Pakoputkiston mitoitus

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
toppahattu
Viestit: 53
Liittynyt: 9.8.2020 20:14
Paikkakunta: Puolanka
Viesti:

Pakoputkiston mitoitus

Viesti Kirjoittaja toppahattu »

Ihan noin yleisestä mielenkiinnosta, olisiko kellään hyvää kaavaa 4-tahtimoottorin pakosarjan mitoitukseen? Siis sellainen kaava, joissa alkukäyrien mitat mitoitetaan jollekkin halutulle kierrosluvulle ja laajennuskartion ja/tai yhdysputken mitat.

Kaavat voisivat olla neljäsylinteriselle moottorille ja yksisylinteriselle moottorille.
Se liikkuu sittenkin!

Tällä hetkellä liikennekäytössä olevat autot:
MB 207D vuosimallia 1983
Lada Samara 1,5i vuosimallia 2002
tallentaja
Viestit: 13
Liittynyt: 25.4.2014 23:52

Re: Pakoputkiston mitoitus

Viesti Kirjoittaja tallentaja »

toppahattu kirjoitti: 21.9.2020 19:30 laajennuskartion ja/tai yhdysputken mitat.
Minkä laajennuskartion? Minkä yhdysputken? 4-t moottorille?

Jos haet vaikka googlella esim. "exhaust pipe design" tai "exhaust pipe calculation" niin saat suunnilleen samankaltaisia laskenta-apuja, joissa voi sijoitella eri arvoja ja katsoa mikä vaikutus muutoksilla on.

Kanavan ulostulon ja siten myös ensiöputken halkaisija 1,2..1,4 kertaa pakoventtiilin halkaisija. Henkilauton moottorissa hyvä komporomissi on käyttää 38mm huonekaluputkea.

Ykspyttyseen isokuutioiseen vaikkapa juuri 38mm putkea venttiilinlautasesta alkaen 380mm pitkä kanava. Pituus mitataan virtausaukon keskilinjalta. Hyvä lähtökohta kokeilulle. Jos tarvitaan pitempää putkea, voi halkaisijaa alkaa kasvattaa hieman 5..15 astetta kartiomaiseksi tai portaittain isompihalkaijaiseen putkeen. Katso vanhojen TT-pyörien putkia..
Avatar
toppahattu
Viestit: 53
Liittynyt: 9.8.2020 20:14
Paikkakunta: Puolanka
Viesti:

Re: Pakoputkiston mitoitus

Viesti Kirjoittaja toppahattu »

Netistä tosiaan löytyy erilaisia laskureita, kuten seuraavalla sivulla oleva: http://www.nightrider.com/biketech/calc ... length.htm

Mielestäni tuossa laskurissa painotetaan liikaa pakoventtiilin aukeamiskohtaa ennen männän liikkeen alinta pistettä. Itse näin yksinkertaisena ihmisenä ajattelisin, että koska myös imu ja pako ovat jonkin aikaa samanaikaisesti auki, niin esimerkiksi seuraavanlaisella yksinkertaisella kaavalla voisi laskea alkukäyrien pituus/pituudet. Pakoventtiili on noin 180 astetta auki, ennen kuin imu aukeaa, joten imupulssi pakoputkessa täytyy ajoittaa imun aukeamishetkeen, eli kaavaksi muodostuisi seuraavanlainen (esimerkki, jossa haluttu maksimiteho tulee 5000 rpm).

Koodi: Valitse kaikki

180x3000/5000=108 cm
Eli pakoaukon reunasta laskien 108 cm paisuntakartioon tai kollektoriin.
Se liikkuu sittenkin!

Tällä hetkellä liikennekäytössä olevat autot:
MB 207D vuosimallia 1983
Lada Samara 1,5i vuosimallia 2002
tallentaja
Viestit: 13
Liittynyt: 25.4.2014 23:52

Re: Pakoputkiston mitoitus

Viesti Kirjoittaja tallentaja »

Ihan hyvä näkökulma ja kannattaa kokeilla, ei vain välttämättä toimi kaikkien nokkaprofiilien ja -kulmien kanssa. :idea: :wink:
Vastaa Viestiin