Sivu 1/1

Jarrujen ilmaus nipoista.

Lähetetty: 17.11.2009 1:03
Kirjoittaja Hannnu
Elikkäs huolsin tossa etu jarrut ja vaihdoin kaikki tiivisteet uusiksi, huimat 4 :D Vähä maalia niskaan ja kiinni, Nyt sitten pitäis ilmata ne, mutta ilmaus nippa ei ota auetakseen kummastakaan satulasta. Nippa on ilmeisesti 8mm? Ainakin 8mm kiintoavain istu nätisti (Maalit ja ruosteet rapsuteltu pois) Mutta sitten rupesin avaamaan ja eikös se pe**ele muljahtanu ja osottautu olevan suhteellisen kovaa kiinni :( Elikkäs lisää neuvoja ennenkö se nippa on pyöreä :) Etujarrut siis kyseessä!

Re: Jarrujen ilmaus nipoista.

Lähetetty: 17.11.2009 1:11
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Olisiko lukkopihdeistä apua? Jos se pyöreä on niin voihan sitä koittaa viilailla johonkin kokoon, mutta...

Uudet nipat siihen on sitten hyvä laittaa, jos pyöristyvät noin.

Re: Jarrujen ilmaus nipoista.

Lähetetty: 17.11.2009 12:48
Kirjoittaja Yogi
Hyvät lukkopihdit tiukkaan kiinni ja koitat uudestaan. Anna sille CRC-hoitoa ensin. Jos sulla on pillit ja mahdollisuus lämmittää sitä ensin, sekin auttaa. Uusi nippa pitää kyllä pistää.

Re: Jarrujen ilmaus nipoista.

Lähetetty: 17.11.2009 16:28
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Ja CRC ym. liotushoidosta ei ole mihinkään, jos sen ei anna vaikuttaa tarpeeksi kauan. Monissa läpiruosteisissä ja alustakökköisissä pulteissa ja mutteireissa sellainen 48h tekee jo jotakin, kun vielä muistaa käydä lisäilemässä välillä kamaa ja vaikka kääntämässä pulttia vaikkei jenkoja vielä rusauttaisikaan.

Re: Jarrujen ilmaus nipoista.

Lähetetty: 17.11.2009 16:30
Kirjoittaja lada combi
Myös terävä napautus nipan päähän auttaa usein...

Re: Jarrujen ilmaus nipoista.

Lähetetty: 17.11.2009 16:36
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Tietysti nyt kun nippa on jo pyöreä, niin ei siinä enää kikat auta. Vanhan venttiilinvääntäjän konsti: Aina ensin rusaus kiinnipäin.

Re: Jarrujen ilmaus nipoista.

Lähetetty: 17.11.2009 18:31
Kirjoittaja Jusu
Yogi kirjoitti:Hyvät lukkopihdit tiukkaan kiinni ja koitat uudestaan.
lada combi kirjoitti:Myös terävä napautus nipan päähän auttaa usein...
Tai sitten hyvät lukkopihdit tiukkaan ja terävä napautus pihtien päähän AUKIPÄIN. :idea:
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Aina ensin rusaus kiinnipäin.
Eikä helevetissä näin tai pääsee kaivelemaan katkennutta nippaa irti ja siinä se savotta vasta onkin.

Se saakelin nippa kun on onttona niin heikkoa tekoa että pitävällä avaimella harkitsematon vääntäminen aukipäinkin sen katkaisee.

Re: Jarrujen ilmaus nipoista.

Lähetetty: 17.11.2009 19:05
Kirjoittaja jta
Ite saanu pulttipyssyllä auki lujassa olevan nipan. 8 millin hylsä ja pienimmällä teholla sievästi liipasinta hipomalla. Yksi vaihtoehtohan on antaa sievästi lämpöä sylinterille. Alumiinia kun ovat niin saattaisivat sopivasti laajeta että lähtis nippa sievästi auki.

Re: Jarrujen ilmaus nipoista.

Lähetetty: 17.11.2009 19:15
Kirjoittaja Jamo
Naputa päätä ja kokeile lyödä siihen väkisin pientä hylsyä jolla voi koittaa avata.

Re: Jarrujen ilmaus nipoista.

Lähetetty: 17.11.2009 19:30
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Kiinnipäin vääntämistä voi käyttää aika monessa. Täytyy vaan ottaa huomioon momentti ja se, kuinka paljon käännetään. Eli Vanhan VenttiilinVääntäjän Konsti toimii aina, kun sitä käyttää Vanha Venttiilinvääntäjä eikä kuka tahansa.

Re: Jarrujen ilmaus nipoista.

Lähetetty: 17.11.2009 20:16
Kirjoittaja Jusu
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:kuinka paljon käännetään.
Minä en nyt kyllä keskilahjakkuuttani mitenkään keksi, kuinka paljon voidaan kääntää kiinnipäin kierrettä, joka on jo valmiiksi pohjaan asti kiristetty... :?

Re: Jarrujen ilmaus nipoista.

Lähetetty: 17.11.2009 20:33
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
No, kuten tuolla aiemmin sanoin niin tällaisessa tapauksessa se ei ehkä ole relevantti keino. Siksi Jusu on aivan oikeassa.

Mutta otetaanpa esim. Junnttaantunut LipeaVenttiili. Venttiili on ollut kiinni pitkään. Siellä putken sisällä on myös jonkinlainen lipeätulppa. Putkilinja pitäisi kuitenkin saada taas käyttöön jostakin syystä. Putki on kenties kyllä höyrytetty kunnolla ennen sen poistamista käytöstä, mutta aina sinne jää lipeää. Se on niin mukava aineen.

Venttiili on suljettu pohjaan asti. No kierre ei ehkä ole täysin pohjassa, mutta ei se venttiili enempää kiinni mene kun se on niin junttaan kiristetty kuin pystytään. Tämä siksi, että putkissa on valtavat paineet, jotka eivät salli kovinkaan suuria rakoja tai kama vuotaa ainakin jonkin aikaa.

No, tällaisia venttilejä eivät availe ihan kaikki. Jos nämä ovat koneventiilejä niin jos kone ei avaa niin sitten tulevat viilarit. Mutta jos nämä ovat käyttöhenkilöstön käsiventiilejä ja tulee pakollinen tarve avata linja niin se on avattava.

Yleesä olosuhteet ovat helvetilliset. Kuuma, likainen, ahdas, vaikea paikka tavoittaa ja tiedetään ettei ventiiliä ole avattu aikoihin. Sinne hommiin ei koskaan laiteta uuden koulukunnan käyttömiehiä. Nämä venttillit ovat katoavaa kansanperinnettä. Niihin tarvitaan Vanhoja VenttiilinVääntäjiä.

Usein mitään muuta mahdollisuutta ei ole kun saada kierre ja kenties junttaantunut venttiilin sanotaan vaikka kara tai mäntä liikahtamaan edes millin kiinnipäin. Sen jälkeen se jo aukeaakin. Ei ehkä helposti mutta on varma että se aukeaa.

Eihän tietenkään näissä kannata kevyin evätin mennä kiinnipäin vetämään. Rikkihän ne ilmausnipat menevät.

Eli Paskaa haastoin. No, onneksi Jusu kommentoi ansiokkaasti.

Re: Jarrujen ilmaus nipoista.

Lähetetty: 21.9.2021 20:47
Kirjoittaja hautakorpi
itse laittanut suoraan uudet sylinterit omaan, kohtuu hintainen peruskorjaus paketti:

https://www.carsundparts-shop.de/epages ... 500020-KIT

nippuhin olen kierteisiin sivellyt ohuesti kuparitahnaa, paikallinen korjaamo käyttää kierteiin ennen asennusta terva spraytä, toimii kuuleman mukaan oikein hyvin.

Re: Jarrujen ilmaus nipoista.

Lähetetty: 25.10.2021 7:49
Kirjoittaja hautakorpi
joo... jarrujen korjaus sarja asennettu nyt omaan kulkineeseen, kun taka jarru sylintereiksi nappaa 2101-2107/uudemman nivan sylinterit niin epäkeskoja ei enää tarvitse taka jarrujen säädössä, vanhaan nivaan tuli näin automaattisesti säätyvät takajarrut :D

jäljestä ajatellen oli ainut oikea ratkaisu uusia kaikki jarrut kerrasta, nyt näitten kanssa ei tarvitse huolehtia joka kerta ennen katsastusta, kun satsin tilaan carsundpartsilta saksasta, kannattaa ottaa mukaan SKF:n etulaakeri satsi joka on naurettavan halpa17e!!!, samalla toki tulee myös takapyörän laakerit jotka ovat myös edullisimmasta päästä, fiksu vääntää samalla etunapaan raspvaprässin nipalle paikan jolloin noista laakereista tulee käytänössä ikuiset :D

ladan osien hinnoissa on nähty tänä vuonna melkoista nousua monella myyjällä, vissiin tavaran saanti tökkii tai kassa alkaa monella ammottamaan kun ihmiset eivät enää kuluta niin paljon. tuo saksalainen kauppias ei vielä nyt 10/2021 ole nostanut hintoja, esim nivan vetoakselit eteen ovat naurettavan halvat verrattuna moneen muuhun paikkaan...