkäyntiä. eli todettiin että se toinenkin vika (ton solenoidin lisäks ) olis tossa solenoidien ohjausjärjestelmässä, mutta ei jaksettu alkaa käymään tota järjestelmää läpi niin tein niinkuin "Vanja-Eno" oli tossa yhessä tobicissa kertonu
KIITOKSIA VINKEISTÄ KAIKILLE!!!
JA TADAA auto rupes käymään tyhjäkäyntiä taas yhtä iloisesti kuin ennenkin. vien ton uuden solenoidin takas liikkeeseen kun se ei tossa autossa ruvennu pelaamaan. tutkikoot joku sitten jälkeenpäin ´ton vian, mut pääasia että ny pelaaVoit tehdä rikkinäiselle venttiilille myös tilapäisen kikka2 korjauksen. Ota venttiili irti ja leikkaa venttiilin kärki sivuleikkureilla niin tyhjäkäyntipiiri aukeaa taas.
KIITOKSIA VINKEISTÄ KAIKILLE!!!
Millä mittasit jännitteen normaali mittari ei kerkeä näyttämään jännite huippuja vaan siinä näkyy yleensä keskiarvo jännite eli tuohan olis noin 50% pulssin leveys jos siinä olis häviötön syöttö eli säädötkin melko lähellä oikeaa.HP kirjoitti: huomattiin että noi solenoidien jännitteet oli pienillä kierroksilla n:6volttia ja nousi mitä enemmän oli kierroksia.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
Re:
Pian 20 vuotta vanha neuvo mutta sama vika, eli kuuluuko tyhjäkäyntiventtiilistä katkasta kokonaan se kuparin värinen kärki pois vai pienempi siivu ihan päästä? Tilasin jo uuden, että tohtii tuon vanhan leikellä.Voit tehdä rikkinäiselle venttiilille myös tilapäisen kikka2 korjauksen. Ota venttiili irti ja leikkaa venttiilin kärki sivuleikkureilla niin tyhjäkäyntipiiri aukeaa taas.
Kaasari on putsattu ja korjaussarjaa asennettu, mutta tyhjäkäynti katoaa kun ryyppy lähtee pois. Käy sillee rökeltämällä jos säätö on riittävän korkealla, että ei sammu. -95 1300 2108 Samara.
Tässä on kaksi tommosta sähkökikkaretta kaasarin kyljessä, onko ylempi se mikä tyhjäkäyntiä säätää?
Re: Samaran tyhjäkäynti temppuilee
Suuttimen neulan voi katkaista suoraan kierteen yläpuolelta. Miten suuttimen toimimattomuus on todettu? Suuttimen vastus on noin 43-50 ohmia yleismittarilla mitattuna. Ehjää suutinta ei pidä tuhota. Ylempi suutin on juuri tyhjäkäyntisolenoidi.
Onko tyhjäkäynnin seossäätöruuvia ruuvattu? Jos se on pohjassa, ei tyhjäkäyntiä ole.
Onko tyhjäkäynnin seossäätöruuvia ruuvattu? Jos se on pohjassa, ei tyhjäkäyntiä ole.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: Samaran tyhjäkäynti temppuilee
Eli solenoidin "sielu" katkaistaan. Vedä se messinki suutin irti solenoidista ja sen jälkeen näkyviin tuleva muovi kara poikki, tai vetämällä pois (kaikista ei lähde tuo sielu vetämällä niistä pitää katkaista, joissain on sekin irtoava).
Re: Samaran tyhjäkäynti temppuilee
Missä on tyhjäkäynnin seosruuvi? Joku seosruuvi on tuossa vivuston puolella alakulmassa, se on n. 3 kierrosta auki. On säädeltykin, mutta ei vaikutusta, kiinni ruuvatessa auto sammuu. Seosruuvi oli korjuusatsissa mukana mutta jäi vaihtamatta, en saanut vanhaa mitenkään pois sieltä ahtaasta poterosta. Pitäis melkein liimata joku tikku siihen millä sit vetää pois..
Jos tuo kerran voi toimia modatulla solenoidilla niin sillä ajattelin kokeilla, kun ei oikein oma järki enää riitä muuhun. Kun ei läydy oikein mitään ohjettakaan mistään, saati räjäytyskuvaa/osalistausta.
Mikäs tuo ympyröity osa on, ja mitä siitä säädetään? Kalvo siellä on sisällä, ja mitä kireämmällä ”säätö” on niin sen vähemmän se pääsee liikkumaan. Alipaineletku tulee tuohon. Sen huomasin, että kun meinaa sammua niin tuo liikahtaa ja kierrokset nousee, eli jotain eloa siinä on. Kalvon uusin tuonne ja toiselle puolelle myös kiihdytyspumpun kalvon, kierroksia ottaa kyllä mutta tyhjäkäynti on hukassa. Paitsi ryyppy päällä käy ihan hyvin.
Jos tuo kerran voi toimia modatulla solenoidilla niin sillä ajattelin kokeilla, kun ei oikein oma järki enää riitä muuhun. Kun ei läydy oikein mitään ohjettakaan mistään, saati räjäytyskuvaa/osalistausta.
Mikäs tuo ympyröity osa on, ja mitä siitä säädetään? Kalvo siellä on sisällä, ja mitä kireämmällä ”säätö” on niin sen vähemmän se pääsee liikkumaan. Alipaineletku tulee tuohon. Sen huomasin, että kun meinaa sammua niin tuo liikahtaa ja kierrokset nousee, eli jotain eloa siinä on. Kalvon uusin tuonne ja toiselle puolelle myös kiihdytyspumpun kalvon, kierroksia ottaa kyllä mutta tyhjäkäynti on hukassa. Paitsi ryyppy päällä käy ihan hyvin.
Re: Samaran tyhjäkäynti temppuilee
Tänään tutkin Samaraa ja vika oli tuossa tyhjäkäynnin solenoidissa, veti vain satunnaisesti kuten tuossa edelläkin oli ollut. Ohjeiden mukaan sielu poikki ja taas pelaa, suuret kiitokset neuvoista!
Re: Samaran tyhjäkäynti temppuilee
Jatketaan tarinaa, ostin uuden tyhjäkäynnin solenoidiventtiilin mutta n. 150 km ajon jälkeen alkoi taas härkimään, samaa rökeltämistä kuin aiemmin. Nyt kuitenkin solenoidi tuntuu olevan ehjä ja vika olevan ohjauspuolella, rökeltelyn aikana kun vie hyppyjohdolla akulta jännitteen solenoidille niin käynti tasaantuu.
Nyt on taas tuo sieluton yksilö kaasarissa kiinni, ei siinä muuten ole valittamista mutta melko voimakasta jälkikäyntiä on. Hajoaa varmaan katti seuraavaksi?
Mitäs tolle nyt kannattais tehä, axtexin ohjausyksikkö vaihtoon? Onko jollain ylimäärästä toimivaa myydä?
Nyt on taas tuo sieluton yksilö kaasarissa kiinni, ei siinä muuten ole valittamista mutta melko voimakasta jälkikäyntiä on. Hajoaa varmaan katti seuraavaksi?
Mitäs tolle nyt kannattais tehä, axtexin ohjausyksikkö vaihtoon? Onko jollain ylimäärästä toimivaa myydä?
Re: Samaran tyhjäkäynti temppuilee
degen kirjoitti:Yhden poksin poltin kerran itse ihan omaa huolimattomuuttani, kun testasin toimintaa irrottamalla piuha--> laskin siitä irti ja se osui maahan.
Taas ennekuin joku väittää ettei näitä ole hajonnut ja ettei näitä olisi koskaan korjattu, noiden transistorien vaihto ei ole paha homma...pressa kirjoitti:No sanotaan nyt näin diplomaattisesti: Boksista voi kärvähtää BD136 tehotransistorit joilla solenolidien ohjaus tapahtuu. Näin ei varmasti ole kenellekään käynyt kun en henkilön nimeä muista jolle nuo tinattiin. Tapahtumasta oli kuviakin mutta koska en niitä tähän löydä niin näin ei ole tapahtunut...