Annettiin leipää... ehkä liikaa??

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Annettiin leipää... ehkä liikaa??

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Niin,
vieläkään ei ole saatu kammettua sitä Lada-Jussilta ostettua 1500:sta pataa paikoilleen joten tuo väliaikainen 1200:n on sitten saanut leipää hieman enemmänkin :)

Juhannusaattona yksi harrasteauton osakkaista otti ja pyyhkäisi satasta kakkosella. Kivasti kulki mutta sen jälkeen tyhjäkäynti putosi sinne 600-700 rpm paikkeille eikä oikein enää kaasu pohjassa ajettaessa tuntunut sitä "voimaa" löytyvän.
Tämä oire kuulemma oli jo vähäisenä olemassa ennen kunnon revitystä. Vähän niin kuin kävisi laihalla tai jotain.

Kärkiväli oli nopeasti katottuna kohillaan ja sytkää pikkasen korvakuulolla kiertämällä ja tyhjäkäyntiä säätämällä saatiinkin joutokäynti kohilleen mutta jäi vähän sellainen maku, että ei oikein kule entiseen malliin.

Minulle jo ehdoteltiin paria seikkaa josta tämä voisi johtua:
1. "Olisiko mahdollisesti käynyt niin että eivät ole venttiilijouset pysyneet perässä kun kiekkoja ollut reilusti?"
2. Kärjellisellä sytkällä välys menee vituroilleen, kärjetön sytkä oli parempi, jos kierrätetään enämpi...

Mitäs asiantuntijat sanovat tästä tapauksesta? Olen aina ollut siinä uskossa, että varsinkin nämä vanhat koneet (-79 1200:n) tykkäävät siitä, että annetaan jenkaa :D
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10209
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mä olen kuullut sellaisen legendan että lyhytiskuiset (1200 ja 1300) on enemmän kierrosten ystäviä.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Lada-Jussi kirjoitti:mä olen kuullut sellaisen legendan että lyhytiskuiset (1200 ja 1300) on enemmän kierrosten ystäviä.
No eikö tuossa 1200:sta ole kysymys. Tosin ei järjettömästä huudattamisesta ole mitään hyötyä; tossa taitaa olla jo aika kovat kiekat jos satasta päästelee kakkosella? Punainen merkki on kiekkamittarissa siinä 6000:n kohalla.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

eikat sitä 2:sella ajeta satasta :shock:
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Qulle »

'aatee' kirjoitti:eikat sitä 2:sella ajeta satasta :shock:
Harmillisesti kaveri ei huomannu kattoa meitin jälkiasennus kiekkamittarista, mitä oli jenkaa :(

...eihän nyt normisti kakkosella satasta, mutta tartteehan sitä juhannuksena ny pikkasen antaa leipää uskollisella kaverille kun oli kiire ottamaan mallasta :lol:
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Tuossahan taisivat kierroksen käväistä lähempänä 8 tonnia. Vaikka onhan sitä joskus kiva vedättää (varsinkin pikkulohkoilla), niin miettikääs nyt onko se venäjän insinööri miettinyt koneen niin että sillä päälle vedetään 1000 ylikierrosta. Ei ole mitään järkeä vedättää paljoa kuudesta toposta eteenpäin, vaikka nuo pikkukoneet siitä vielä vetävätkin eteenpäin. Jossain kaheksassakympissä viimeistään kolmosta tupaan :D Mutta tuskin sieltä koneesta mikään on hajonnut.

Nyt vaan oottamaan millon Jusu tulee kertomaan että hänelle satasta kakkosella on arkipäivää :lol: :wink:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Qulle »

No sen olen kattonut, että meitin kiekkamittarin mukaan on reilu 75km/h 5000rpm kohilla joten ei kait satkussa paljon yli 6000 voi olla ko. välityksillä?
Eli lootahan on se 1300:n nelilovinen vuosmallia -83 tjsp.

Nooh, tuleepahan sitten ainakin vaihdettua se kone, kun toinen ei oikein rokkaa enää täysillä :?
...tai sitten koitetaan, meneekö 120km/h kakkosella :D
Jos en ole siitä kertomassa hetken päästä, olen varmaan saanut ladan männän ottaani ja kuollu :shock:
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Qulle kirjoitti:No sen olen kattonut, että meitin kiekkamittarin mukaan on reilu 75km/h 5000rpm kohilla joten ei kait satkussa paljon yli 6000 voi olla ko. välityksillä?
Eli lootahan on se 1300:n nelilovinen vuosmallia -83 tjsp.

Nooh, tuleepahan sitten ainakin vaihdettua se kone, kun toinen ei oikein rokkaa enää täysillä :?
...tai sitten koitetaan, meneekö 120km/h kakkosella :D
Jos en ole siitä kertomassa hetken päästä, olen varmaan saanut ladan männän ottaani ja kuollu :shock:
Kyllä satasen vauhdissa kakkosella on aika rajusti kierroksia, sun mittari näyttää ihan liian vähän :D

Katoppas tätä nappiksen nopeus/kierros/vaihde-käppyrää oikeesta alanurkasta...kyllä nuo aika hyvin pitävät kutinsa :wink:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Kierroksia on satasen vauhdissa kyllä jo 8000rpm luokkaa eli vähän hyödytöntä sinne asti on vinguttaa jollakin vakio 1200:lla kun ei se 7000rpm jälkeen kovin kovasti enää kiihdy. Eipä tule paljoa yli yhdeksääkymppiä nykyään vedettyä. :roll:
Se mun 1300S ryskä kyllä veti kierroslukumittarin asteikon ohi, mutta kai se kaksituumainen putki ja pakkoflektin puute helpotti ylikierroksilla.

Syttyyn tuossa on kai joku vika tullut, voi sieltä koneestakin ruveta järjettömällä ajolla jotain muutakin paukkumaan mutta ei se olekaan sitten mikään pikku käyntihäiriö.
Kärkiväli saattaa helposti mennä harakoille varsinkin jos kärkisillan laakerissa on väljää niin alipainesäätimen vetäessä ja jakajan akselin nokkien sysätessä liikkuukin koko kärkisilta ja se sotkee sekä välyksen että ennakon.
Ja mistäs sitä tietää vaikka olisi kierrättäessä keskipakosäätimestä jouset irronneet tai oienneet... :lol:
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Elikkäs laatikko on pidetty samassa autossa, pelkkä kone on vaihtunut. Auto on 1300:n 2105 ja ei tuo kierroslukumittari voi noin paljoa kusta. Eli tuo ylempänä oleva taulukko on väkisinkin ihan eri lootalla kuin tuo meidän.

Itekin olen monta kertaa vedättänyt kakkosella mittarin mukaan 80km/h eikä todellakaan ole ollut jenkaan noin paljoa, kuin tuossa taulukossa.

...onhan tietty se mahdollisuus, että nopeusmittari kusisi, mutta kun muilla autoilla ollaan vertailtu, niin ei se niin paljon kyllä kuse. satkussa näyttää sen about 10 yli mitä suurin osa autoista.

edit:
Ladainfoa kelasin:
(Meitin peli) VAZ-210
1. vaihde = 3,67
2. 2,10
3. 1,36
4. 1,00
Pakki 3,53
(Taulukon) VAZ-2101
1. 3,75
2. 2,30
3. 1,49
4. 1,00
Pakki 3,87

En sit tiä, kuinka paljon tuo ero on käytännössä, mutta kyllä sitä jonkin verran näköjään on noilla pienimmillä vaihteilla...
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

No jos se 2105 on, niin onhan siinä jo pidempi peräkin kuin noissa 1200L:ssä, eli kakkosvaihteen kokonaisvälitys melkoisesti pidempi. Kyllä sillä pääsee kakkosellakin sataa, toi 1200L kiertäisi jo noin 9000rpm.
Tässäpä teidän mallille käypä taulukko.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

No jos se 2105 on, niin onhan siinä jo pidempi peräkin kuin noissa 1200L:ssä, eli kakkosvaihteen kokonaisvälitys melkoisesti pidempi. Kyllä sillä pääsee kakkosellakin sataa, toi 1200L kiertäisi jo noin 9000rpm.
Tässäpä teidän mallille käypä taulukko.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Mulla muutama vuosi sitten 1300:lla ajaessa mittarin mukaan 145 km/h ihan nelosvaihteella räjähti virranjakaja silpuksi! Oli siinä ihmettelemistä kun sytytysjohdot roikkuvat irrallaan, yhdestä niistäkin oli pää hävinnyt. Kannattaa pitää varapyörijä ja kansi matkassa kun noita kierroksia kokeilee...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
miksu
Viestit: 221
Liittynyt: 16.8.2004 16:24
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja miksu »

kyllä mie kattoisin venttiilin välykset! nimittäin ladan konetta kun käyttää kovilla kieroksilla ni venttiilin välykset menee ihan päin helvettiä!
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

AI kirjoitti:Mulla muutama vuosi sitten 1300:lla ajaessa mittarin mukaan 145 km/h ihan nelosvaihteella räjähti virranjakaja silpuksi! Oli siinä ihmettelemistä kun sytytysjohdot roikkuvat irrallaan, yhdestä niistäkin oli pää hävinnyt. Kannattaa pitää varapyörijä ja kansi matkassa kun noita kierroksia kokeilee...
Mulla meni viime kesänä pyörijä ihan päreiks just kun pääsi kolmosella ahdiolle.. oli meinaan pauketta ja ryskettä kun kerran viidessä sekunnissa sytytti ja tuli 2.5" 40cm down pipesta metrin liekkiä :wink:
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Vastaa Viestiin