228mm kytkin

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
samppa750

228mm kytkin

Viesti Kirjoittaja samppa750 »

Eli taas kerran samasta aiheesta.

Nyt mietteissä voimansiirtoon seuraavaa:

Fiatin 2ltc 5-v laatikko, tbo-Croman huimapyörä, asetelma ja levy.
Nämä siis Ladan koneen jatkeena. (Ja nimenomaan nuo osat, ei sintterilevyä, ei suorakytkentälaatikkoa, ei sport-asetelmaa tms.)

Arveluttaakin nyt tuon vauhtipyörän sopiminen.

Eli kuinka suuria muutoksia vaaditaan Croman vauhtipyörän sovittamiseksi Ladan kampiakseliin? Jos muutokset kohtuuttoman suuria, mikä vauhtipyörä kävisi pienemmällä työllä (lue halvemmalla)?

Tiedossa muutokset muilta osin kuten tunnelimuutokset, neste->vaijeri, startin paikka, kardaanin alkupätkä.

Fiatin laatikon ja Croman vauhtipyörän ja kytkinpaketin yhdistelmä ei ilmeisesti ole ongelma (sama poorijako ja halk., silmälaakeri ym.)?

Kiitän jo etukäteen mahdollisista tiedon jyvistä!
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Ei kai siinä mitään suuria ongelmia pysty oleen jos ladan vauhtipyörä menee TC:n perään... Noissa isommissa koneissa vaan on vissiin isommat pultit joten ne reiät on hiukan väljät ladan pulteille... Nehän vois tietty holkittaa tiukemmiksi mutta onko sekään hyvä??? Ladan akseliin vois tehdä isommat kierteet... Vauhtipyörään vois tehdä tapeille reiät jotka sitten kantais sen vääntörasituksen, ne reiät on valmiina akselissa niin ladassa kuin fiudessakin mutta vauhtipyörässä ei.

Siinä ny mitä äkkiä tuli mieleen... Itellä vaan tekeillä (mallit viimein sorvarille perjantaina :wink: ) teräspyörä 215 mm kytkimellä ja siihen tarttis tilata jäykkä asetelma ja kokeilla josko fiuden vakio massalevy riittäis. No ei ole konekaan vielä suunnitelmaa pidemmällä (vaikkei kyllä paljoa tarvikaan) :lol: Fiuden 5V laatikko ja 1300 laatokan kone :roll:

Teräspyörään tullee 11 mm paksu keskiö ja tapitus kuten edellä ihan ladan pulteilla eli saavat piisata kun ei tarvi niin paljoa leikkausvääntöä sietää... Ulkokehää pitäsi sitten porailla vähän köykäisemmäksi kunhan sinne asti päästään että muut mitat alkaa oleen mallillaan. Hammaskehän löytäminen vaan meinas tuottaa ongelmia :?
124/2101 practical beauty
samppa750

Viesti Kirjoittaja samppa750 »

Kiitoksia, kai sitä täytyy ruveta metsästämään osia.

Tuo kierteiden suurennus tuntuisi järkevältä, jäisi vauhtipyörä rauhaan. Ja hoituu samalla kun kauloja hiotaan.

Ihan mielenkiinnosta, minkämoisia voimia meinasit moottorin tuottavan?
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Voin yrittää muistaa huomenna paremmin perehtyä noihin muutoksiin. Löytyy tallista noita kaikkia yhdistelmiä ja samanlainen projekti käsillä. Mulla vain tulossa fiiun konekkin niin ei ole tullut tutkailtua kävisikö tuo pyörä ladan koneen päähän kuinka helposti. Lukitukseen laittaisin muuten kartiosokat...

Kävin muuten konttorilla kyselemässä kardaanitunnelin suurentamisesta tuolle fiiun laatikolle, niin kertoi että kun asiallisesti teet ja yhtä paksusta pellistä niin ihan vapaasti. Tuo tosin vain yhdeltä konttorilta :roll:
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Stefa kirjoitti: Lukitukseen laittaisin muuten kartiosokat...

Kävin muuten konttorilla kyselemässä kardaanitunnelin suurentamisesta tuolle fiiun laatikolle, niin kertoi että kun asiallisesti teet ja yhtä paksusta pellistä niin ihan vapaasti. Tuo tosin vain yhdeltä konttorilta :roll:
Joo olipas taas selkeesti sanottu tossa omassa jutussani, tarkoitin siis että tapitus ja normaali pultit :oops: Tappien materiaalia yms en ole sen tarkemmin miettinyt vielä. Meinaatko kartiosokilla noita kartiomaisia jousisokkia? Melkein kyllä tekis mieli laittaa umpitavarasta...

Noista pellihommista niin eiköös kelpaa kunhan tekee riittävän vahvan ainakin korin osalta. Ennemmin ne rupee kitiseen jos tekee akseliin kiinnikkeitä tai vastaavaa... Siinä tapauksessa kannattaa tehdä jo selvitys tekijästä materiaaleista ja laitteista yms...
124/2101 practical beauty
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

samppa750 kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta, minkämoisia voimia meinasit moottorin tuottavan?


Ei tiedä vielä tarkkaan ja aikataulu on rahoituksen puolesta vielä avoin... Kytkimen pitoa pitäs kuitenkin kokeilla tosissaan :roll:
124/2101 practical beauty
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

arpati kirjoitti: Joo olipas taas selkeesti sanottu tossa omassa jutussani, tarkoitin siis että tapitus ja normaali pultit :oops: Tappien materiaalia yms en ole sen tarkemmin miettinyt vielä. Meinaatko kartiosokilla noita kartiomaisia jousisokkia? Melkein kyllä tekis mieli laittaa umpitavarasta...
Tarkoitan sellaisia millä tottunut esimerkiksi teollisuudessa moottoripedit ymv sokkaamaan paikoilleen. Ihan umpikamaa. Porataan ensi reikä, sitten ajetaan tarkoitukseen soveltuvalla kalvaimella reikä kartioksi ja löydään sokka siihen. Liukuvasaralla saa pois. Varmasti kestää. Toki tietysti nuo nomaalien pulttien lisäksi.

Mitään jousirimpuloita en laittaisi oikeastaan mihinkään.

Aika raju 1300 saa olla jos meinaat 215 kytkimen kestoa koitella... Mulla kestänyt 200mm kuitenkin 1800 tc:n kaverina jo pari vuotta. Katsotaan sitten kun vähän härnätään tuota vielä :P
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Katselin noita vauhtipyöriä ja seuraavia havaintoja:

1.6 tc:n (200mm) vauhtipyörä on 10mm pulteilla ja halkaisijaa kokonaisuudessaan 289mm

2l:n tc:n (215/228mm) vauhtipyörä on 12mm pulteilla ja halkaisijaltaan saman 289 mutta hammaskehä ohuempi, eli itse pyörä on isompi

ladan pyörä (200mm) taas 10mm pulteilla ja halkaisijaltaan noin 10mm pienempi. Ja paljon painavampi mitä nuo fiiun pyörät. Tuo oma 215/228 kytkimelle oleva pyörä on noin 5,4 kg. Ladan pyörää en ole punninnut.

samppa750: minkäslaista konetta meinasit? Jos tuon 228mm kytkimen kestoa haluaa koitella niin aika raju saa jo olla :P
Vauhdin tae - alamäki
samppa750

Viesti Kirjoittaja samppa750 »

Ei tuon 228mm kytkimen kestoa ole tarkoitus kyseenalaiseksi asettaa, mieluummin niin päin että laittaa varman päälle, eipä tarvi ainakaan luistavan kytkyttimen takia riipiä sitten laatikkoa pois.

Kovasti ihmetyttää nuo jutut että pultit kantaisi leikkausvoimia. Eikös nuo reiät ole lähinnä kohdistustappeja varten?

Käsittääkseni kuitenkin vauhtipyörässä puristuksen aiheuttamalla kitkavoimalla välitetään kampiakselilta voimat vauhtipyörään, eli siis periaatteessa verrannollinen kierteen nousuun, halkaisijaan ja pultin kestoon (siis kiristettäessä, eli kuinka paljon puristusvoimaa saadaan kys. pultilla aikaan). Näin ainakin kuorma-auton pyöränpulttien mitoitus tapahtuu. Korjatkaa jos olen kovasti hukassa.

Tänään hain lohkon ja pari kampea (kiitokset turboic:lle), eikä mielestäni ole varaa suurentaa kierteitä kampiakselin päässä. Jos 228mm kytkimen vauhtipyörän pultit 12mm, eikös tuollaisen 2mm ylikokoreiän voi jo holkittaa, että varmasti keskittyy?
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Stefa kirjoitti:
arpati kirjoitti: Joo olipas taas selkeesti sanottu tossa omassa jutussani, tarkoitin siis että tapitus ja normaali pultit :oops: Tappien materiaalia yms en ole sen tarkemmin miettinyt vielä. Meinaatko kartiosokilla noita kartiomaisia jousisokkia? Melkein kyllä tekis mieli laittaa umpitavarasta...
Tarkoitan sellaisia millä tottunut esimerkiksi teollisuudessa moottoripedit ymv sokkaamaan paikoilleen. Ihan umpikamaa. Porataan ensi reikä, sitten ajetaan tarkoitukseen soveltuvalla kalvaimella reikä kartioksi ja löydään sokka siihen. Liukuvasaralla saa pois. Varmasti kestää. Toki tietysti nuo nomaalien pulttien lisäksi.

Mitään jousirimpuloita en laittaisi oikeastaan mihinkään.

Aika raju 1300 saa olla jos meinaat 215 kytkimen kestoa koitella... Mulla kestänyt 200mm kuitenkin 1800 tc:n kaverina jo pari vuotta. Katsotaan sitten kun vähän härnätään tuota vielä :P
Tapit: OK noihin jousisokkiin kans vähän samanlainen mielipuoli :roll: Noista kartiotapeista niin taitaapi jäädä tekemättä mutta koitetaan laittaa kohtuu tiukat tapit... Kuvittelisin että tollanen kartio pyrkis aukeemaan tollasessa pyörivässä aplikaatiossa... Vois kyllä vetää noi tapit puristussovitteella vaikka tohon akseliin...

Hyrrällähän sitä konetta pitäsi kiusata :roll: Kuulemma vakio 215 mm kestäis tonne 160 hummaan mutta voi kiertävässä kestää kyllä enemmänkin (saa nähdä :roll: ) Vakiolevy jäykemmän asetelman kanssa käytön kannalta ja mahdollisuus sitten siirtyä sintteriin jos tulee ongelmia :wink: No jäykemmän asetelman kanssa toi vakio levy voi kestää hyvinkin ei tiedä... Voi hyrrä jo jäädä pieneksi ennenkuin toi kytkin lakkaa pitämästä :wink:


samppa750 kirjoitti:Kovasti ihmetyttää nuo jutut että pultit kantaisi leikkausvoimia. Eikös nuo reiät ole lähinnä kohdistustappeja varten?

Käsittääkseni kuitenkin vauhtipyörässä puristuksen aiheuttamalla kitkavoimalla välitetään kampiakselilta voimat vauhtipyörään, eli siis periaatteessa verrannollinen kierteen nousuun, halkaisijaan ja pultin kestoon (siis kiristettäessä, eli kuinka paljon puristusvoimaa saadaan kys. pultilla aikaan). Näin ainakin kuorma-auton pyöränpulttien mitoitus tapahtuu. Korjatkaa jos olen kovasti hukassa.
Kyllähän se noinkin on mutta kun kattelin tossa yhtäkin akselia niin vauhtipyörä oli vissiin hiukan nitkunut paikallaan kun oli sinistynyt tuo laippapinta paikoitellen. Pääsevät ainakin pultit helpommalla kun tapittaa :wink:
124/2101 practical beauty
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Arpati: Vai että hyrrä vielä, no sitten. Eihän teho kytkintä riko vaan vääntö, että siltä pohjalta kiertävä kone helpompi kytkimelle. 150 vaparihevosta kestää leikiten mutta 150 turbohevosta eri asia. Veikkaisin kyllä että tuo kytkin riittää 1300 turbolle. Sintterillä ainakin jo helposti.

Noihin kartiosokkiin kannattanee joku lukitus laittaa varmistukseksi mutta ovat kyllä yleensä tosi lujassa., vielä jos lämmön kanssa laittaa...

Samppa750: Varman päälle tuota omaakin teen, siksi juuri tuo 228 kytkin. Toisena bonuksena isolla kytkimellä massalevyn käytettävyys normaaliajossa. Periaatteessa se kitka pitää sen vauhtipyörän paikallaan, mutta noita nähnyt useita että onkin karannut, kuplissa jopa yleistä. Eli kannattaa varman päälle pelata ja tapittaa.

Minkäslainen kone tuon kytkimen kaveriksi olisi tulossa?
Vauhdin tae - alamäki
turbo ic

Viesti Kirjoittaja turbo ic »

mä olin joskus konepajassa töissä ja siellä käytettiin umpisokkia laippojen kohdistamiseen. tapissa on kierre keskellä että sen saa vedettyä pois liukuvasaralla. tappi liimattiin vielä varmistukseksi vaikka se oli puriste sovitteinen (reikä ei ollut kartio). mustelisin että sokat olis wurthin valmistamia... mä en ole saanut 200mm sintteriä pitämään millään keinolla ladassani. kokeiltu 3 sekä 4 lapaisella ja eri asetelmilla. jos se nyt rupeis pitään tolla tilttonin 2 levyisellä kytkimellä, pitäis kestää 850 nyyttöniä :lol:
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ei 200mm sintteri noissa sun tehoissa kestäkkään :roll: Halpoja hilkkeitä vaan nuo 2-levyiset... 228 sintteri kestää jo aika hurjia, olis halvempikin kun nuo monilevyiset :roll:

Köyhä kun olen...
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

turbo ic kirjoitti:mä olin joskus konepajassa töissä ja siellä käytettiin umpisokkia laippojen kohdistamiseen. tapissa on kierre keskellä että sen saa vedettyä pois liukuvasaralla. tappi liimattiin vielä varmistukseksi vaikka se oli puriste sovitteinen (reikä ei ollut kartio). mustelisin että sokat olis wurthin valmistamia... mä en ole saanut 200mm sintteriä pitämään millään keinolla ladassani. kokeiltu 3 sekä 4 lapaisella ja eri asetelmilla. jos se nyt rupeis pitään tolla tilttonin 2 levyisellä kytkimellä, pitäis kestää 850 nyyttöniä :lol:
Hmm kun en silloin keväällä kerhonratapäivillä kehdannu tulla häiritteen niin viittikkö kertoa hieman tietoja tosta koneesta? Mikä hyrrä ja turbiinin ja kompuran koko, suuttimet ja onko useita per sylinteri, max kierrokset mitä käytät, Kansi & venat ym? Teho? Veivit?

Hestekki, audin männät (?)välijäähdytin ja konekoko kait on joskus tullut täällä esillekin jo...
124/2101 practical beauty
samppa750

Viesti Kirjoittaja samppa750 »

Kait se itselle tulee tuollainen 1650cc Ladan kone Audin männillä ja veiveillä, pakokaasuahdettuna... Puristukset tuonne 7.5:1 nurkille. Megasquirtin kun saisi kasailtua hoitelemaan sytkää ja ruiskutusta.

Ja samasta syystä massalevy kuin Stefalla, säilyy edes hieman mukavuutta ajossa.

Onkos kellään tietoa kuinka suuret Ladan kannen palotiloista saa turvallisesti tehtyä? Meinaa tuo puristusten alas saaminen olla ongelmana. Mäntiin voisi tietysti tehdä enemmän kuppia, saa nyt nähdä.
Vastaa Viestiin