Moottorinohjausyksikön (ECU) vaihto

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
toppahattu
Viestit: 53
Liittynyt: 9.8.2020 20:14
Paikkakunta: Puolanka
Viesti:

Moottorinohjausyksikön (ECU) vaihto

Viesti Kirjoittaja toppahattu »

Jos vaihtaa ECU:n niin silloin varmaan pitää vaihtaa myös samaan ECU:un kuuluva ajonestoboxi, vai toimiiko uusi ECU vanhan ECU:n ajonestoboxilla?
Se liikkuu sittenkin!

Tällä hetkellä liikennekäytössä olevat autot:
MB 207D vuosimallia 1983
Lada Samara 1,5i vuosimallia 2002
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Moottorinohjausyksikön (ECU) vaihto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Ovat ohjelmoitu pariksi.
Avatar
toppahattu
Viestit: 53
Liittynyt: 9.8.2020 20:14
Paikkakunta: Puolanka
Viesti:

Re: Moottorinohjausyksikön (ECU) vaihto

Viesti Kirjoittaja toppahattu »

Entä jos on uuden ECU:n ajonestoboxi, mutta siihen ei ole niitä palikoita (musta ja punainen)?
Se liikkuu sittenkin!

Tällä hetkellä liikennekäytössä olevat autot:
MB 207D vuosimallia 1983
Lada Samara 1,5i vuosimallia 2002
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Moottorinohjausyksikön (ECU) vaihto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Yhteen on ohjelmoitu moottorin ohjainlaite, ajonestoboksi ja palikat. kaikki pitää olla samasta autosta ja/tai yhteen ohjelmoitu.
Avatar
toppahattu
Viestit: 53
Liittynyt: 9.8.2020 20:14
Paikkakunta: Puolanka
Viesti:

Re: Moottorinohjausyksikön (ECU) vaihto

Viesti Kirjoittaja toppahattu »

Kokeilin oman auton palikoilla, eikä ajonesto reagoinut mitenkään. Ajonestossa täytyy olla jonkinlainen debuggaus-moodi, sillä ajonestohan on alkeellinen tietokone?

Jos oikein olen ymmärtänyt, niin ajonesto estää ruiskun polttoaineen saannin, joten toimisiko jonkinlaisen pakkosyötön rakentaminen ruiskulle?
Se liikkuu sittenkin!

Tällä hetkellä liikennekäytössä olevat autot:
MB 207D vuosimallia 1983
Lada Samara 1,5i vuosimallia 2002
Avatar
toppahattu
Viestit: 53
Liittynyt: 9.8.2020 20:14
Paikkakunta: Puolanka
Viesti:

Re: Moottorinohjausyksikön (ECU) vaihto

Viesti Kirjoittaja toppahattu »

Ajoneston poistaminen onnistuu kun käyttössä on auton oma ECU ja ajonestoboxi siten, että katkaisee ajonestoboxiin menevän päävirtajohdon, joka on punainen johto, jonka sijainti on viides oikelta katsottuna ylärivissä.

Tein ajonestotoa varten oman katkaisijan pahan päivän varalle. Kun virran katkaisee niin ensimmäisellä käynnistyskerralla auto lähtee käyntiin, mutta sammuu pian. Toisen käynnistyksen jälkeen ajonesto ei enää haittaa käynnistymistä.

Kun edellämainitusta johdosta estetään virrankulku ajonestoboxille, niin punainen valo palaa jatkuvasti ajoneston kuittauslaiteessa, mutta kun virran laittaa päälle, niin valo sammuu.

Jostain syystä ajoneston poistaminen ei kuitenkaan onnistu toisella ECU:lla ja boxilla, eikä punainen valo sammu, vaikka virran laittaa päälle. Pitääkö ECU:n ja ajonestoboxin lisäksi olla saman sarjan kuittauslaite, jotta auto voisi käynnistyä?
Se liikkuu sittenkin!

Tällä hetkellä liikennekäytössä olevat autot:
MB 207D vuosimallia 1983
Lada Samara 1,5i vuosimallia 2002
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Moottorinohjausyksikön (ECU) vaihto

Viesti Kirjoittaja pressa »

https://www.ladakerho.fi/ladaboard/view ... 11#p424011
Eri versioissa voi onnistua eri lailla ja joissain ei onnistu mitenkään. Riippuen siitä miten ja kuinka ajonesto on tiltannut. Yksiselitteistä ohjetta ei ole kuin uusi ohjelmavapaa ohjainlaite, asennettuna asiantuntevassa paikassa (mansemotors).
Avatar
toppahattu
Viestit: 53
Liittynyt: 9.8.2020 20:14
Paikkakunta: Puolanka
Viesti:

Re: Moottorinohjausyksikön (ECU) vaihto

Viesti Kirjoittaja toppahattu »

Eli kolvilla vain irroitit eprommin jalat, ja tuo eprom sijaitsee ECU:ssa?
Se liikkuu sittenkin!

Tällä hetkellä liikennekäytössä olevat autot:
MB 207D vuosimallia 1983
Lada Samara 1,5i vuosimallia 2002
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Moottorinohjausyksikön (ECU) vaihto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kyllä, kolvilla tinasin eprommipiriin 8 jalkaa irti ja poistin koko piirin. Löytyy sieltä ecun eli moottorin ohjainlaitteen sisältä, koko on noin 4x5 mm.
Kuva
Avatar
toppahattu
Viestit: 53
Liittynyt: 9.8.2020 20:14
Paikkakunta: Puolanka
Viesti:

Re: Moottorinohjausyksikön (ECU) vaihto

Viesti Kirjoittaja toppahattu »

Katsoin ECU:n sisälle ja siellähän se pikkuinen eeprommi on. Tinaaminen ei koskaan ole kuulunut vahvuuksiini, joten taidan vain katkaista jalat pihdeillä.

Tällä hetkellä Samara on paljon mukavampi ja nopeampi matka-ajossa kuin pakettimersu, joten alan operaatioon viikon päästä.

Vielä tuosta k-linjasta, että ajonestoboxista täytyy yhdistää pinneille 9 ja 18 menevät johdot?

Kuva
Se liikkuu sittenkin!

Tällä hetkellä liikennekäytössä olevat autot:
MB 207D vuosimallia 1983
Lada Samara 1,5i vuosimallia 2002
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Moottorinohjausyksikön (ECU) vaihto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kyllä. itse katkaisin johdot ja tinasin yhteen. Joku onnistui joskus siten että tinasi vain nuo K-linjan johdot yhteen ja jätti piirin paikalleen eli ei vannut ecu-poksia ollenkaan. Tätähän voit kokeilla ensin sillä ajonestolla ja poksilla mihin ei ole pampuloita. Kuten kerroin niin eri poksit käyttäytyy erilailla riippuen siitä mihin tilaan on jäänyt, tai miten ovat menneet sekaisin.
Eli enempää en enää ajoneston purkamisesta kerro julkisella puolella, koska pian joku VillePetteri varastaa jonkun Ladan ja kertoo että ohjeet on kerhon sivuilla!!
Samaraa
Viestit: 4
Liittynyt: 16.10.2021 12:34

Re: Moottorinohjausyksikön (ECU) vaihto

Viesti Kirjoittaja Samaraa »

Toimiikos sama kikka boschin ecussa 2111-1411020-40. Ja jätetäänkö ajonesto boksi paikoilleen vai ei?
Varaosa-autossa olikin gm:n ruisku eikä olisi intoa vaihtaa koko johtosarjaa...
Vastaa Viestiin