Jarrujen ilmaus nipoista.

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Hannnu
Viestit: 187
Liittynyt: 1.12.2008 1:34
Paikkakunta: Janakkala/Turenki

Jarrujen ilmaus nipoista.

Viesti Kirjoittaja Hannnu »

Elikkäs huolsin tossa etu jarrut ja vaihdoin kaikki tiivisteet uusiksi, huimat 4 :D Vähä maalia niskaan ja kiinni, Nyt sitten pitäis ilmata ne, mutta ilmaus nippa ei ota auetakseen kummastakaan satulasta. Nippa on ilmeisesti 8mm? Ainakin 8mm kiintoavain istu nätisti (Maalit ja ruosteet rapsuteltu pois) Mutta sitten rupesin avaamaan ja eikös se pe**ele muljahtanu ja osottautu olevan suhteellisen kovaa kiinni :( Elikkäs lisää neuvoja ennenkö se nippa on pyöreä :) Etujarrut siis kyseessä!
Lada 2104 1700i 96`
Kalleriaan->http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/in ... ?cat=10722

VW Passat 2.5 V6 TDI 4Motion 01'
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Jarrujen ilmaus nipoista.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Olisiko lukkopihdeistä apua? Jos se pyöreä on niin voihan sitä koittaa viilailla johonkin kokoon, mutta...

Uudet nipat siihen on sitten hyvä laittaa, jos pyöristyvät noin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Yogi
Ylläpito
Viestit: 2913
Liittynyt: 2.2.2005 8:38
Paikkakunta: Pori

Re: Jarrujen ilmaus nipoista.

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Hyvät lukkopihdit tiukkaan kiinni ja koitat uudestaan. Anna sille CRC-hoitoa ensin. Jos sulla on pillit ja mahdollisuus lämmittää sitä ensin, sekin auttaa. Uusi nippa pitää kyllä pistää.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Jarrujen ilmaus nipoista.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ja CRC ym. liotushoidosta ei ole mihinkään, jos sen ei anna vaikuttaa tarpeeksi kauan. Monissa läpiruosteisissä ja alustakökköisissä pulteissa ja mutteireissa sellainen 48h tekee jo jotakin, kun vielä muistaa käydä lisäilemässä välillä kamaa ja vaikka kääntämässä pulttia vaikkei jenkoja vielä rusauttaisikaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
lada combi
Viestit: 433
Liittynyt: 25.4.2006 9:48
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Jarrujen ilmaus nipoista.

Viesti Kirjoittaja lada combi »

Myös terävä napautus nipan päähän auttaa usein...
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Jarrujen ilmaus nipoista.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tietysti nyt kun nippa on jo pyöreä, niin ei siinä enää kikat auta. Vanhan venttiilinvääntäjän konsti: Aina ensin rusaus kiinnipäin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Re: Jarrujen ilmaus nipoista.

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Yogi kirjoitti:Hyvät lukkopihdit tiukkaan kiinni ja koitat uudestaan.
lada combi kirjoitti:Myös terävä napautus nipan päähän auttaa usein...
Tai sitten hyvät lukkopihdit tiukkaan ja terävä napautus pihtien päähän AUKIPÄIN. :idea:
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Aina ensin rusaus kiinnipäin.
Eikä helevetissä näin tai pääsee kaivelemaan katkennutta nippaa irti ja siinä se savotta vasta onkin.

Se saakelin nippa kun on onttona niin heikkoa tekoa että pitävällä avaimella harkitsematon vääntäminen aukipäinkin sen katkaisee.
Avatar
jta
Viestit: 4364
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Jarrujen ilmaus nipoista.

Viesti Kirjoittaja jta »

Ite saanu pulttipyssyllä auki lujassa olevan nipan. 8 millin hylsä ja pienimmällä teholla sievästi liipasinta hipomalla. Yksi vaihtoehtohan on antaa sievästi lämpöä sylinterille. Alumiinia kun ovat niin saattaisivat sopivasti laajeta että lähtis nippa sievästi auki.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
Jamo
Viestit: 233
Liittynyt: 14.11.2009 17:32
Paikkakunta: Alavus

Re: Jarrujen ilmaus nipoista.

Viesti Kirjoittaja Jamo »

Naputa päätä ja kokeile lyödä siihen väkisin pientä hylsyä jolla voi koittaa avata.
Lada 2107 turbodiesel -88
Lada 2104 1300 -90
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Jarrujen ilmaus nipoista.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kiinnipäin vääntämistä voi käyttää aika monessa. Täytyy vaan ottaa huomioon momentti ja se, kuinka paljon käännetään. Eli Vanhan VenttiilinVääntäjän Konsti toimii aina, kun sitä käyttää Vanha Venttiilinvääntäjä eikä kuka tahansa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Re: Jarrujen ilmaus nipoista.

Viesti Kirjoittaja Jusu »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:kuinka paljon käännetään.
Minä en nyt kyllä keskilahjakkuuttani mitenkään keksi, kuinka paljon voidaan kääntää kiinnipäin kierrettä, joka on jo valmiiksi pohjaan asti kiristetty... :?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Jarrujen ilmaus nipoista.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

No, kuten tuolla aiemmin sanoin niin tällaisessa tapauksessa se ei ehkä ole relevantti keino. Siksi Jusu on aivan oikeassa.

Mutta otetaanpa esim. Junnttaantunut LipeaVenttiili. Venttiili on ollut kiinni pitkään. Siellä putken sisällä on myös jonkinlainen lipeätulppa. Putkilinja pitäisi kuitenkin saada taas käyttöön jostakin syystä. Putki on kenties kyllä höyrytetty kunnolla ennen sen poistamista käytöstä, mutta aina sinne jää lipeää. Se on niin mukava aineen.

Venttiili on suljettu pohjaan asti. No kierre ei ehkä ole täysin pohjassa, mutta ei se venttiili enempää kiinni mene kun se on niin junttaan kiristetty kuin pystytään. Tämä siksi, että putkissa on valtavat paineet, jotka eivät salli kovinkaan suuria rakoja tai kama vuotaa ainakin jonkin aikaa.

No, tällaisia venttilejä eivät availe ihan kaikki. Jos nämä ovat koneventiilejä niin jos kone ei avaa niin sitten tulevat viilarit. Mutta jos nämä ovat käyttöhenkilöstön käsiventiilejä ja tulee pakollinen tarve avata linja niin se on avattava.

Yleesä olosuhteet ovat helvetilliset. Kuuma, likainen, ahdas, vaikea paikka tavoittaa ja tiedetään ettei ventiiliä ole avattu aikoihin. Sinne hommiin ei koskaan laiteta uuden koulukunnan käyttömiehiä. Nämä venttillit ovat katoavaa kansanperinnettä. Niihin tarvitaan Vanhoja VenttiilinVääntäjiä.

Usein mitään muuta mahdollisuutta ei ole kun saada kierre ja kenties junttaantunut venttiilin sanotaan vaikka kara tai mäntä liikahtamaan edes millin kiinnipäin. Sen jälkeen se jo aukeaakin. Ei ehkä helposti mutta on varma että se aukeaa.

Eihän tietenkään näissä kannata kevyin evätin mennä kiinnipäin vetämään. Rikkihän ne ilmausnipat menevät.

Eli Paskaa haastoin. No, onneksi Jusu kommentoi ansiokkaasti.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
hautakorpi
Viestit: 196
Liittynyt: 25.4.2017 16:20

Re: Jarrujen ilmaus nipoista.

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

itse laittanut suoraan uudet sylinterit omaan, kohtuu hintainen peruskorjaus paketti:

https://www.carsundparts-shop.de/epages ... 500020-KIT

nippuhin olen kierteisiin sivellyt ohuesti kuparitahnaa, paikallinen korjaamo käyttää kierteiin ennen asennusta terva spraytä, toimii kuuleman mukaan oikein hyvin.
Lada? :shock: Kovaa huutoa kolmannella....

Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä! :lol:
hautakorpi
Viestit: 196
Liittynyt: 25.4.2017 16:20

Re: Jarrujen ilmaus nipoista.

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

joo... jarrujen korjaus sarja asennettu nyt omaan kulkineeseen, kun taka jarru sylintereiksi nappaa 2101-2107/uudemman nivan sylinterit niin epäkeskoja ei enää tarvitse taka jarrujen säädössä, vanhaan nivaan tuli näin automaattisesti säätyvät takajarrut :D

jäljestä ajatellen oli ainut oikea ratkaisu uusia kaikki jarrut kerrasta, nyt näitten kanssa ei tarvitse huolehtia joka kerta ennen katsastusta, kun satsin tilaan carsundpartsilta saksasta, kannattaa ottaa mukaan SKF:n etulaakeri satsi joka on naurettavan halpa17e!!!, samalla toki tulee myös takapyörän laakerit jotka ovat myös edullisimmasta päästä, fiksu vääntää samalla etunapaan raspvaprässin nipalle paikan jolloin noista laakereista tulee käytänössä ikuiset :D

ladan osien hinnoissa on nähty tänä vuonna melkoista nousua monella myyjällä, vissiin tavaran saanti tökkii tai kassa alkaa monella ammottamaan kun ihmiset eivät enää kuluta niin paljon. tuo saksalainen kauppias ei vielä nyt 10/2021 ole nostanut hintoja, esim nivan vetoakselit eteen ovat naurettavan halvat verrattuna moneen muuhun paikkaan...
Lada? :shock: Kovaa huutoa kolmannella....

Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä! :lol:
Vastaa Viestiin