mä olen kuullut sellaisen legendan että lyhytiskuiset (1200 ja 1300) on enemmän kierrosten ystäviä.
En jaksanut lukea kaikkea, mutta kommentoin silti.
Eli eikös tämä johdu siitä että pienemmissä koneissa männän halkaisija on pienempi (jos on) ja palorintaman ei tarvitse kulkea niin pitkää matkaa palotilan laitoihin. Sama lyhytiskuisissa kun kuljettava matka ykk>akk on lyhyempi.
Vai tarkoititko tällä että kestää paremmin jenkaa?
eikös lyhytiskuisten kierrosherkkyys tule juuri siitä iskunpituudesta, eli mäntä kulkee lyhyemmän matkan, nopeammin alkaa seuraava kierros kampiakselilla. näin ihan maalaisjärjellä pohtien.
eikös taas keventämällä liikkuvia kaluja saada vähän lisää herkkyyttä, esim. vauhtipyörästä ylimääräset painot pois?
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Olen kuullut villiä huhua isoilta pojilta, joilla on henkselit, että polttomoottorissa on periaatteessa keskimääräisen männännopeuden pyörittävä jossain alle 14,4 m/s. Että sen jälkeen tulisi ongelmia palamisnopeuksissa, tiivistyksissä (tyyliin mänänrenkaat joko ei ole tiivit (polttaa öljyä ja se rajoittaa kierroksia, tai kitkaa on liikaa, ja se rajoittaa (joko leikaten kiinni tai muuten)). Kun kuulemma laivamoottorit (missä iskunpituus voi olla metrejä) on hyvinkin tarkkoja kierroksistaan, ja tappi vois olla jossain 600 rpm. Ja sitten taas nopeat, yli 10 000 jenkaset tehdään sen takia todella lyhyellä iskulla. (jostain kai kuullu, että formulassa se olis jotain 30mm huitomilla)
(lada 1200 iskunpituushan on 66 mm, ja siitä kun laskeskelee päissään, niin minuutissa mäntä saisi kulkea tämän matkan jotain 13100 kertaa. se tekis 6550 kierrosta, eli mä en lähtis koittamaan sen yli. ellei sitten omituisista pörssisuhdanteista johtuen rikkiajetun moottorin myyntihinta ole korkeampi kuin toimivan.)
ketjukuula kirjoitti:
(lada 1200 iskunpituushan on 66 mm, ja siitä kun laskeskelee päissään, niin minuutissa mäntä saisi kulkea tämän matkan jotain 13100 kertaa. se tekis 6550 kierrosta, eli mä en lähtis koittamaan sen yli. ellei sitten omituisista pörssisuhdanteista johtuen rikkiajetun moottorin myyntihinta ole korkeampi kuin toimivan.)
No meillä oli kiinni sellainen 1200:n pata väliaikaisesti ja sillä yksi meistä osakkaista päästeli kakkosella satasta, mutta ei sitten tajunnu kiekkamittaria kattoa
Oliskohan jenkaa ollo jotain tota luokkaa juuri siinä paikkeilla??
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/ Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Nyt tähän ko. härveliin on hitsattu vararenkaan alle 18*50cm pellinpala ja eilen kävin päästömittauksessa.
Niin hyvät arvot tuli, ettei tosikaan, vaikka on se 1500:n pata kiinni ja 1600:n kaasari jonka säätöihin ei olla koskettu lainkaan
Eli seuraavaksi sitten vain koittamaan leimaamista
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/ Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Leimallehan tuo meni jo reilu kuukausi sitten suoraan... Nyt on Jussilta ostettu ralliratti odottamassa asennusta
...ja kaikkien yllätykseksi ko. lada näytti selviävän pienellä penkanpäällä roikkumisella talven yli
Eli on vielä läjässä... tosin tällä koneella ei oo viel kukaan kakkosella satasta vedelly
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/ Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Tosiaan tuo 14,4m/s männännopeusmaksimi on ihan höpöä ainakin otto-moottereissa. Sellainen 25m/s alkaa olla monelle valumännälle jo liikaa, taotuilla pääsee tuonkin yli. Tiivistykset sun muut eivät aseta ongelmia, vaan yksinkertaisesti männät hajoavat. Helmat irtoavat ja laki erkanee.
Vormuloissa tosiaan iskut olivat näissä uusissa jotain 34mm tienoilla, voin muistaa hitusen väärinkin. Nuo koneethan taisi olla rajoitettu 19krpm. Eikä juuri tuon yli noita kannattaisi pyörittämäänkään. Tosin noissa rajoittavana tekijänä alkaa tulla polttoaineen palonopeus. Eli bensa palaa vain tietyllä vauhdilla ja tuo liekkinrintaman etenemisnopeus rupeaa rajoittamaan noissa vormuloissa tuolla 19-20krpm tienoilla. Miksi sitten noin hurjia kierroksia pitää käyttää? Mitä useampi palotapahtuma ehditään tietyssä ajassa tehdä, niin sitä enempi siinä on työtä, ja sitä kautta tehoa. Eli jos lyöt vasaralla naulaa pari kertaa minuutissa, tai 30 kertaa minuutissa. Niin tiheämmin hutkien se on nopeammin pohjassa. Sama pätee sylinterimäärään, jos hutkita kahdella vasaralla, niin taas saa enempi tehtyä.
Normiautoissa usein venttiilikoneisto antautuu jo paljon ennen muita.
Nuo isot moottorit sitten tehdään tietylle kierrosalueelle hyötysuhteen takia. Eli moottorin hyötysuhde muuttuu käyntinopeuden myötä. Näihin vaikuttaa monet seikat. Otto-moottorista taidetaan nykyään saada jotain 30-35% hyötysuhteeksi parhaimmillaan, dieselit jossain 40% tienoilla. Nuo 2t isot koneet jopa yli 50%.
Myös sylinterimitoilla on oma tekemisensä hyötysuhteen kanssa. Esimerkiksi aikoineen suzukin insinöörit funtsivat ettei ole mitään järkeä tehdä jotain 800cc nelimukista. Siksi ne pienet pörisevät jännästi. Tosaalta neloskoneen yläraja menee jossain 2,4 litran tienoilla. Volvo tekee tuonkin jo vitosena, audi vähän pienemmätkin, mutta tekevät jotkut 2,6l nelosiakin. Samoista syistä aikoinaan formulan 3l kone muodostui kympiksi eikä kasiksi tai kaksitoistaiseksi.
Joo kyllä Ladan pata kiertää, laitettiin tänään 1500S -73 tulille yhdeksän kuukauden seisonnan jälkeen ja heti vaan flat out, mitä näitä romuja säälimään, sääli on sairautta.
Hyvin kieku kesärenkailla
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Kyllä komiasti kiertää, jos tuo mittari edes yhtään kohillaan on
...vielä olisi reilun kuukauden tuo lada jokapäiväisessä ajossa osakkaalla. Sen jälkeen se palautuu vakiotehtäväänsä, eli hauskanpitolaitteeksi
Nyt sillä on nätisti ajeltu n. 50km/päivä. Vuodenvaihteen jälkeen kilometrejä tulee tuon verran ehkä viikossa, mutta meno onkin sitten jotain ihan muuta
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/ Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Tervehdykset toivottelen.
Muistui mieleen vanhoilta kouluajoilta näitä teho/vääntömomentti/kierroslukukäyrästöjä. Silloin oli kysymys moottorin käyttäytymisestä ns. normaalikäytössä. Silloinhan asia oli siten, että kierrosluvun kasvattaminen ja tehon nosto jyrkensivät vääntökäyrää ja suurin teho oli irtisaatavissa kapealla kierrosalueella ja sitä hankalampi tälläinen masina on käyttää. Vissiinkin nykypäivän korkeakierrosmoottorit esim.F1:ssä toimivat kapealla max.vääntö/tehoalueella, olisiko muutama sata. Miten tälläiset ominaisuudet sopisivat normaaliin autokäyttöön. Mutta olisiko miten sovitettavissa CVTvaihteiston välityksen muuttumis kierrosluku ja moottorin paras kierrosluku/vääntämomenttikäyrä? Nämä moottoriasiat ovat melko monimutkaisia ja aina kompromisseja.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet
Lada kulki kakkosella lätkä pohjassa 100km/h ja sitten tuli ongelmia... Siitähän tämä topiikki alkoi. Jaa-a. kannattaako heikkotehoista matalakierroskonetta, joka on suunniteltu perheen äidin ( tai isän) kauppakassiksi, rääkätä tuolla tavalla???
Perskules, suomen kuulluisin auton ajamalla rikkoja ON Kimi Räikkönen. Hän pystyy viimeisen päälle kestäväksi tarkoitetun autotekniikan huippuluomiksen rikkomaan ajamalla. Melkein samaan pääsi Mika Häkkinen, joka jokatoisessa kisassa sai tuhottua automaailman huipputuoteen ajamalla. LADA ON PERHEAUTO. Sen helpoin tuhoamistapa on ajaa lätkä pohjassa KAKKOS vaihteella niinkauan kun se paukahtaa.
lada-juntti kirjoitti:Lada kulki kakkosella lätkä pohjassa 100km/h ja sitten tuli ongelmia... Siitähän tämä topiikki alkoi. Jaa-a. kannattaako heikkotehoista matalakierroskonetta, joka on suunniteltu perheen äidin ( tai isän) kauppakassiksi, rääkätä tuolla tavalla???
Perskules, suomen kuulluisin auton ajamalla rikkoja ON Kimi Räikkönen. Hän pystyy viimeisen päälle kestäväksi tarkoitetun autotekniikan huippuluomiksen rikkomaan ajamalla. Melkein samaan pääsi Mika Häkkinen, joka jokatoisessa kisassa sai tuhottua automaailman huipputuoteen ajamalla. LADA ON PERHEAUTO. Sen helpoin tuhoamistapa on ajaa lätkä pohjassa KAKKOS vaihteella niinkauan kun se paukahtaa.
Kaikkea pitää kokeilla, no paitsi niitä paria juttua...
Niinkuin NesteHukka aiemmin kirjoitti, mikään ei ole säälittävämpää kuin ajaa Ladalla pappatyyliin.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.