eripari renkaat katsastukseen?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Kesäkumi ja nypitty talvikumi.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Talvikumeja saa käyttää ympäri vuodan. Nastarenkaita ei. Jos nypit nastat, niistä tulee nastattomat talvirenkaat, jotka ovat sallittuja ympäri vuoden.

Näitä nypittyjä saa sekarengastaa kesärenkaiden kanssa. Ehkä on kuitenkin varminta laittaa nypityt samalle akselille ja kesärenkaat toiselle. Järjestyksellä ei ole väliä, siis akselijärjestyksellä.

Siis nastarenkaiden käyttö on kielletty ns. kesäajalla. Tuo aikahan vaihtelee jonkin verran. Toinen vaihtelua aiheuttava tekijä ovat keliolot. Keliolot ja niiden muodostamat tarpeet ajavat kaikkien muiden säännösten ohi. Tarkoitan siis talvikelioloja.

Talvirenkaita, ilman nastoja, saa käyttää ympäri vuoden. Talvirenkaita, nastoilla tai ilman tai kitkarenkaita on käytettävä Joulukuun alusta Helmikuun loppuun, eli siis varsinaisina talvikuukausina.

Toivottavasti tästä oli apua.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Oma turvallisuus?

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

pappa- igor kirjoitti:
christian86 kirjoitti:Itselläni olisi sellainen tilanne että on vain 2kpl hyviä kesärenkaita.. Semmoista kysyisin että onko sallittua pistää eteen kesärenkaat ja taakse vanhat talvirenkaat(nastat poistettu..)?? Kuullut olen että näin sopii tehdä mutta tahtoisin viä varmennuksen ennen kuin ryhdyn vaihtamaan
eiköhän se onnistu :? mutta en näe mitään järkeä nykypäivänä nyppiä nastoja pois, kun uuden parin renkaita saa muutamalla kympillä... ei ole paha investointi ihan oman turvallisuudenkin vuoksi :roll:
Ovatko nypityt talvirenkaat turvallisuusriski? Mihin tämä perustuu? Eivätkai niiden vesiliirto-ominaisuudet vaan ole huonot tai siis vesiliirron esto-ominaisuudet.

Kitkaahan noissa talvirenkaissa on tosin enemmän kuin kesäkumeissa, mutta eihän se kai turvallisuusriskiä aiheuta.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

^^ No jos katsot talvirenkaiden pintaa, niin huomaat että niiden suunnittelussa pääasiallisena tavoitteena ei ole mahdollisimman hyvä vedenpoisto niinkuin kesärenkaissa. No se on näistä kahdesta pahasta paaaaljon pienempi...

Ja toinen asia on se, että nämä nyppisrenkaat tehdään usein jostain 10-15 vuotta vanhoista kivikovista renkaista. Pitoa on kuin mustamakkarassa ja meteli on kova nimim. yksillä nyppiksillä hetken ajanut :D
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Idän Ihme 1 kirjoitti:
Lisäksi talvirenkaat on usein niin pehmeää materiaalia että usein voi tuntea kun rengas sortuu(?) alle, ei kiva. :?
No eihän nuo 70-sarjan kesärenkaatkaan muuta tee :lol:

Vähän kun reilummin paiskoo menemään niin jo on puolet renkaan sivusta täynnä raapimisjälkiä :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Minä teen nyppiksiä vain sellaisista 155 renkaista, joista joku on heti kättelyssä revittänyt nastat käpälämäkeen. Eli sellaisen ihmisen renkaista, joka ei ymmärrä että renkaillekin, varsinkin nastoille on annettava aikaa ajautua sisään.

Ajelen itse niin rauhallisesti kiihdytelle ja ennakoivaa ajotapaa noudattaen, että minulle nuo nyppikset ovat oikein hyviä. Metelikään ei ole juuri haitannut.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
christian86

Viesti Kirjoittaja christian86 »

pappa- igor kirjoitti:
christian86 kirjoitti:Itselläni olisi sellainen tilanne että on vain 2kpl hyviä kesärenkaita.. Semmoista kysyisin että onko sallittua pistää eteen kesärenkaat ja taakse vanhat talvirenkaat(nastat poistettu..)?? Kuullut olen että näin sopii tehdä mutta tahtoisin viä varmennuksen ennen kuin ryhdyn vaihtamaan
eiköhän se onnistu :? mutta en näe mitään järkeä nykypäivänä nyppiä nastoja pois, kun uuden parin renkaita saa muutamalla kympillä... ei ole paha investointi ihan oman turvallisuudenkin vuoksi :roll:
Vime syksynäl tuli laitettuu uudet talvipopot autoon joten aattelin että vois pistää vanhat talvirenkaat sitten kesäkäyttöön.. Sitten toisaalta kun on viä pari kunnon kesärengastakin jäljellä niin tuli mieleen että voisko tollaisella yhdistelmällä sitten ajaa että kesäkumit edes ja takana talvikuvioiset..

Mitään turvallisuusriskiä en kyllä itse tuos näe kun omat ajot on pääasias sorateillä niin ei oo tuota vesiliirron riskiikään..
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kesäkumi ja nypitty talvikumi.

Viesti Kirjoittaja audiq »

Miinoitettu! kirjoitti: Näitä nypittyjä saa sekarengastaa kesärenkaiden kanssa. Ehkä on kuitenkin varminta laittaa nypityt samalle akselille ja kesärenkaat toiselle. Järjestyksellä ei ole väliä, siis akselijärjestyksellä.
:lol: Pellolla voi käyttää, mutta maantiellä saa sakot tuollaisella sekarengastuksella (itsekin meinasin saada).
Jos ei asioista tiedä, niin ei ehkä kannata neuvoa sitten ollenkaan. Tulee vielä kalliit neuvot jollekin!
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kesäkumi ja nypitty talvikumi.

Viesti Kirjoittaja audiq »

Idän Ihme 1 kirjoitti:
audiq kirjoitti:
Miinoitettu! kirjoitti: Näitä nypittyjä saa sekarengastaa kesärenkaiden kanssa. Ehkä on kuitenkin varminta laittaa nypityt samalle akselille ja kesärenkaat toiselle. Järjestyksellä ei ole väliä, siis akselijärjestyksellä.
:lol: Pellolla voi käyttää, mutta maantiellä saa sakot tuollaisella sekarengastuksella (itsekin meinasin saada).
Jos ei asioista tiedä, niin ei ehkä kannata neuvoa sitten ollenkaan. Tulee vielä kalliit neuvot jollekin!

Ehkä juuri meinasi tulla sakot, koska ei ole kiellettyä(?)
Tai sitten ei tullut se takia, kun oli uudet kesärenkaat takaluukussa, joita olin juuri menossa laittamaan vanteille.
Siksi se sekarengastuskin oli alla, kun "oikeat" vanteet oli myös maalattuina kyydissä.. :wink:
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Minäkin kysyin KatsastusSedältä. Siihen ne minun neuvot perustuu. Ja se mitä kirjoitin talvirenkaiden käytöstä kesällä ilman nastoja siis pitää edelleen paikkansa. Kannattaa käväistä katsastuskonttorilla kyselemässä tai sitten lukaista tieliikennelaista nastarenkaiden ja talvirenkaiden erosta ja niiden käyttösäännöistä. Logiikka vaan pelaa noin kuten kirjoitin.

Tuli joskus opetettua velipoika ajamaan ja silloin kertailin noita sääntöjä. Lukekaa minulle lakia, jos olen väärässä. En minäkään halua uskoa pelkkään mututietoon.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja audiq »

Henkilö- ja pakettiauton (M1- ja N1 luokka) sekä kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunun (O1- ja O2-luokka) ja erikoisauton samalle akselille asennettavien renkaiden on oltava mitoiltaan, rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan samanlaiset.
Ei taida talvirengas ja kesärengas olla ihan samanlaisia ominaisuuksiltaan.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Eivät varmasti olekaan, mutta eivät kaikki kesärenkaatkaan ole samanlaisia. Eri kokoisilla, kuvioisilla, profiilisilla, hintaisilla, jne. on varmasti eroja. Jopa sarjoissa on huomattavia eroja. Tuonhan jo rallitouhukin on osoittanut. Samalle akselille on tosiaan laitettava samanlaiset. Esim. Eteen nypityt ja taakse tavan kesärenkaat tai toisinpäin. Ei nyt ihan miten sattuu sekaisin tietenkään.

En tässä halua hehkuttaa nypittyjen autuaallisuutta, vaan kertoa että niitä voi käyttää ja että niiden käyttö on laillista, jopa parina kun tosena parina ovat kesärenkaat.

Ajotavathan ja auto itsesään asettavat vaatimuksia renkaille, niiden tyypille ja koolle. Auton käyttötarkoitus määrittelee paljon näitä vaatimuksia. Minulle tuntuvat nuo nypityt passaavan. Olen vähän sellaista kierrättäjä tyyppiä ja vanhan hyötykäyttö tuntuu olevan minulle tärkeää.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Yogi
Ylläpito
Viestit: 2914
Liittynyt: 2.2.2005 8:38
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Mulla on useita vuosia jo ollut edessä kesärenkaat ja takana nastattomat talvirenkaat. Hyvin ollaan päästy, ainoa, että on hieman dragsterin näköinen, koska kesäkiekot ovat melko matalat, mutta talvirenkaat aika korkeat...
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
supliikki

nypityt nastat

Viesti Kirjoittaja supliikki »

Joo tosiaan, kohtalaisista nastarenkaista ei kannata nyppiä nastoja pois. Myyväthän rengasliikkeet käytettyjä renkaita. Ja sitten on pinnoitetut renkaat. Ja vielä on muuten vain Kiinassa tehtyjä(?) halpoja renkaita. Mistään liikenneturvallisuudesta tuskin voi puhua, kun tälläisillä jutuilla joutuu pelaileen.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kohtuulliset nastikset on ihan hyviä. Itse siis nypin sellaisia, joissa kuvio on melkein täysin kunnossa, mutta joista nastat on revitetty juuriltaan tai katki. Tai sitten sellaisia, joita kaverit on heittämässä hemmettiin. Etusijalla tietysti talvikäyttö, mutta kesiksiksikin kelpaavat.

Minulta kuluu muutenkin renkaita niin hemmetin vähän ajotapani puolesta, ettei renkaista tosiaankaan tarvitse vaahdota. :oops:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

En mene varmaksi sanomaan, mutta käsittääkseni sellaiset nastarenkaat, joista on nastat nypitty pois, eivät kelpaa enää talvikäyttöön vaikka pinta riittäisikin lain vaatimuksiin. Eikä tuossa mitään järkeä ole muutenkaan. Kesällä moisilla saa kyllä ajaa, vaikkei järin mukavaa olekkaan.

Hiekkatiellä tosin nypitty hakkiksen 10 on kerrassaan elementissään :D
Vauhdin tae - alamäki
Vastaa Viestiin